Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2010, 22:01
Mafiabaas0
Mafiabaas0 is offline
Goede avond iedereen,

Ik zit met een vraag en hoop op een goed antwoord. Ik ben 16 jaar en zit op het moment op een HAVO-opleiding in Waalwijk. Ik zit in het 5e jaar,heb het profiel E&M met als keuze vaak aardrijkskunde.

Ik wil graag een universitaire studie rechten gaan volgen, maar hiervoor zou ik eerst HBO moeten doen of naar Atheneum gaan. Ik wil graag deze tweede weg volgen, MAAR ik heb geen taal (Frans of Duits), wat wel nodig is voor Atheneum. Weet iemand toevallig of ik Atheneum zou kunnen doen zonder één van deze twee talen? Of is er een andere manier om toch een Atheneum opleiding te kunnen volgen?

De reden dat ik deze vraag hier stel is dat ik net een nieuwe decaan heb, die hier weinig verstand van heeft. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groeten,

Dominique
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2010, 22:29
silentbob
silentbob is offline
zover ik weet kan dit niet
ik zit namelijk op een gymnasium, en kan volgend jaar frans laten vallen(duits vori jaar al)(ik ga dat btw zeker doen, heb een hekel aan frans) aangezien ik latijn heb, maar ze hebben ons wel gewaarschuwd dat je dan niet meer de kans hebt af te stromen naar atheneum, omdat je geen frans of duits meer hebt wat voor atheneum verplicht is

mischien dat je het nog wel zou kunnen inhalen ofzo, maar daar zou je dan zelf nog over moeten informeren
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 10:11
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
vwo zonder 2e moderne vreemde taal kan niet
Je kunt wel die taal inhalen in de zomervakantie ofzo als je het echt wilt.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 11:15
Verwijderd
Je moet een 2e moderne vreemde taal in de 2e fase van het atheneum. Je kunt die taal dan waarschijnlijk inhalen in vwo5 (dus als je bijvoorbeeld Duits kiest, moet je het Duits van vwo4 en vwo5 in één jaar doen).

Ik weet niet of dit op alle scholen zo is.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 12:47
Verwijderd
Dat klopt. Als je atheneum wilt gaan doen moet je een tweede vreemde taal naast Engels hebben.
Je hebt dus altijd Frans of Duits.
Helaas maar het is niet anders.
Je kunt inderdaad wel dingen inhalen als je die talen niet zo lang hebt gehad.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 14:34
honkballertje
honkballertje is offline
zoals hierboven ook al is gezegd moet je of frans of duits doen. enige manier om er onderuit te komen is als je dyslexie hebt. niks tegen mensen die dat hebben ofzo hoor maar bij ons op school hoeven mensen met dyslexie alleen engels te doen en mogen ze duits en frans laten vallen. (de enige kans in theorie om vwo te doen zonder duits en frans is als je dyslexie hebt. anders zal je er toch echt aan moeten geloven of je moet het toch via HBO doen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 17:15
Megsmy
Megsmy is offline
Can't help you
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 22:19
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
zoals hierboven ook al is gezegd moet je of frans of duits doen. enige manier om er onderuit te komen is als je dyslexie hebt. niks tegen mensen die dat hebben ofzo hoor maar bij ons op school hoeven mensen met dyslexie alleen engels te doen en mogen ze duits en frans laten vallen. (de enige kans in theorie om vwo te doen zonder duits en frans is als je dyslexie hebt. anders zal je er toch echt aan moeten geloven of je moet het toch via HBO doen.
Nee, dyslexie is geen reden om onder de talen uit te komen.
Oud 14-02-2010, 08:46
Tochjo
Tochjo is offline
Toevallig sprak ik laatst iemand die zijn vwo-diploma gehaald had zonder een tweede moderne vreemde taal (dus alleen Nederlands en Engels als talen heeft gehad). Daarop ben ik eens gaan uitzoeken hoe dat kon, want ik dacht ook dat dat niet mogelijk was.

Het Inrichtingsbesluit WVO - Artikel 26b. Inrichting profielen v.w.o. schrijft voor (eerste lid, onder c) dat het gemeenschappelijk deel van elk profiel in het atheneum "Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur, of Friese taal en cultuur ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt" moet bevatten, met een studielast van 480 uur.

Echter, het Inrichtingsbesluit WVO - Artikel 26e. Vrijstellingen en ontheffingen in periode voorbereidend hoger onderwijs v.w.o. en h.a.v.o. schrijft:
Citaat:
4. Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen:
a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;
b. de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;
c. de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.

5. Bij toepassing van het vierde lid, wordt de taal vervangen door een van de vakken of programma-onderdelen, genoemd in artikel 26b, derde tot en met zesde lid, of in het zevende lid, onder c of d, met een normatieve studielast van tenminste 440 uren, ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze als zodanig aanbiedt.
Voor zover ik kan zien, zijn de in artikel 26e, lid 4 genoemde gevallen niet van toepassing in jouw geval, Mafiabaas0, en zul je dus een tweede moderne vreemde taal moeten kiezen. Hoewel artikel 26e, lid 4 niet expliciet schrijft over dyslexie, kan ik me voorstellen dat dit onder a valt. Het Steunpunt Dyslexie bevestigt dit. Leerlingen met dyslexie zouden dus vrijgesteld kunnen worden van het volgen van een tweede moderne vreemde taal.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 13:26
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Nee, dyslexie is geen reden om onder de talen uit te komen.
jawel kan wel zie tochjo's reactie. (maar dan moet je zoals daar ook aangegeven staat wel 1 vak meer gaan volgen)
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 13:37
silentbob
silentbob is offline
wow chil, fries telt ook als moderne vreemde taal?
dan ga ik kijken of ik fries kan gaan volgen als keuzevak, heb ik toch nog de mogelikhei terg te vallen op een atheneumdiploma als latijn fout gaat
en ik heb gehoord dat ze fries bij ons wel als examenvak aanbieden in de 6e
we hadden het in de 1e verplicht(heel saai aangezen ik friestalig ben maar het merendeel van de klas niet), 2e was keuze(niet gekozen toen) en daarna was het er niet meer, maar het zou dan wel weer bescikbaar zijn in de 6e
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 14:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
jawel kan wel zie tochjo's reactie. (maar dan moet je zoals daar ook aangegeven staat wel 1 vak meer gaan volgen)
Ik kon het destijds niet, misschien dat het nu weer is aangepast.
Oud 14-02-2010, 16:46
Verwijderd
Ik denk dat het ook afhangt van hoe ernstig je dyslexie is. Als je wel een voldoende voor talen kunt halen maar daar alleen meer je best voor moet doen, is dat natuurlijk geen reden om vrijstelling te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 19:55
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ik denk dat het ook afhangt van hoe ernstig je dyslexie is. Als je wel een voldoende voor talen kunt halen maar daar alleen meer je best voor moet doen, is dat natuurlijk geen reden om vrijstelling te krijgen.
Destijds werd aangegeven dat dyslexie gewoon geen reden was voor een vrijstelling, ongeacht hoe erg het was.
Oud 15-02-2010, 10:58
Daboman
Daboman is offline
De enige manier lijkt me blokken in de zomervakantie, of misschien valt er te praten over prive-lessen, zodat je op tijd op het juiste niveau bent voor het examen. Dat is natuurlijk afhankelijk van je school, maar als je laat zien dat je gemotiveerd bent en dat atheneum diploma echt wil, valt er vast te praten over een mogelijke oplossing. Maar wettelijk gezien zul je die 2e taal volgens mij echt nodig hebben, dus dan is het een kwestie van overleggen met de school over de aanpak.

Je zou nadat je wat bijgespijkerd bent bijv ook wat van je vrije tijd met duits of frans kunnen doorbrengen. Kijk bijv het duitse of franse nieuws, of breng wat tijd door op duitse of franse sites. Ik weet bijv dat er voor het Duits een community-site is voor mensen die Duits willen leren, maar ik ben de naam helaas even kwijt.

Ik kan me voorstellen dat dit behoorlijk pittig klinkt, maar waar een wil is is een weg.
Oud 15-02-2010, 15:15
Geel
Geel is offline
Mij lijkt dat het wel te regelen valt. Het zal moeilijk worden met een E&M Profiel, maar als je school er zijn best op doet moet het kunnen. Waarschijnlijk ben je niet dyslextisch (als je dat wel bent, kun je dat als reden gebruiken om geen extre moderne vreemde taal te hebben), maar er kan altijd een uitzondering gemaakt worden. Dan moet je wel erg goed beargumenteren waarom je VWO wil doen zonder talen, dus ook uitleggen waarom het je verkeerd/niet praktisch lijkt om een zomer lang je talen bij te schaven.
Reageren

Regels voor berichten