Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2009, 16:28
PWS-Nicole
PWS-Nicole is offline
Speciaal voor leraren, maar leerlingen met een beetje informatie kunnen ook posten!
Voor het profielwerkstuk op school gaan we een paar taallessen maken en geven,
en omdat we meer informatie willen hebben, hieronder een paar vraagjes:

1. Geef je zelf les op school? Zo ja, in welk schoolvak/ welke groep?
2. Op welke manier geeft u meestal les? (klassikaal, groepjes, tweetallen, individueel)
3. Welke manier van lesgeven vinden de meeste kinderen het fijnste?
4. Hoe wordt er meestal gezorgd dat iedereen de les goed kan volgen? (hoog en laag niveau)
5. Hoe worden meestal de leerlingen beloond? (bv complimentje/spel laten kiezen per groepje)
6. Wat als een klas rumoerig is?
7. Nog meer tips?

Vul alles maar eventjes in en post het hieronder!
alvast bedankt!

en dit is voor school, dus ik hoef alleen serieuze reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2009, 16:40
MisSunshine
Avatar van MisSunshine
MisSunshine is offline
Leraar in opleiding ook goed? Ik doe nu onderwijs assistent (2de jaars) Hierna wil ik de Pabo doen.

1. Geef je zelf les op school? Zo ja, in welk schoolvak/ welke groep?
ja, regelmatig een lesje. Ik loop nu een halfjaar stage in groep 1/2. Dit zijn meestel kleine kring activiteiten, soms een boekje, soms een echt lesje. De ontwikkelings gebieden zijn wisselend, vaak meerdere tegelijk.
2. Op welke manier geeft u meestal les? (klassikaal, groepjes, tweetallen, individueel)
"les geven" vind ik zelf vaak de klassikale kringactiviteiten. Ook werk ik veel in groepjes, soms 2, soms 4 soms 6. Dit kunnen dan motorische activiteiten zijn, maar ook iets creatiefs of juist cognitiefs (tel lesje etc.)
3. Welke manier van lesgeven vinden de meeste kinderen het fijnste?
Meerder opties mogelijk. wisselend per klas/leeftijd
4. Hoe wordt er meestal gezorgd dat iedereen de les goed kan volgen? (hoog en laag niveau)
Je verdiepen in je groep. Zorgen dat je iets bedacht heb voor de kinderen van laag en de kinderen van hoog niveau
5. Hoe worden meestal de leerlingen beloond? (bv complimentje/spel laten kiezen per groepje)
de 'opstekers' de complimenten, heeel soms een stickertje.
6. Wat als een klas rumoerig is?
Hiervoor zijn 100 dingen te verzinnen, van hand opsteken tot rustig-word spelletjes. Schreeuwen heeft geen zin, zelf rustig blijven en zoek iets waardoor je de aandacht van alle kinderen trekt. Dan zijn er altijd nog 2 die zichzelf erg grappig vinden en blijven storen, die spreek je erop aan. Indien nodig even appart zetten
7. Nog meer tips?
Doe vooral dat wat je leuk vind! Verder weer ik het niet.. Als je nog iets wilt vragen, of als er wat onduidelijk is moet je dat maar zeggen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 17:05
PWS-Nicole
PWS-Nicole is offline
Citaat:
Leraar in opleiding ook goed? Ik doe nu onderwijs assistent (2de jaars) Hierna wil ik de Pabo doen.

1. Geef je zelf les op school? Zo ja, in welk schoolvak/ welke groep?
ja, regelmatig een lesje. Ik loop nu een halfjaar stage in groep 1/2. Dit zijn meestel kleine kring activiteiten, soms een boekje, soms een echt lesje. De ontwikkelings gebieden zijn wisselend, vaak meerdere tegelijk.
2. Op welke manier geeft u meestal les? (klassikaal, groepjes, tweetallen, individueel)
"les geven" vind ik zelf vaak de klassikale kringactiviteiten. Ook werk ik veel in groepjes, soms 2, soms 4 soms 6. Dit kunnen dan motorische activiteiten zijn, maar ook iets creatiefs of juist cognitiefs (tel lesje etc.)
3. Welke manier van lesgeven vinden de meeste kinderen het fijnste?
Meerder opties mogelijk. wisselend per klas/leeftijd
4. Hoe wordt er meestal gezorgd dat iedereen de les goed kan volgen? (hoog en laag niveau)
Je verdiepen in je groep. Zorgen dat je iets bedacht heb voor de kinderen van laag en de kinderen van hoog niveau
5. Hoe worden meestal de leerlingen beloond? (bv complimentje/spel laten kiezen per groepje)
de 'opstekers' de complimenten, heeel soms een stickertje.
6. Wat als een klas rumoerig is?
Hiervoor zijn 100 dingen te verzinnen, van hand opsteken tot rustig-word spelletjes. Schreeuwen heeft geen zin, zelf rustig blijven en zoek iets waardoor je de aandacht van alle kinderen trekt. Dan zijn er altijd nog 2 die zichzelf erg grappig vinden en blijven storen, die spreek je erop aan. Indien nodig even appart zetten
7. Nog meer tips?
Doe vooral dat wat je leuk vind! Verder weer ik het niet.. Als je nog iets wilt vragen, of als er wat onduidelijk is moet je dat maar zeggen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
dankjewel! ik kan het goed gebruiken!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2009, 12:26
MisSunshine
Avatar van MisSunshine
MisSunshine is offline
Nice
Met citaat reageren
Oud 29-11-2009, 08:47
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
1. Geef je zelf les op school? Zo ja, in welk schoolvak/ welke groep?
Ja, ik heb een groep 1/2 op een basisschool.
2. Op welke manier geeft u meestal les? (klassikaal, groepjes, tweetallen, individueel)
Bij de kleuters is het meestal een deel in de kring (dus klassikaal) en daarna in kleine groepjes als de kinderen zelf aan het spelen zijn. In hogere groepen is er altijd een deel klassikaal, maar vind ik het wel fijn om daarna te differentiëren (dat betekent dat je de lesstof aanpast voor leerlingen, bijv. vlotte leerlingen hoeven niet alle uitleg te volgen, maar mogen meteen aan de slag, en zwakke leerlingen komen na de uitleg nog even bij je om extra uitleg/voorbeelden te krijgen). Tweetallen en groepswerk werkt ook goed, maar het kost tijd om de leerlingen dat te leren. Als je dus in een 'vreemde' klas komt, waar ze dat nog niet kunnen, is het niet handig voor een paar lesjes om groepswerk te geven, want je bent dan meer bezig met organiseren dan met de inhoud.
3. Welke manier van lesgeven vinden de meeste kinderen het fijnste?
Een duidelijke manier van lesgeven. Zorg dat je consequent en duidelijk bent, zodat de leerlingen weten wat ze moeten doen (welke oefeningen en hoe) en wat je van ze verwacht (fluisterend overleggen, niet naar de wc, wat mogen ze doen als ze klaar zijn). Samenwerken vinden ze vaak heel gezellig, maar ook lastig.
4. Hoe wordt er meestal gezorgd dat iedereen de les goed kan volgen? (hoog en laag niveau)
Op sommige scholen is de klas per vak ingedeeld in 3 niveaugroepen, meestal benoemd met een kleur. Je hebt dan een vlotte groep; die kunnen na de klassikale start direct aan de slag en maken daarna extra uitdagend werk. Je hebt een gemiddelde groep die de klassikale start en de uitleg volgen en daarna het werk gaan maken, en je hebt een zwakke groep, die de klassikale start en de uitleg volgen, maar daarna nog 'verlengde instructie' bij de leerkracht krijgen en vaak samen even de eerste opdrachten maken, zodat de kinderen weten hoe het moet.
5. Hoe worden meestal de leerlingen beloond? (bv complimentje/spel laten kiezen per groepje)
Ik doe vooral heel veel met complimenten. Als de klas druk is in de kring, niet mopperen op de drukke kinderen, maar juist een kind wat netjes stil zit, een complimentje geven. De rest wordt dan vaak vanzelf ook rustiger, omdat zij ook (positieve) aandacht willen. In hogere groepen kun je bijv. zeggen dat als ze vlot doorwerken, er aan het eind van de ochtend nog wel tijd over is om iets leuks te doen, bijv. galgje, op de computer, tekenen, enz.
6. Wat als een klas rumoerig is?
Duidelijk aangeven wat je van ze wil. En als je 'nieuw' in een klas komt: geef duidelijk jouw regels en consequenties aan, en houd je daar ook aan. Kinderen proberen je uit, kijken hoever ze bij je kunnen gaan. Als jij dreigt met straf, maar het niet geeft, zal het gedrag alleen maar erger worden. Liever een keer te fel straf geven aan het begin dan ongewenst gedrag negeren; dan zijn ze gewaarschuwd.
7. Nog meer tips?
Als je taallesjes gaat geven voor een klas die je niet kent, bespreek dan van te voren de gang van zaken met de vaste leerkracht van die groep. Mogen ze wel/niet naar de wc tijdens de uitleg/het werken, welke leerlingen moet je in de gaten houden, wat voor maatregelen gebruikt die leerkracht als kinderen het te bont maken, enz.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2009, 18:07
PWS-Nicole
PWS-Nicole is offline
dankjewel!
zeker aan de tips zullen we veel hebben!

