Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2009, 12:46
Verwijderd
Voor al uw geklaag over verstandskiezen.

Met om te beginnen gelijk een vraag - deed het bij jou pijn toen je verstandskiezen doorkwamen? Want ik heb al een week hardcore pijn aan één kant van m'n kaak en ik vraag me af of de verstandskies aan die kant er wat mee te maken kan hebben. Zo ja dan is het best wel een lul, want de andere drie zijn gewoon als beschaafde tanden heel stilletjes en pijnloos volgroeid geraakt.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 12:58
stout!
stout! is offline
Al mijn verstandskiezen waren kleine klootzakjes, die me ongeveer een jaar bijna continu hebben gepest . Er was ruimte voor (omdat ik al eerder kiezen had laten trekken), dus ik "mocht ze gewoon laten doorkomen". Uiteindelijk had ik duizend keer liever een keer een héél zielige mond gehad, in plaats van zo lang doorlopende ergernis. Ik ben vrij gevoelig voor aftes en omdat het doorkomen de weerstand in mijn mond verstoorde, had ik bijna altijd wel zweertjes/blaartjes/pijnlijk tandvlees. Ook bij stress (of toen ik een keel heel erg verbrand was op wintersport) gaan ze zich soms opeen s naar boven boren. Volgens mij zijn ze nog niet helemaal doorgekomen, maar ik heb er de laatste tijd geen last meer van. Ik hoop niet dat ik ze weer trigger door ze hier klootzakjes te noemen.

Laatst gewijzigd op 14-10-2009 om 07:41.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 14:08
Verwijderd
Mijn wijsheidstanden zijn een paar jaar geleden doorgekomen en dat was ellende: veel koorts omdat ze ontstaken. Ik dacht dat ik daar doorheen moest om ze gewoon te laten doorkomen, maar na 3x met 40 graden in bed gelegen te hebben, ben ik toch maar naar de tandarts gegaan en die zei dat ik ze moest laten trekken. En daar waren 2 manieren voor: in 2x onder plaatselijke verdoving bij hem of in 1x onder volledige narcose in het ziekenhuis. Nou ik ging meteen voor de volledige narcose. Ik had er overigens maar 2, beneden, dus dat viel dan ook weer mee.
Narcose viel mee, was eigenlijk wel tof, alleen met het wakker worden, had ik het gevoel dat ik stikte en intussen waren ze mij informatie aan het geven over wat ik wel en niet mocht doen, niet helemaal goed overdacht van die mensen, maar goed. Toen nog 2 uurtjes op de recovery en ik hoopte dat ik wat door het nare gevoel heen kon slapen, maar helaas. En toen zag ik een potje op het nachtkastje staan met wat bloederige substanties in: waren dat mijn tanden ^^ Die kreeg ik mee. Die heb ik later geschuurd (ja, daar zaten nog hele stukken vlees aan) en in een potje gedaan bij mijn alchemistenkit voor larp echte props!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 20:52
Verwijderd
Het doorkomen was een traag en vervelend proces. Vooral onder, want die begonnen meteen te rotten. Boven niet Dus onder heb ik ze in 1 keer laten verwijderen. Van de 2 boven heb ik geen last, dus die blijven waar ze zitten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 21:04
wup
wup is offline
Ik heb al een jaar of 10 al mijn verstandskiezen. Nooit last gehad van het doorkomen, ze staan netjes recht en de boel is ook neit verschoven. Maar ze moeten er wel uit, want er zitten gaatjes is Ik wil het eigenlijk zsm laten doen, maar durf niet.

Ik heb al genoeg enge verhalen gehoord en gelukkig net zo veel goede over kaakchirurgen, maar daar zijn vaak wachtlijsten. Is het net zo goed te doen bij de tandarst zelf? Iemand ervaring? En wat kost het, want mijn vergoedingen zijn bijna op op tandheelkundig gebied.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Ik heb al een jaar of 10 al mijn verstandskiezen. Nooit last gehad van het doorkomen, ze staan netjes recht en de boel is ook neit verschoven. Maar ze moeten er wel uit, want er zitten gaatjes is Ik wil het eigenlijk zsm laten doen, maar durf niet.

