Hallo,
Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik de visies van het utilitarisme en Immanuel Kant op prenatale diagnostiek. Aangezien de visie op abortus vaak ook het antwoord op prenatale diagnostiek geeft, zoek ik ook informatie over deze visies.
Ik heb de visie van het utilitarisme al vastgesteld, maar Immanuel Kant vind ik moeilijker. Zijn ethiek heb ik al behandeld in mijn profielwerkstuk, maar nu nog de toepassing daarvan op prenatale diagnostiek.
Één deel meen ik al te kunnen schrijven: de categorisch imperatief zegt dat je mensen altijd als doel, en nooit als middel moet gebruiken. Je mag een kindje dus niet laten weghalen omdat je een gezonder kind wil, omdat je nog niet klaar bent voor kinderen, omdat je geen last wil hebben van een gehandicapt kind, omdat je niet voor de kosten op wil draaien, enz.
Immanuel Kant zou dus tegen abortus zijn als je het zo bekijkt. Heeft er iemand andere ideeën over zijn visie? Of heeft iemand belangrijke informatie? Ik heb namelijk heel internet afgezocht, uren Engelse teksten gelezen maar ik kom er niet uit.
Bij voorbaat dank,
Simone
|