Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2009, 13:46
Fosca
Fosca is offline
Hallo,
Ik heb een paar vragen met betrekking tot mijn bijbaantje in de horeca. Er zijn een paar dingen daar op zo'n manier geregeld dat ik me afvraag of het wel wettelijk is. Ik heb in de horeca CAO gekeken maar in hoeverre is die van toepassing op mij? Ik heb een oproepcontract en werk tussen de 15 en de 25 uur per week.

- Allereerst mijn salaris. Ik verdien inclusief vakantiegeld en toeslag €6,16 per uur (ik ben 20) exclusief die toeslagen zou het ongeveer €5 per uur zijn. Omdat ik volgens hun zeggen betaalt zou krijgen volgens de horeca CAO na mijn proeftijd verdien ik nu te weinig. Mijn proeftijd is inmiddels enkele weken voorbij en elke keer als ik naar opslag vraag krijg ik een antwoord als 'ja we zijn in overleg, wacht nog een paar weken'. Heb ik recht op salaris verhoging, zoals me is beloofd, of verdien ik redelijk en staan zij in hun recht?

- De werkgever is verplicht een dienstrooster te hanteren waarmee een werknemer minimaal twee weken vooraf zijn werktijden verneemt. Het weekrooster is altijd pas de zondag ervoor af. Bovendien krijgen we het rooster niet toegemaild oid maar moeten we langskomen om erop te kijken. Geldt de tekst hierboven ook voor mijn baantje of is het alleen als je in vaste dienst bent?

- Voor het eten 's avonds moeten wij €4 betalen. Als je zelf eten meebrengt moet je dit koud opeten want er is geen magnetron. Zijn ze niet wettelijk verplicht hun werknemers te eten te geven bij een aovonddienst langer dan 8 uur (van 17.00 tot 03.00)
Oud 02-05-2009, 17:33
Balance
Balance is offline
Wat betreft je salaris, vond ik het volgende:

Citaat:
Indien je wel in de horeca werkt maar geen horeca opleiding volgt en niet beschikt over een horeca diploma geld het wettelijk minimum jeugdloon. Onderstaande horeca salaris tabel geeft een overzicht van het wettelijk minimum jeugdloon op leeftijd.

Horeca wettelijk minimum jeugdloon (zonder horeca opleiding/diploma)
Leeftijd Per uur
20 € 5,07
Zo te zien krijg je gewoon minimumloon en mag dat ook.
Als zij andere afspraken met jou hebben gemaakt, neem ik aan dat je het ook in een contract hebt laten vastleggen?
Zo niet, dan is het jouw woord tegen dat van hen en is het hopen dat zij 'uit dat overleg' toch tot de conclusie komen dat ze jou meer gunnen. Maar je verdient niet te weinig.
Oud 02-05-2009, 17:39
Balance
Balance is offline
Oh en een werkgever is niet verplicht jou een gratis maaltijd te geven.
Oud 03-05-2009, 17:08
Verwijderd
wat balance zegt, je krijgt normaal loon en je vreten moet je zelf voor zorgen, dat is altijd zo...
Oud 03-05-2009, 19:00
Balance
Balance is offline
'je vreten'

Het is niet altijd zo overigens. Er zijn zat werkgevers die een maaltijd wél verzorgen. Maar het is dus geen verplichting; dat was het vroeger wel (als de werknemer dat wilde).
Oud 06-05-2009, 15:08
joosthoreca
joosthoreca is offline
ha Fosca,

[QUOTE=Fosca;29187748]Hallo,
Ik heb een paar vragen met betrekking tot mijn bijbaantje in de horeca. Er zijn een paar dingen daar op zo'n manier geregeld dat ik me afvraag of het wel wettelijk is. Ik heb in de horeca CAO gekeken maar in hoeverre is die van toepassing op mij? Ik heb een oproepcontract en werk tussen de 15 en de 25 uur per week.

ik heb een te gekke site bevonden voor je antwoorden wat betreft de horeca cao
mij heeft het me openstaande vragen goed kunnen beantwoorden
ik hoop dat je er wat aan hebt,
groetjes joost.
Oud 06-05-2009, 22:37
MartinV
MartinV is offline
Ik heb in ook in de horeca gewerkt. Het was mijn eerste baantje, toen was ik 18, toen begon ik ook met minimumloon. Als afwasser kreeg ik echter wel gratis te eten. De bediening moest er wel voor betalen. Maar die kregen dan ook fooi. Het is maar net hoe het geregeld is.
Het blijkt dat het loont als je langer bij een bedrijf werkt. Toen ik er een tijd werkte kreeg ik opslag, en later werd ik ook 'hoofdafwasser', toen moest ik de roosters maken voor alle afwassers. Toen werd het ruim 7 euro, en gewoon nog (erg goed) eten.
(Vlak daarna kreeg ik een baantje aangeboden bij een verzekeringsbedrijf wat 8,50 euro per uur oplevert + vakantie/toeslag, dus na de vakantie ging ik weg).

Punt is dat je eerst maar eens moet bewijzen dat jij meer dan het minimum loon verdient, zeker in de horeca werkt dat vaak zo. Als je laat zien hard te willen werken, op tijd komt, voor mensen klaar staat etc, dan ben je een meerwaarde, je wordt onmisbaar.
Je moet er wel zelf om vragen, maar niet meteen. Doe dit na bijvoorbeeld een half jaar, als je denkt dat het goed gaat. Vraag dan meteen ietsje meer dan je eigenlijk wil, maar dreig natuurlijk niet met weggaan.
Handig! --> Dit vind ik wel nuttige info over alles wat met baantjes te maken heeft, ook over loononderhandelingen.

Verder moet je de horeca CAO niet op alle punten te serieus nemen. Roosters zijn bijna nooit zo ver van te voren bekend, bij de bediening bij mij was dat ook niet zo. Iets eerder dan de zondag ervoor zou wel mogen, maar overleg hierover met je baas wat de mogelijkheden zijn. Het is belangrijk dat er voor jou een prettige werkomgeving wordt gecreëerd, iedereen heeft hier weer een andere mening over.

Wat betreft je koude eten: je kunt op rustige dagen ook de koks even lief aankijken of ze iets voor je in een pannetje doen wat je zelf meebrengt, of gewoon vier euro betalen. Goed eten is wel belangrijk natuurlijk.
Oud 14-05-2009, 14:55
horecaman
horecaman is offline
Tja wat moet je er van zeggen ik snap zelf ook echt geen kont van die horeca cao. Als ze een horeca vacature plaatsen staat er altijd bij: volgens de horeca cao. Nou ze kenne beter zeggen: we gaan je iets aanbieden wat we zelf ook niet helemaal snappen. Je moest eens weten hoeveel collega's van mij het allemaal wel geloven. Die cao's worden alleen maar gemaakt zodat ze je op kunnen lichten.

Laatst gewijzigd op 15-05-2009 om 13:45.
Oud 14-05-2009, 18:31
Balance
Balance is offline
Vertel eens hoe ze je volgens jou oplichten dan?
Oud 14-05-2009, 19:30
Verwijderd
pauzes; maximale uren die je mag werken, vakantiedagen, die ongein
Oud 14-05-2009, 20:43
Balance
Balance is offline
Is dat oplichten door een CAO?
Lijkt me juist oplichten ondanks het CAO.

Oplichten vind ik sowieso het foute woord. Zij houden zich niet aan de regels, maar tegelijkertijd werk je daar als werknemer net zo hard aan mee. Dus om dat nou oplichten te noemen. Maar het is juist niet dankzij de CAO.
Oud 14-05-2009, 21:23
Verwijderd
mja ok true fout gelezen, sorry
Oud 22-09-2010, 11:05
SusanB
SusanB is offline
Ik was zelf aan het zoeken naar vacatures als chauffeur, waarbij ik nog een aantal *reclame maken is niet toegestaan* tegenkwam. Misschien is het wat voor jullie! x Suus

Laatst gewijzigd op 22-09-2010 om 11:12.
Oud 22-09-2010, 11:12
ganralph
ganralph is offline
Dit topic is bijna anderhalf jaar oud en dit heeft niets meer met de vraag van TS te maken.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten