Advertentie | |
|
![]() |
|
1. Geef je zelf les op school? Zo ja, in welk schoolvak/ welke groep?
Ja, ik heb een groep 1/2 op een basisschool. 2. Op welke manier geeft u meestal les? (klassikaal, groepjes, tweetallen, individueel) Bij de kleuters is het meestal een deel in de kring (dus klassikaal) en daarna in kleine groepjes als de kinderen zelf aan het spelen zijn. In hogere groepen is er altijd een deel klassikaal, maar vind ik het wel fijn om daarna te differentiëren (dat betekent dat je de lesstof aanpast voor leerlingen, bijv. vlotte leerlingen hoeven niet alle uitleg te volgen, maar mogen meteen aan de slag, en zwakke leerlingen komen na de uitleg nog even bij je om extra uitleg/voorbeelden te krijgen). Tweetallen en groepswerk werkt ook goed, maar het kost tijd om de leerlingen dat te leren. Als je dus in een 'vreemde' klas komt, waar ze dat nog niet kunnen, is het niet handig voor een paar lesjes om groepswerk te geven, want je bent dan meer bezig met organiseren dan met de inhoud. 3. Welke manier van lesgeven vinden de meeste kinderen het fijnste? Een duidelijke manier van lesgeven. Zorg dat je consequent en duidelijk bent, zodat de leerlingen weten wat ze moeten doen (welke oefeningen en hoe) en wat je van ze verwacht (fluisterend overleggen, niet naar de wc, wat mogen ze doen als ze klaar zijn). Samenwerken vinden ze vaak heel gezellig, maar ook lastig. 4. Hoe wordt er meestal gezorgd dat iedereen de les goed kan volgen? (hoog en laag niveau) Op sommige scholen is de klas per vak ingedeeld in 3 niveaugroepen, meestal benoemd met een kleur. Je hebt dan een vlotte groep; die kunnen na de klassikale start direct aan de slag en maken daarna extra uitdagend werk. Je hebt een gemiddelde groep die de klassikale start en de uitleg volgen en daarna het werk gaan maken, en je hebt een zwakke groep, die de klassikale start en de uitleg volgen, maar daarna nog 'verlengde instructie' bij de leerkracht krijgen en vaak samen even de eerste opdrachten maken, zodat de kinderen weten hoe het moet. 5. Hoe worden meestal de leerlingen beloond? (bv complimentje/spel laten kiezen per groepje) Ik doe vooral heel veel met complimenten. Als de klas druk is in de kring, niet mopperen op de drukke kinderen, maar juist een kind wat netjes stil zit, een complimentje geven. De rest wordt dan vaak vanzelf ook rustiger, omdat zij ook (positieve) aandacht willen. In hogere groepen kun je bijv. zeggen dat als ze vlot doorwerken, er aan het eind van de ochtend nog wel tijd over is om iets leuks te doen, bijv. galgje, op de computer, tekenen, enz. 6. Wat als een klas rumoerig is? Duidelijk aangeven wat je van ze wil. En als je 'nieuw' in een klas komt: geef duidelijk jouw regels en consequenties aan, en houd je daar ook aan. Kinderen proberen je uit, kijken hoever ze bij je kunnen gaan. Als jij dreigt met straf, maar het niet geeft, zal het gedrag alleen maar erger worden. Liever een keer te fel straf geven aan het begin dan ongewenst gedrag negeren; dan zijn ze gewaarschuwd. 7. Nog meer tips? Als je taallesjes gaat geven voor een klas die je niet kent, bespreek dan van te voren de gang van zaken met de vaste leerkracht van die groep. Mogen ze wel/niet naar de wc tijdens de uitleg/het werken, welke leerlingen moet je in de gaten houden, wat voor maatregelen gebruikt die leerkracht als kinderen het te bont maken, enz. Succes ermee! |
![]() |
|
Ik doe mijn profielwerkstuk over het Chinees schrift.
Dit is mijn hoofdvraag: •Hoe is het Chinese schrift in de loop der eeuwen geëvolueerd? Deze zijn mijn deelvragen: •Hoe is het Chinese schrift ontstaan? •Op welke wijze is het Chinese schrift uitgebreid? •Hoe is het Mandarijn de belangrijkste taal geworden? •Hoe werd het Mandarijn uitgebreid? •Hoe leren de kinderen Chinees in China? Ik wil vragen of deze hoofd- en deelvragen goed bij elkaar passen? Met vriendelijke groet, Ivan Wong |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wij mogen bijvoorbeeld maar 2 deelvragen, zodat we het profielwerkstuk erg op 1 deel moeten richten en het niet te uitgebreidt mag worden. Dus meer de diepte in i.p.v. de breedte. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Wegwijzen & Voorstellen |
Profielwerkstuk lesgeven basisschool PWS-Nicole | 3 | 28-11-2009 10:13 |