Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2009, 12:47
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Hoi,
Voor school moet ik een opdracht doen. Ik moet voor de bepaling van ammoniak in kippenmest een manier bedenken, hoe ik dit monster kan nemen. Op internet heb ik al flink gezocht, maar er valt nergens iets nuttigs te vinden.
Weet hier iemand toevallig hoe je het beste een ammoniakmonster uit kippenmest kunt halen?

B.v.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2009, 20:54
Verwijderd
Je zal eerst moeten weten welke andere stoffen er (mogelijk) nog meer in het kippenmest (of kippenmest korrels) zitten, pas dan kun je na gaan denken hoe je de ammoniak (je te onderzoeken stof) van de andere stoffen (vervuiling) kan gaan scheiden. Wat is het (uiteindelijke) doel van de opdracht? Is het een bepaling voor de hoeveelheid ammoniak in kippenmest?

Ja, dus het laatste, verkeerd gelezen. ok duidelijk. Ik heb wel een idee, maar dan nog moet je weten welke andere stoffen er in die kippenmest zitten.

Ammoniak kun je bepalen met een titratie met een bekende hoeveelheid sterk zuur. Vervolgens kun je doordat je je verbruik van je zuur en de sterkte van het zuur weet, nagaan hoeveel ammoniak er in de kippenmest zat. MAAR ALS ER NOG MEER BASEN ZICH BEVINDEN IN DE KIPPENMEST, DAN TITREER JE DIE OOK EN LOOPT JE BEPALING MIS!.

Graag een reactie van jouw kant (of post de opdracht van school)
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 22:43
:DELICIOUS
:DELICIOUS is offline
Dankje voor je reactie, Commando.
Het grote probleem is, dat de opdracht die we van school gekregen hebben nogal vaag is. Het enige wat gesteld en gegeven is, is de vraag: 'Hoe bepaal je de hoeveelheid ammoniak in kippenmest?', dus nogal vaag.
Maar, in ieder geval bedankt voor je antwoord. Ik ga dit voorleggen aan mijn docent, en misschien dat zij mij kan vertellen welke andere stoffen er in de mest zitten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 11:54
C. de Vries
Citaat:
Hoi,
Voor school moet ik een opdracht doen. Ik moet voor de bepaling van ammoniak in kippenmest een manier bedenken, hoe ik dit monster kan nemen. Op internet heb ik al flink gezocht, maar er valt nergens iets nuttigs te vinden.
Weet hier iemand toevallig hoe je het beste een ammoniakmonster uit kippenmest kunt halen?

B.v.d.
Citaat:
Hoi,

B.v.d.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenmest :

De gemiddelde samenstelling van de mest in grammen per kg is:
Mestsoort water organische
stof effectieve
organische
stof* stikstof fosforzuur kali magnesium kalk chloor
droge hennenmest 188 21 17 11 4,5
kalkoenenmest 232 27 21 20
kippenstrooiselmest 400 350 230 21 26 15 4 34 6
vleeskuikenmest 279 28 15 20 6

* De effectieve organische stof is de hoeveelheid organische stof die na 1 jaar nog in de grond aanwezig is.
Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenmest"
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenmest :

De gemiddelde samenstelling van de mest in grammen per kg is:
Mestsoort water organische
stof effectieve
organische
stof* stikstof fosforzuur kali magnesium kalk chloor
droge hennenmest 188 21 17 11 4,5
kalkoenenmest 232 27 21 20
kippenstrooiselmest 400 350 230 21 26 15 4 34 6
vleeskuikenmest 279 28 15 20 6

* De effectieve organische stof is de hoeveelheid organische stof die na 1 jaar nog in de grond aanwezig is.
Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenmest"
Totaal nutteloos.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten