Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2009, 17:28
susan-hoi
susan-hoi is offline
Hee jongens,
wat vinden jullie van een autovrije zondag?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2009, 17:42
MTpower
MTpower is offline
Dat vind ik iets voor Staphorst, niet voor normale steden/dorpen.
Oud 08-12-2009, 18:33
T_ID
T_ID is offline
-Het is opdringen van het Christelijk geloof (en dat is ongrondwettelijk)
-Het heeft geen, of een negatief effect op het milieu
-Het veroorzaakt onnodig extra geweld, o.a. tegen verkeersregelaars
-Het veroorzaakt grote overlast voor mensen die ergens moeten zijn
-Het veroorzaakt mede daardoor economische schade
-Het heeft geen enkel effect op de leefbaarheid van binnensteden waar men zo'n maatregel neemt
Oud 08-12-2009, 19:11
Ivo
Ivo is offline
Tegen. Dat is in mijn geval namelijk broodroof.
Of zorgen de initiatiefnemers er voor dat mijn werkgever volledig gecompenseerd wordt voor de gederfde inkomsten waardoor mijn werkgever mijn salaris (incl weekendtoeslag) kan doorbetalen?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 20:20
Verwijderd
Het zal me jeuken. Ik kom toch niet in die oorden.
En zowiezo wat moet je in vredesnaam in Amsterdam met een auto, parkeren is zo duur, dat het goedkoper is om een boete riskeren, ALS je je auto al kwijt kan.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2009, 21:30
Qimm
Qimm is offline
Ik vind het een leuk, maar inmiddels onmogelijk, initiatief. Wat er precies christelijk aan is ontgaat me even? Niet alles op zondag is perse christelijk
Oud 09-12-2009, 08:36
ganralph
ganralph is offline
in de binnensteden vind ik het een prima plan. kinderen lekker de straat op

één keer per jaar, een paar uur niet in een paar wijken mogen komen met je auto. als dat al teveel gevraagd is, dan moet je eens kijken hoe het met je geestelijke gezondheid gesteld is.

het is ook niet de bedoeling dat die ene dag een verschil maakt voor het milieu, maar het zet altijd mensen aan tot nadenken. en dat sommige gestoorden agressief worden is natuurlijk geen reden om het niet te doen ("than the terrorists have already won" )
Oud 09-12-2009, 14:04
susan-hoi
susan-hoi is offline
maar denken jullie dat het beter zal zijn voor het milieu om elke zondag de auto te laten staan?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 15:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
maar denken jullie dat het beter zal zijn voor het milieu om elke zondag de auto te laten staan?
die vraag heb je ook op Nieuws & Achtergronden gesteld en crossposten is niet de bedoeling
Oud 09-12-2009, 16:16
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Nee.
Oud 09-12-2009, 16:33
Verwijderd
Citaat:
De enige manier waarop het milieu wint is als iedereen overal naartoe gaat fietsen, maar dat zie ik niet snel gebeuren
Met citaat reageren
Oud 09-12-2009, 20:20
marrel
marrel is offline
Nah belachelijk. Ik ga echt niet m'n auto laten staan omdat het autovrije zondag is. Het is aan de ene kant misschien goed om bewust te worden dat je dat ding niet voor elke 10 meter naar de friettent op de hoek hoeft te pakken, maar hij heeft ook wel practisch nut. OV is geen optie in een dorp als waar ik woon (op zondag rijdt gewoon niks ).Vind het opzich wel leuk om wijken/buurtverenigingen de optie te geven een straatspeeldag, bbq o.i.d. te laten organiseren en de wijk dan dus ook af te sluiten voor auto's. Hele binnensteden werkt niet.

Geloof ook niet dat het milieu nou baat heeft bij zo'n 1dags actie, en elke week, eigenlijk ook niet. Mensen bedenken wel wat.
Oud 10-12-2009, 12:14
KIET
KIET is offline
Ik heb het idee dat er even een miscommunicatie is m.b.t. het begrip de autovrije zondag. De Autovrije Zondagen waren er louter om brandstofgebruik terug te dringen ten tijde van een crisis - en het was geen initiatief, het was een wet. Diezelfde wet ligt in principe nog steeds op de planken als de brandstofvoorraad in het nauw komt; volgens die wet mag geen enkel motorvoertuig (vliegtuigen en boten incluis) van zondag 03:00 tot maandag 03:00 gebruikt worden, tenzij je tot een specifieke uitzonderingsgroep behoort. Volgens mij is de autovrije zondag in deze vorm voor het laatst ergens in de jaren '70 gebruikt

De Autovrije Zondag is dus verplicht, maar de Autovrije Dag niet. Die is er sinds een jaar of tien zijn omdat veel organisaties gingen pleiten voor een vrijwillige autovrije dag, wat niet per se een zondag hoeft te zijn. Het doel is ons bewust te maken dat we niet overal de auto voor hoeven te gebruiken, wat ik een heel nobel doel vind. Maar ik denk niet dat veel deelnemers ook daarna echt anders over het gebruik van een hun auto gaan denken.
Op zich zal het wel iets helpen tegen het milieu, maar alleen in de vorm dat er één dag marginaal minder brandstof is verbruikt en gassen zijn uitgestoot. Als je enige invloed wil zien moet je terugvallen op de landelijke (verplichte) Autovrije Zondag en dat dan een paar weken achter elkaar. Maar dat is uiteindelijk symptoombestrijding en niet de aanpak van het probleem.

Als er een Autovrije Dag is wil ik mij best aanpassen aan de regio's die eraan meedoen, maar als ik eerlijk ben zal ik er verder niet hele dag per se de auto voor laten staan. Straatspeeldagen vind ik ook een leuk initiatief, maar dat is meer voor de kinderen natuurlijk.

O, en de reden waarom de zondag is gekozen is natuurlijk vrij logisch: dat was altijd de dag met het minste verkeer en dus de minst hinderlijke dag om te kiezen. Op zich heeft dat wel de Christelijke achtergond van de zondagsrust, maar het heeft niets met opdringen van het Christelijke geloof te maken. Dat tegenwoordig de zondagsrust minder in acht wordt genomen en het nu ook op zondag drukker is, is juist een toepasselijke weergave van de toename van ons autogebruik
Oud 10-12-2009, 13:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Op zich zal het wel iets helpen tegen het milieu, maar alleen in de vorm dat er één dag marginaal minder brandstof is verbruikt en gassen zijn uitgestoot. Als je enige invloed wil zien moet je terugvallen op de landelijke (verplichte) Autovrije Zondag en dat dan een paar weken achter elkaar. Maar dat is uiteindelijk symptoombestrijding en niet de aanpak van het probleem.
Dan nog denk ik dat het effect vooral negatief zal zijn. Vervoer is een vraag-markt. Mensen willen van A naar B, en doen dat hoe dan ook wel. Het grootste deel van het vervoer gaat dan dus hoe dan ook wel naar die stad, stuit op de afsluiting, rijdt behoorlijk rond om parkeerplekken te vinden die door een falende overheid er te weinig zijn... En dat is slecht voor het milieu.

Die mensen moeten dan afzien van hun vervoer, of via een omweg. Dat kost een binnenstad klanten, en leveranciers tijd en geld. Da's allemaal economische schade.

En omdat mensen op een ander tijdstip nog een keer gaan, is het ook nog eens slecht voor het milieu. In feite is het dus een verlies-verlies situatie.
Oud 10-12-2009, 13:50
KIET
KIET is offline
Ik betwijfel dat. Als duidelijk is dat er een autovrije dag is weten mensen en bedrijven wat voor problemen ze kunnen verwachten en daarop anticiperen. Ja, mensen willen vervoer maar ze willen er echt niet teveel moeite voor doen hoor. Door de autovrijheid te beperken zullen genoeg mensen ontmoedigd genoeg raken en denken dat het ze de moeite niet waard is, die ene dag in het jaar dat ze op zondag niet de stad in kunnen. Bovendien wordt zo'n dag gehouden op een zondag en in september, waarin de meeste mensen toch al zuiniger aan doen (zomer/vakanties net geweest, feestdagen in aantocht).

Ik denk juist dat het goed is als mensen even een dag goed moeten nadenken over of ze niet alleen de auto pakken, maar ook of datgene wat ze in de stad willen doen wel echt nodig is. Eventuele permanente economische schade (want dat loopt in de omringende dagen echt wel weer los) is dan niet alleen de schuld van het eens niet gebruik kunnen maken van de auto maar ook van onze cosumptiemaatschappij waarin we alles altijd kunnen aanschaffen. Het is helemaal zo slecht nog niet om dat eens te relativeren. Dat de Autovrije Dag altijd op zoveel weerstand stuit zegt vooral iets over onszelf.

Vanuit een milieu-oogpunt heeft het niet of marginaal nut, maar dat is ook niet het doel van de (vrijwillige!) Autovrije Dag.
Oud 10-12-2009, 15:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik betwijfel dat. Als duidelijk is dat er een autovrije dag is weten mensen en bedrijven wat voor problemen ze kunnen verwachten en daarop anticiperen.
Maar daarna vervoeren ze, zoals ik al stelde, gewoon een dag eerder of later. Dat, plus het grote aantal (check de rijen voor de afzettingen in Amsterdam bijvoorbeeld) mensen dat er niet van weet, zorgt ervoor dat er juist extra milieuschade plaatsvind.
Citaat:
Ik denk juist dat het goed is als mensen even een dag goed moeten nadenken over of ze niet alleen de auto pakken, maar ook of datgene wat ze in de stad willen doen wel echt nodig is.
Dat bereik je niet door iets onnodig met dwang op te leggen terwijl er geen reden voor, en plenty redenen tegen zijn. Dat kan beter door een positieve aanpak, voorlichting bijvoorbeeld.
Citaat:
Eventuele permanente economische schade (want dat loopt in de omringende dagen echt wel weer los) is dan niet alleen de schuld van het eens niet gebruik kunnen maken van de auto maar ook van onze cosumptiemaatschappij waarin we alles altijd kunnen aanschaffen.
Dat is volslagen nonsens. Alle studies over concurrentie tussen binnensteden leren dat als de ene stad het gemak niet biedt, dat mensen reizen naar een andere stad binnen het verzorgingsgebied. Het enige dat je dan dus doet, is de middenstand schaden.

En dan valt dat in Nederland nog mee, omdat we de vestiging van winkelcentra buiten steden (shopping malls) met een zwaar bureaucratisch beleid (GDV wetgeving en aanverwante regels) verhinderd hebben, anders dan zouden binnensteden door de slechte bereikbaarheid al lang zijn leeggelopen. Dan krijg je een 'donutstad'.
Citaat:
Het is helemaal zo slecht nog niet om dat eens te relativeren. Dat de Autovrije Dag altijd op zoveel weerstand stuit zegt vooral iets over onszelf.
Uh? Noem mij één persoon die een directe belanghebbende is bij mobiliteit, die er blij mee is. Niemand is er blij mee, maar men kan niet anders dan zich neerleggen bij de gecombineerde macht van bestuurlijke tunnelvisie en de milieumaffia.
Citaat:
Vanuit een milieu-oogpunt heeft het niet of marginaal nut, maar dat is ook niet het doel van de (vrijwillige!) Autovrije Dag
Dan is het dus een maatregel zonder doel, zeg je? Tenminste, het enige mogelijke waarom men dat zou doen, is de illusie van milieuwinst. Er zijn immers geen of nauwelijks files op die dag, mobiliteit op zich ontmoedigen zou onzinnig zijn, en voor mensen de auto laten opgeven is het al jaren 'myth busted', dat gebeurd domweg niet.
Oud 10-12-2009, 17:15
KIET
KIET is offline
Ik zeg nergens dat de Autovrije Dag een succes is, ik zeg alleen dat ik het idee erachter steun. Het is een stimulans om over onze manier van vervoer na te denken, en om even de nadruk te leggen op het feit dat auto's nog altijd vervuilende dingen zijn. Het heeft niet als doel dat iedereen spontaan vanaf dat moment de auto moet laten staan, het heeft als doel dat je er bewust van moet zijn wat je auto voor rommel uitspuwt, dat er niet één dag in het jaar is dat er alternatieve vervoersmiddelen zijn en dat het een goede zaak is dat hier aan gewerkt wordt. Niet alleen op die dag, maar gewoon het hele jaar door. Wat de Autovrije Dag tracht te doen is dat weer even onder de aandacht brengen, en als het heel erg meezit een verandering in mentaliteit (dus niet praktijk) door te voeren m.b.t. hoe wij tegen ons autogebruik en ons koopgedrag staan.

Wat dat betreft is het net zoiets als Moederdag of 4/5 mei, om maar wat te noemen. Het is een focus-dag, wat niet wil zeggen dat je de rest van het jaar niet meer naar je moeder hoeft om te kijken of rustig een oorlog kan beginnen

Alleen zijn mensen doorgaans blind voor hun eigen consumentengedrag en vinden ze het gemak van een auto te groot om zomaar op te geven.
Jij toont heel goed aan wat mensen zullen denken bij zo'n dag: wat is het nut van één zo'n dag, ik doe er niet aan mee, waar kan ik nu voor product x terecht, hoe moet ik daar nu met de auto komen?
Wat de Autovrije Dag alleen wil doen is de boel wat forceren door te zeggen van 'het gebied is afgesloten, verzin eens een andere oplossing', wat de enige manier lijkt te zijn om mensen er eens grondig over na te laten denken. Het enige nadeel is dat er veel doemdenkers het tot die dag beperken en zeggen dat 'het onhaalbaar is want het is slecht voor de economie en het maakt op die enige dag toch niets uit', terwijl het veel nuttiger is die dag te gebruiken om de praktische voor- en nadelen van minder autogebruik op een rijtje te zetten en eens te kijken wat je hier op langere en grotere schaal mee zou kunnen doen.
Natuurlijk, op heel korte termijn zoals de individuele dag, werkt het niet echt. Maar dat is toch ook niet het doel van het initiatief (initiatief, geen maatregel!)?

Het leert mij in ieder geval dat ik niet voor ieder wissewasje het huis uit hoef. Sommige dingen heb ik eigenlijk toch niet nodig, andere kan ik wel met iets anders combineren of ik kan genoegen nemen met iets minder dat binnen wandel-/fietsbereik is. Het leert mij ook dat onze manier van vervoeren schoner kan, maar dat het een gezamenlijke doel zal zijn en om een gezamenlijke inspanning vraagt. Uiteraard ben ik mij hier alle dagen van bewust, maar ik vind het goed dat hier jaarlijks even weer op gewezen wordt.

Denk je nu trouwens echt dat overheid en gemeenten de Autovrije Dag zouden steunen als er alleen maar (economisch) nadelen aan zouden zitten?
Oud 10-12-2009, 18:53
Methuselah
Methuselah is offline
Zo'n initiatief lost niets op, imho, omdat het andere dagen dan voller gaat maken qua verkeer...
Oud 10-12-2009, 20:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Denk je nu trouwens echt dat overheid en gemeenten de Autovrije Dag zouden steunen als er alleen maar (economisch) nadelen aan zouden zitten?
Natuurlijk. Tal van (linkse) stadsbesturen leven met hun hoofd in nevels wat betreft milieu. Utrecht bijvoorbeeld, maar men door de stad in vier te hakken onderling niet te bereiken delen, denkt milieuwinst te behalen. Terwijl het enige dat er gebeurd, is dat er langer wordt omgereden, en er meer files bestaan. En er zijn meer onzinnige plannen. De wegen onder Hoog Catherijne onder water zetten, en bruggen daar overheen slopen. Zowel de mobiliteit noord-zuid als oost-west zal fors geschaad worden.

Maar goed, probeer dat het raampje bovenin in de ivoren toren waar veel bestuurders van met name Groenlinks in leven maar eens te bereiken met goed advies...
Reageren

Regels voor berichten