Ik heb al genoeg enge verhalen gehoord en gelukkig net zo veel goede over kaakchirurgen, maar daar zijn vaak wachtlijsten. Is het net zo goed te doen bij de tandarst zelf? Iemand ervaring? En wat kost het, want mijn vergoedingen zijn bijna op op tandheelkundig gebied.
Ja, het kan bij de gewone tandarts, maar ze doen het liever niet. Als ze gewoon goed in de mond staan, dan durft een tandarts ze wel te trekken, bij twijfel verwijzen ze je naar de kaakchirurg. (Heb er zelf wel één laten trekken (de 28) bij de tandarts en dat deed totaal geen pijn)

Tanden trekken kost niets bij de gewone tandarts, wel bij de kaakchirurg. Daar gaat het van je no-claim, of hoe heet dat tegenwoordig (eigen risico) af. Zo´n geintje kost gewoon je maximale eigen risico (ik was 650 kwijt). Het valt niet onder tandsartkosten, maar onder ´gewone´ ziekenhuiskosten.

Wachtlijsten zijn er niet. Binnen 2 maanden wordt je geholpen, mits je zelf wilt natuurlijk.

Je verstandskiezen kun je ook gewoon laten boren en vullen. Dat heb ik laten doen (hoewel ze later wel zijn getrokken).

Je moet niet bang zijn! Bij gewone, normale rechtstaande kiezen (zoals jij aangeeft) heb je niets te vrezen en zijn ze er zo uit bij minimale verdoving.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2009, 22:08
Balance
Balance is offline
Bij mij deed het doorkomen geen pijn.

Ik heb nu 1 verstandskies gehad die is getrokken. Het duurde bij mij een eeuwigheid voor ik niks meer voelde (3 verdovingsprikken). Ik vond de prikken niet erg prettig, dus ik werd er ook niet blij van.
Het trekken zelf voelde ik totaal niet (dat mag ook wel na die 3 prikken ) dat was echt plots voorbij.
Maar de rest van de dag vond ik naar. Constant gebloed in mijn mond, bloedsmaak, etc.

Eigenlijk moet nu een 2e verstandskies worden getrokken. Binnenkort moet ik mij toch weer eens naar de tandarts slepen. Ik stel de controle nu al een jaar uit omdat ik weet dat hij dan wil dat mijn kies wordt getrokken
Oud 13-10-2009, 23:22
Verwijderd
CONTINU. Het is echt geen moeilijk woord *mopper*

Bij mij zijn ze boven door, onder nog maar half, en da's problematisch want mijn tandarts vond dat als ze er met 25 nog niet doorwaren, hij ze beter kon trekken... en dan moeten de bovenste ook... brrrrrrr.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 06:15
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Tanden trekken kost niets bij de gewone tandarts, wel bij de kaakchirurg. Daar gaat het van je no-claim, of hoe heet dat tegenwoordig (eigen risico) af. Zo´n geintje kost gewoon je maximale eigen risico (ik was 650 kwijt). Het valt niet onder tandsartkosten, maar onder ´gewone´ ziekenhuiskosten.
Chirurgische handelingen vallen onder de basiszorg, je bent dan alleen wel je eigen risico kwijt, en dat is dus 155 euro, de rest wordt vergoed.
Oud 14-10-2009, 07:36
stout!
stout! is offline
Citaat:
CONTINU. Het is echt geen moeilijk woord *mopper*
Sorry

Je bent wel een beetje kwaad hè? Mag ik me nog wel voortplanten ?
Oud 14-10-2009, 09:42
Verwijderd
Ik heb 1,5 maand geleden beide verstandskiezen aan de linkerkant laten trekken, volgende week moet de andere kant nog. Bij mij waren ze aan beide kanten boven helemaal door en onder alleen een beginnetje. Ze kwamen keurig recht door, maar ik heb alleen veel te weinig ruimte, ondanks dat er vroeger boven al 2 kiezen zijn getrokken voor m'n beugel. Het doorkomen zelf heeft een paar jaar geduurd en werd wel steeds pijnlijker (dus op zich hadden ze wel gelijk met te weinig ruimte ): hoofdpijn, koortsig en drukkend gevoel in je kaak.

Omdat ze onder nog niet door waren heeft de tandarts me naar de kaakchirurg gestuurd. Daar maar even een positief verhaal erover: het is me de eerste keer echt ontzettend meegevallen Ik had een kaakchirurg die heel voorzichtig prikte voor de verdoving, dus dat scheelde al heel wat (heb 5 prikken gehad en alleen degene in je gehemelte was kut). Verder waren ze er zo uit. Het vervelendste vond ik nog wel dat ik dat de verdoving zo lang werkzaam bleef en vervolgens bijna 2 week niet normaal kunnen eten / tanden poetsen / praten / lachen / enz. Heb geen blauw/paarse kaak gehad oid, al is het wel een paar dagen wat dikker geweest. Ik ben niet van de pijnstillers, dus heb 4x paracetamol genomen en daar ging het prima mee.

Hoop dat het volgende week weer meevalt, dan ben ik er vanaf
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Chirurgische handelingen vallen onder de basiszorg, je bent dan alleen wel je eigen risico kwijt, en dat is dus 155 euro, de rest wordt vergoed.
Ja, dat zeg ik. Ik had (en heb) een eigen risico van 650 euro. Vandaar. Als je jong bent, dan ben je niet vaak ziek en kun je dat risico lopen. Door een groter eigen risico te lopen, krijg je wel meer en grotere korting op je zorgverzekering. zo'n 30-40 euro per maand. (30*12 = 360 euro per jaar). Als je dat gewoon spaart (en je krijgt er rente over) en je komt 2 jaar niet in het ziekenhuis houd je best wel veel geld over.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 14:36
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ik heb tijdens mijn herexamens (vorige maand ongeveer) een wijsheidstand laten trekken omdat die enorm aan het ontsteken was en ik kon niet leren door de pijn. De oorzaak hiervan was het altijd uitstellen van een bezoekje aan de tandarts. Enkele weken later heb ik dan mijn tweede wijsheidstand laten trekken en binnen'n paar weken moet nummer 3 er uit.

Ik heb ze gewoon bij een normale tandarts laten trekken. Als je wijswheidstanden niet meer in je kaak zitten (dus als ze al door je tandvlees gegroeid zijn, zeg maar) dan kan je ze normaalgezien gewoon bij de tandarts laten trekken.

Buiten wat gekraak, getrek en geduw was er echt absoluut niets erg aan. M'n tweede wijsheidstand was er letterlijk uit in 1 a 2 minuten. Ging echt hééél erg vlot. Nummer één was iets moeilijker omdat daar een enorm gat in zat waardoor de tand niet echt stevig was. Het risico op breken was wel groot dus de tand moest er vooral uit geduwd worden ipv uit getrokken. Maar al bij al ging dat ook heel erg vlot. Ik had geen pijn, geen zwelling, geen blauwe plekken, heel beperkt bloeden, etc.

Ik heb de eerste keer na het trekken een pijnstiller genomen uit voorzorg maar achteraf gezien was dat niet echt nodig. De tweede keer heb ik het dan ook gewoon niet gedaan. Dezelfde avond heb ik gewoon warm avondeten gegeten. Geen enkel probleem, gewoon zorgen dat je niet met je slechte kant bijt en proberen te vermijden om voedsel in je wonde te krijgen. Niet al te grote happen nemen dus en eventueel je hoofd wat schuin houden enzo

Die horrorverhalen over wijsheidstanden laten trekken, zijn meestal van mensen die onder narcose 4 tanden in één keer laten trekken (waarbij de tanden ook vaak nog in de kaak zitten). Sowieso is 4 tanden laten trekken al heel belastend voor je lichaam dus als je kan kiezen om ze apart te laten trekken, zou ik het gewoon apart doen.

Bij sommige mensen moet er echt in de kaak geboord worden en dat kan wel voor veel last zorgen maar als je tand al door het tandvlees gegroeid is, heb je normaalgezien niet echt veel last.

Al bij al niet echt iets om je zorgen over te maken

Oh en voor de mensen die gaatjes hebben in hun wijsheidstanden en die het laten trekken uitstellen. Ik raad jullie aan om't toch snel te laten doen. Het valt reuzegoed mee en ik heb afschuwelijk veel last gehad van het gat in m'n wijsheidstand + het risico op complicaties tijdens het trekken is ook wel wat groter. Gewoon snel laten doen!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 15:40
igfy
igfy is offline
Ik heb dus wel een beetje een horrorverhaal over een van mijn verstandskiezen. Een paar weken geleden had ik opeens heel erg pijn in mijn kaak en voelde ik mijn halve onderlip niet goed meer. Omdat er met mijn kiezen niets aan de hand leek (ik kon overal op kauwen, het deed geen pijn), ben ik eerst naar de huisarts gegaan. Die heeft me toch maar doorgestuurd naar de kaakchirurg, omdat hij er ook niets aan kon zien. Het duurde een halve week totdat ik daar terecht kon en ondertussen was mijn kaak best opgezwollen geraakt en kon ik mijn lip ook niet goed meer bewegen. Ze hebben in het ziekenhuis een foto van mijn kaak gemaakt en daaruit bleek dat de wortel van mijn verstandskies op de kaakzenuw stond en bovendien was het allemaal ontstoken. De kaakchirurg heeft heel voorzichtig geprobeerd de kies te verwijderen, maar het deed na drie prikken nog steeds pijn, dus het was niet fijn. Toen ik thuis kwam heb ik meteen 600mg ibuprofen genomen, maar toen de verdoving een uur later echt uit begon te werken heb ik zitten schreeuwen van de pijn, terwijl ik mezelf normaal niet echt kleinzerig vind. Uiteindelijk duurde het meer dan een week voordat alles weer een beetje dicht was en niet meer ontstoken was. Ik had hechtingen tot voorin mijn mond, waardoor ik ook niet normaal kon praten in het begin. Na een paar dagen moest ik het spoelen met een zoutoplossing, om het goed schoon te houden. Na bijna twee weken is de pijn uit mijn lip ook pas verdwenen. Al met al ben ik anderhalve week ziek geweest voor een kies. Het stomme is nog dat mijn tandarts al een keer had gezegd dat die kies er misschien uit moest, maar dat we het ook nog wel even aan konden zien. Ik wou dat ik het toen meteen had laten doen..
Oud 14-10-2009, 16:07
wup
wup is offline
Citaat:
Ja, het kan bij de gewone tandarts, maar ze doen het liever niet. Als ze gewoon goed in de mond staan, dan durft een tandarts ze wel te trekken, bij twijfel verwijzen ze je naar de kaakchirurg. (Heb er zelf wel één laten trekken (de 28) bij de tandarts en dat deed totaal geen pijn)

Wachtlijsten zijn er niet. Binnen 2 maanden wordt je geholpen, mits je zelf wilt natuurlijk.

Je verstandskiezen kun je ook gewoon laten boren en vullen. Dat heb ik laten doen (hoewel ze later wel zijn getrokken).

Je moet niet bang zijn! Bij gewone, normale rechtstaande kiezen (zoals jij aangeeft) heb je niets te vrezen en zijn ze er zo uit bij minimale verdoving.
Dank je! Ik heb mijn tandarts ongeveer gesmeekt om ze te vullen, maar dat wilde ze niet omdat ik altijd gaatjes heb en de kans dan te groot was dat het daarna toch weer mis zou gaan. Die 2 maanden wachten bedoelde ik met een wachtlijst .

Hmm.. Ik kan nu 'écht geen 150 euro kwijt, shit. En ik stel het ook steeds uit, omdat het nooit een goede timing is. Ik moet straks stage lopen en lesgeven met een dikke wang lijkt me niet prettig. Werken in het weekend ook niet. Daarna ga ik naar het buitenland, dus het moet wel. Smoesjes.. ik weet het. Ik begin 1 kies nu wel te voelen, al denk ik dat dat door mijn schouder komt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2009, 19:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Die 150 euro moet je meestal niet gelijk betalen, bij mij loopt het ziekenhuis zo gigantisch achter met nota's sturen dat ik inmiddels al over die grens van het eigen risico heen wat met m'n medicijnen (ben chronisch ziek) zonder dat er ooit een ziekenhuisnota bij opgeteld is. Anders kan je vaak ook wel een betalingsregeling treffen met je ziektekostenverzekering (tenzij je bij IZZ zit, die sturen je gewoon een brief 'we boeken deze week het geld van uw rekening af' )
Oud 14-10-2009, 21:58
Verwijderd
Offtopic:
Citaat:
Sorry

Je bent wel een beetje kwaad hè? Mag ik me nog wel voortplanten ?
Ik vind die zó irritant, die komt echt continu voorbij. Eh, haha. Blijkbaar leren mensen eerst Engels voor ze Nederlands leren ofzo, of misschien gebruikte ik dat woord als kind al idioot vaak, want ik snap niet hoe je dat fout kan spellen? Maar voortplanten mag nog wel, als je je kind maar geen Engelse naam geeft
Met citaat reageren
Oud 15-10-2009, 15:52
stout!
stout! is offline
Citaat:
Offtopic:

Ik vind die zó irritant, die komt echt continu voorbij. Eh, haha. Blijkbaar leren mensen eerst Engels voor ze Nederlands leren ofzo, of misschien gebruikte ik dat woord als kind al idioot vaak, want ik snap niet hoe je dat fout kan spellen? Maar voortplanten mag nog wel, als je je kind maar geen Engelse naam geeft
pfoeh, gelukkig, en dat beloof ik . Ik zat ook te denken waarom ik dat zo had geschreven (omdat ik eigenlijk vind dat ik helemaal nooit spelfouten maak), en ik denk dat het komt omdat ik in mijn master alleen engels spreek en dat woord dan juist gebruik. Ook beetje kansloos dat ik de behoefte voel om dat hier te verantwoorden, maarja ik wil het toch .
Oud 15-10-2009, 18:23
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik ben al 2,5 jaar niet naar de tandarts geweest, omdat hij me heeft verteld dat alle vier verstandskiezen getrokken moeten worden ik ben bijzonder goed in ontwijken. Heb verder helemaal geen last van die kiezen, dus daarom zie ik nu ook het nut er niet van in.
Oud 15-10-2009, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Dank je! Ik heb mijn tandarts ongeveer gesmeekt om ze te vullen, maar dat wilde ze niet omdat ik altijd gaatjes heb en de kans dan te groot was dat het daarna toch weer mis zou gaan. Die 2 maanden wachten bedoelde ik met een wachtlijst .

Hmm.. Ik kan nu 'écht geen 150 euro kwijt, shit. En ik stel het ook steeds uit, omdat het nooit een goede timing is. Ik moet straks stage lopen en lesgeven met een dikke wang lijkt me niet prettig. Werken in het weekend ook niet. Daarna ga ik naar het buitenland, dus het moet wel. Smoesjes.. ik weet het. Ik begin 1 kies nu wel te voelen, al denk ik dat dat door mijn schouder komt.
Die 150 euro betaal je pas minimaal over 5 maanden, zoals al eerder is gezegd. (wat dahct je dat ik wel niet had met 650 euro?) Vrijdag laten trekken, dan lukt het wel. Ik had gewoon de intentie om gewoon na de kaakchirurg gewoon naar m'n stage te gaan, maar toen m'n hele bek vol met bloed zat en toen ik thuiskwam het hele huis onder het bloed zat ben ik toch maar niet meer op komen dagen. Ook de dag erna niet. Heb je een beugel gehad? Leuk als het allemaal gaat schuiven, ben je verder van huis. Ze moeten er toch uit, kun je het beter nu doen.

Bovendien heeft die tandarts niets te willen en zal in het belang van de patient en volgens de patients wil moeten handelen. De tandarts heeft niets te willen. Dat het vullen een onverstandige beslissing is, daar mag de tandarts je wel over adviseren, maar niet definitief over beslissen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2009, 08:29
Verwijderd
Nou, het is nog steeds niet over dus ik heb maar 'ns een afspraak gemaakt bij de tandarts.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2009, 14:06
Vice
Vice is offline
soms willen ze ook helemaal niet volledig doorkomen. Ik had dat zelf ook met één van mijn verstandskiezen en die heb ik er maar uit laten halen.
Oud 16-11-2009, 18:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het kan best zijn dat je nog een tijdje die doorkom-pijn hebt. Bij mij kwamen ze ook niet in een keer helemaal door maar ging het in fases. Ik had dan soms ook meer last ervan dan anders maar zeker niet continue.
Oud 16-11-2009, 18:28
Sade
Sade is offline
Citaat:
...maar zeker niet continue.
Chickfight!

Ontopic, bij mij deed het ook pijn toen ze boven door kwamen. Ik zit sinds kort ernstig te twijfelen of ik ze onder nu al heb of niet
Oud 16-11-2009, 19:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tel het aantal kiezen op je onderste kaak: heb je er 16 dan heb je ze al, heb je er 14 dan heb je ze nog niet (mits je nooit eerder tanden of kiezen bent verloren).
Oud 16-11-2009, 21:53
Sade
Sade is offline
Citaat:
Tel het aantal kiezen op je onderste kaak: heb je er 16 dan heb je ze al, heb je er 14 dan heb je ze nog niet (mits je nooit eerder tanden of kiezen bent verloren).
Dan heb ik ze onder nog niet Dat verklaart 'n hoop
Oud 17-11-2009, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Chickfight!
*inspringt* Ga je schamen, Daantje!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 17:26
0oFZo0
0oFZo0 is offline
De mijne zijn alle vier operatief verwijderd dus ik zal geen last meer hebben van die dingen.
Ze waren schuin onder mijn achterste kiezen gegroeid aan de onderkant althans
Oud 17-11-2009, 20:22
Verwijderd
Dat schijnt nog best vaak voor te komen.

Het zijn ook echt retards he
Met citaat reageren
Oud 17-11-2009, 22:15
Verwijderd
O, ik heb in mijn onderkaak ook precies zo'n verstandskies
De rest is volgens mij wel redelijk recht gegroeid.. Ik ben ook al bijna 3 jaar niet meer bij de tandarts geweest omdat ik weet dat mijn verstandskiezen er uit moeten.
Toch moet ik snel maar eens gaan want ik hoorde dat zo'n schuine kies de andere tand dood kan maken en ik ben ook steeds bang dat ik wakker word en ontstekingen heb in mijn mond.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2009, 12:10
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
O, ik heb in mijn onderkaak ook precies zo'n verstandskies
De rest is volgens mij wel redelijk recht gegroeid.. Ik ben ook al bijna 3 jaar niet meer bij de tandarts geweest omdat ik weet dat mijn verstandskiezen er uit moeten.
Toch moet ik snel maar eens gaan want ik hoorde dat zo'n schuine kies de andere tand dood kan maken en ik ben ook steeds bang dat ik wakker word en ontstekingen heb in mijn mond.
zo'n schuine kies kan een behoorlijk gat maken in de kies ervoor, dus ik zou hem er zeker uit laten halen. Je gebit moet nog je hele leven mee, dus ik zou toch maar weer eens naar de tandarts gaan als ik jou was.
Oud 18-11-2009, 21:57
Verwijderd
Citaat:
zo'n schuine kies kan een behoorlijk gat maken in de kies ervoor, dus ik zou hem er zeker uit laten halen. Je gebit moet nog je hele leven mee, dus ik zou toch maar weer eens naar de tandarts gaan als ik jou was.
Nou dat was bij mij het geval!

Verstandskies eruit (48) en een drievlakvulling in de kies ervoor (47).
Met citaat reageren
Oud 18-11-2009, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Dat schijnt nog best vaak voor te komen.

[afbeelding]

Het zijn ook echt retards he
Dat zijn gewone kiezen, hoor!!!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten