Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2009, 13:14
Diviance
Diviance is offline
Hallo mensen,

Nu de eerste open dagen weer bijna beginnen ben ik me diep aan het verdiepen in nieuwe scholen. Momenteel volg ik de MBO niveau vier opleiding Communicatie, maar hierna wil ik graag Journalistiek gaan studeren, echter, weet ik nog niet waar.

Ik zit te twijfelen tussen drie scholen; Utrecht, Zwolle of Ede. Nu hoor ik van vele dat Ede een goede school is, maar dat die nogal Christelijk is, en ik ben atheïst... Is het waar dat deze zo Christelijk is, of valt dit wel mee?

Zwolle is best ver voor mij, ik woon namelijk in Zeeland. Natuurlijk ga ik wel op kamers, maar in het weekend naar huis zal ook een lange reis worden.

Utrecht hoor ik zelf niet zoveel positieve verhalen over. Een beetje een rotzooitje, hoor ik.

Wie kan mij wat meer vertellen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2009, 18:25
Verwijderd
Bij Journalistiek hoorde ik dat de baankansen niet zo geweldig zijn. Bovendien is het eenn studie met loting. Heb je al iets anders voor het geval het niet lukt?

Ik denk dat het belangrijk is of een school goed is, niet of hij christelijk is of niet. Liever een goede, christelijke schol dan een slechte, openbare school.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 17:41
MizZoo
MizZoo is offline
Ede heeft een vrij uitgesproken christelijk karakter.

Ik heb de Keuzegids 2008 op mijn computer staan, dit is o.a. wat ze over Ede zeggen:

Citaat:
In Ede dient de bijbel als basis voor de leerstof. De opleiding besteedt ook veel aandacht aan geschiedenis.
Citaat:
Studenten van de Christelijke Hogeschool in Ede zijn erg te spreken over de opleiding. Volgens hen verloopt de communicatie redelijk soepel. Ook over de loopbaanvoorbereiding heerst meer tevredenheid dan elders. Verder krijgt de inhoud van het programma een hoog cijfer, net als de docenten. Die leggen de stof goed uit en maken tijd voor je vrij als je ze nodig hebt. Ede heeft het hoogste slaagpercentage van de journalistieke opleidingen: na vijf jaar heeft bijna de helft van de studenten zijn diploma op zak.
Citaat:
Ons advies

De kleinste opleiding heeft de meest tevreden studenten. Op bijna alle fronten scoort het praktijkgerichte Ede bovengemiddeld. De school heeft een duidelijk protestants-christelijk profiel en dat moet natuurlijk wel bij je passen. De grote Zwolse opleiding is ook christelijk, maar minder uitgesproken. In de enquête eindigt de opleiding als tweede. Utrecht en Tilburg krijgen meer kritiek en scoren iets onder het hbo-gemiddelde.

Elke opleiding legt zo haar eigen accenten. Bepaal dus eerst welke kant je op wilt, voor je definitief kiest.
Aangezien je atheist bent is het de vraag of je je op je gemak zult voelen in Ede. Zwolle zou misschien een betere keuze zijn, zij bieden ook een pre-master traject aan voor een master Journalistiek aan de VU, mocht je dat ambiëren.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2009, 20:13
Verwijderd
Ik weet van mijn "staan" op een voorlichtingsmarkt op een streng gereformeerde school dat ouders vooral naar Ede aan het kijken waren vanwege inderdaad dat uitgesproken profiel. Dat klinkt dus niet ideaal als atheist.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2009, 10:09
Diviance
Diviance is offline
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik maar gewoon naar allebei de open dagen ga, en daar eens ga kijken. Een neef mij geeft een presentatie op de CHE, en daar kan ik ook nog wel heel wat aan vragen.

Het is wel belangrijk dat de lessen goed in elkaar zitten, en dat het niet echt een rotzooitje is, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2009, 13:08
Sanne_S
Sanne_S is offline
Ik zit op de Christelijke Hogeschool Ede.. Ede is echt niet super christelijke ofzo.. natuurlijk hebben ze christelijke waarden en normen, maar ik krijg 9 van de 10 keer niet eens een dagopening. De organisatie is inderdaad heel goed geregeld. De leraren zien je niet als nummer en je kan ze makkelijk bereiken. Ik zou zeggen: ga naar de open dag en proef de sfeer, praat met docenten en studenten! Het is zeker de moeite waard!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 11:51
Pater Noster
Pater Noster is offline
Waarom wil je niet Journalistiek studeren in Tilburg?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 10:53
T_ID
T_ID is offline
Ede zou ik inderdaad verre van blijven. Daar lopen mensen rond die leven in een christelijke bubble, ik heb daar uitspraken gehoord als (verbaasde toon) 'oh, dus er zijn ook aardige buitenlanders?'. Het publiek dat daar komt is overwegend wereldvreemd en niet echt breed ontwikkeld. Zo staat de school bovendien ook bekend, dus dat is imagoschade voor jou als je daar vandaan komt.

Over journalistiek in Utrecht zijn Utrechters niet echt te spreken heb ik gemerkt. Ik heb een docent van me horen zeggen 'ze leren die mensen schrijven, maar niet denken'. Maar dat gaat allemaal over de opleiding journalistiek als geheel. Wel is de HU natuurlijk een stuk beter op je CV dan Ede, en de onderzoeken tussen het niveau van hogescholen onderling is heel relatief; een enkele slechte klas met ongemotiveerde scholieren kan de hele beoordeling omlaag trekken
Oud 09-11-2009, 14:33
xxcorinnexx
xxcorinnexx is offline
Citaat:
Ede zou ik inderdaad verre van blijven. Daar lopen mensen rond die leven in een christelijke bubble, ik heb daar uitspraken gehoord als (verbaasde toon) 'oh, dus er zijn ook aardige buitenlanders?'. Het publiek dat daar komt is overwegend wereldvreemd en niet echt breed ontwikkeld. Zo staat de school bovendien ook bekend, dus dat is imagoschade voor jou als je daar vandaan komt.

Natuurlijk zulke mensen zullen er zijn, maar dat zal misschien een op de hoeveel leerlingen zijn. Aangezien ik zelf christelijk ben en helemaal niet zo tegen buitenlanders aankijk.En de opmerking dat wij wereldvreemd zijn is helemaal raar... Aan deze opmerking merk ik dat je christelijke mensen niet goed kent aangezien wij juist helemaal niet wereldvreemd zijn, maar eigenlijk juist wel hee breed ontwikkeld. Ik denk dat je gewoon rond moet gaan kijken op opendagen;] succes

Laatst gewijzigd op 09-11-2009 om 14:36. Reden: iets vergeten
Met citaat reageren
Oud 09-11-2009, 15:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Aan deze opmerking merk ik dat je christelijke mensen niet goed kent aangezien wij juist helemaal niet wereldvreemd zijn, maar eigenlijk juist wel hee breed ontwikkeld
Wie nooit iets meemaakt of nooit buiten zijn eigen groep komt is wereldvreemd. Jongeren uit de bible belt zijn veel vaker nooit in contact gekomen met andere groepen.

Heb je iets aan te merken op deze twee stellingen?
Oud 09-11-2009, 17:59
Verwijderd
Dit topic gaat daar niet over, graag ontopic dus weer.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 18:29
Diviance
Diviance is offline
Citaat:
Ik zit op de Christelijke Hogeschool Ede.. Ede is echt niet super christelijke ofzo.. natuurlijk hebben ze christelijke waarden en normen, maar ik krijg 9 van de 10 keer niet eens een dagopening. De organisatie is inderdaad heel goed geregeld. De leraren zien je niet als nummer en je kan ze makkelijk bereiken. Ik zou zeggen: ga naar de open dag en proef de sfeer, praat met docenten en studenten! Het is zeker de moeite waard!
Klopt het dat de opendag alleen op zaterdag is? Ik dacht eerst zelf ook op de vrijdag, of weet je dat niet?

Citaat:
Waarom wil je niet Journalistiek studeren in Tilburg?
Is volgens mij niet heel goed aangeschreven.

Citaat:

Over journalistiek in Utrecht zijn Utrechters niet echt te spreken heb ik gemerkt. Ik heb een docent van me horen zeggen 'ze leren die mensen schrijven, maar niet denken'. Maar dat gaat allemaal over de opleiding journalistiek als geheel. Wel is de HU natuurlijk een stuk beter op je CV dan Ede, en de onderzoeken tussen het niveau van hogescholen onderling is heel relatief; een enkele slechte klas met ongemotiveerde scholieren kan de hele beoordeling omlaag trekken
En Zwolle, weet je daar iets van? Ik zie zelf de HU niet zo zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten