Kinderen groeien op met media, dus ze 'groeien' als het ware ook in het gebruik hiervan. Ik denk wel dat ze hier begeleiding bij nodig hebben, van hun ouders en/of van school. Een kind wat leert internetten, moet ook horen dat er sites kunnen zijn waar 'vervelende' dingen op kunnen staan, en dat je dus niet zomaar overal op moet klikken.
Ik vind het ook belangrijk dat ouders hun (jonger) kind niet 'dumpen' achter de tv om dan zelf even rust te hebben, zonder dat ze weten waar het kind naar kijkt. Er kunnen heel schokkende beelden te zien zijn, waardoor het kind misschien wel nachtmerries krijgt.
Een kind moet leren waar de grenzen liggen. Dat leer je deels door te doen en deze grenzen dus te ervaren, maar ook deels door voorlichting/opvoeding.
Citaat:
uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen ja
op de basischool konden alle leerlingen altijd al beter omgaan met de computers dan de juffen/meesters, dus les geven erover en begeleiding is zinloos
|
Maar inmiddels is er ook een hele generatie leerkrachten die zelf ook opgegroeid zijn met computers. Zij kunnen de nieuwe generatie kinderen dus misschien prima de basiskennis bijbrengen om verantwoord met media om te kunnen gaan.