Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2010, 10:16
N00se
N00se is offline
Om mn conditie wat te verbeteren ga ik sinds kort 2 tot 3 keer in de week zwemmen.
Gewoon rustig opwarmen met schoolslag en dan een hoop baantjes trekken.

Het enige probleem is dat ik van die schoolslag altijd pijn in mn knie krijg. Aan de achterkant ervan, die dikke pees die je voelt zitten in je knieholte, zowel links als rechts.

Bij ervaren zwemmers zou dat een "zwemmersknie" genoemd worden, maar ik heb dat vanaf dag 1 gehad! Een reden zou zijn verkeerde techniek. Dus ik heb alle mogelijke standen en krachten met mn benen geprobeerd die ik kan bedenken. Soms voel ik voor 3-4 slagen niets, en dan die 5e terug wel terwijl ik net heel geconcentreerd ben om diezelfde beweging te maken.

Wat doe ik dan verkeerd ??
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 18:30
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
dat kunnen we niet weten zonder je te zien zwemmen, makker! spijt me, kan je dus niet helpen, heb het zelf ook nog nooit gehad ...
/nuttelozepost

misschien eens langs een kinesist gaan ofzo?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2010, 22:00
Boas
Boas is offline
misschien doe je toch gewoon net wat te intensief? .. zou eerst een tijdje rustig aan doen voordat je de medische wereld af loopt.
Oud 29-01-2010, 07:39
Naimin
Naimin is offline
Je zou het ook aan een badmeester kunnen vragen of zwem docent, die weet vast wel wat je verkeerd doet. En kan misschien gelijk al wat aanwijzingen geven over hoe het wél moet.
Oud 29-01-2010, 11:04
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
misschien doe je toch gewoon net wat te intensief? .. zou eerst een tijdje rustig aan doen voordat je de medische wereld af loopt.
als je knie na vier, vijf slagen al pijn doet is er volgens mij meer aan de hand dan dat je gewoon wat hard trapt. dat hoort gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 19:18
PatoLoco
PatoLoco is offline
Je hebt wel uitzonderlijk snel last van je knie dus misschien toch eens laten nakijken door een dokter.

Wel een goede tip voor alle mensen die graag zwemmen, het is als opwarming beter om crawl te zwemmen. Schoolslag is een redelijk "bruuske" slag terwijl crawl een veel natuurlijkere beweging is en dus minder belastend als opwarming. Het is dus misschien (zeker in jouw geval) geen slecht idee om te beginnen met crawl als opwarming.

Er zijn natuurlijk heel veel mensen die alleen maar schoolslag zwemmen en die daar nooit problemen mee hebben. Het is dan ook niet zo dat schoolslag zwemmen echt moordend is voor je lichaam ofzo hoor maar crawl als opwarming is in ieder geval geen slecht idee

Geen idee of de pijn aan je techniek kan liggen maar de juiste zwemtechniek uitleggen is nogal moeilijk via een forum. Kijk eens rond op internet of vraag raad aan iemand met genoeg ervaring. Dan bedoel ik dus niet iemand die vaak gaat zwemmen maar wel degelijk iemand die goede zwemles gevolgd heeft of zelf les geeft (op redelijk niveau liefst). De schoolslag die je als kind leert, is vaak technisch helemaal niet zo goed dus je zal waarschijnlijk sowieso wel veel kunnen bijleren als je iemand met ervaring vindt

Er zijn heel veel aandachtspunten bij'n correcte zwemtechniek en die allemaal proberen uit te leggen is nogal lastig maar belangrijk voor je beentechniek is dat je je knieën redelijk dicht bij elkaar houdt en je voeten ver uit elkaar. Veel mensen zwemmen als een kikker met hun knieën ver uit elkaar wat dus niet echt correct is.

Op deze foto bijvoorbeeld zie je goed een soort "W" gevormd door de benen. Zo moet je je trapbeweging dus starten. De knieën zijn redelijk dicht bij elkaar, voeten ver naar buiten.

Deze kikker buist voor z'n techniektest van schoolslag Dit is dus hoe veel mensen zwemmen: Knieën ver naar buiten en bovenbenen wijzen te veel naar de rand van't zwembad (ipv naar de bodem zoals op de eerste foto).

Dat is natuurlijk theorie, in de praktijk zie je dat heus niet iedereen dezelfde techniek heeft en zelf op topniveau zie je verschil tussen verschillende stijlen. Als beginnend zwemmer heb je echter misschien wel iets aan wat goede techniektips

Er zijn uiteraard nog veel meer aandachtspunten maar zoals ik al zei, je kan beter raad vragen aan iemand die je alles goed kan uitleggen, tonen en je techniek kan beoordelen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 16:37
Boas
Boas is offline
Citaat:
als je knie na vier, vijf slagen al pijn doet is er volgens mij meer aan de hand dan dat je gewoon wat hard trapt. dat hoort gewoon niet.
Mwa, ik bedoel te zeggen dat zwemmen sowieso een sport is waarbij je bepaalde spieren/gewrichten op een heel andere manier gebruikt. Als je gelijk na de eerste keer zwemmen al last hebt kan het zijn dat je juist die eerste keer iets "verrekt" hebt bij een beweging die je alleen bij het zwemmen maakt. Heb je buiten het zwemmen om last?
Oud 03-02-2010, 18:40
snoopy
snoopy is offline
Als je last hebt van je knie tijdens de schoolslag kun je beter borstcrawl zwemmen.

edit: oh... zie dat dat al gezegd is...

Laatst gewijzigd op 03-02-2010 om 18:40. Reden: spuit elf...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2010, 12:12
blubfish
blubfish is offline
Owh. Ik had Hetzelfde probleem, maar een dat was een iritatie aan mijn knieschijven. Toen zij de dokter dat 'k geen keerpunten en schoolslag meer mocht doen. En heb uiteidelijk moeten stoppen. Ik had wel kunnen doorgaan want daarvoor had ik bepaalde oefeningen om m'n knie sterker te
maken zoals.
- met een been op een trap staan en dan op en neer
- op een been staan een bal tegen de muur hooien en vangen
&&
- op een stoel/bank zitten, beenvooruit strekken, en dan ne spieren eenspannen, 10seconden vasthouden , 5 seconden rusten, en dan weer een paarkeer opnieuw.
Xx
Met citaat reageren
Oud 18-02-2010, 12:30
Wit_Konijn
Wit_Konijn is offline
Citaat:
/agree

Regels voor berichten