Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2009, 13:49
J.B
J.B is offline
Hallo,

Ik zit even met een probleem.
Ik ben 23 september dit jaar 18 jaar geworden,
En sindskort ben ik een MBO-2 opleiding begonnen.
Nu vind ik het niet helemaal mijn ding, en wil ik graag fulltime gaan werken.

Ben ik nog leerplichtig? Ik heb op verschillende websites gekeken, maar ik kom er niet echt uit. De éne website geeft aan dat ik niet meer leerplichtig ben en andere verteld mij juist van wel.

Graag zo spoedig mogelijk antwoord,

Alvast bedankt!
Jan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2009, 13:58
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Hallo,

Ben ik nog leerplichtig? Ik heb op verschillende websites gekeken, maar ik kom er niet echt uit. De éne website geeft aan dat ik niet meer leerplichtig ben en andere verteld mij juist van wel.

Alvast bedankt!
Jan
Als je 18 bent ben je sowieso niet meer leerplichtig
Oud 16-11-2009, 14:05
J.B
J.B is offline
Citaat:
Als je 18 bent ben je sowieso niet meer leerplichtig

Citaat:
Tijdens Prinsjesdag presenteerde het kabinet Balkenende III de miljoenennota voor 2007. Daarin werd aangegeven de leerplicht per 1 augustus 2007 te verhogen (van partieel leerplichtig vanaf 16 jaar naar volledig leerplichtig tot 18 jaar) voor jongeren die geen startkwalificatie hebben gehaald (beleidsterm van het kabinet die staat voor een diploma op minimaal MBO-niveau 2 of minimaal havo of vwo). Dit wordt ook wel de "Kwalificatieplicht" genoemd. Hiermee wil het kabinet voortijdige schooluitval bestrijden.
Dan zit ik waarschijnlijk nog wel aan die kwalificatie plicht, omdat ik nog geen MBO-2 heb.
En ik heb mijn VMBO ook niet helemaal afgerond (tot eind 3e klas omdat ik destijds een andere opleiding wou)
Dus met andere woorden ben ik wel leerplichtig?

Of hoe zit dat nou???
Met citaat reageren
Oud 16-11-2009, 14:13
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
beleidsterm van het kabinet die staat voor een diploma op minimaal MBO-niveau 2 of minimaal havo of vwo
Dat gaat erover dat als je nog geen 18 bent en een van die dingen hebt afgerond je geen leerplicht meer hebt
Oud 16-11-2009, 14:22
J.B
J.B is offline
Citaat:
Dat gaat erover dat als je nog geen 18 bent en een van die dingen hebt afgerond je geen leerplicht meer hebt
Oke dit lees ik dan weer van de site van de regering:

Citaat:
Verlenging van de leerplicht
Het kabinet verlengt de leerplicht tot het einde van het schooljaar waarin een leerling 18 jaar wordt, tenzij hij al een diploma op het niveau van een startkwalificatie heeft gehaald. Dat betekent een diploma van HAVO, VWO of MBO- niveau 2.

Leerlingen hoeven dan niet iedere dag naar school: praktijkleren is ook een mogelijkheid.

De maatregel gaat in op 1 augustus 2007. De verwachting is dat hierdoor jaarlijks 13.000 minder leerlingen te vroeg van school gaan.
Kan iemand hier op reageren?

Laatst gewijzigd op 16-11-2009 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2009, 14:41
T_ID
T_ID is offline
Het is of/of, of je wordt 18, of je hebt al een opleiding afgerond.

Wel zou ik je aanraden niet zonder diploma's te gaan werken. Dat betekend voor jou gewoon de komende 45 jaar dat je heel vaak werkeloos zult zijn, klotewerk moet doen, en niet bepaald rijk zult worden. Overal waar je komt zal iedereen beter zijn in wat ze doen dan jij. De weg omlaag qua opleidingsniveau is heel makkelijk. Eenmaal laag, is weer omhoog komen verschrikkelijk lastig. Voorkom dus dat je de komende 45 jaar de dombo blijft, of constant allerlei cursussen moet doen terwijl je al 40+ uur per week tijdsbesteding hebt, en maak een opleiding af nu het hele stelsel van sociale zekerheid nog heel erg veel helpt.
Oud 17-11-2009, 08:13
Verwijderd
Je bent nog leerplichtig tot het eind van dit schooljaar, omdat je tijdens dit schooljaar 18 bent geworden.
Er is overigens op dit moment vrijwel geen voltijdswerk te vinden voor mensen met alleen een vmbo-diploma, waarschijnlijk zul je hier en daar wat losse uitzendbaantjes moeten gaan doen. En ik denk dat dat ook 'niet helemaal jouw ding is'. Dat zal dan overigens de rest van je leven zo blijven: telkens als de economie een beetje inzakt, vliegen de mensen zonder diploma er het eerst uit.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 08:59
dien91
dien91 is offline
HeeHee

Ik heb precies het zelfde, ben 3 dagen ouder dan jou..
alleen ik zit op de HAVO, en heb WEL een VMBO diploma.
Volgens mijn leraren ben ik nog verplicht naar school te gaan,
omdat ik geen "volwaardig" diploma heb. Als ik HAVO gehaald heb, ben ik niet leerplichtig meer.
Dit alsdus mijn coordinator, nadat ik een paar keer niet op school ben geweest.

By deze dus,
je bent dus niet leerplichtig,
maar moet nog een een mbo2 of HAVO diploma gaan halen, anders ben je
kwalificatieplichtig, en zul je dus wel naar school moeten

Is het een beetje duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 11:59
J.B
J.B is offline
Citaat:
HeeHee

Ik heb precies het zelfde, ben 3 dagen ouder dan jou..
alleen ik zit op de HAVO, en heb WEL een VMBO diploma.
Volgens mijn leraren ben ik nog verplicht naar school te gaan,
omdat ik geen "volwaardig" diploma heb. Als ik HAVO gehaald heb, ben ik niet leerplichtig meer.
Dit alsdus mijn coordinator, nadat ik een paar keer niet op school ben geweest.

By deze dus,
je bent dus niet leerplichtig,
maar moet nog een een mbo2 of HAVO diploma gaan halen, anders ben je
kwalificatieplichtig, en zul je dus wel naar school moeten

Is het een beetje duidelijk?

Citaat:
Het is of/of, of je wordt 18, of je hebt al een opleiding afgerond
Ben ik nou leerplichtig/kwalificatieplichtig of niet? want iedereen zegt het weer anders.........
Ik heb een MBO-1 diploma, maar geen nivo 2.

Volgens de andere reacties hierboven (forumlid: T_ID) verteld dus met andere woorden dat je een kwalificatieplicht hebt onder de 18 jaar, en niet boven de 18 jaar..
En dus OF een opleiding hebt zodat je niet meer leerplichtig bent OF 18 jaar bent.

Dus wat is nu waar????

Gelieve alleen mensen reageren die hier echt verstand van hebben, want anders raak ik in de war!

Laatst gewijzigd op 17-11-2009 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 14:30
Verwijderd
Ik denk dat je nog wel leerplichtig bent.

Want:
-je hebt leerplicht tot het einde van het schooljaar waarin je 18 wordt, dus dit schooljaar.
-je hebt leerplicht als je een opleiding nog niet hebt afgerond. Omdat jij nog met de opleiding bezig bent heb je nog leerplicht.

Dat is wat ik eruit begrijp. Is het nu al duidelijker?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2009, 18:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Volgens de andere reacties hierboven (forumlid: T_ID) verteld dus met andere woorden dat je een kwalificatieplicht hebt onder de 18 jaar, en niet boven de 18 jaar..
En dus OF een opleiding hebt zodat je niet meer leerplichtig bent OF 18 jaar bent.
Wat ik zeg klopte wel, maar maakt voor jou geen verschil. Dit jaar ben je 18 geworden, en dat gehele jaar ben je nog leerplichtig.

Het staat op de site van het ministerie;
http://www.minocw.nl/vo/249/Leerplic...tie.html#A1148
Oud 18-11-2009, 19:53
xsabientjuh
xsabientjuh is offline
volgens de vernieuwde wet ben je leerplichtig totdat je en 18 bent en een startkwalificatie hebt,een startkwalificatie is:
-een MBO-2-diploma
-een HAVO-diploma
-een VWO-diploma
dus jij bent nog gewoon leerplichtig totdat je een MBO-2-opleiding hebt afgerond
Met citaat reageren
Oud 19-11-2009, 11:54
Verwijderd
Citaat:
volgens de vernieuwde wet ben je leerplichtig totdat je en 18 bent en een startkwalificatie hebt,een startkwalificatie is:
-een MBO-2-diploma
-een HAVO-diploma
-een VWO-diploma
dus jij bent nog gewoon leerplichtig totdat je een MBO-2-opleiding hebt afgerond
Nee hoor, als hij volgend schooljaar geen diploma heeft, mag hij gewoon stoppen. Je bent wél nog leerplichtig in het schooljaar waarin je 18 wordt/bent geworden, maar het schooljaar daarna niet meer, ongeacht of je een diploma hebt of niet.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2009, 12:51
Verwijderd
Ik heb ook een vraag wat met de leerplicht te maken heeft. Ik volg momenteel een mbo opleiding, maar ik ga volgend jaar aan de vavo beginnen. Wanneer is het voor mij mogelijk om de mbo opleiding te staken? Ik wordt over 4 maanden 18, kan ik dan ergens in januari al stoppen of zit ik eraan vast tot me 18e?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2009, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ook een vraag wat met de leerplicht te maken heeft. Ik volg momenteel een mbo opleiding, maar ik ga volgend jaar aan de vavo beginnen. Wanneer is het voor mij mogelijk om de mbo opleiding te staken? Ik wordt over 4 maanden 18, kan ik dan ergens in januari al stoppen of zit ik eraan vast tot me 18e?
Volgens mij moet je dit schooljaar gewoon onderwijs blijven volgen etc, je bent namelijk nog steeds leerplichtig.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2009, 21:11
J.B
J.B is offline
Citaat:
Nee hoor, als hij volgend schooljaar geen diploma heeft, mag hij gewoon stoppen. Je bent wél nog leerplichtig in het schooljaar waarin je 18 wordt/bent geworden, maar het schooljaar daarna niet meer, ongeacht of je een diploma hebt of niet.
Bedoel je dat dan tot januari? of zomer vakantie 2010
Met citaat reageren
Oud 20-11-2009, 08:07
Verwijderd
Schooljaar. Dus tot de zomervakantie he.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 10:15
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Hallo,

Alvast bedankt!
Jan
ik wil niet flauw gaan doen maar als je je VMBO niet hebt afgerond en je MBO-2 niet hebt afgerond hoe ben je dan ooit van plan om fatsoenlijk fulltime te gaan werken? je hebt op dit moment geen enkel diploma. naaast dat het verplicht is dat je je MBO-2 moet halen is het ook wel zo verstandig om die eerst te halen want zonder kan je niet zo veel.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 11:26
J.B
J.B is offline
Citaat:
ik wil niet flauw gaan doen maar als je je VMBO niet hebt afgerond en je MBO-2 niet hebt afgerond hoe ben je dan ooit van plan om fatsoenlijk fulltime te gaan werken? je hebt op dit moment geen enkel diploma. naaast dat het verplicht is dat je je MBO-2 moet halen is het ook wel zo verstandig om die eerst te halen want zonder kan je niet zo veel.
Waarschijnlijk zitten jullie er allemaal naast, volgens de ministerie van onderwijs ben ik niet meer leerplichtig.. Het is OF 18 jaar, OF een startkwalificatie.

Er is zat werk hier in de buurt, en ik heb er niet echt haast mee
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 11:52
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Waarschijnlijk zitten jullie er allemaal naast, volgens de ministerie van onderwijs ben ik niet meer leerplichtig.. Het is OF 18 jaar, OF een startkwalificatie.

mij zal het uiteindelijk niet uitmaken of jij fulltime gaat werken of niet maar denk er als wat je zegt klopt wel goed over na of je wel de rest van je leven het werk wilt blijven doen wat je wilt doen. nu verdien je meer geld dan andere jongens van jouw leeftijd maar die andere jongens zijn nog aan het leren om uiteindelijk beter werk te vinden en beter betaald te krijgen. denk er goed over na ofdat je dus wel dit werk wilt blijven doen voor de rest van je leven en of je er uberhaupt in de toekomst van rond zou kunnen komen en of je dat wilt of toch je studie afronden en een andere baan kunnen krijgen.

succes!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 20:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En denk eens verder dan je neus lang is zou ik zeggen. Is dat werk wat jij de komende 49 jaar gaat doen? Denk je echt dat harde statistische wetten zoals hoge werkeloosheid onder ongeschoolden en armoede jou op wonderlijke wijze niet gaan raken in al die tijd?
Oud 22-11-2009, 21:20
J.B
J.B is offline
Citaat:
En denk eens verder dan je neus lang is zou ik zeggen. Is dat werk wat jij de komende 49 jaar gaat doen? Denk je echt dat harde statistische wetten zoals hoge werkeloosheid onder ongeschoolden en armoede jou op wonderlijke wijze niet gaan raken in al die tijd?
We raken nu ontzettend off topic.
De vraag was of ik leerplichtig ben of niet.
Wat ik voor de rest ga doen is denk ik niet intressant voor jullie.
Bedankt voor alle informatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten