![]() |
|
Bij mij deed het doorkomen geen pijn.
Ik heb nu 1 verstandskies gehad die is getrokken. Het duurde bij mij een eeuwigheid voor ik niks meer voelde (3 verdovingsprikken). Ik vond de prikken niet erg prettig, dus ik werd er ook niet blij van. Het trekken zelf voelde ik totaal niet (dat mag ook wel na die 3 prikken ![]() Maar de rest van de dag vond ik naar. Constant gebloed in mijn mond, bloedsmaak, etc. Eigenlijk moet nu een 2e verstandskies worden getrokken. Binnenkort moet ik mij toch weer eens naar de tandarts slepen. Ik stel de controle nu al een jaar uit omdat ik weet dat hij dan wil dat mijn kies wordt getrokken ![]() ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik heb 1,5 maand geleden beide verstandskiezen aan de linkerkant laten trekken, volgende week moet de andere kant nog. Bij mij waren ze aan beide kanten boven helemaal door en onder alleen een beginnetje. Ze kwamen keurig recht door, maar ik heb alleen veel te weinig ruimte, ondanks dat er vroeger boven al 2 kiezen zijn getrokken voor m'n beugel. Het doorkomen zelf heeft een paar jaar geduurd en werd wel steeds pijnlijker (dus op zich hadden ze wel gelijk met te weinig ruimte
![]() Omdat ze onder nog niet door waren heeft de tandarts me naar de kaakchirurg gestuurd. Daar maar even een positief verhaal erover: het is me de eerste keer echt ontzettend meegevallen ![]() Hoop dat het volgende week weer meevalt, dan ben ik er vanaf ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb tijdens mijn herexamens (vorige maand ongeveer) een wijsheidstand laten trekken omdat die enorm aan het ontsteken was en ik kon niet leren door de pijn. De oorzaak hiervan was het altijd uitstellen van een bezoekje aan de tandarts. Enkele weken later heb ik dan mijn tweede wijsheidstand laten trekken en binnen'n paar weken moet nummer 3 er uit.
Ik heb ze gewoon bij een normale tandarts laten trekken. Als je wijswheidstanden niet meer in je kaak zitten (dus als ze al door je tandvlees gegroeid zijn, zeg maar) dan kan je ze normaalgezien gewoon bij de tandarts laten trekken. Buiten wat gekraak, getrek en geduw was er echt absoluut niets erg aan. M'n tweede wijsheidstand was er letterlijk uit in 1 a 2 minuten. Ging echt hééél erg vlot. Nummer één was iets moeilijker omdat daar een enorm gat in zat waardoor de tand niet echt stevig was. Het risico op breken was wel groot dus de tand moest er vooral uit geduwd worden ipv uit getrokken. Maar al bij al ging dat ook heel erg vlot. Ik had geen pijn, geen zwelling, geen blauwe plekken, heel beperkt bloeden, etc. Ik heb de eerste keer na het trekken een pijnstiller genomen uit voorzorg maar achteraf gezien was dat niet echt nodig. De tweede keer heb ik het dan ook gewoon niet gedaan. Dezelfde avond heb ik gewoon warm avondeten gegeten. Geen enkel probleem, gewoon zorgen dat je niet met je slechte kant bijt en proberen te vermijden om voedsel in je wonde te krijgen. Niet al te grote happen nemen dus en eventueel je hoofd wat schuin houden enzo ![]() Die horrorverhalen over wijsheidstanden laten trekken, zijn meestal van mensen die onder narcose 4 tanden in één keer laten trekken (waarbij de tanden ook vaak nog in de kaak zitten). Sowieso is 4 tanden laten trekken al heel belastend voor je lichaam dus als je kan kiezen om ze apart te laten trekken, zou ik het gewoon apart doen. Bij sommige mensen moet er echt in de kaak geboord worden en dat kan wel voor veel last zorgen maar als je tand al door het tandvlees gegroeid is, heb je normaalgezien niet echt veel last. Al bij al niet echt iets om je zorgen over te maken ![]() Oh en voor de mensen die gaatjes hebben in hun wijsheidstanden en die het laten trekken uitstellen. Ik raad jullie aan om't toch snel te laten doen. Het valt reuzegoed mee en ik heb afschuwelijk veel last gehad van het gat in m'n wijsheidstand + het risico op complicaties tijdens het trekken is ook wel wat groter. Gewoon snel laten doen! ![]() |
![]() |
|
Ik heb dus wel een beetje een horrorverhaal over een van mijn verstandskiezen. Een paar weken geleden had ik opeens heel erg pijn in mijn kaak en voelde ik mijn halve onderlip niet goed meer. Omdat er met mijn kiezen niets aan de hand leek (ik kon overal op kauwen, het deed geen pijn), ben ik eerst naar de huisarts gegaan. Die heeft me toch maar doorgestuurd naar de kaakchirurg, omdat hij er ook niets aan kon zien. Het duurde een halve week totdat ik daar terecht kon en ondertussen was mijn kaak best opgezwollen geraakt en kon ik mijn lip ook niet goed meer bewegen. Ze hebben in het ziekenhuis een foto van mijn kaak gemaakt en daaruit bleek dat de wortel van mijn verstandskies op de kaakzenuw stond en bovendien was het allemaal ontstoken. De kaakchirurg heeft heel voorzichtig geprobeerd de kies te verwijderen, maar het deed na drie prikken nog steeds pijn, dus het was niet fijn. Toen ik thuis kwam heb ik meteen 600mg ibuprofen genomen, maar toen de verdoving een uur later echt uit begon te werken heb ik zitten schreeuwen van de pijn, terwijl ik mezelf normaal niet echt kleinzerig vind. Uiteindelijk duurde het meer dan een week voordat alles weer een beetje dicht was en niet meer ontstoken was. Ik had hechtingen tot voorin mijn mond, waardoor ik ook niet normaal kon praten in het begin. Na een paar dagen moest ik het spoelen met een zoutoplossing, om het goed schoon te houden. Na bijna twee weken is de pijn uit mijn lip ook pas verdwenen. Al met al ben ik anderhalve week ziek geweest voor een kies. Het stomme is nog dat mijn tandarts al een keer had gezegd dat die kies er misschien uit moest, maar dat we het ook nog wel even aan konden zien. Ik wou dat ik het toen meteen had laten doen..
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Hmm.. Ik kan nu 'écht geen 150 euro kwijt, shit. En ik stel het ook steeds uit, omdat het nooit een goede timing is. Ik moet straks stage lopen en lesgeven met een dikke wang lijkt me niet prettig. Werken in het weekend ook niet. Daarna ga ik naar het buitenland, dus het moet wel. Smoesjes.. ik weet het. Ik begin 1 kies nu wel te voelen, al denk ik dat dat door mijn schouder komt. |
![]() |
|
Die 150 euro moet je meestal niet gelijk betalen, bij mij loopt het ziekenhuis zo gigantisch achter met nota's sturen dat ik inmiddels al over die grens van het eigen risico heen wat met m'n medicijnen (ben chronisch ziek) zonder dat er ooit een ziekenhuisnota bij opgeteld is. Anders kan je vaak ook wel een betalingsregeling treffen met je ziektekostenverzekering (tenzij je bij IZZ zit, die sturen je gewoon een brief 'we boeken deze week het geld van uw rekening af' )
||
Verwijderd
|
Offtopic:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Ik ben al 2,5 jaar niet naar de tandarts geweest, omdat hij me heeft verteld dat alle vier verstandskiezen getrokken moeten worden
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien heeft die tandarts niets te willen en zal in het belang van de patient en volgens de patients wil moeten handelen. De tandarts heeft niets te willen. Dat het vullen een onverstandige beslissing is, daar mag de tandarts je wel over adviseren, maar niet definitief over beslissen. |
![]() |
|
Het kan best zijn dat je nog een tijdje die doorkom-pijn hebt. Bij mij kwamen ze ook niet in een keer helemaal door maar ging het in fases. Ik had dan soms ook meer last ervan dan anders maar zeker niet continue.
|
Tel het aantal kiezen op je onderste kaak: heb je er 16 dan heb je ze al, heb je er 14 dan heb je ze nog niet (mits je nooit eerder tanden of kiezen bent verloren).
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
O, ik heb in mijn onderkaak ook precies zo'n verstandskies
![]() De rest is volgens mij wel redelijk recht gegroeid.. Ik ben ook al bijna 3 jaar niet meer bij de tandarts geweest omdat ik weet dat mijn verstandskiezen er uit moeten. Toch moet ik snel maar eens gaan want ik hoorde dat zo'n schuine kies de andere tand dood kan maken en ik ben ook steeds bang dat ik wakker word en ontstekingen heb in mijn mond. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verstandskies eruit (48) en een drievlakvulling in de kies ervoor (47). |
![]() |
|
|