Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2010, 15:21
SteinStein
SteinStein is offline
Hallo mensen,

Over anderhalf jaar hoop ik mijn Havo-diploma op zak te hebben. Daarna wil ik verder studeren; het liefst een WO-opleiding. Psychologie, filosofie en sociologie zijn richtingen die ik interessant vind.

Wat denken jullie? Kan ik na mijn Havo het beste een HBO-opleiding gaan volgen, voor m'n P gaan en daarna doorstromen naar een WO-opleiding? Of is het handiger om na mijn Havo voor een Vwo-diploma te gaan?

Groeten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2010, 15:32
economiefan
economiefan is offline
Je kunt beter Vwo gaan doen. Nog een paar jaartjes rustig aan doen op de middelbare, je kunt eerder naar de universiteit en wat te bedenken van nog een keer examen doen? Dat doe je anders maar één keer in je leven! Verder biedt Vwo een financieel voordeel boven HBO
Oud 17-01-2010, 17:37
SteinStein
SteinStein is offline
Citaat:
Verder biedt Vwo een financieel voordeel boven HBO
Daar denkt een economiefan weer aan...haha. Bedankt voor je reactie.

Groeten!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 21:57
WAT
WAT is offline
ik ben zelf vwo gaan doen na de havo en heb toen heel veel moeite gehad met de stof. Dus je moet je niet gaan verkijken op hoe lastig het is.
En vwo heeft het voordeel dat je mocht je nog twijfelen je nog 2 jaar extra hebt om te kiezen.

Aan de andere kant zijn er op hbo ook psychologie opleidingen te vinden en na het behalen van je hele diploma (wat ik gehoord heb is naar het wo gaan na je P erg zwaar) je dan alsnog wo kunt gaan doen en je dan dus al een voorsprong hebt en ook al ervaring in de richting.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 11:23
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Mijn vriendin is destijds van havo ook naar vwo gegaan.
Ze merkte wel; iedereen was ineens weg van haar school, complete leerjaar bestond niet meer. Met uitzondering van die 3 die gezakt waren voor het examen, maar om daar nu het hele jaar lang mee op te trekken. De VWO klas was al 'een klas', kom daar ineens even binnen vallen en het is in het begin simpelweg niet leuk.

Ze doet nu een HBO studie overigens... waar ze dan wel blij mee is, omdat ze zag dat ik, en allemaal vrienden, studeerde, andere lestijden hadden, vaker weggingen omdat ze toch OV hadden en zo een ander week structuur opbouwde.

Hou daar wel rekening mee. Wellicht dat je er gewoon nog niet aan gedacht had. Je kan trouwens ook HBO doen, en met je P doorgaan naar de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 11:52
Thinus
Thinus is offline
als je naar vwo gaat moet je nog 2 jaar op de middelbare wil je dat? je bent dan wel sneller op de uni.
als je hbo gaat doen heb je nieuwe klas, leer je nieuwe mensen kennen en zal de vervolgopleiding op de uni niet zo moeilijk zijn. je mag ook in het 2e beginnen op de uni als je hbo hebt afgerond volgens mij. dan ben je uiteindelijk maar 1 jaar eerder op de uni als je voor vwo kiest en zal het lastiger worden.

ik zou naar het hbo gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 12:38
WAT
WAT is offline
Als reactie op hierboven om pop de oude middelbare school te blijven hangen, dit is inderdaad soms vervelend (kan ook heel leuk zijn) maar toen ik zelf havo deed kwam er een meid van de mavo van een andere school bij mij in de klas. Omdat al haar vrienden van school gingen omdat ze mbo gingen doen en ze dan toch niemand over hield is ze havo gaan doen op een andere school, ze vond dit erg leuk omdat ze dan toch een nieuwe omgeving leerde kennen en een nieuw leven bouwde.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 15:44
SteinStein
SteinStein is offline
Citaat:
ik ben zelf vwo gaan doen na de havo en heb toen heel veel moeite gehad met de stof.
Wat zie jij als grote verschillen tussen Havo en Vwo? Is de stof gewoon veel pittiger, of is het meer het zelfstandig werken wat het zo zwaar maakt?

Ik heb gelezen dat Vwo een betere opstap is voor Wo-onderwijs dan het Hbo. Vooral het theoretische van de Wo-opleidingen schijnt wennen te zijn voor van het Hbo afkomende leerlingen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik jullie trouwens niet heb verteld, is dat ik niet de 'gewone' Havo doe, maar de Vavo (volwassenenonderwijs). Ik ben dan ook al weer 21.
Oud 18-01-2010, 15:51
WAT
WAT is offline
ik moest 2 "vreemde talen" hebben, dus duits en frans allebij. Hierdoor besteedde ik daar zo veel tijd aan dat de rest van de vakken er bij inschoten en ik haalde er nogsteeds alleen maar 3en en 4en op... dit is gelukkig tegenwoordig anders.
Wel is het zo dat je eerst wat 'herhaling' zult krijgen van wat je op de havo gehad hebt maar dan iets pittiger en vervolgens krijg je pas echt nieuwe stof.
ik ben zelf na vwo 5 afgehaakt en hbo gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 16:15
Eadlyn
Eadlyn is offline
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik ben 17. Al een mavo diploma gehaald, doe nu versneld havo (4/5 jaar in 1 jaar) en het gaat prima.
Ik wil wo-rechten doen, ik twijfel of ik hierna vwo moet doen of via hbo.
Ik lees even mee.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 17:27
SteinStein
SteinStein is offline
[QUOTE=Eadlyn;30097951]Ik zit met hetzelfde probleem.
QUOTE]

Hey, wanneer je meer te weten bent gekomen, laat het me dan a.u.b. even weten.

Later!
Oud 21-01-2010, 20:56
MrsMojoRisin
MrsMojoRisin is offline
Ik stond ook voor deze keuze, nadat ik op mijn 19e met een beetje vertraging het havo diploma haalde vorig jaar. Ik heb uiteindelijk gekozen om met een HBO-propedeuse naar de uni te gaan. Nu zit ik in het propedeuse jaar, en blijkt dat er voor de studie die ik graag wil, een aantal vakken op VWO niveau verplicht is. Dat is behoorlijk balen, dus informeer goed van te voren.
Ik heb echter geen spijt van mijn keuze, ik zag mezelf echt niet opnieuw duizend boeken lezen voor al die talen, en alle andere verplichte vakken op het vwo oppakken die m'n neus uit kwamen. Ben echt blij dat ik nu zo'n leuke studie doe.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 17:51
Verwijderd
VWO lijkt me beter, de overstap van HBO naar WO wordt geloof ik niet echt aangeprezen. En zoals iemand al zei kan het best dat je een aantal vakken op VWO niveau moet hebben gehad. Als je eerst VWO hebt gedaan ben je naar mijn idee toch beter voorbereid.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 17:58
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
@naamingebruik Je kunt niet altijd uitgaan van wat 'leuk' is, soms moet je gewoon een praktische keuze maken om het daarna heel leuk te hebben. Daarbij is dit een specifiek geval met die vriendin, mijn zusje is onlangs ingestroomd in een 4VWO klas, kwam van een totaal andere school. Die heeft het juist wel erg gezellig en voelt zich beter dan op die vorige school. Ik zou me niet door zo'n argument laten afschrikken.

@TS Ik zou vwo doen, in de zin van het is idd een groot niveau verschil om van HBO naar WO over te stappen. Met twee jaartjes vwo leer je wel veel meer wetenschappelijk met stof om te gaan en sluit die manier van leren gelijk aan op je vervolgstudie. Daarbij bespaart het je een hoop studiekosten, als je niet 2 studies gaat doen. Maar alsnog heeft het met jou persoon te maken en wat het beste bij jou past. Hoe je het beste leert en groeit etc.

Tis jouw keuze

Succes
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 11:29
SteinStein
SteinStein is offline
Hallo mensen, ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat het Vwo wordt. Zoals ik zelf al dacht en veel mensen hier ook beamen, is Vwo een betere voorbereiding voor het Wo-onderwijs. Ik ga het er op school ook nog even met m'n studiebegeleider over hebben.

Bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Stein
Oud 23-01-2010, 11:35
Verwijderd
Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 22:23
Hanneke
Hanneke is offline
Ik ben zelf ook vwo gaan doen. HBO stond me een beetje tegen. Ik wilde wiskunde gaan studeren en er waren dan maar een paar studies op HBO die daarbij aansloten, en die leken me niet interessant genoeg. Wat iemand zei over dat je dan bij een klas komt die al echt een hechte groep is; ik heb daar totaal geen problemen mee gehad en ben achteraf blij met m'n keuze.
Reageren

Regels voor berichten