Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2010, 18:18
b.abs
b.abs is offline
op school zijn we bezig met een onderzoek over de werking van smaakpapillen en de smaakdrempel.

nou zit ik met een vraag, waar ik geen antwoord op vind.
misschien weet een van jullie het .

kan de voeding van een persoon invloed hebben op de smaakdrempel?

bijv. iemand eet maaltijden met heel veel zout of voegt het altijd toe.kan het dan dat deze persoon door overmatig gebruik van zout, het zout na verloop vam tijd minder goed kan proeven...

of is dit gewoon erfelijk bepaalt en heeft de voeding verder geen invloed?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2010, 17:01
remy476
remy476 is offline
Ik denk dat het misschien tijdelijk is. Als je bijvoorbeeld iets bitters hebt gegeten dan proef je dat toch minder als je dat meteen erna weer eet. Of is dit fout?
Oud 07-01-2010, 19:22
Kaduna
Kaduna is offline
Voor zover ik weet heeft dat te maken met een prikkeldrempel. Als een bepaald persoon bijvoorbeeld altijd veel zout eet, raken de cellen daaraan gewend, waardoor er pas bij een hogere hoeveelheid zout een signaal wordt doorgegeven waardoor je dus meer zout moet eten om het te proeven, als het ware.

Als je zelf in je maaltijden altijd veel zout gooit, kan het ook zijn dat je (als je een keer bij iemand anders gaat eten) het eten eerder flauw vind, aangezien die personen daar wellicht over het algemeen minder zout gebruiken (terwijl het eten voor die mensen totaal niet flauw is aangezien ze altijd minder zout eten).

Dit is wat mijn docent mij toevallig vandaag vertelde, weet niet of ik alles goed heb opgenomen en moet het hoofdstuk zelf nog behandelen, dus weet het absoluut NIET zeker.

Maar ben er zelf wel van overtuigd dat het een effect heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 18:19
b.abs
b.abs is offline
bedankt, dit is wel ongeveer wat ik wilde weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten