![]() |
|
Stevia, een zoetstof die alle nadelen van suiker (kanker, diabetes, slechte tanden) niet heeft, maar niet in Europa mag worden ingevoerd.
Proef ik hier de zoute smaak van marktbescherming? Wat vind je ervan dat Europa dit product (en waarschijnlijk nog vele andere) tegenhoudt? Waar ligt de grens van wat ingevoerd mag worden en wat niet? |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Ik snap de site niet zo goed, hij heeft wel een punt maar hij verzint er zo veel bij. http://afslanken.webregio.nl/index.p...item&item=3964 Dat bedoelt ie volgens mij gewoon.
|
Het is heel simpel, volgens the European Food Safety Authority zijn uit verschillende onderzoeken resultaten naar voren gekomen waaruit blijkt dat stevia mogelijk niet veilig is. Het gaat vooral om de mogelijke mutageniteit van het afbraakproduct steviol. Zij zijn daarom van mening dat niet voldoende is aangetoond dat stevia volledig veilig is voor consumptie. (http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out34_en.pdf)
Overigens is Stevia in Nederland gewoon verkrijgbaar in meerdere vormen, er mag alleen niet op staan dat het als zoetstof gebruikt kan worden. Er zijn verder ook genoeg andere zoetstoffen die de eventuele nadelen van suiker niet hebben.
||
Citaat:
Het grappige is trouwens dat heel veel mensen denken dat aspartaam kankerverwekkend is en weet ik veel wat voor schadelijke gevolgen kan hebben en daarom stevia gaan gebruiken omdat dat in de alternatieve wereld als een soort wonderzoetstof wordt gezien. Interessant is waarom dit ooit zo in de wereld is gekomen. Aspartaam is immers het voedingsingrediënt waar zo'n beetje het meeste onderzoek naar is gedaan van alle componenten in onze voeding. Juist om deze broodje aapverhalen de wereld uit te helpen. Keer op keer wordt aangetoond dat aspartaam volkomen veilig is, maar op één of andere manier blijft het spookverhaal bestaan en kiezen mensen liever voor een alternatief, stevia, dat niet zo uitgebreid onderzocht is en waarvan niet met zekerheid gezegd kan worden dat het geen toxische effecten zou kunnen hebben.
|
|