Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik geef alleen aan bezorgers die iets van een abonnement bij mij bezorgen. Anderen wens ik vriendelijk ook een fijne kerst en klaar. Ik heb trouwens een nee/ja sticker op de brievenbus zitten, die regelmatig genegeerd wordt (ik krijg vaak wel reclames, ook van bezorgers die alleen reclames bezorgen).
Ik heb zelf een paar jaar een wekelijks gemeentekrantje bezorgd, maar ging toen nooit langs de deuren. Dat voelt voor mij niet goed. Wel waren er dan wat bejaarde mensen die me opwachtten en me een doosje chocolaatjes of een euro in de hand drukten. |
![]() |
|
Wij hebben een Ja - Nee sticker (of Nee-Ja sticker, weetikveel), maar er zit ondanks dat toch nog heel veel reclame tussen de huis- aan huisbladen (die ik zelf overigens niet lees, het liefst heb ik een nee-nee sticker). Als de bezorger dan aan de deur komt geef ik hem denk ik niks, want a) ik vraag er niet om om die krantjes, en b) er zit me dus te vaak (ondanks verzoek om dit niet te doen) reclame bij.
Als de bezorger van de Donald Duck en consumentengids zou aanbellen, zou ik wel iets geven, maar hier worden de tijdschriften met de gewone post bezorgd. Overigens verwacht ik niet dat er iemand aanbelt, want ik woon in een flat. Toen ik vroeger zelf tijdschriften rondbracht ging ik wel altijd langs de deuren met kerst. Ik bracht tijdschriften rond in onder andere een wat sociaal zwakkere wijk, en het viel me op dat daar veel mensen altijd royaal fooi gaven, en sommigen die ik gemist had met kerst/oud en nieuw, kwamen me in januari nog achterna om me iets te geven. Dat was wel leuk. Ik zag het overigens wel altijd als vrijblijvend om een fooitje te krijgen.
|
Ze hebben dit jaar erg netjes bezorgd, dus dan krijgen ze wel wat
![]() Heb zelf toen ik 15/16 was de ochtendkrant bezorgd, haalde toen wel veel op rond deze tijd. Toch minimaal 300 euro, tegenover een salaris van zo'n 200 euro per maand ![]()
|
Wij hebben geen sticker, maar we pleuren die reut toch altijd weg.
Laatst kwam er een meisje langs om ons vrolijk kerstfeest te wensen. "Jij ook!" om vervolgens de deur dicht te doen. Ik bedoel, die mensen worden toch al betaald om die reut rond te brengen, en dan voel ik me niet geroepen om dat dan ook nog te doen. ![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Fooi is niet verplicht hoor. Het is gewoon een extra blijk van waardering die je kan geven als dank voor een goede service.
Waarom maken jullie je er zo druk om? Nooit fooi gekregen toen jullie zelf post of kranten rondbrachten? Of is het jullie onderbewuste dat eigenlijk wel iets wil geven en jullie op deze manier laat weten dat jullie een beetje gierig zijn? ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben meestal niet thuis wanneer ze langskomen, dus vind ik vaak zo'n kaartje als ik weer thuis kom dat hij geweest is. De krantenbezorger zou ik wel wat geven, euro of 3 ofzo? Verder hebben we zo'n nee-nee sticker en ga ik andere bezorgers dus niets geven als ze wel aanbellen.
|
![]() |
|
Onze krantenbezorgers zijn altijd te laat, dus ze krijgen nooit wat. Dit jaar was het een jochie van een jaar of 11. Ja, sorry knul, dan moet je die krant maar eerder brengen. Hij bleef twee minuten voor de deur staan in de hoop dat hij nog iets zou krijgen
![]() ![]()
|
Ik ben zelf jaren bezorger geweest van de Huis-aan-Huis, maar die kaartjes heb ik nooit willen doen en die gingen gewoon met de normale ronde mee de bus in. Ik vind dat maar niets, dat aanbellen met die kaartjes
![]() Hoewel ik wel een paar keer heb gehad dat mensen spontaan open deden en mijn terugriepen om alsnog uit eigen beweging wat te geven, dat vond ik wel erg tof ![]() Mijn bel doet het niet, dus als ze langskomen hoor ik ze waarschijnlijk niet. Ben ik er en hoor ik ze dan wil ik normaal gesproken wel wat doneren. Alleen nu kan het gewoon niet, want ik ben mijn portemonnee verloren en heb geen kleingeld meer in huis.
