Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2010, 10:17
Femic
Femic is offline
Stel je voor, je zit aan de andere kant van de wereld en je verliest je bankpas (of hij wordt gejat) en die van degene(n ) waarmee je reist ook. Wat kun je dan nog doen om aan geld te komen? En hoe kun je hierop bij de voorbereiding van je reis anticiperen?
Oud 04-01-2010, 12:35
AlopiA
AlopiA is offline
De helpdesk van je bank bellen! Geen idee hoe je dan nog aan geld kunt komen eigenlijk, misschien helpen zij daar ook wel bij. Ik vind een creditcard altijd wel handig, dan kun je in noodgevallen altijd nog wat geld pinnen Maar je moet er wel mee om kunnen gaan, anders werk je jezelf alleen maar in de schulden.
Oud 04-01-2010, 18:00
Verwijderd
Ja, dan heb je een probleem. Toen wij op reis waren overkwam dat een jongen die we hadden leren kennen, ook al meteen in de eerste week. Hij is toen naar een neef van hem gereisd en daar gaan werken geloof ik, maar je moet er wel je schema voor omgooien!

En idd, een creditcard meenemen, maar dan moet je wel zorgen dat je die op een andere plek hebt dan je bankpas
Oud 05-01-2010, 02:37
Ludes
Ludes is offline
Iemand vinden die je echt vertrouwd en via internet (of door familieleden) geld overmaken naar zijn/haar rekening en dan opnemen. Is dat geen mogelijkheid moet je contact opnemen met je bank of een Nederlandse ambassade.
Oud 05-01-2010, 14:42
j00st
j00st is offline
Je zou traveller cheques mee kunnen nemen. Die kan je bij wisselkantoren inleveren, en dan krijg je geld. Ik heb er zelf nooit meegewerkt, maar hoor van andere reizigers dat het goed werkt.
(Alleen natuurlijk wel op een andere plek bewaren dan waar je je pinpas bewaart...)

Kijk ook hier voor een beetje info; http://www.travelex.com/nl/personal/...nt=tc&lang=NLD
Oud 07-01-2010, 13:56
MTpower
MTpower is offline
Je hebt verschillende bedrijven die creditcards aanbieden die pas geactiveerd worden als je ze een keer gebruikt. Handig dus om ergens achter de hand te hebben, je betaald er pas voor zodra je hem gebruikt. Maar beter dat dan helemaal zonder geld zitten
Oud 07-01-2010, 15:08
Breg
Breg is offline
1. je bankpas laten blokkeren zodat degene die hem gestolen heeft niet meteen je hele rekening leeg haalt.
2. nieuwe bankpas aanvragen en die door je bank laten opsturen of als je bank de pas niet naar het buitenland wil sturen dan kunnen ze hem misschien naar je ouders sturen die hem daarna door kunnen sturen.
3. als je voor langere tijd in het land aan de andere kant v/d wereld bent kan je misschien daar een bankrekening openen en kunnen je ouders daar geld naartoe overmaken.
4. om de tijd te overbruggen kunnen bv. je ouders geld overmaken via Western Union. Het kost wel wat extra, maar zo kan je in ieder geval zonder bankpas aan geld komen.

En ik neem zelf altijd een bankpas + creditcard mee en berg die op verschillende plekken op.
Oud 11-01-2010, 13:26
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
1. je bankpas laten blokkeren zodat degene die hem gestolen heeft niet meteen je hele rekening leeg haalt.
2. nieuwe bankpas aanvragen en die door je bank laten opsturen of als je bank de pas niet naar het buitenland wil sturen dan kunnen ze hem misschien naar je ouders sturen die hem daarna door kunnen sturen.
3. als je voor langere tijd in het land aan de andere kant v/d wereld bent kan je misschien daar een bankrekening openen en kunnen je ouders daar geld naartoe overmaken.
4. om de tijd te overbruggen kunnen bv. je ouders geld overmaken via Western Union. Het kost wel wat extra, maar zo kan je in ieder geval zonder bankpas aan geld komen.

En ik neem zelf altijd een bankpas + creditcard mee en berg die op verschillende plekken op.
dat gaat niet werken, je moet om een bankpas te activeren eerst bij een NEDERLANDSE pinautomaat geld opnemen.
Oud 11-01-2010, 14:52
Naimin
Naimin is offline
Ik zou rondjes rennen in mijn kamer, gillen en flauwvallen.
Totdat het bij me opkomt om de bank te bellen en me pas te laten blokkeren.
Oud 11-01-2010, 18:49
Breg
Breg is offline
Citaat:
dat gaat niet werken, je moet om een bankpas te activeren eerst bij een NEDERLANDSE pinautomaat geld opnemen.
Ik heb anders vorig jaar mijn postbank-pas door een vriendin mee laten nemen toen ze me in de VS op kwam zoeken en heb hem daar gewoon kunnen gebruiken zonder hem eerst in NL te activeren.
Oud 11-01-2010, 19:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het nummer om mijn pas te blokkeren in mijn telefoon staan (en bewaar mijn telefoon en pinpas/portomonnee nooit op dezelfde plaats/in dezelfde tas) zodat ik kan bellen om m'n pas te blokkeren. Verder heb ik altijd twee pinpasjes bij me dus heb ik altijd nog een reserve. Die bewaar ik eigenlijk altijd ook op een andere plek.
Oud 12-01-2010, 18:31
battlestar
battlestar is offline
Altijd een creditcard meenemen, en die inderdaad ergens anders opbergen dan bij je pinpas.
Het ligt eraan naar welk land je gaat, maar aan alleen pinpassen heb je niet altijd genoeg. Vorig jaar in Laos op vakantie geweest en in Luang Prabang, de grootste stad van het land, gingen alle (3 ofzo) pinautomaten op storing (doordat de elektriciteit uitviel) waardoor niemand meer geld kon krijgen met zijn pinpas. Uiteindelijk geld gehaald met de creditcard bij een kantoortje tegen flinke commissie.
Oud 13-01-2010, 21:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben vorig jaar zelfs nog op Santorini (Griekenland) op vakantie gezeten in een plaats waar geen pinautomaat was en de dichstbijzijnde 20 min lopen was, die bleek 'out of order' volgende was 4 km verder. En toen we daar heen gingen hadden we wel wat contant geld bij ons maar niet heel veel omdat ze gezegd hadden dat we in een andere (grotere) plaats zouden zitten waar volgens onze reisgids wél een pinautomaat zou zijn. Dat werd dus heel goedkoop eten en geld overhouden voor de bus en de dag erna gelijk geld gaan halen, niet relaxed. Overigens kon je in Griekenland ook nauwelijks uit de voeten met een creditcard (waar wij zaten iig).
Oud 14-01-2010, 18:04
Martiño
Martiño is offline
Niemand noemt aangifte doen bij de lokale autoriteiten?
Oud 14-01-2010, 20:01
Roxy
Roxy is offline
Mijn backpack heeft een verstoppelvakje waar ik naast mijn extra pinpas ook nog wat contant geld bewaar voor noodgevallen, het liefst ook in de valuta van het land zelf, want het zal maar net zondag zijn en dat er nergens een wisselkantoor open is.
Oud 16-01-2010, 13:19
Breg
Breg is offline
Citaat:
Niemand noemt aangifte doen bij de lokale autoriteiten?
Hmm, zou eigenlijk wel moeten natuurlijk, maar ligt denk ik ook aan de situatie. Heb een paar jaar geleden gehad dat mijn camera gestolen werd gedurende een rit in een nachtbus in Mexico.
Bij het politiebureau werd mij vertelt dat dit binnen de jurisdictie valt van de politie in de stad waar ik op de bus gestapt was. M.a.w. had weer 10 uur terug moeten reizen met de bus om aangifte te doen, wat me niks op zou leveren.

Vind het iets dat je eigenlijk wel zou moeten doen (soms kan je verzekering er om vragen, of dat als het vaak voorkomt de politie het misschien beter in de gate houdt), maar vaak kost het een hoop moeite en levert het niks op. Hoewel je bij verlies misschien nog een grotere kans hebt om het terug te krijgen dan wanneer het gestolen is...

Regels voor berichten