Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2002, 22:37
moondancer
moondancer is offline
ik wil graag socialer zijn, vroeger was ik dat totaal niet maar nu begint het te beteren, maar toch ist nog totaal ni goe ze. sta dan bij een groepje gewoon te staan
hoe doet ge da?? zo sociaal zijn?
iemand tips??
xx
Advertentie
Oud 30-03-2002, 06:36
Verwijderd
Hmm, je word niet sociaal door 'sociaal te zijn' .. je word sociaal door op stellingen / vragen van anderen in te gaan, navragen hoe het met iemand gaat wanneer deze zich schijnbaar niet zo goed voelt, met anderen meegaan naar dingen die ze leuk vinden, enz..

Het is wel te doen, maar of dat is wat je echt wilt is zomaar de vraag. Zelf ben ik niet zo'n sociaal type in realiteit en concentreer me vaak op de dingen die ik zelf leuk vind, waardoor ik mezelf afzonder..
Oud 14-09-2008, 12:08
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
ken dat gevoel,
kben ook meer een eenzaat altijd al, meestal intresseren mensen me gewoon nie lang genoeg
om mee op te trekken... but sometimes I feel lonely
en mss heb je ook wat last van faalangst en durf je jezelf niet blootgeven?
ofwel heb je net als ik de juiste mensen ng niet gevonden :-)
dus nie forceren maar laat komen wat komt en follow the feeling but dont focus on it
Oud 14-09-2008, 12:33
bosbesje2
bosbesje2 is offline
2 principes:

1. Als je niks doet, gebeurt er niks. Het moet (bijna) altijd van jou uit komen. Anderen komen niet zomaar op je af. Jij moet het doen.
2. Als het niet klikt, lukt het niet, wat je ook probeert. Je kunt nog zo goed proberen sociaal te zijn, als het niet klikt met de ander zal het nooit lukken. Ga niet wanhopig proberen sociaal te zijn tussen mensen met wie het niet klikt, want dat leidt (bij mij tenminste) tot beschamende situaties. Als je geen mensen vindt met wie het klikt, ben je gedoemd tot eenzaamheid.

Citaat:
follow the feeling
als je er tenminste het gevoel ervoor hebt. Bij de meeste mensen lijkt het vanzelf te gaan, die hebben er gevoel voor. Maar er zijn uitzonderingen.

Citaat:
dont focus on it
erop focussen kan je juist eenzaam maken.
Oud 14-09-2008, 14:59
mathfreak
mathfreak is offline
@elfje-Iona en bosbesje2: Aangezien het hier om een topic uit 2002 gaat lijkt het me weinig zinvol dat jullie nu alsnog een reactie geven.
Oud 14-09-2008, 15:09
bosbesje2
bosbesje2 is offline
oops, ik had het niet door.
Oud 14-09-2008, 21:34
Thommos
Thommos is offline
Wel, aangezien er vast wel mensen zijn die met dezelfde vraag als TS rondlopen (het blijft immers toch in zekere zin altijd wel actueel) en omdat forummers niet erg de neiging hebben de immer heilige ZOEK-functie te gebruiken, zal het van een ander perspectief wel enig nut hebben deze discussie weer nieuw leven in te blazen lijkt me..
Oud 14-09-2008, 21:47
elfje-Iona
elfje-Iona is offline
had het niet beter kunnen zeggen grtjs
Oud 02-02-2010, 21:23
pictureme
pictureme is offline
K, het is in 2008 wel gestopt hier lijkt me ^^ maar toch nog eens proberen om het terug op te starten ^^

Ik zit met een vraag die hier wel verband met houdt, namelijk: hoe start je een gesprek met een totaal onbekende?
Ik moet voor school regelmatig met onbekenden praten, maar telkens blokkeer ik als het erop aankomt. Ik moet me dan enorm forcere om toch een gesprek te starten, dat dan maar 5 min duurt....
Niet handig dus als je nieuwe mensen wil leren kennen...

Laatst gewijzigd op 02-02-2010 om 21:29.
Oud 03-02-2010, 09:27
Thinus
Thinus is offline
met wie moet je dan praten voor school? is dat voor je opleiding of stage? of is dat bijv met klasgenoten die je nog niet kent. in dat geval kun je gewoon standaard gesprekjes houden. bijv. waar woon je, hoe oud ben je eigenlijk, wat voor werk doe je, wat vind je van de opleiding of wat vind je hiervan. dat loopt dan meestal vanzelf wel uit op een gesprek omdat je ergens op doorvraagt bijv oh je woont daar ken je die en die tent blablabla of oh dus je hebt deze opeiding gekozen omdat je iets met kinderen (stel je doet de pabo bijv.) doet nou ik omdat ik het leuk vind om mensen iets bij te brengen. de mogelijkheden zijn eindeloos! je kunt altijd wel ergens op inhaken en wanneer je eenmaal ergens over begint vraagt en praat die andere vanzelf ook wel door een gesprek met een onbekende begint meestal altijd wel met een vraag tot je iets hebt wat jullie allebei gemeen hebben en waar je makkelijk over kan praten.

maar omdat je zegt dat je voor je school met onbekende moet praten weer ik niet precies wie je daarmee bedoeld en waarom je daarmee moet praten. als het dus iets voor een of ander project onderzoek of stage is dan zou je kunnen doorvragen over hetgene waarom je met die persoon praat. of ook gewoon standaard vragen. nouja ik ratel maar wat door maar het is vaak niet zo lastig als het lijkt.

succes
Oud 03-02-2010, 15:06
Verwijderd
Als je van nature niet zo sociaal bent, hoeft het natuurlijk niet. Niemand verplicht jou om sociaal te doen, behalve jijzelf.
Oud 03-02-2010, 19:54
Nijn*
Nijn* is offline
Up, van 2002 naar 2008 naar 2010 is iets teveel van het goede dus deze gaat dicht.

Regels voor berichten