||
Citaat:
![]() En dat mensen je terugroepen om wat te geven prima, maar zelf aanbellen. Ik zou het echt niet kunnen. ![]()
||
Citaat:
En wat betreft kassamedewerkers: ik heb in een horecagroothandel achter de kassa gewerkt, en daar kwamen veel vaste klanten, en sommigen lieten wel eens een fooitje achter, zeker rond de kerst. ![]() En het had ook andere benefits, want ik kende op een gegeven moment iedere horeca-ondernemer in de binnenstad van Roermond, dus ik kreeg korting bij de pizzeria, als ik op een terrasje zat kwamen de eigenaars en uitbaters een praatje met me maken en werd ik snel geholpen of kreeg ik een extra drankje ofzo. ![]() ![]()
|
![]() |
laatst kwam er bij ons ook iemand aan de deur. Meisje: "Gelukkig kerstfeest namens TLP". Geeft ze me zo'n kaartje. Ik echt zo van ?!?! Wat is TLP nou weer. Mijn pa er naartoe om te vragen waar ze van was. Blijkt ze dus reclamefolders rond te brengen. Eerst kwam alleen de krantenbezorger, maar nu dus zelfs de reclamefolderbezorgster. Maar goed, we hebben 1 euro gegeven.
Laatst gewijzigd op 22-12-2009 om 14:45. Reden: Reclame |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind het egt zó'n onzin om iets te geven!! Ze doen gewoon hun baantje, komen ze ook nog bedelen om extra geld...
Ik zou dan dus ook niks geven, maarja tot nu toe hebben mij ouders wel altijd gewoon iets van 1 á 2 euro gegeven. (Voornamelijk door een slechte ervaring; een keer niet gegeven, vervolgens vaak geen krant gehad s'morgens)
||
Aangezien ik soms nog meehelp met bezorgen pak ik het meteen landelijk aan:
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Best grappig om te zien dat hier blijkbaar lang niet iedereen wat geeft aan de gewone huis-aan-huis kranten bezorgers. En toen ik bezorgde (heb het vele jaren gedaan) waren zo´n 1 op de 100 asso´s die "bedankt, tot ziens" zeiden. Ik weet nog precies waar ze wonen. 2x in de week met regen, sneeuw, wind, -10 en +35 graden die krant bezorgen en dan moet ik nog met die koude temperaturen mijn 13e maand binnen krijgen en dan krijg je zo,n antwoord..
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik heb zelf ook een tijdje huis-aan-huis krantjes bezorgd en langs de deuren geweest. Wat me wel opviel was dat de "arme" mensen het meeste gaven en er bij de grote vrijstaande huizen vaak niet eens open werd gedaan. Zo blijven de armen arm en de rijken rijk ![]() |
![]() |
|
Er zit trouwens wel verschil tussen de bezorgers. Wij wonen afgelegen dus wij krijgen alleen één keer per week de regiokrant plus folders en elke dag het AD.
Maar er zijn ook adressen waar ze gewoon losse folders in de bus gooien, en dat door verschillende partijen. Plus adressen waar je meerdere regiokranten krijgt. Waar ik 2x iets kan geven, krijgt een ander huis misschien wel 7 mensen aan de deur. En wat ik ook hoor: van die schooiers die langs de deur gaan en zich voordoen als bezorger. Dat vind ik echt zielig ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
Folder- en weekbladbezorgers krijgen van mij een euro. Ik ben zelf weekbladbezorger geweest en weet dat het echt geen drol verdient. Naar het einde van het jaar kijk je al maanden uit omdat je weet dat er dan wat geld binnen gaat komen. Daarbij is het nog kutwerk ook, het bezorgen van kranten in weer en wind. Ik vind dat een fooitje van 1 euro er dan best vanaf kan, ook al doet men gewoon hun werk.
En de dagbladbezorger kreeg bij ons altijd 10 euro. Nu heb ik geen krant. Gewoon omdat we erg blij waren dat de krant elke morgen rond 4 uur bezorgd werd. Dat had ook 7 uur kunnen zijn en dan was het mooi te laat. En verder ook voor hem: de waardering dat de krant er elke dag was, ook bij weer en wind. Over een jaar genomen is het een fooi van niks vergeleken met het werk van een horecamedewerker die voor 1 drankje geven al fooi krijgt.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Voor de flat (zo'n 400 krantjes) kreeg ik 1 gulden, omdat het zo makkelijk gedaan was. Maar al met al was de flat veel vervelender, want naast het feit dat ik er maar weinig voor kreeg, was ik ook nog veel meer tijd kwijt met het vouwen van die krantjes voor de flat (en soms ook het insteken van folders) dan de tijd die ik besteedde aan die andere wijk.
|