Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2010, 15:06
xxsiimoxx
xxsiimoxx is offline
Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik de visies van het utilitarisme en Immanuel Kant op prenatale diagnostiek. Aangezien de visie op abortus vaak ook het antwoord op prenatale diagnostiek geeft, zoek ik ook informatie over deze visies.
Ik heb de visie van het utilitarisme al vastgesteld, maar Immanuel Kant vind ik moeilijker. Zijn ethiek heb ik al behandeld in mijn profielwerkstuk, maar nu nog de toepassing daarvan op prenatale diagnostiek.
Één deel meen ik al te kunnen schrijven: de categorisch imperatief zegt dat je mensen altijd als doel, en nooit als middel moet gebruiken. Je mag een kindje dus niet laten weghalen omdat je een gezonder kind wil, omdat je nog niet klaar bent voor kinderen, omdat je geen last wil hebben van een gehandicapt kind, omdat je niet voor de kosten op wil draaien, enz.
Immanuel Kant zou dus tegen abortus zijn als je het zo bekijkt. Heeft er iemand andere ideeën over zijn visie? Of heeft iemand belangrijke informatie? Ik heb namelijk heel internet afgezocht, uren Engelse teksten gelezen maar ik kom er niet uit.
Bij voorbaat dank,
Simone
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2010, 17:34
Joostje
Joostje is offline
Bij die diagnostiek zijn het de ouders die beslissen of een kind blijft leven of niet. Ouders die hun keuze af laten hangen van wat voor een kind hen gelukkig maakt, of wat zij denken dat hun kind gelukkig maakt. In het eerste geval zouden ze dus geneigd zijn het kind te behandelen als middel tot hun doel (hun eigen geluk)(dus Kant zou hjet slecht vinden), in het laatste geval ehm, ligt het wat lastiger denk ik.
Oud 25-02-2010, 19:50
xxsiimoxx
xxsiimoxx is offline
Dit heb ik er inderdaad in opgenomen. In ieder geval bedankt!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 14:09
Gatara
Gatara is offline
Je zou misschien ook kunnen opwerpen hoe het Kantiaans denken tegenover abortus zou staan als door de zwangerschap het leven of de gezondheid van de moeder in gevaar komt. Is abortus dan wel geoorloofd?
Reageren

Regels voor berichten