Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2009, 18:56
Verwijderd
Ik heb op mijn 27e te horen gekregen dat ik autistisch ben
Ik wist toen niet wat het allemaal in hield, maar dat ik door een hel ging, dat wist ik wel
Ik ben nu 32 en ik loop nog altijd tegen heel veel problemen aan.
Zo wordt ik vaak niet begrepen, ik voel me eigen machteloos, de begeleiding van mijn woonvorm waar ik woon, weet mij niet goed te begeleiden en nu ben ik weer opgenomen in een GGZ instelling.
Op dit moment heb ik het erg moeilijk met mezelf en voel ik me eigen verdrietig, kappot van binnen, vind ik het leven erg moelijk en zie ik het leven niet meer zitten en zou ik liever dood willen dan nog willen blijven leven .
Zijn er meerdere mensen met autisme die dit herkennen????
Ik wil hier graag in contact komen.

Groetjes Diddlina, een klassiek autstje

Laatst gewijzigd op 21-01-2010 om 14:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2009, 05:14
Verwijderd
Dat is slechts een label die op je wordt geplakt, "autist".
Je bent niet minder maar blijkbaar anders en anders zijn is niks mis mee.
Doe wat jij mooi vindt om te doen, lak aan wat anderen daarvan vinden, zelfs als ze je niet begrijpen.
Enzo.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2009, 19:11
JustADreamer
JustADreamer is offline
Oke, je bent autistisch, maar laat dat je sterktepunt worden en niet je zwaktepunt. Wat vind jij leuk om te doen? Wat kun je goed? Ga daar wat meer mee doen!

Waar loop je tegenaan in je leven? Kun je moeilijk met mensen omgaan? Heb je veel structuur nodig? Probeer aan anderen uit te leggen hoe de wereld voor jou in elkaar steekt, wat je van ze nodig hebt om te kunnen functioneren.

Daarbij kom je helemaal niet op mij over als klassiek autist, dit kan mijn fout zijn hoor, maar een klassiek autist in mijn visie is iemand die helemaal geen contact kan leggen en tóch reageer jij hier op het forum, vraag je om hulp, laat je zien dat je je gevoel onder woorden kan brengen. Lijkt me een heel goed ding!

De buitenwereld probeert mensen met ADHD en autisme en dergelijke altijd wel te laten aanpassen, desnoods met medicatie en dergelijke, maar wat als we de leefwereld eens aanpassen aan de ADHD'er of de autist? Volgens mij zijn zij dan tot heel grote dingen in staat. Zelf ben ik hoogbegaafd, en hooggevoelig, ook ik word vaak niet begrepen, tóch kan ik in deze maatschappij functioneren. Omdat ik voor mezelf een leefomgeving heb gecreëerd waarin ik mezelf af en toe even kan terugtrekken, en ik ook voor een deel me heb aangepast. Zo weet ik bijvoorbeeld dat wanneer ik praat ik moet proberen niet van de hak op de tak te springen, dan snapt een ander me al gauw niet meer. Daarom denk ik iets langer na voor ik wat zeg, probeer ik al in mijn hoofd helder te hebben wát ik precies wil overbrengen in plaats van dat ik dingen meteen zeg zodra ze in me opkomen.

Mocht je me willen PM'en, dat mag altijd. Succes verder, doe je ding!
Oud 29-12-2009, 19:19
Arachnia
Arachnia is offline
En ik heb PDD-NOS, ik loop ook vaak tegen problemen aan, heb vaak zat moeite met dingen, ben kennelijk erg slim, maar zuig echt heel erg hard in rekenen.

Ik ben ook niet al te blij met mijn leven, heb ook zat meegemaakt, maar om mezelf te verzwelgen in zelfmedelijden, mnee.

Zit allemaal tussen je oren, als je 't niet alleen kan ga je in therapie.
Zit je in therapie, doe d'r iets mee.
Doe je d'r iets mee maar werkt 't niet, tja, dan weet ik 't ook niet meer.
Oud 21-01-2010, 12:11
Verwijderd
Zijn er ook mensen met PDD-NOS/ klassiek autisme die medicatie gebruiken om rustig te blijven???
Ik gebruik sinds kort de antidepressiva Citalopram 20 mg.
Ik had heel veel last van onrust in mijn hoofd en ook had ik last van rottige en vervelende gedachte`s.
Nu ik Citalopram gebruik is het wel rustiger in mijn hoofd en heb ik minder snel last van rottige/vervelende gedachte`s .
Ik ben erg benieuwd wie er wat voor medicatie slikt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 12:27
Thinus
Thinus is offline
nadat je de diagnose had gekregen voelde je je dus rot en kut.
was je niet juist opgelucht na je diagnose? verklaarde dat niet veel dingen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:12
Verwijderd
@Thinus, Ik wist na mijn diagnose PDD-NOS/Klassiek autisme niet wat dat inhield .
Later heb ik er een cursus over autisme gevolgd, " Ik ben speciaal ".
Deze cursus heeft bij mij wel heel veel duidelijk gemaakt.
Alles viel in eens op z`n plaats.
Nu ben ik wel blij met de diagnose Klassiek autisme/PDD-NOS
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:19
Verwijderd
Zijn er mensen die werken met een picto-planbord???
Voor hun dagindeling in te vullen??
Ik ben nu tijdelijk opgenomen in een GGZ instelling.......
Ik woon in een woonvorm met 24 uurs begeleiding en daar had ik op mijn zit/slaapkamer ook een picto-planbord hangen.
Dit werkte op een gegeven moment niet meer omdat ik hierbij erg veel druk op me voelde staan.
De begeleiding begreep mij niet en wou ook niks aan mijn programma veranderen en er kwam hoelanger hoe meer druk op mij te staan .
Ik voelde me eigen erg machteloos en verdrietig en ik kreeg ook steeds vaker en meer woede uitbarstingen, wat niet fijn was.
Nu, sinds mijn opname heb ik geen last van druk en voel ik me eigen veel meer ontspannen .
Maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een dagschema of picto-planbord??
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:25
Verwijderd
welke vorm van autisme heb je dan?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 14:51
Nienna*
Nienna* is offline
Citalopram is toch een antidepressivum? Ik heb het zelf geslikt toen ik aan een depressie leed. Het lijkt mij dus dat het helpt tegen je depressieve gevoelens, en dat het niets te maken heeft met dat autisme?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 16:57
WAT
WAT is offline
@ Nienna: de anti-depressivia kan heelgoed ook vooral symptoom bestrijding zijn. Dit word in gevallen van mensen waar pas op latere leeftijd iets als ADD of autisme (wat iets is wat je je hele leven al hebt) wordt vastgesteld geregeld voorgeschreven om het gemakkelijker te maken toch het leven op de rails te krijgen.

@ Diddlina; pico-planbord klinkt als iets wat gebruikt word om structuur aan te houden in een leven. Het lijkt me heel logisch dat ze het proberen daar mee om zo alles zo rustig mogelijk te houden voor de autist. Ik hou zelf altijd heel duidelijk in mijn rooster bij welke vakken ik heb maar ook dingen als afspreken staan op mijn week tot week rooster, zodat ik altijd een duidelijk overzicht heb. (ik heb zelf ADD met autisme)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2010, 18:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
welke vorm van autisme heb je dan?
Zie topictitel: Klassiek autisme, ook wel Kannerautisme of kernautisme genoemd.
Oud 22-01-2010, 11:58
Verwijderd
@Nienna: Citalopram is inderdaad een antidepressiva en is voornamelijk ook bedoeld tegen mijn depressie`s en rottige/ vervelende gedachte`s.
Maar het helpt mij ook voor meer rust in mijn hoofd te krijgen en het leven op de rails te blijven houden, wat niet altijd even gemakkelijk is .

Groetjes van Diddlina
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 14:05
Sade
Sade is offline
Pictobord zou ik zeker blijven gebruiken, alleen is het een idee om je dagprogramma een beetje aan te passen waardoor je minder de druk voelt om op te staan, door 's ochtends iets in te passen waardoor jij je dag rustiger op kunt starten.

Al eens contact opgenomen met PAS?
Oud 31-01-2010, 18:34
Verwijderd
khe niet veel verstand van autisme, maar als je al 27 jaar leeft zonder het te weten? en anderen weten t ook niet?
hoe kan t dan nog je leven beïnvloeden? of word je er soms niet mee geboren?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 18:39
WAT
WAT is offline
Citaat:
khe niet veel verstand van autisme, maar als je al 27 jaar leeft zonder het te weten? en anderen weten t ook niet?
Soms heeft iemand er vanaf jonge leeftijd mee leren leven en kunnen ze het 'verbergen' voor anderen. Soms zien mensen je gewoon als exentriek. Soms denken mensen dat je alleen maar dom bent. Het verschilt heel vaak per persoon hoe en waarom ze er achter komen.

Bij mij wisten mensen niet dat er iets mis was tot ik 2 jaar geleden in een zware depressie kwam en ik niet langer kon doen alsof alles normaal met me was. In het gevale van Didlina kan dit ook heel goed geweest zijn....
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 19:12
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Klassiek autisme kan eerder worden ontdekt dan bijvoorbeeld PDD-NOS of het syndroom van Asperger. Ik heb zelf pas op latere leeftijd (ik was toen bijna 39) de diagnose van het syndroom van Asperger gekregen. Het is dus inderdaad mogelijk een stoornis in het autistische spectrum te hebben zonder dat je dat zelf weet.
Oud 01-02-2010, 08:57
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
@ Nienna: de anti-depressivia kan heelgoed ook vooral symptoom bestrijding zijn. Dit word in gevallen van mensen waar pas op latere leeftijd iets als ADD of autisme (wat iets is wat je je hele leven al hebt) wordt vastgesteld geregeld voorgeschreven om het gemakkelijker te maken toch het leven op de rails te krijgen.
Ja, symptoombestrijding waarvan dan? Niet van de stoornis in het autistische spectrum lijkt me, maar zoals jij zei, om het leven op de rails te krijgen door de depressieve gevoelens te onderdrukken en meer rust in het leven te creeëren.

@ Diddlina: Verder heb ik geen ervaring met Klassiek autisme of een andere vorm dan autisme, maar ik wens je veel sterkte & succes. Uiteindelijk leer je er beter mee omgaan en dan zul je ook gelukkiger zijn!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 17:53
metalheadje
metalheadje is offline
blijkt dan toch dat er meer autisten hier zijn waaronder ik zelf ik zelf heb PDD-NOS en het asperger syndroom
je bent niet alleen
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 16:57
MrOizo
MrOizo is offline
Ik heb ook Citalopram gebruikt, het helpte wel om me rustig in me hoofd te maken, en minder depressief. Wel vlakte het veel af, maar dat was niet zo'n ramp als je je eens wat minder down en zwaar voelt. Wel was ik niet blij met lichaamlijke bijwerkingen.
Oud 03-03-2010, 23:50
gentlemen
gentlemen is offline
heb ook autisme enzo maar het word altijd sterk overdreven . vraag als je een minder streng progamma mag doen ...
en omdat je autisme hebt hoef je niet apart te zijn, je bent niet anders dan vroeger. dus pak je leven weer gewoon op
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten