Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2009, 20:09
JeffreyT94
JeffreyT94 is offline
Ik ben ten einde raad. Ik heb dit moeilijke vraagstuk opgekregen voor fysica, maar ik snap er niet zoveel van. Daarom dacht ik misschien dat jullie mij konden helpen.

Gelieve dit vraagstuk op te lossen zoals in het voorbeeld, houdt hierbij rekening met zinvolle cijfers en zet je uitkomtst in SI-eenheid en ook in de wetenschappelijke notatie.

Voorbeeld:
Gegeven: m = 10,0 kg g = 9.81 N/kg
gevraagd: F=?
oplossing: F= m . g dus 10,0 . 9.81 = 98,1 N ==> 9,81 .10 N
Anwoord: de kracht bedraagt 9,81 . 10 Newton.

Dit is dus het vraagstuk dat ik moet oplossen:

De kleinste zuiger van een hydraulische krik in een garage heeft een oppervlakte van 6,0 cm², de grootste een oppervlakte van 30 cm². Als je op de arm van de krik een kracht uitoefent van 10 N, werkt op de kleine zuiger een kracht van 60N.
a) bereken de kracht die op de arm moet uitoefenen om de achterkant van een wagen op te krikken. Die achterkant komt overeen met een massa van 450 kg.
b) bij elke pompbeweging wordt de kleine zuiger 10cm verplaatst. Hoeveel maal moet je pompen om de auto 40cm op te krikken?

Hopelijk kunnen jullie me helpen,

alvast bedant!

Gr. J.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2009, 12:28
mathfreak
mathfreak is offline
Maak gebruik van . Als F1, A1 en A2 bekend zijn, hoe bereken je hiermee dan F2?
Reageren

Regels voor berichten