Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2010, 17:23
Sorry.x
Sorry.x is offline
Hey!

Een tijdje geleden had ik erg veel last van een paar mensen op school. Ik kende ze niet. Niet persoonlijk, in ieder geval. Constant tikten ze op mn schouder, ze riepen mn naaam vaak en lieten me ook wel eens struikelen.

Voor een tijdje is dat zo gebleven. Maar zo rond Sinterklaas zijn er weer wat meer mensen bij betrokken; zussen en oudere vrienden. Een paar van hen hebben toen een hyve opgericht, helemaal tegen mij op! 17 leden, maar dat doet me niet zoveel. Toen ik erachter kwam, heb ik er 1 dag mee rond gelopen, maar de dag erna ben ik naar een lerares gegaan (ook hun mentor) en die schrok heel erg. Daarna heb ik nog veel gesprekken gehad met teamleiders en leraren.

Ik ben er nu wel weer overheen, maar ik merk wel dat ik nu een beetje banger ben geworden: Meer verlegen, ik vermijd ze het liefst en als ik ze tegenkom loop ik gauw weg.

Maar ik wil niet dat het zo is en zo gaat. Ik wil weer gewoon door mn eigen school kunnen lopen, zonder steeds te 'vluchten.' Maar ik weet niet hoe .... Dus ik wil jullie vragen of jullie misschien wat tips voor mij hebben, zodat ik wat minder verlegen ben in zulke situaties! HELP!!

Iris
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2010, 17:26
WAT
WAT is offline
de enige tip die ik kan geven is nu doen alsof je ze niet ziet, gewoon vooruit langs ze heen kijken. anders zou ik ook niet echt iets weten....
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 18:24
Verwijderd
Misschien een sociale vaardigheidstraining? Bij ons kon je dat geloof ik zelfs op school doen. Misschien eens vragen?
Dat helpt voor heel veel situaties toch aardig. Je leert omgaan met verlegenheid, stressvolle situaties, en hoe je jezelf moet presenteren.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 19:25
Verwijderd
Negeren is het beste. Heb hier ook wel eens last van gehad, maar als je er geen aandacht aan besteed vinden ze het minder leuk of niet meer leuk en verdwijnt het vanzelf. Of zeg gewoon hoi terug als ze het bij jou doen, waarom zou je bang zijn voor dat soort lui?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 20:35
Sorry.x
Sorry.x is offline
Citaat:
Negeren is het beste. Heb hier ook wel eens last van gehad, maar als je er geen aandacht aan besteed vinden ze het minder leuk of niet meer leuk en verdwijnt het vanzelf. Of zeg gewoon hoi terug als ze het bij jou doen, waarom zou je bang zijn voor dat soort lui?
Ik ben bang voor die "lui", omdat ze verschrikkelijk veel invloed hebben op anderen. Zij zijn 17 en ik ben bijna 15. En dat is toch wel een groot verschil ....
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 20:49
Verwijderd
Naar. Heb het erover met ouders, en met leerkrachten die je kan vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 15:37
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Dat lijkt misschien een groot verschil, maar zij zijn blijkbaar zo droevig en onzeker dat ze andere mensen moeten pesten om zich beter te voelen. En jij niet. Jij staat dus boven hen, dat moet je niet vergeten. Als je ze ziet, gewoon rustig doorpraten met je vrienden, als ze nog eens wat doen moet je ze gewoon uitlachen. Als zij niks doen kan je ze het beste gewoon negeren en vooral niet voor ze weglopen. Als je je nog te onzeker voelt om alleen bij ze in de buurt te komen kan je eerst met een vriendin ofzo langslopen, zodat je afleiding hebt.

Succes ermee!
Oud 04-01-2010, 15:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Negeren of niet reageren is moeilijk, want vaak zien ze wel dat het je toch wel iets doet en gaan ze lekker door omdat je er niks tegen doet. Ik zou hulp inschakelen van ouders of mentor, of zorgen dat leraren een oogje in het zeil houden.
En probeer bijvoorbeeld niet teveel alleen door de gangen te lopen, maar liever met (een) vriend(en). Dan zijn pesters minder snel geneigd om opmerkingen te maken of flauwe dingen te doen. Heel veel sterkte in elk geval!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 16:21
Sorry.x
Sorry.x is offline
Citaat:
Negeren of niet reageren is moeilijk, want vaak zien ze wel dat het je toch wel iets doet en gaan ze lekker door omdat je er niks tegen doet. Ik zou hulp inschakelen van ouders of mentor, of zorgen dat leraren een oogje in het zeil houden.
En probeer bijvoorbeeld niet teveel alleen door de gangen te lopen, maar liever met (een) vriend(en). Dan zijn pesters minder snel geneigd om opmerkingen te maken of flauwe dingen te doen. Heel veel sterkte in elk geval!
Heeeeel erg bedankt. Je hebt gelijk, negeren is erg moeilijk ... Maar een paar van deze dingen heb ik al gedaan, en die helpen al wel een beetje. Ik zit tegenwoordig altijd bij een groepje, loop niet alleen door de gangen en er is al iemand die een oogje in het zeil houdt. Dus bedankt!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 18:58
Verwijderd
Mooi! Dat is ook vooral belangrijk (en iets waardoor ik nog wel eens in de knel kwam): Loop met anderen mee, ookal zijn het klasgenoten waar je nooit mee omgaat. Samen sta je sterk!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 16:59
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Citaat:
Omdat die lui eropuit zijn om je stuk te maken. Daar lijkt het tenminste op. Ze zullen waarschijnlijk ermee doorgaan, binnen of buiten school (op hyves dus). Ik zou er zelf niet mee naar een leraar stappen, hiermee kunnen ze je extra pakken. En hoewel het geplaag misschien niet meer op school zal gebeuren, zullen ze je extra hard buiten school pakken.
Ik denk ook dat een training voor zelfvertrouwen en houden van jezelf, het onafhankelijk zijn van anderen en hoe te reageren op dit soort dingen het beste is.
En ondertussen niet op die mensen reageren en met normale mensen omgaan alsof de anderen niet bestaan. Zorg dat je wat vrienden hebt die je misschien kunnen helpen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 17:34
Daantjer
Daantjer is offline
Pak ze met wat mensen aan (een oudere broer of neef), en stuk voor stuk, niet allemaal in een keer, maar stuk voor stuk, pak eerst de kopstukken aan, en jaag ze een beetje op, binnenkort lopen ze met een grote boog om jou heen, ga daarnaast wat meer met klasgenoten enzo om, en probeer terwijl je hun kapot maakt zelf een grotere groep om je heen te krijgen. Het werkt, maar het kan ook het geval zijn dat teveel mensen bang van je worden, maar met de zwakste aanpakken lijk je niet sterk, ga direct naar de grootste toe en pak hem in een keer goed hard aan. Je kan beter hen kapot maken dan je zelf kapot laten maken
Oud 06-01-2010, 17:37
Nijn*
Nijn* is offline
@ daantjer: het lijkt me een beetje vreemd om de TS hier tot geweld aan te sporen en bovendien niet de meest handige oplossing.

Verder sluit ik me aan wat fizzle-fluffy zegt en zo te horen helpt dat al een beetje bij de TS Succes!
Oud 06-01-2010, 18:17
Arachnia
Arachnia is offline
Als je niet bang bent om vieze handen te krijgen adviseer ik een honkbalknuppel mee te nemen de volgende keer.
Oud 06-01-2010, 18:50
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Gadver, hou eens op. Straks neemt ie nog een vuurwapen mee..
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 20:41
Daantjer
Daantjer is offline
oowjaa, vuurwapens zijn voor mietjes, doe gewoon mano a mano, dus met een zwaard cq. mes, honkbalknuppel, boksbeugels vind ik ook voor mietjes, een ander slaghout, of gewoon blote vuisten, intapen is bij deze laatste wel belangrijk
Oud 06-01-2010, 20:58
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dit gaat nu echt nergens meer over hè,

OT: Probeer inderdaad (zoals is gezegd) ze te negeren. Die hyves is volgens mij niet echt belangrijk want op zoiets kijk je op gegeven moment toch nooit en zo'n hyves blijft toch wel in hun groepje. Mensen die er niks mee te maken hebben, hebben daar niks te zoeken. Negeren is het beste
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 21:09
Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
Gadver, hou eens op. Straks neemt ie nog een vuurwapen mee..
Mensen blijven nou eenmaal dieren, de zwakken blijven achter.
Ik keur ook het gebruik van vuurwapens niet goed, hoor.
Honkbalknuppel is goed genoeg.
Knieschijf kapot slaan = veel auw.

Ofwel, niet schieten, wel meppen mocht het zover komen.
Nooit de eerste move maken, hé.
Dan kan het altijd onder 'zelfverdediging' worden gecategoriseerd, mochten die doetjes zo sneu zijn.

Al deze nonsens aside.

Als je je echt ongemakkelijk voelt, moet er toch echt acties volgen in plaats van woorden.
Want diplomatiek eindigt ergens.
Oud 06-01-2010, 21:35
Daantjer
Daantjer is offline
maar let wel, pak eerst de kopstukken aan, al ga je met ze om tafel zitten met je schoolleiding, zorg voor de kopstukken, die zijn belangrijk, wil je mening door komen, de meelopers zijn zwakker en kunnen gemist worden
Oud 07-01-2010, 07:08
Verwijderd
Ja jongens, mep ze kapot, dat heeft zin :')
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 11:35
Verwijderd
Ik wil voorstellen om oplossingen aan te dragen waar de TS daadwerkelijk op de lange termijn ook iets aan heeft, ipv aansporen tot geweld zodat TS uiteindelijk een nog groter probleem heeft

Daantjer, Nijn had al gezegd dat het niet de bedoeling is om tot geweld aan te sporen, dus graag daarover ophouden.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Omdat die lui eropuit zijn om je stuk te maken. Daar lijkt het tenminste op. Ze zullen waarschijnlijk ermee doorgaan, binnen of buiten school (op hyves dus). Ik zou er zelf niet mee naar een leraar stappen, hiermee kunnen ze je extra pakken. En hoewel het geplaag misschien niet meer op school zal gebeuren, zullen ze je extra hard buiten school pakken.
Ik denk ook dat een training voor zelfvertrouwen en houden van jezelf, het onafhankelijk zijn van anderen en hoe te reageren op dit soort dingen het beste is.
En ondertussen niet op die mensen reageren en met normale mensen omgaan alsof de anderen niet bestaan. Zorg dat je wat vrienden hebt die je misschien kunnen helpen.
Assertiviteitstraning bedoel je. Kan handig zijn ja.
Maar stap naar een leraar, want je wilt toch niet kapot gemaakt worden zonder dat iemand je kan helpen?

Stap dus wél naar een leraar anders stopt het nooit. Die hyves was echt te erg, ik zou gewoon weer naar een leraar gaan, het uitleggen en de schuldigen aanwijzen.
Op die manier kunnen ze je niet meer pakken, want dat vertel jij dan weer aan die docent en dan zitten ze nog dieper in de shit.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 19:43
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Mensen blijven nou eenmaal dieren, de zwakken blijven achter.
Ik keur ook het gebruik van vuurwapens niet goed, hoor.
Honkbalknuppel is goed genoeg.
Knieschijf kapot slaan = veel auw.

Ofwel, niet schieten, wel meppen mocht het zover komen.
Nooit de eerste move maken, hé.
Dan kan het altijd onder 'zelfverdediging' worden gecategoriseerd, mochten die doetjes zo sneu zijn.

Al deze nonsens aside.

Als je je echt ongemakkelijk voelt, moet er toch echt acties volgen in plaats van woorden.
Want diplomatiek eindigt ergens.
het is alleen zelfverdediging als jij hetzelfde terugdoet als wat een ander jou aandoet. als iemand jou slaat met zijn vuist mag je terug slaan (met vuist) als iemand je slaat met een honkbalknuppel mag je terug slaan met een honkbalknuppel. maar als iemand je slaat met de vuist en je slaat terug met een honkbalknuppel is het geen zelfverdediging meer en kan je alsnog tot schuldige aangewezen worden (zo heb ik het geleerd of het helemaal waterdicht is weet ik niet) het moet btw wel tot verdedigen blijven. als ie op de grond ligt te janken mag je niet nog even doorgaan want dan ben je ineens de aanvaller en niet meer de verdediger.

en ja een honkbalknuppel tegen je knieschijf is auw
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 21:47
Daantjer
Daantjer is offline
volgens de wet is zelfverdediging als iemand jou aanvalt en er voor zorgt dat deze persoon is uitgeschakeld op een redelijk humane manier, en nog leeft, het liefst
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 09:27
Nijn*
Nijn* is offline
Zo, zullen we nu even ophouden met de offtopic geweldgerelateerde berichten? Of iets zelfverdediging is of niet doet er hier niet zo toe aangezien we niet willen dat de TS zich tot geweld zal wenden. Laatste waarschuwing heren.
Oud 09-01-2010, 15:18
hitz0r
hitz0r is offline
Citaat:
Dat lijkt misschien een groot verschil, maar zij zijn blijkbaar zo droevig en onzeker dat ze andere mensen moeten pesten om zich beter te voelen. En jij niet. Jij staat dus boven hen, dat moet je niet vergeten.
Daar heb je idd echt veel aan als ze je constant (fysiek) lastig vallen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 12:48
gurl19
gurl19 is offline
Klopt het als ik zeg dat die lui ook in het laatste jaar zitten? Gezien hun leeftijd.
Dan zou ik het negeren, dan is het einde ook in zicht.
Geniet van je vrienden van je eigen leeftijd, of vraag ze je willen helpen met negeren of voor je opkomen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 20:06
Sorry.x
Sorry.x is offline
Heel erg bedankt voor jullie tips,
ik heb een aantal van jullie adviezen opgevolgd en met succes.

Ik ben naar een leraar gestapt, er zijn ouders gebeld en na een aantal gesprekken met een vertrouwenspersoon ben ik ook weer wat zekerder geworden. Ik wordt niet meer gepest zoals eerst: natuurlijk merk je wel dat ze naar je wijzen, je naam roepen of fluisteren en dat ze je constant aanstaren. Maar daar begin ik wel weer aan te wennen.

@gurl19 - klopt ze zitten in hun laatste en één à laatste jaar, en ik zal ze dus ook niet vaak meer tegenkomen!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Negeren is het beste.
Wat?

De volgende keer als zo'n persoontje vervelend doet kun je 'm het beste ermee confronteren. Sla hem de bek vol tanden met enkele vragen en opmerkingen en loop dan mooi verder.

Je staat boven zult soort idiootologie.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2010, 22:21
Batave
Batave is offline
Citaat:
Wat?

De volgende keer als zo'n persoontje vervelend doet kun je 'm het beste ermee confronteren. Sla hem de bek vol tanden met enkele vragen en opmerkingen en loop dan mooi verder.

Je staat boven zult soort idiootologie.
mooi woord en met de rest ook volkomen mee eens.
Oud 09-02-2010, 19:34
ik ben anoniem
ik ben anoniem is offline
Ik ben het eens met Rode Panda! Je moet ze gewoon hard dissen, ook ben ik heb een beetje met daantjer eens, je kan ze best is hard aan pakken, boontje komt om zijn loontje toch, hun moeten gewoon goed gestraft worden. en daarmee bedoel ik niet door leraren of dat soort onzin
rustig
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 22:55
Verwijderd
Nou straffen en dissen.. Gewoon je mannetje staan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten