Advertentie | |
|
![]() |
||
Toevallig sprak ik laatst iemand die zijn vwo-diploma gehaald had zonder een tweede moderne vreemde taal (dus alleen Nederlands en Engels als talen heeft gehad). Daarop ben ik eens gaan uitzoeken hoe dat kon, want ik dacht ook dat dat niet mogelijk was.
Het Inrichtingsbesluit WVO - Artikel 26b. Inrichting profielen v.w.o. schrijft voor (eerste lid, onder c) dat het gemeenschappelijk deel van elk profiel in het atheneum "Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur, of Friese taal en cultuur ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt" moet bevatten, met een studielast van 480 uur. Echter, het Inrichtingsbesluit WVO - Artikel 26e. Vrijstellingen en ontheffingen in periode voorbereidend hoger onderwijs v.w.o. en h.a.v.o. schrijft: Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
wow chil, fries telt ook als moderne vreemde taal?
dan ga ik kijken of ik fries kan gaan volgen als keuzevak, heb ik toch nog de mogelikhei terg te vallen op een atheneumdiploma als latijn fout gaat en ik heb gehoord dat ze fries bij ons wel als examenvak aanbieden in de 6e we hadden het in de 1e verplicht(heel saai aangezen ik friestalig ben maar het merendeel van de klas niet), 2e was keuze(niet gekozen toen) en daarna was het er niet meer, maar het zou dan wel weer bescikbaar zijn in de 6e |
![]() |
||
Citaat:
|
De enige manier lijkt me blokken in de zomervakantie, of misschien valt er te praten over prive-lessen, zodat je op tijd op het juiste niveau bent voor het examen. Dat is natuurlijk afhankelijk van je school, maar als je laat zien dat je gemotiveerd bent en dat atheneum diploma echt wil, valt er vast te praten over een mogelijke oplossing. Maar wettelijk gezien zul je die 2e taal volgens mij echt nodig hebben, dus dan is het een kwestie van overleggen met de school over de aanpak.
Je zou nadat je wat bijgespijkerd bent bijv ook wat van je vrije tijd met duits of frans kunnen doorbrengen. Kijk bijv het duitse of franse nieuws, of breng wat tijd door op duitse of franse sites. Ik weet bijv dat er voor het Duits een community-site is voor mensen die Duits willen leren, maar ik ben de naam helaas even kwijt. Ik kan me voorstellen dat dit behoorlijk pittig klinkt, maar waar een wil is is een weg.
|
Mij lijkt dat het wel te regelen valt. Het zal moeilijk worden met een E&M Profiel, maar als je school er zijn best op doet moet het kunnen. Waarschijnlijk ben je niet dyslextisch (als je dat wel bent, kun je dat als reden gebruiken om geen extre moderne vreemde taal te hebben), maar er kan altijd een uitzondering gemaakt worden. Dan moet je wel erg goed beargumenteren waarom je VWO wil doen zonder talen, dus ook uitleggen waarom het je verkeerd/niet praktisch lijkt om een zomer lang je talen bij te schaven.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Op welk niveau zit jij? Verwijderd | 389 | 18-07-2012 12:42 | |
Studeren |
Van 3 atheneum naar 4 Havo of 4 atheneum anouk1994 | 9 | 17-03-2009 09:26 | |
Algemene schoolzaken |
Overstap van bassisschool naar VO Swlabr | 69 | 29-04-2006 20:19 | |
Algemene schoolzaken |
gymnasium of atheneum? Couscousje | 52 | 29-01-2006 15:20 | |
Liefde & Relatie |
opleiding- en intelligentieniveau belangrijk? Sanoeske | 197 | 02-05-2005 17:27 | |
Algemene schoolzaken |
vwo, gymnasium, atheneum??? anonymous girl | 42 | 05-12-2002 20:16 |