Laatst gewijzigd op 04-12-2009 om 13:36.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2009, 13:36
PWS-Nicole
PWS-Nicole is offline
UP^^
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 14:12
Creextben
Avatar van Creextben
Creextben is offline
Ik doe mijn profielwerkstuk over het Chinees schrift.
Dit is mijn hoofdvraag:
•Hoe is het Chinese schrift in de loop der eeuwen geëvolueerd?
Deze zijn mijn deelvragen:
•Hoe is het Chinese schrift ontstaan?
•Op welke wijze is het Chinese schrift uitgebreid?
•Hoe is het Mandarijn de belangrijkste taal geworden?
•Hoe werd het Mandarijn uitgebreid?
•Hoe leren de kinderen Chinees in China?

Ik wil vragen of deze hoofd- en deelvragen goed bij elkaar passen?

Met vriendelijke groet,
Ivan Wong
Met citaat reageren
Oud 12-12-2009, 15:44
Verwijderd
Dat lijken me goede deelvragen, al hoort het misschien niet helemaal hier thuis. Maar volgens mij ben je op de goede weg hoor, vraag anders je begeleidende docent eens om raad.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 10:52
PWS-Nicole
PWS-Nicole is offline
Citaat:
Ik doe mijn profielwerkstuk over het Chinees schrift.
Dit is mijn hoofdvraag:
•Hoe is het Chinese schrift in de loop der eeuwen geëvolueerd?
Deze zijn mijn deelvragen:
•Hoe is het Chinese schrift ontstaan?
•Op welke wijze is het Chinese schrift uitgebreid?
•Hoe is het Mandarijn de belangrijkste taal geworden?
•Hoe werd het Mandarijn uitgebreid?
•Hoe leren de kinderen Chinees in China?

Ik wil vragen of deze hoofd- en deelvragen goed bij elkaar passen?

Met vriendelijke groet,
Ivan Wong
Is inderdaad goed, maar zijn dit niet erg veel deelvragen?
Wij mogen bijvoorbeeld maar 2 deelvragen, zodat we het profielwerkstuk erg op 1 deel moeten richten en het niet te uitgebreidt mag worden.
Dus meer de diepte in i.p.v. de breedte.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 17:31
Verwijderd
Ik heb ongeveer net zoveel deelvragen als Creextben, ik denk dat het er vooral om gaat of je het inhoudelijk goed kunt maken. Veel deelvragen lijkt mij alleen maar goed om je hoofdvraag te kunnen beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2009, 10:43
PWS-Nicole
PWS-Nicole is offline
Heeft er nog iemand informatie voor mij?
het gaat om het eerste bericht!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen Profielwerkstuk lesgeven basisschool
PWS-Nicole
3 28-11-2009 10:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.