Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2009, 11:15
Uice
Uice is offline
In wat voor dingen geloof jij allemaal en waarom? Horoscopen, god, buitenaards leven, communisme, alternatieve geneeswijzen, de ziel, enzovoorts.
Oud 02-11-2009, 11:15
Uice
Uice is offline
Ik heb een topic gemaakt.
Oud 02-11-2009, 11:16
Verwijderd
Moet ik nu een hele waslijst posten, of alleen onbewezen dingen, of alleen irreële dingen?

Ik geloof in goede bedoelingen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 11:22
Verwijderd
Ik geloof dat er wel een sterke kracht zit in alternatieve geneeswijzen, ook heeft alles wat leeft een aura.
De Illuminate, maar daar kan ik me geen zorgen over maken.
De kracht van je geest of innerlijke bla bla hoe je het ook wilt noemen is er wel, en kan ook zekers mensen helpen of juist niet. Het is niet zo overdreven als in de films of sterke verhalen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 11:44
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
In wat voor dingen geloof jij allemaal en waarom? Horoscopen, god, buitenaards leven, communisme, alternatieve geneeswijzen, de ziel, enzovoorts.
in niets van dit alles
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 11:49
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
ik geloof dat ik zo even ga eten
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 11:49
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
ik doe straks wel ot
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 12:09
Uice
Uice is offline
Citaat:
Moet ik nu een hele waslijst posten, of alleen onbewezen dingen, of alleen irreële dingen?
Nou ja, je kunt natuurlijk zeggen 'ik geloof in zwaartekracht', maar dat is geen geloof.
Oud 02-11-2009, 12:13
Rationeel
Rationeel is offline
ik geloof in de kracht van rationele effectiviteit
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 12:16
Verwijderd
Ik geloof nergens in.
Alleen in positieve gedachten (:
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 12:21
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik geloof in niks, maar wijs ook weinig direct af. Ik ben er één van 'eerst zien dan geloven', maar dat geldt voor mij ook andersom, ik wijs niets af dat niet onomstotelijk als nep is bewezen. Daarom probeer ik zeker nog mijn gezondheid terug te krijgen met behulp van alternatieve geneeswijzen, want je weet maar nooit.
Oud 02-11-2009, 12:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik geloof niet in wetenschap. Althans, niet dat dat veel feitelijker is dan het geloof dat er een almachtige schepper is. Bovendien kan het ook best naast elkaar gaan staan. Maar ik trek alles in twijfel en als iemand een halfslachtig argument geeft geloof ik het meteen. Heel makkelijk discussieren. "God bestaat niet." "Welles, dat staat in de bijbel!" "Oh ok. God bestaat."
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 12:58
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik geloof niet in wetenschap.
interessante stelling
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 13:28
Verwijderd
Ik geloof in de werking van alternatieve geneeswijzen, en homeopathische middelen enz.
En ik geloof niet in toeval, dus dan geloof ik waarschijnlijk in iets anders maar ik zou niet weten wat.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 13:33
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik geloof in de werking van alternatieve geneeswijzen, en homeopathische middelen enz.
En ik geloof niet in toeval, dus dan geloof ik waarschijnlijk in iets anders maar ik zou niet weten wat.
in het determinisme? dat alle gebeurtenissen vantevoren vaststaan, en dat alles het logische gevolg is van een voorgaande gebeurtenis?

of zoals morpheus in the matrix zegt: 'what happened happened, and couldn't have happened in any other way'.
Oud 02-11-2009, 13:46
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
determinisme
gekkigheid
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 14:27
Verwijderd
Ja, een soort milde vorm van determinisme.
Maar ik ben ook een beetje net als fizzle, dat ik overal aan twijfel. Dusja.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 14:38
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
gekkigheid
zo'n gek idee is het niet. geef maar eens een plausibele definitie voor toeval.
Oud 02-11-2009, 14:43
Verwijderd
´Toeval´ is in principe net zo´n laffe benaming voor iets dat je niet begrijpt of kan verklaren als ´God´.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 14:53
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
zo'n gek idee is het niet. geef maar eens een plausibele definitie voor toeval.
determinisme sluit de vrije wil uit. jij en ik zijn het schoolvoorbeeld van vrije wil, dus het determinisme is gekkigheid.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 15:05
Verwijderd
Ik geloof in toeval. Ik denk niet dat dingen gebeuren met een reden, maar dat we er alleen achteraf een reden aan geven zodat we er vrede mee kunnen hebben, of iets in die trant.
Het geloven in een ziel vind ik maar een lastige zaak. Het is maar net wat je onder 'ziel' verstaat. Als je het hebt over iets dat kan uittreden dan geloof ik er niet in. Ik ben mijn lichaam. Maar zonder grote teen ben ik ook nog steeds ik, dus om het specifieker te zeggen ben ik mijn hersenen.
Verder geloof/vertrouw ik in de natuur, als in: ik geloof dat de natuur alles overwint en dat als ze wordt afgebroken ze zichzelf altijd opnieuw opbouwt.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 15:07
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
determinisme sluit de vrije wil uit. jij en ik zijn het schoolvoorbeeld van vrije wil, dus het determinisme is gekkigheid.
wie zegt dat we vrije wil hebben?
Oud 02-11-2009, 15:12
Sherlock
Sherlock is offline
Ik geloof in buitenaards leven en karma vind ik ook wel iets hebben de rest vind ik onzin
Oud 02-11-2009, 15:22
Verwijderd
Ohja buitenaards leven lijkt mij ook wel aannemelijk.
Maar ik denk niet dat het iets met graancirkels te maken heeft oid.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 15:38
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
wie zegt dat we vrije wil hebben?
als het nog niet duidelijk was: ik. bij dezen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2009, 15:38
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Ohja buitenaards leven lijkt mij ook wel aannemelijk.
Maar ik denk niet dat het iets met graancirkels te maken heeft oid.
Dat is sowieso onzin maar ik kan me er ook niet echt een beeld van schetsen tenminste niet de standaard alien
Oud 02-11-2009, 15:44
Verwijderd
Gelatinous purple tubes.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 16:01
Verwijderd
Citaat:
´Toeval´ is in principe net zo´n laffe benaming voor iets dat je niet begrijpt of kan verklaren als ´God´.
Het verschil is alleen dat toeval daadwerkelijk bestaat en we dit van een god niet weten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 17:02
Uice
Uice is offline
Citaat:
Toeval is gewoon een menselijk oordeel over bepaalde situaties. Het doet, in tegenstelling tot God, geen poging de zaak te verklaren, in tegendeel.
Oud 02-11-2009, 17:35
Rationeel
Rationeel is offline
m.i. is het ook niet een term voor iets wat men niet begrijpt, maar eerder een (luiemans)term voor een complexe samenloop van omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 17:53
Rivka
Rivka is offline
Ik ben van huis uit joods en ik geloof wel in G'd, maar ik geloof wel in homeopathie en alternatieve geneeswijzen. En ook sterk in een ziel.
En ik geloof ook wel dat er heel veel bij verzonnen en gesleuteld is aan het geloof door mensen na de bijbelse tijd, en ik geloof niet in het nut van die dingen. Bijvoorbeeld geen licht maken op Shabbat. Waarom?
Oud 02-11-2009, 18:09
Verwijderd
Anders komen de Duitsers.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 19:34
Verwijderd
Ik geloof wel dat er mogelijk buitenaards leven kan zijn op een planeet in één van de miljoenen sterrenstelsels. Misschien ook wel meer dan slechts ééncellige organismen, maar dan wel dat ze net zo pauper zijn als wij en dus nooit hier naar toe zouden kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 20:35
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Buitenaards leven zou er wel zijn denk ik.
Ik geloofde in geesten, maar nu niet echt meer. Ik heb er nooit echt goed bewijs voor gekregen en mijn oma heeft nog niet echt een teken gegeven wat ze gezegd had dat ze zou doen..
Oud 02-11-2009, 20:35
flyaway
flyaway is offline
Wat N00dles zegt
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 20:42
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Ik ben van huis uit joods en ik geloof wel in G'd, maar ik geloof wel in homeopathie en alternatieve geneeswijzen. En ook sterk in een ziel.
En ik geloof ook wel dat er heel veel bij verzonnen en gesleuteld is aan het geloof door mensen na de bijbelse tijd, en ik geloof niet in het nut van die dingen. Bijvoorbeeld geen licht maken op Shabbat. Waarom?
Een joodse vriendin vertelde me eens dat joden nooit God voluit schrijven of anders...uit respect ofzoeits. Moest er even aan denken bij het lezen van jouw reactie

Ik geloof in een Schepper, geloof niet in toeval, geloof in de ziel, het leven na de dood en of er al dan niet buitenaards leven bestaat... heb ik niet echt een mening over, maar ik denk 'waarom niet'? Best mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 20:51
Verwijderd
Dan zal het maar aan mij liggen dat het niet uit maakt of je nou G'd of God schrijft, ik denk bijvoorbeeld ook niet dat mensen minder gekwetst worden door k*nk*r te schrijven in plaats van kanker.

Euh, ik geloof niet echt in dingen, omdat het toch niet uitmaakt.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 20:58
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Dan zal het maar aan mij liggen dat het niet uit maakt of je nou G'd of God schrijft, ik denk bijvoorbeeld ook niet dat mensen minder gekwetst worden door k*nk*r te schrijven in plaats van kanker.

Euh, ik geloof niet echt in dingen, omdat het toch niet uitmaakt.
Ik denk niet dat het iets te maken heeft met kwetsen. Ik neem aan dat ze dat doen uit respect voor God. De reden is mij nog onbekend maar Rivka kan het wsl wel even uitleggen
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 21:05
Verwijderd
Ja leg het maar uit, want ik snap het niet. Het gaat ook niet per se om het kwetsen, maar dat je gewoon dezelfde god bedoeld. Als je god in een andere taal zegt, mag het dan wel? En hoe spreek je het dan uit?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 21:22
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
jij en ik zijn het schoolvoorbeeld van vrije wil,
Juist niet. Jij bent ook opgevoed door je ouders, hebt hun normen en waarden meegekregen, bent (daarna) opgegroeid in een bepaalde omgeving waar je ook weer van alles uit hebt mee gekregen etc. Er is best wat te zeggen dat alle keuzes die je maakt uiteindelijk terug te voeren zijn op je opvoeding en omgeving.

Ontopic: ik geloof niet. Maar ik geloof ook niet in het niet-zijn van de meeste dingen.
Oud 02-11-2009, 22:12
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Juist niet. Jij bent ook opgevoed door je ouders, hebt hun normen en waarden meegekregen, bent (daarna) opgegroeid in een bepaalde omgeving waar je ook weer van alles uit hebt mee gekregen etc. Er is best wat te zeggen dat alle keuzes die je maakt uiteindelijk terug te voeren zijn op je opvoeding en omgeving.

Ontopic: ik geloof niet. Maar ik geloof ook niet in het niet-zijn van de meeste dingen.
naast de deels aangeleerde normen en waarden heeft elk mens ook nog zoiets als karakter. het deel dat elk mens écht uniek maakt. het karakter bepaalt hoe het individu deze normen en waarden daadwerkelijk interpreteert en dus toepast, oftewel keuzes maakt.

mijn naam zegt al genoeg, ik ben een echte rationalist en ben van mening dat vrije wil bestaat
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 22:21
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik geloof dat er geen grenzen zijn aan de menselijke stupiditeit.
Oud 02-11-2009, 22:40
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik geloof dat het merendeel van de mensen idioten zijn.
En ik geloof dat het waar is dat je een mening inderdaad sterker aan kan zetten als je het "Ik vind" vervangt met "ik geloof." Of bijvoorbeeld, schaamteloos gejat uit "taal is zeg maar echt mijn ding", "Ik vind de teletubbies stom." "Ik geloof niet in de teletubbies."
Oud 02-11-2009, 22:49
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik geloof dat kinderen de toekomst zijn.

Ik geloof daardoor ook dat de toekomst verziekt is.
Oud 02-11-2009, 23:05
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Ik geloof dat kinderen de toekomst zijn.

Ik geloof daardoor ook dat de toekomst verziekt is.
en bedankt
Oud 03-11-2009, 07:04
Verwijderd
Oja ik geloof in buitenaards leven
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 07:16
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
naast de deels aangeleerde normen en waarden heeft elk mens ook nog zoiets als karakter. het deel dat elk mens écht uniek maakt. het karakter bepaalt hoe het individu deze normen en waarden daadwerkelijk interpreteert en dus toepast, oftewel keuzes maakt.

mijn naam zegt al genoeg, ik ben een echte rationalist en ben van mening dat vrije wil bestaat
maar je karakter komt voort uit je dna. dus dat ligt ook allemaal vast.
Oud 03-11-2009, 07:57
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:

Ik denk ook graag rationalistisch, en daarom geloof ik niet in vrije wil. Verder wat Topdrop zegt.
Oud 03-11-2009, 08:06
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
maar je karakter komt voort uit je dna. dus dat ligt ook allemaal vast.
ehhh nee. karakter wordt gebouwd uit ervaring.
Citaat:
Ik denk ook graag rationalistisch, en daarom geloof ik niet in vrije wil. Verder wat Topdrop zegt.
dit strookt niet
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 08:11
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
ehhh nee. karakter wordt gebouwd uit ervaring.

dit strookt niet
In beide gevallen is je karakter ook iets wat je niet zelf beinvloedt.

Ik zie echt geen reden om aan te nemen dat ik vrije wil heb. In het dagelijks leven ga ik er vanuit van wel, anders wordt keuzes nemen wel een heel gek proces, maar toch.
Reageren

Regels voor berichten