Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Gebruiken kinderen media op een verantwoorde mannier?
Ik vind van wel 5 83.33%
Ik vind van niet 0 0%
Geen mening 1 16.67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2010, 15:45
pabo 4
pabo 4 is offline
Media gebruikt iedereen overal en elke dag.
Het is een hulpmiddel om informatie te verzamelen en over te brengen. Buiten internet maken we gebruik van boeken, foto, film, computer, etc. Veelal weten we (een beetje) hoe we deze middelen moeten gebruiken en inzetten, voornamelijk leren we hiermee omgaan door gewoonweg te beginnen.

Maar hoe zit dat met kinderen? Gaan zij op een verantwoorde mannier om met media? Leren zij omgaan met media op een verantwoorde manier?

Moeten we onze kinderen hierin vrij laten, zoek het maar uit, of hebben kinderen hierin een gestructureerde begeleiding nodig? En is die begeleiding aanwezig bijvoorbeeld op school?

Ik vraag het mij soms af of wij onze kinderen op een goede manier gebruik laten maken van media!

Wat is jouw mening?

Laatst gewijzigd op 20-02-2010 om 15:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2010, 18:08
MyEmmm
MyEmmm is offline
Ik denk wel dat veel mensen media goed gebruiken. Ik denk ook dat kinderen geen extra begeleiding nodig hebben want ze zijn er al mee opgegroeid. En ik zie eigenlijk niet in hoe ze op een verkeerde manier gebruik kunnen maken van de media. Misschien hackers, maarja, dat zijn meestal 15+. En op middelbare scholen hebben ze, tenmiste bij mij op school, wel voorlichtingen voor de ouders.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 18:09
Batave
Batave is offline
Ik denk dat er goed omgegaan wordt met de media, mits daar begeleiding voor is.
Oud 20-02-2010, 18:10
Verwijderd
Ik weet het niet zo. Je kunt ze dingen gewoon laten uitzoeken, is weinig mis mee. Maar ze moeten ook wel snappen dat het niet slim is om je hele hebben en houden op internet te zetten.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 18:40
silentbob
silentbob is offline
uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen ja
op de basischool konden alle leerlingen altijd al beter omgaan met de computers dan de juffen/meesters, dus les geven erover en begeleiding is zinloos
ook was/ben ik altijd terughoudender geweest met het geven van persoonlijke info op internet dan mn ouders, en jrijg ik nooit spam terwijl mn ouders dat met bakken krijgen,tewrwijl ik op veel meer plekken op internet geregistreerd sta, dus blijkbaar kan ik dan toch beter inschatten wat betrouwbaar is

dus dat kinderen er niet verantwoord mee omgaan enzo is denk ik meer een illusie die ;eeft onder volwassenen omdat ze er zelf niet zo aan gewend zijn, en dus zelf eerder geneigd zijn onverantwoordelijk er mee om te gaan
Met citaat reageren
Oud 20-02-2010, 18:56
Hawahaai
Hawahaai is offline
Kinderen groeien op met media, dus ze 'groeien' als het ware ook in het gebruik hiervan. Ik denk wel dat ze hier begeleiding bij nodig hebben, van hun ouders en/of van school. Een kind wat leert internetten, moet ook horen dat er sites kunnen zijn waar 'vervelende' dingen op kunnen staan, en dat je dus niet zomaar overal op moet klikken.
Ik vind het ook belangrijk dat ouders hun (jonger) kind niet 'dumpen' achter de tv om dan zelf even rust te hebben, zonder dat ze weten waar het kind naar kijkt. Er kunnen heel schokkende beelden te zien zijn, waardoor het kind misschien wel nachtmerries krijgt.
Een kind moet leren waar de grenzen liggen. Dat leer je deels door te doen en deze grenzen dus te ervaren, maar ook deels door voorlichting/opvoeding.

Citaat:
uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen ja
op de basischool konden alle leerlingen altijd al beter omgaan met de computers dan de juffen/meesters, dus les geven erover en begeleiding is zinloos
Maar inmiddels is er ook een hele generatie leerkrachten die zelf ook opgegroeid zijn met computers. Zij kunnen de nieuwe generatie kinderen dus misschien prima de basiskennis bijbrengen om verantwoord met media om te kunnen gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten