Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2009, 15:09
arPos
arPos is offline
Ik zit met he volgende probleem, er zijn de laatste jaren i.v.m. het "competentie gericht onderwijs" een hoop zaken in rap tempo veranderd op mijn school.

Toen ik deze opleiding begon werkte we met 4 perioden, 4 proefwerkweken en een cumulatief eindcijfer per vak, een methode die bekend is van o.a. de middelbare school.
het jaar erop kwam er een ander sectorhoofd mevrouw X, X staat aan de basis van de hervormingen en niets wordt gedaan zonder rekening te houden met haar wil.

Allereerst werd de toetsstructuur veranderd, we gingen naar 2 semesters met aan het eind van semester 1 een proeve van bekwaamheid over het eerste half jaar en een proeve van bekwaamheid over het 1e en 2e half jaar.
Dit jaar echter is dit wederom aangepast, bepaalde vakken horen nu bij elkaar in een functie (een voorbeeld daarvan is: de vakken wiskunde natuurkunde en informatica vormen samen "leren loopbaan en burgerschap")

Het volgende probleem doet zich voor, er zijn een aantal zittenblijvers die voor vakken voldoendes hebben gehaald, bijvoorbeeld informatica nu was de regel altijd, als je je competentie hebt gehaald mag je hem niet over doen en krijg je en principe vrijstelling voor dat vak, aangezien men bij ons van niets zeker kan zijn heb ik aan mijn mentor gevraagd of we echt die vrijstelling kregen, hebben we meermaals de cijferlijst gecontroleerd e.d.

nu begint echter semester 2 en deze mevrouw X claimt nu dat "de cijfers kwijt zijn" of dat omdat er een onvoldoende bij een ander functievak is gehaald (bv wiskunde) geen cijfers van leren loopbaan en burgerschap mee mogen (bv informatica)

Zo ontstaan nu achterstanden waarvoor in het schema geen plaats is.

Verder doen er zich nog enkele dingen voor:
Certificaten worden niet altijd direct na het behalen van een cursus uitgereikt; de ene wel de andere niet, hierbij is het ook al voorgekomen dat ze een certificaat kwijt zijn.

Cijferlijsten mogen van mevrouw X niet door de leerlingen ingekeken worden en er zijn vermoedens dat er met cijfers gesjoemeld wordt, rapporten blijken niet te kloppen en zijn in ieder geval onvolledig omdat er slechts het eindcijfer wordt vermeld en geen tussenliggende resultaten.

Mijn school staat in de krant ivm leraartekorten, niet dat er niet genoeg leraren willen maar omdat ze weggewerkt worden, de laatste 2 jaar kwam dat in mijn geval 5 keer voor dat er midden in het jaar een ander kwam of zelfs geen leraar waardoor de vakken uitvielen, met het hoogtepunt vorig jaar waar we welgeteld 6 weken een bepaald vak hebben gekregen waar 6 uur per week voor staat 2 semesters.

Vergoedingen die door de school uitgekeerd horen te worden ivm fouten (rekenmachines die besteld zijn voor leerlingen die er al 1 hadden; 100 euro per leerling) vergoedingen voor werk op open dagen e.d. worden niet of zeer laat betaald.

Er is zogenaamd ruimte voor dialoog maar dat blijkt tussen jou en de muur te moeten plaats vinden, de leerling-administratie heeft 0.0 informatie en werken onder deze omstandigheden is toenemend moeilijk.

Alle tips zijn welkom.
Oud 11-12-2009, 18:19
Verwijderd
Waarom studeer je daar eigenlijk nog?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2009, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Daar zal hij toch écht zelf wel over na hebben gedacht? :')

Misschien een idee om een nette brief te schrijven waarin je duidelijk vermeldt wat er allemaal mis is. Dit werkt eigenlijk veel beter dan in een MR oid iets roepen, aangezien je een brief/mail veel moeilijker kan ontwijken.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 09:17
T_ID
T_ID is offline
Verzorg sowieso je eigen rugdekking, zodat zelfs als er niets verandert, jij er niet slachtoffer van zal worden. Altijd proefwerken en antwoorden bewaren voor het geval ze verkeerd nakijken, enzovoort.
Oud 13-12-2009, 16:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Omdat als ik nu stop 28000 euro moet terug betalen, geen diploma heb en te weinig stufi jaren om een nieuwe opleiding te beginnen...
Leek me een goede reden.

Bovendien is het dichtstbijzijnde alternatief voor deze opleiding Vlissingen.

Citaat:
Verzorg sowieso je eigen rugdekking, zodat zelfs als er niets verandert, jij er niet slachtoffer van zal worden. Altijd proefwerken en antwoorden bewaren voor het geval ze verkeerd nakijken, enzovoort.
Dat wordt sowieso niet toegestaan, wel noteer ik altijd direct de cijfers, op zich is dat niet zo'n probleem want het zijn niet zo zeer de leraren die "lopen te kloten"

Ik zit er zelf over te denken samen met enkele andere leerlingen naar de directe baas te stappen van het sectorhoofd, ik ben alleen bang dat die partij voor het sectorbestuur kiest.

Het enige andere wat ik kan bedenken is de onderwijsinspectie, maar de vraag daar is ook weer hoe effectief dat zal zijn; dan komen ze wel langs denk ik, maar als er net die dag niets opvallends gebeurt heb je er weinig aan.
Oud 14-12-2009, 08:13
Verwijderd
Oh ik snap het al
Beter iets dan niets doen zou ik zeggen, want dit kan echt niet.
En samen sta je sterk, inderdaad beter om samen met wat anderen erheen te gaan die er ook last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 08:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zit er zelf over te denken samen met enkele andere leerlingen naar de directe baas te stappen van het sectorhoofd, ik ben alleen bang dat die partij voor het sectorbestuur kiest.
Dat is denk ik de beste stap. Zorg dan dat je namens een hoop mensen spreekt, en concrete voorbeelden hebt. Dan kunnen ze er niet aan ontkomen.

Als het kan, probeer de probleemstelling te presenteren op een manier dat sectorhoofd niet als persoon gefaald heeft, en ze kan veranderen. Biedt haar een uitweg. Het mag meer zijn dan ze verdiend heeft, maar als je mensen een uitweg geeft dan accepteren ze klachten makkelijker dan wanneer jij het brengt als persoonlijke falen.

Gewoon een verschil tussen hoe 'jij bent een lul' en 'dit deel van het onderwijs is voor verbetering vatbaar' overkomt.
Oud 14-12-2009, 21:45
arPos
arPos is offline
Citaat:
Als het kan, probeer de probleemstelling te presenteren op een manier dat sectorhoofd niet als persoon gefaald heeft, en ze kan veranderen. Biedt haar een uitweg. Het mag meer zijn dan ze verdiend heeft, maar als je mensen een uitweg geeft dan accepteren ze klachten makkelijker dan wanneer jij het brengt als persoonlijke falen.

Gewoon een verschil tussen hoe 'jij bent een lul' en 'dit deel van het onderwijs is voor verbetering vatbaar' overkomt.
Ok.

Citaat:
Dat is denk ik de beste stap. Zorg dan dat je namens een hoop mensen spreekt, en concrete voorbeelden hebt. Dan kunnen ze er niet aan ontkomen.
Dat moet op zich wel lukken.
Reageren

Regels voor berichten