Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik betwijfel dat. Als duidelijk is dat er een autovrije dag is weten mensen en bedrijven wat voor problemen ze kunnen verwachten en daarop anticiperen. Ja, mensen willen vervoer maar ze willen er echt niet teveel moeite voor doen hoor. Door de autovrijheid te beperken zullen genoeg mensen ontmoedigd genoeg raken en denken dat het ze de moeite niet waard is, die ene dag in het jaar dat ze op zondag niet de stad in kunnen. Bovendien wordt zo'n dag gehouden op een zondag en in september, waarin de meeste mensen toch al zuiniger aan doen (zomer/vakanties net geweest, feestdagen in aantocht).
Ik denk juist dat het goed is als mensen even een dag goed moeten nadenken over of ze niet alleen de auto pakken, maar ook of datgene wat ze in de stad willen doen wel echt nodig is. Eventuele permanente economische schade (want dat loopt in de omringende dagen echt wel weer los) is dan niet alleen de schuld van het eens niet gebruik kunnen maken van de auto maar ook van onze cosumptiemaatschappij waarin we alles altijd kunnen aanschaffen. Het is helemaal zo slecht nog niet om dat eens te relativeren. Dat de Autovrije Dag altijd op zoveel weerstand stuit zegt vooral iets over onszelf. Vanuit een milieu-oogpunt heeft het niet of marginaal nut, maar dat is ook niet het doel van de (vrijwillige!) Autovrije Dag.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan valt dat in Nederland nog mee, omdat we de vestiging van winkelcentra buiten steden (shopping malls) met een zwaar bureaucratisch beleid (GDV wetgeving en aanverwante regels) verhinderd hebben, anders dan zouden binnensteden door de slechte bereikbaarheid al lang zijn leeggelopen. Dan krijg je een 'donutstad'. Citaat:
Citaat:
|
Ik zeg nergens dat de Autovrije Dag een succes is, ik zeg alleen dat ik het idee erachter steun. Het is een stimulans om over onze manier van vervoer na te denken, en om even de nadruk te leggen op het feit dat auto's nog altijd vervuilende dingen zijn. Het heeft niet als doel dat iedereen spontaan vanaf dat moment de auto moet laten staan, het heeft als doel dat je er bewust van moet zijn wat je auto voor rommel uitspuwt, dat er niet één dag in het jaar is dat er alternatieve vervoersmiddelen zijn en dat het een goede zaak is dat hier aan gewerkt wordt. Niet alleen op die dag, maar gewoon het hele jaar door. Wat de Autovrije Dag tracht te doen is dat weer even onder de aandacht brengen, en als het heel erg meezit een verandering in mentaliteit (dus niet praktijk) door te voeren m.b.t. hoe wij tegen ons autogebruik en ons koopgedrag staan.
Wat dat betreft is het net zoiets als Moederdag of 4/5 mei, om maar wat te noemen. Het is een focus-dag, wat niet wil zeggen dat je de rest van het jaar niet meer naar je moeder hoeft om te kijken of rustig een oorlog kan beginnen ![]() Alleen zijn mensen doorgaans blind voor hun eigen consumentengedrag en vinden ze het gemak van een auto te groot om zomaar op te geven. Jij toont heel goed aan wat mensen zullen denken bij zo'n dag: wat is het nut van één zo'n dag, ik doe er niet aan mee, waar kan ik nu voor product x terecht, hoe moet ik daar nu met de auto komen? Wat de Autovrije Dag alleen wil doen is de boel wat forceren door te zeggen van 'het gebied is afgesloten, verzin eens een andere oplossing', wat de enige manier lijkt te zijn om mensen er eens grondig over na te laten denken. Het enige nadeel is dat er veel doemdenkers het tot die dag beperken en zeggen dat 'het onhaalbaar is want het is slecht voor de economie en het maakt op die enige dag toch niets uit', terwijl het veel nuttiger is die dag te gebruiken om de praktische voor- en nadelen van minder autogebruik op een rijtje te zetten en eens te kijken wat je hier op langere en grotere schaal mee zou kunnen doen. Natuurlijk, op heel korte termijn zoals de individuele dag, werkt het niet echt. Maar dat is toch ook niet het doel van het initiatief (initiatief, geen maatregel!)? Het leert mij in ieder geval dat ik niet voor ieder wissewasje het huis uit hoef. Sommige dingen heb ik eigenlijk toch niet nodig, andere kan ik wel met iets anders combineren of ik kan genoegen nemen met iets minder dat binnen wandel-/fietsbereik is. Het leert mij ook dat onze manier van vervoeren schoner kan, maar dat het een gezamenlijke doel zal zijn en om een gezamenlijke inspanning vraagt. Uiteraard ben ik mij hier alle dagen van bewust, maar ik vind het goed dat hier jaarlijks even weer op gewezen wordt. Denk je nu trouwens echt dat overheid en gemeenten de Autovrije Dag zouden steunen als er alleen maar (economisch) nadelen aan zouden zitten? ![]()
||
Citaat:
Maar goed, probeer dat het raampje bovenin in de ivoren toren waar veel bestuurders van met name Groenlinks in leven maar eens te bereiken met goed advies...
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Autovrije zondag susan-hoi | 78 | 17-12-2009 22:21 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
autovrije zondag susan-hoi | 0 | 08-12-2009 08:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PVV stelt kamervragen over peuterprogramma's Gatara | 111 | 01-10-2009 11:46 | |
Werk, Geld & Recht |
Staande houden/doorgang belemmeren HarrydeYaeger | 34 | 23-09-2009 10:14 | |
Psychologie |
Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #135 Missy1234567890 | 497 | 26-09-2008 21:37 | |
Lichaam & Gezondheid |
Hardlooptopic #2 Skilly | 500 | 28-09-2007 09:47 |