|
|
Bekijk resultaten poll: Winterbanden ja of nee? | |||
Winterbanden in de winter, zomerbanden in de zomer. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 54.55% |
Zomerbanden ftw. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
All-seasons/All-weathers ftw. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 9.09% |
/care |
![]() ![]() ![]() ![]() |
4 | 36.36% |
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat valt ook wel weer mee, zolang ze maar hun weggedrag aanpassen. Hoewel all-seasons beter zijn als je niet van plan bent je banden aan het seizoen aan te passen
![]() Ik heb zelf geen winterbanden - geen idee of die überhaupt (nog) wel zo verkrijgbaar zijn voor de Saab - maar de Picasso wel en na een paar ritjes op/door die prut merk je echt het verschil wel. Mijn moeder zat altijd te mekkeren dat ze het zonde vond dat er steeds geld uitgegeven moest worden om de banden 2x per jaar om te wisselen, maar nu vindt ze het opeens helemaal niet zo erg meer ![]() Oké, je moet een gok nemen aan het begin van het winterseizoen, ik ben wel overtuigd en blij dat ze eronder zitten ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
winterbanden als er lange tijd vorst is of bij sneeuw in de weersverwachting, en de rest van de tijd zomerbanden. All season is niet zo goed als een zomerband in de zomer en niet zo goed als een winterband in de winter. Het is vanalles een beetje maar dus eigenlijk nergens écht heel goed ik ben er niet zo 1 'bij een R in de maand, winterbanden' dat is zo achterlijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
![]() |
|
precies, je moet het nemen van winterbanden afstemmen op het weer, niet op de maand. De mijne gaan er weer onderweg als de vorst periode voorbij is. Ze slijten ook nog eens als gekken, die winterbanden.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
![]() |
|
Het enige nadeel is dat weer nogal veranderlijk kan zijn, met als gevolg dat het merendeel pas besluit winterbanden te ritselen als het eigenlijk al te laat is (wat je nu dus ziet). Afgelopen november was de op één na zachtste in de afgelopen 300 jaar (aldus het KNMI), over het algemeen ligt de temperatuur dan meer rond de 6 graden. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat mensen ze er uit voorzorg er dan onder laten leggen - volgens mij wij ook. Dat het dan achteraf een te warme maand blijkt te zijn voor winterbanden is het risico wat je dan moet nemen; voor hetzelfde geld had er ook eind november al een dik pak sneeuw kunnen vallen. Je krijgt straks hetzelfde met ze eraf halen. In maart kan nog een stevig pak sneeuw vallen en het kan nog vriezen, maar het kan ook 20 graden worden (en nog niet eens noodzakelijk in die volgorde).
Dat is het nadeel van winterbanden. Je kan van te voren niet weten wanneer je zo nodig hebt, en dus heb je ze er soms onderliggen wanneer een andere band op dat moment nuttiger zou zijn. Maar over het algemeen ben je van midden november tot midden maart beter af met winterbanden. En als je echt fanatiek wil zijn; regel een setje extra velgen en wissel steeds zelf de wielen om afhankelijk van wat je denkt die week nodig te zijn ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
![]() |
Mijn antwoord staat niet in de poll: Winterbanden zijn in mijn bandenmaat niet verkrijgbaar.
De enige optie voor mij is om van 165/60R12 een stapje terug te doen naar 145/70/R12. Maar zelfs die zijn haast niet verkrijgbaar als winterband en dan moet ik er ook nog eens een andere set (smallere) velgen bij kopen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn ouders zeggen tegen de mensen om het simpel te maken om te onthouden: zomeruur zomerbanden en winteruur winterbanden. Als ze zich daar een beetje aan houden, kan het geen kwaad. Overigens waren de winterbanden dit jaar vrij snel op. Ons pa kan hier en daar nog wat ritselen, maar het is moeilijk om nu nog aan winterbanden te raken. Daarbij krijg je, als er sneeuw valt, veel mensen die zich toch nog bedenken en die komen dan allemaal tegelijk (het was een gekkenhuis, de week rond Kerst) en dan krijg je dus dat de voorraad er zo doorheen is. Wil je zeker zijn dat ze nog in je maat zijn, dan ga ja van tevoren al bestellen.
Niet als van die mensen die vrijdag om 17u komen aankakken en dan zeggen van: Ja we gaan maandag naar Oostenrijk, hebben jullie nog winterbanden? *zucht* |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk dat ik all-seasons heb, maar eigenlijk heb ik daar nog nooit over nagedacht.
Ik vind het goed dat mensen winterbanden nemen voor de veiligheid. Wel zie ik veel mensen die dat als vrijbrief zien om dan alsnog (veel te) hard te rijden in situaties waarin dat niet verstandig is. Ik zelf heb geen winterbanden. Ik vind de kosten vrij hoog en de situaties waarin ze echt nuttig zijn, komen in Nederland relatief weinig voor (behalve deze winter dan). Omdat ik geen winterbanden heb, rijd ik wel extra oplettend/voorzichtig/anticiperend; ik ben me er goed van bewust dat mijn remweg langer is enz. en houd hier dus tijdens het rijden ook echt rekening mee. Het lastige vind ik dat je in deze omstandigheden (ook in andere, hoor) niet alles zelf in de hand kunt hebben: als je winterbanden hebt en daardoor op tijd stilstaat voor iets, kan degene achter je op andere banden alsnog je achterkant eraf rijden. |
![]() |
|
het is ook beter om 2 setjes te hebben, telken een nieuwe band om je velg laten leggen is niet uitermate goed voor de kwaliteit. En hoewel het weerbericht niet altijd helemaal juist is hebben ze het vaak toch wel aardig goed. Op basis daarvan bepaal ik wanneer de winterslofjes gaan of komen. Dit jaar lagen ze het weekend voor de eerste sneeuw eronder, strak op tijd dus.
Overigens rij ik met winterbanden ook heel rustig hoor. Gister een vriendin opgehaald van het statioon (16km) ik heb 2x m'n rem gebruikt over het hele traject. Kwestie van goed anticiperen en terugschakelen. Heb de hele weg tussen de 1500 en 2000 toeren gereden. Overigens vond ik dat ik onderweg alleen maar weggebruikers zag die súper reden. Geen overmoedige helden ![]() Er zijn ook zat mensen die gevaarlijk rijden omdat ze toch kweetniethoeveel airbags, ESP, ABS etc hebben. Dan moeten we die veiligheidsmaatregelingen ook maar liever niet gebruiken omdat het een vals gevoel van veiligheid schept? Mongolen genoeg op de wereld, en dat is niet winterband afhankelijk. En liever je achterkant eraf dan een kindje op een slee doodrijden ![]()
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Onder de Laguna zitten wel winterbanden, onder de Fiesta niet. Die laatste heeft net nieuwe zomerbandjes eronder liggen en aangezien het ding er binnenkort toch uit gaat, vonden ze het niet de investering waard om daar nog winterbanden onder te laten leggen.
Zelf zou ik zeker winterbanden eronder laten leggen zodra het voor langere tijd richting de 7/8 graden gaat, aangezien je dan al profijt hebt van die banden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoals gezegd is de enige alternatieve maat 145/70/R12, maar die zijn te smal voor mijn velgen en voor de enkele keer dat er sneeuw op de weg ligt vind ik de investering te groot. Winterbanden geven immers alleen bij sneeuw en ijzel echt aanzienlijk meer grip. Bij gewoon koud en nat (gestrooid) wegdek valt het voordeel van winterbanden grotendeels of zelfs geheel weg ten opzicht van een goede normale band. Dat wijzen diverse onderzoeken van de Duitse TÜV uit. |
![]() |
|
http://www.dunlop-tires.com/dunlop_n...m425-26944.pdf
hier zou het in moeten staan, maar mijn duits is niet zo fantastisch
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
![]() |
|
kennelijk wijst die test dus uit dat winterbanden eigenlijk sneeuwbanden zouden moeten heten. En je dus alleen 'winst' hebt tov een zomderband bij sneeuw/ijzel.
iemand die een beetje goed is in duits?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat betreft de link, daar ken ik te weinig Duits voor, |
![]() |
|
Als je toch oude auto's aan het navragen bent... Doe ook eens de Saab 96 V4?
![]() Niet dat ik ze er nu nog onder ga zetten - vooral omdat de auto volgende winter zeer waarschijnlijk toch niet meer de straat op mag - maar ik ben even benieuwd. Aan de ene kant mag je het van een Zweed wel verwachten, aan de andere kant... het model is 30 jaar geleden voor het laatst gemaakt ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
![]() |
Qimm, dank voor de link. Niet exact het artikel wat ik bedoelde, maar dat heb ik alleen op papier een keer in handen gehad. Wel komt in dit artikel op pagina 3 en 4 duidelijk naar voren dat bij nat en bij droog weer de zomerband zeer goed scoort in vergelijking met de geteste winterbanden. Alleen op het gebied van rolweerstand niet.
Ik blijf er dan ook bij: voor die 3 tot 5 dagen dat het in de meeste Nederlandse winters echt glad is, en dan meestal alleen op de lokale wegen omdat hoofdwegen als eerste gestrooid en geveegd wordt, ga ik geen honderden euro's investeren in winterbanden+velgen. Dan maar even stapvoets, of helemaal niet de wijk uit. |
![]() |
|
Volgens de Haynes zitten er standaard 155 SR 15 tubeless banden onder (met oude, niet luchtdichte velgen dus ze lopen standaard wat leeg).
Mja, die investering is - net als bepaalde typen verzekeringen - een eigen keus. Als je ze wel neemt en je hebt ze niet nodig, dan kost het je alleen maar geld. Als je ze wel neemt en je hebt ze wel nodig, dan kost het je wat maar vaak bespaar je nog meer... En deze winter betalen ze zich, nu het al sinds half december sneeuwig/koud/glad is, dubbel en dwars terug hebben we thuis gemerkt ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
![]() |
Niet de wijk uit is niet altijd een optie. Maar stapvoets tot de eerste gestrooide weg (2 straten verder in mijn geval) is nog geen enkel probleem geweest, ondanks dat ik toch een klein heuveltje over moet.
Tot nu toe heb ik maar 1 rit langer dan 2 straten over echt gladde wegen gereden en dat was tijdens een sneeuwbui waarin zowieso het zicht al erg beperkt was en je daarop al je snelheid moest aanpassen. De rest is gewoon steeds prima gestrooid als ik er kom. En ik rij bijna dagelijks, o.a. 80 kilometer woon-werk verkeer. Om nu voor 100 kilometer per winter "veilig" winterbanden te nemen, terwijl ik daarmee de resterende 10.000 kilometer die ik in de winter rijdt onveiliger ben, daar zie ik nou niet echt heil in. En ja, als het echt glad is heb je inderdaad beduidend meer grip met winterbanden. Maar ook een beduidend langere remweg op nat wegdek en veel sneller last van aquaplanning. En het is nog steeds vaker nat dan glad in Nederland. Zeker als je kijkt naar de toestand van het hoofdwegennet waar doorgaans goed gestrooid wordt. |
![]() |
|
Mja, het hangt er een beetje vanaf waar je woont ook. Als je in een grotere stad woont en hoofdzakelijk daar en op de grote hoofd-/snelwegen rijdt zal je lang niet zoveel last hebben sneeuw/ijs. Dat wordt vaak binnen een dag, bij zware sneeuwval misschien 2, wel schoongemaakt en kapotgereden. Maar als je woont waar ik woon... Gisteren de folderwijk van 17 km gereden, en dat is nog steeds sneeuw en ijs. Wij hebben er al sinds half december echt profijt van
![]() Daarbij heb je misschien met winterbanden een wat langere remweg op alleen een nat wegdek tov all-seasons, maar ze zullen zeker niet onveilig zijn en ervoor zorgen dat je auto binnen de norm stopt. Als je dus op een gewone manier rijdt - dat wil zeggen: voldoende afstand houdt en op situaties anticipeert - is er dus niet heel veel aan de hand. Daarnaast is je remweg alleen langer bij een echte noodstop, die je over het algemeen zelden hoeft te maken (en waarbij lang niet alleen het type band een rol speelt). Je auto blijft in principe redelijk voorspelbaar en handelbaar. Daar staat tegenover dat ze juist extra grip bieden op een onvoorspelbare ondergrond waarbij een bocht maken al kan leiden tot een glijpartij, en daar zal je dan met andere banden veel meer de controle en voorspelbaarheid verliezen. Er is geen optimale band voor in de winter, maar de winterband is dan gewoon de minste van de twee kwaden ![]()
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
![]() |
|
|