![]() |
|
Binnen vijf jaar kan bij winkels alleen nog worden betaald met de pinpas of de mobiele telefoon. Cash verdwijnt uit de kassa. Die verwachting spreekt de Consumentenbond dinsdag in het AD uit.
Andere winkelketens zullen het voorbeeld van Telfort volgens de bond snel volgen. Telfort maakte maandag bekend dat er in zijn winkels vanaf april alleen kan worden gepind. Ook het samenwerkingsverband Detailhandel Nederland en brancheorganisatie voor supermarkten CBL verwachten dat contant geld snel verdwijnt. Wel moet er volgens CBL nog een oplossing worden gevonden voor klanten die moeite hebben met pinnen. Ook voor consumenten die geen grip op hun uitgaven hebben als ze met een zwaai van de pinpas alles denken te kunnen kopen moet nog wat worden verzonnen. Bron ![]() Stelling: Uitbanning van tastbaar geld is een positieve ontwikkeling. Laatst gewijzigd op 09-02-2010 om 14:57. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
een bijkomend voordeel is dat je valuta niet hoeft om te rekenen en het gegeven dat er via een natuurlijke weg meer en meer bytes worden gemaakt, waarmee een einde komt aan een m.i. schadelijke industrie. Het hexidecimale stelsel hoeft voor platonische zaken als wiskunde niet persé "afgeschaft" te worden zoals jij zegt, geld zou er alleen niet meer op gebaseerd hoeven te zijn in een volledig gedigitaliseerd handelsstelsel. Of je je complete samenleving echter überhaupt wil digitaliseren is nog een vraag op zich Citaat:
||
Maar wat als processorfabrikanten plots besluiten om een andere rekenmethode te hanteren? Is het binaire stelsel het ultieme, onverbeterbare model? Anders blijf je natuurlijk bezig.
Volgens jou levert de verbanning van chartaal geld een kans op om een effectievere rekenmethode in te voeren, maar zie je verder geen nadelen? Bijvoorbeeld dat al het geld in de bancaire sector zal terecht komen? De waardedaling van geld als gevolg van het fractional reserved banking systeem verder zal toenemen? Dat banken zich oneerlijk verrijken? Dat mensen makkelijker geld uit zullen geven? Dat grote instellingen al onze betalingen inzien, en onze privacy verder afneemt? Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
daarnaast is de samenleving aardig plat te leggen als je het hele betalingsverkeer (dat uiteraard centraal geregeld wordt) met één virus/foutje/storing kunt stoppen. *moet het even kwijt stond laats in de drogist en had recht op korting: "nou meneer, de computer geeft geen korting aan" - maar ik heb toch twee producten van de 2-voor-1-actie gekocht? "ja maar de computer..." - je mag ook zelf denken "ik moet even mijn baas roepen"
|
prima, ik ben voor. cash wordt sowieso gepind.
ik kan de stompzinnigheid van sommige mensen niet bevatten dat ze voor ze naar de winkel gaan eerst cash pinnen en dan cash aan de kassa afrekenen ![]() wat is de volgende stap? chip in je arm en dan even voor een scannertje zwaaien om af te rekenen? onoverkoombare nadelen tov pasjes?
||
![]() |
Citaat:
of ze hebben kleingeld (wisselgeld dat ze dus krijgen) nodig voor andere zaken, zoals ouderwetse parkeermeters of de groenteman op de markt. dat mag jij stompzinnig noemen, maar dat maakt jouw dan weer kortzichtig ![]()
|
oh ja, ik pin ook wel cash hoor. maar alleen omdat ik weet dat ik niet overal kan pinnen en gewoon een loempiaatje ofzo wil kopen als ik daar zin in heb zonder eerst te moeten gaat pinnen.
maar andere lui pinnen specifiek om boodschappen te gaan doen bij de appie, daar waar je natuurlijk ook gewoon kan pinnen. beetje gaan staan kutten met kleingeld bij de kassa, flikker op je bent inefficient bezig.
||
Citaat:
Daarnaast heb ik er geen vertrouwen in dat mijn werk alleen nog maar elektronische betalingen zal accepteren, als iemand betaalt met zwart geld zijn dat immers ook legale inkomsten. En zolang ik op een rustige avond meer dan €1400 in de kluis mag storten door de avond heen lijkt het me niet strategisch.
||
![]() |
Citaat:
|
1. Het heeft volgens mij geen barst te maken met het hexadecimale stelsel. Het invoeren van een binair stelsel zou betekenen dat mensen opnieuw moeten leren rekenen, en nog altijd het hexadecimale stelsel blijven houden voor afstanden, liters, kilo's etcetera. Bovendien is de notitie een stuk lastiger (want langer).
2. Ik kan me goed voorstellen dat het makkelijker is voor mensen utils uit te geven als ze verder geabstraheerd zijn, en dat men dus minder goed de uitgaven in de hand kan houden. Aan de andere kant, het is verrektes handig.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Theoretisch kan je gewoon maken wat op elk gewenst moment voor een project nodig is aan omzet. Een waardedaling tegenover wat, als je 1 valuta hanteert is die relativiteit weg, het maakt dan m.i. niet uit of dingen duurder worden, je kan of meer bits er voor uittrekken of globaal afspreken een gemene deler toe te passen. Het zou m.i. een evolutionaire stap zijn, het lijkt me alleen sterk dat de gevestigde belangen dat toe willen staan juist om de door jou aangekaarte privileges te behouden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-02-2010 om 21:00. |
![]() |
|
Hmm ik denk dat vooral bij kleine bedragen contant geld nog wel zal blijven bestaan. Ik ga potverdorie niet met een pinpas in de kroeg staan
![]() Verder snap ik het verschil tusen pinpas en chartaal geld niet zo, de waarde van beide berust op vertrouwen. Of je nu met een in principe waardeloos papiertje betaalt of een waardeloos plastic pasje, het idee blijft hetzelfde.
||
Citaat:
ze willen naar een OVchip achtig systeem met een antenne in een kaart.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
als mensen van het een op het andere moment totaal niets meer kunnen kopen, dan is dat nog tien keer rampzaliger. hoe irritant is het nu al als je bij de kassa komt en er staat "pinautomaat defect"? en dan heb je nog alternatieven. dag 2 van de Grote Storing: de schappen liggen vol, de mensch krijgt honger, maar helaas, een back up-systeem is niet voorhanden want niemand heeft cash (of bijvoorbeeld) wisselgeld. geloof me, dan is de Nederlander niet meer zo beschaafd als hij lijkt. ik weet dat de kans klein is, maar dit bedoelde ik met jezelf afhankelijk maken van systemen die je niet 100% kunt beheersen: je neemt een risico. overigens: denk maar niet dat bijv. de ondernemers op de Wallen ooit overstappen op pin, want dan komt er geen hond meer ![]()
|
Verwijderd
|
Ik ben hier eigenlijk niet zo blij mee, maar dat komt meer omdat ik nu persoonlijk nogal krap zit. En wat ik dan altijd doe is: Geld opnemen zodra ik het op m'n rekening heb, want automatische incasso blijft werken, zelfs als ik rood sta, maar pinnen/geld opnemen werkt dan niet meer. Dus als ik weet dat ik nog 6 rekeningen krijg, dan haal ik meteen geld op zodat ik in ieder geval kan eten. Als al het contant betalen wordt afgeschaft, kan ik dus niets meer kopen als ik rood sta.
![]() ![]() Overigens is privacy voor mij wel het argument dat het zwaarst telt. Niet dat ik persoonlijk iets te verbergen heb, maar ik kan me voorstellen dat er dingen zijn die mensen niet geregistreerd willen hebben. Daarbij moet er natuurlijk wel heel goed worden geregeld dat er niet steeds van alles misgaat. Zoals hierboven al aangegeven, kom ik zo vaak problemen tegen bij het pinnen. Mensen die van alles fout doen, computers die verkeerde prijzen aangeven, pinapparaten die buiten werking zijn.. Anyway, volgens mij duurt het nog wel even, if ever, voordat dit gebeurt. Ik denk dat er nogal wat problemen gaan komen met het invoeren hiervan. Als ik alleen al kijk naar bijvoorbeeld mijn opa en zijn vrienden, die 'vertrouwen' het pinnen nog steeds niet. Die doen alles contant, want 'zolang het tastbaar is, weet ik tenminste zeker dat ik het heb.' Volgens mij krijg je die met grof geweld nog niet aan het pinnen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Zoiets bestaat al; in het verzekeringswezen in de scheepvaart worden claims in eerst in een fictieve valuta berekend (SFD) waarna een omrekening wordt gemaakt naar staatsvaluta. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
leuk dat je zo bezig bent met het theoretiseren van alles, maar je begrijpt dat er ook nog een praktijk bestaat ![]() in landen met hyperinflatie (een vergelijkbaar probleem: zo heb je iets, zo heb je niets) zie je over het algemeen ook niet dat het gehele volk met een glas sherry rond de tafel gaat zitten en dat iemand dan zegt: "mensen, dit geld is maar een vreemd self-inflicted obstakel in onze vooruitgang" wanhoop, honger en onlusten liggen meer voor de hand.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je jouw redenatie doortrekt dan is het inderdaad een goed idee om voor één verwarde debiel een station 7 uur(!!!) af te sluiten, nooit meer te vliegen of een trein te gebruiken et cetera. Want 'stél nou he!' |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en ja, natuurlijk moet je gewoon risico's lopen, maar je neemt nu (met de autoremmen) weer een beperkt risico. het risico van een kapotte rem kun je als samenleving nemen, maar als een fabrikant morgen zegt: ik ga midden in Amsterdam een zelfgemaakte kerncentrale neerzetten, dan is dat een risico dat je niet wil lopen als samenleving. waarom? de gevolgen van een kapotte rem zijn relatief klein, die van een zelfgetimmerde kerncentrale zijn vele malen groter. jij doet alsof alle risico's gelijk aan elkaar zijn.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
een systeem van 16 miljoen mensen met los geld in hun portemonnee is - als geheel - minder kwetsbaar dan 1 enkel computersysteem. Citaat:
de afweging "als je geld pint, kun je overvallen worden" vind ik echter niet afdoende om het risico van een ontwrichte samenleving te nemen. Citaat:
overigens sluit het ene risico (kapotte remmen) het andere (netwerkstoring) niet uit, dus is een vergelijking als deze niet relevant voor de discussie. ga jij eens kijken wat er gebeurt met sommige mensen die geen voetbalplaatjes krijgen bij de kassa... vermenigvuldig die reactie met een factor 10 en vervolgens een factor 16 miljoen als de cassière zegt dat je hele spaargeld niet goed genoeg is (want onbereikbaar) voor een rolletje mentos. dan praten we verder over gevolgen, risico's en doden ![]()
||
Citaat:
2. Zelfs als er 1 valuta is, dan nog heeft deze een bepaalde ruilwaarde ten opzichte van andere objecten. De waarde ervan is nog altijd gegarandeerd door overheden.
||||
Citaat:
Op dat moment heb je het over een mensheid die zogenaamd niks kan doen vanwege het gegeven dat "er geen geld is" of "het geld niks waard is" Terwijl het natuurlijk zo is dat mensen zouden kunnen doen wat ze maar net willen. Citaat:
je zou het bv. "credits" kunnen noemen in de meest algemene zin. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
En weer een stap richting Big Brother samenleving is gezet...
Contant geld valt niet te controleren of te beheersen. Een saldo in een computer valt te manipuleren. Dat is de werkelijke reden achter de stap om cash af te willen schaffen. Wie de geldvoorraad beheerst, beheerst namelijk de wereld. Zolang er een contante schaduweconomie bestaat is die macht niet compleet. Ik vind dit een zeer zorgwekkende ontwikkeling. |
![]() |
||
Citaat:
|
Juno heeft gelijk.
Dit gaat echter alleen over winkels. In veel kroegen, coffeeshops en op de markt bijvoorbeeld kan je niet eens pinnen. Ik snap wel dat sommige winkels deze maatregel nemen om te zorgen dat ze niet meer overvallen worden, maar ik zie cash geld in zijn geheel niet zomaar verdwijnen.
|
Het gaat met hele kleine stapjes, maar de controlewereld van Orwell komt steeds dichterbij. Of denk je nou echt dat FEMA camps zijn ingericht voor die anderhalve terrorist en dat de peperdure RFID chip technologie is ontwikkeld om weggelopen poezen weer veilig thuis te brengen?
Tien jaar geleden waren heel veel dingen die we nu al normaal vinden nog ondenkbaar. Europese Grondwet met mogelijkheid voor het afkondigen van een noodtoestand? OV-chipkaart? (Over een paar jaar niet meer anoniem, wat ik je brom) EPD? Bewaarplicht van telecomgegevens? Internet 2 (met allerlei mogelijke filters) is in ontwikkeling. Hoe denk je dat het over nog eens tien jaar zal zijn? Als je hier het patroon niet in ontdekt heb je echt een alu hoedje op. Eentje die het nadenken hindert. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Theo van Gogh doodgeschoten deel II Chimera | 500 | 02-11-2004 15:57 |