Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2009, 00:49
Verwijderd
Is het als beginnend freelancer (ik heb net mijn eerste commerciële opdracht binnen) handig om meteen vast een KvK-nummer aan te vragen?

Of is het beter om het te scharen onder het kopje 'bijverdiensten' en dat als zodanig op te geven bij de Belastingdienst?

Ik heb namelijk nog geen idee hoeveel opdrachten ik ga krijgen komend jaar en hoeveel ik dus ga verdienen.

Wanneer is dus het beste moment om mij in te schrijven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2009, 07:55
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Poehoe, te lang geleden dat ik wakker ben gebleven bij belastingrecht.
Zolang je verdiensten niet noemiswaardig worden, iig; je je levenskwalititeit er niet merkbaar beter van wordt, hoeft het geen bedrijf te noemen.

We kregen altijd het voorbeeld van een moestuin. Als je gewoon wat plant en zelf opeet of aan je schoonmama geeft is het geen problem, maar word het echter zoveel dat je het kan gaan verkopen of zelf nooit meer eten hoeft te kopen dat moet je et gaan vermelden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 09:25
ganralph
ganralph is offline
ja, maar dan is het weer aan de belastingdienst om te bepalen of je een bedrijf bent of niet.

ik had me ook aangemeld als freelancer, maar toen duidelijk werd dat ik ging leven van één vaste opdrachtgever, vervielen zaken als btw-plicht. ik verdien nu alles als "overige inkomsten", omdat ik a) geen eigen bedrijf ben, en b) mijn opdrachtgever geen loonbelasting betaalt.

ik ben dus in zogenoemde verkapte loondienst (mijn enige opdrachtgever heeft in feite de functie van werkgever, alleen wil hij me niet in dienst nemen). ik krijg mijn salaris bruto uitbetaalt en de belastingdienst stuurt me een factuur om zelf de werknemersverzekeringen te betalen.

mik je echter op meerdere opdrachtgevers, en ga je bijvoorbeeld reclame voor jezelf maken, dan zal de belastingdienst beslissen dat je een eigen bedrijf runt.
Oud 24-11-2009, 21:28
Verwijderd
ZZP-er?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 22:53
Verwijderd
KvK heeft niks met belasting te maken, voor zover ik weet. Freelance bedrijfje moet je aangeven bij de belastingdienst, de KvK is ervoor om je als officieel bedrijf te vestigen.

Wat de belastingdienst betreft, ik heb die gebeld om vertaalopdrachten, en die zeiden dat als het (nog) onregelmatig is en niet zo vaak, en je dus niet over het minimuminkomen heengaat waarover je geen belasting hoeft te betalen, jij zelf nog niks hoeft te doen met de belastingdienst. Je klant moet zijn betaling (logischerwijs) wel aangeven bij de belasting, jij niet.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 02:10
Verwijderd
Mja, klopt, Het duurde ook even voordat ik snapte dat KvK en Belastingdienst los staan van elkaar (en toch ook weer niet).

Enfin, ik heb me verder ingelezen, en ga me sowieso inschrijven bij de KvK (voor een verplicht KvK-nummer) en daarbij kan ik ook gelijk aangeven dat ik bij de Belastingdienst ingeschreven wil worden zodat ik een btw-nummer krijg.

Of ik ook echt een btw-nummer krijg, hangt af van de Belastingdienst: naar alle redelijkheid dien ik aan te geven wat ik denk te gaan verdienen en hoe regelmatig ik mijn werkzaamheden wil uitvoeren, en op basis daarvan beslissen ze of ik aan de criteria voor een onderneming voldoe. Aangezien dat wel mijn doel is (ondanks de initiële onzekerheid qua inkomsten) ga ik dat gewoon proberen, aangezien ik daarmee iig van fiscale voordelen kan profiteren (aftrekposten).

@ Commando: ja, als zzp'er.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 08:21
Verwijderd
Ik kan je aanraden om met een degelijke accountant te gaan praten.
Je zou bijvoorbeeld een VAR kunnen aanvragen. Maar al dit soort vragen, en hoe je dan het beste je zakelijke dingen kan voeren, kan een accountant je heel goed bij helpen. De opstart van mijn eigen zelfstandigheid, heb ik totaal verkloot, en mijn accountant heeft alle zeilen bij moeten zetten om dat recht te trekken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Ik kan je aanraden om met een degelijke accountant te gaan praten.
Je zou bijvoorbeeld een VAR kunnen aanvragen. Maar al dit soort vragen, en hoe je dan het beste je zakelijke dingen kan voeren, kan een accountant je heel goed bij helpen. De opstart van mijn eigen zelfstandigheid, heb ik totaal verkloot, en mijn accountant heeft alle zeilen bij moeten zetten om dat recht te trekken.
Hoezo heb je dat verkloot? En wat kon die accountant toen voor je doen?

Naja, ik heb mijn vader en broertje die beiden ook zelfstandig werken, die me kunnen bijstaan waar nodig.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 06:02
Verwijderd
nou, ik wist bijvoorbeeld niet goed, wat de regels waren bij de verschillende VAR vormen. En waarover je allemaal BTW moest rekenen. Dus ik had de verkeerde VAR aangevraagd, en gebruikt

Ook de nummering had ik schijnbaar niet goed gedaan.
En met het bewaren van de bonnen was het blijkbaar ook niet al te goed gesteld.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 12:35
Verwijderd
even het topic kapen, ik wil eigenlijk taart e.d. gaan verkopen en me inschrijven bij de kvk, moet ik dan eerst dingen verkocht hebben en een quotum halen of maakt t niet uit? want een sligro pasje is wel redelijk handig....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 08:03
Jothich09
Jothich09 is offline
Hi Marco,

Ik begrijp je post niet helemaal. Wat is er moeilijk aan je NLse paspoort? Ik bedoel, dat heb ik ook.... en een beetje buiten de deur lullen doet elke NLer wel?

Verklaar je nader...
Thanks,
Wan an

Sander
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten