Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2010, 17:29
Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Van het weekend op een vlucht naar madrid 2 uur lang strak in mijn stoel gezeten. Met name bij het opstijgen moet ik mezelf tot kalmte manen, maar ook als we eenmaal boven zijn en dalen ben ik bang. Volgende week vlieg ik naar nieuw zeeland, zie er wel een beetje tegen op, zo lang in dat ding. Heeft iemand tips om wat rustiger te zijn? Ik heb trouwens niet altijd vliegangst gehad, het is iets van de afgelopen twee a drie vluchten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2010, 18:33
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Whisky? Valium? (niet in combinatie please)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 19:09
Jajalalala
Jajalalala is offline
probeer er vooral niet aan te denken. zorg dat je wat te doen hebt, een boek ofzo. en luister muziek! dat helpt echt (ligt er een beetje aan wat voor soort muziek he? een beetje rustige...) als je kan slapen (moeilijk in slaap komen in een vliegtuig...) ga dan lekker slapen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 20:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je een idee hoe het gekomen is/kan zijn? Kan je daar eventueel iets mee op korte termijn? Waarom ben je nu zo bang en eerst niet? Je hebt (voor zover ik weet) al zo vaak gevlogen, is er toen een keer iets gebeurt waardoor je nu bang bent?

Ga je met iemand die je goed kent? Misschien dat dat ook wel scheelt, dat je daar ook afleiding van hebt. Ik heb geen vliegangst maar wel andere paniekaanvallen gehad waardoor ik heel slecht sliep omdat ik maar bleef piekeren. Valeriaan heeft bij mij goed geholpen, dat zorgde voor mij voor rust in m'n hoofd, dat ik niet de hele tijd er aan bleef denken. Verder is een muziekje wel fijn zodat je ook iets hebt om naar te luisteren als je merkt dat je gedachten de verkeerde kant op gaan afdwalen.
Oud 02-02-2010, 22:02
Atelier Madame
Om mijn situatie nog eventjes iets meer te schetsen:
ik heb inderdaad al heel vaak gevlogen de afgelopen jaren (gem 10 keer per jaar). Afgelopen april richting Spanje ontzettend veel turbulentie gehad waar ik gewoon heel erg van geschrokken bent. Ik merkte die vakantie terug naar Nederland dat ik best wel bang was.
Van de zomer wederom veel gevlogen en toen begon die vliegangst eigenlijk steeds meer mee te spelen. Met name als we met loeiende motoren staan te wachten in de rij om op te mogen stijgen en als we daadwerkelijk van de grond loskomen en opstijgen. Dan zit ik gewoon echt vast in mn stoel. Maar ook elke kleine beweging die ik voel in de lucht zit ik wederom strak in mijn stoel.
Oh en ik ben ook nog is bang voor terroristen sinds die mislukte aanslag afgelopen kerst.. op de heenweg naar Madrid bleef een man een kwartier op de wc zitten, ik geloof dat ik een angstaanval kreeg.. terwijl ik mezelf dan nog zo toespreek: hij is door de controle geweest, dus wat kan er mis gaan? Maar goed dat is een beetje terzijde. Ik wil vooral van dat verschrikkelijke panische gevoel af..

Maar valeriaan kan ik dus proberen, heb ook al rescue spray gehoord die je onder je tong sprayt.
Oud 03-02-2010, 09:29
Verwijderd
Wat ik zelf vind helpen is een tabletje tegen luchtziekte. Doordat het je evenwichtsgevoel verstoort, merk je niet zo dat je stijgt of daalt of dat het vliegtuig scheef hangt, en lijkt het meer of je in de bus zit. Bovendien word ik er erg slaperig van en als je slaapt merk je al helemaal niets.
Verder is het vooral een kwestie van vliegen en dan merken dat er niets engs gebeurt. Je kon ooit vliegen zonder angst, dus als vaak genoeg word bevestigd dat vliegen bijna altijd goed gaat, kun je dat in de toekomst ook
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 15:09
Verwijderd
Heb je niet een speciale cursus ofzo om daar vanaf te komen?
Oké wel wat kort voor die lange vlucht, maar hopelijk helpt het.
De enige manier om er echt vanaf te komen is denk ik om het gewoon te doen.
De kans dat er iets misgaat is echt heel klein.
Als je met een betrouwbare maatschappij vliegt is die kans helemaal nihil.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 22:31
Verwijderd
je moet het zo zien: als het misgaat, ben je 97% zeker weten dood. En dat gaat vrij snel. Beter dan jarenlang aan een dodelijke en slopende ziekte lijden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 04:52
Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Nee; dit helpt haar vast...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 12:15
Atelier Madame
Citaat:
je moet het zo zien: als het misgaat, ben je 97% zeker weten dood. En dat gaat vrij snel. Beter dan jarenlang aan een dodelijke en slopende ziekte lijden.
hihi dat stelt me gerust

Nee maar het is ook niet dat ik heeeel erg bang ben om dat ding in te stappen volgende week, het is meer dat ik gewoon oncontroleerbare angsten heb als ik eenmaal in dat ding zit. Schiphol wereldje vind ik heel leuk en het reizen an sich heb ik geen hekel aan
Oud 04-02-2010, 22:03
Sade
Sade is offline
Heb ik ook last van, zij het in mindere mate dan TS omschrijft. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik mezelf aardig drogeer voordat ik in het vliegtuig stap, al is Primatour wel afdoende tegenwoordig.
Voor zo'n lange vlucht is het wel lastig, ik kan allemaal ontzettend ongezonde adviezen gaan geven, maar misschien een beter idee om even navraag te doen bij de huisarts/apotheek?
Oud 06-02-2010, 14:33
Atelier Madame
ik heb inmiddels valeriaan gekocht, en reisziekte pilletjes gebruik ik inderdaad ook wel eens. Daar word je lekker slaperig van.
Oud 06-02-2010, 20:43
Sade
Sade is offline
Stond overigens eind van de week iets over in de Metro/Pers/eenvandeandereopenbaarvervoerkrantjes, over een cursus tegen vliegangst en welke typen vliegangst er zijn. Was wel interessant
Oud 07-02-2010, 08:20
martijn1985
martijn1985 is offline
tja, het hangt er een beetje vanaf of je er in het algemeen van af wil, of dat je niet al te gespannen de reis door wil komen. In het tweede geval zal valeriaan en dergelijke vast helpen, maar dit werkt juist tegen als er echt van af wil. Je leert jezelf dan namelijk dat je het wel aankan als je die pilletjes hebt gehad. Terwijl je jezelf ook zou kunnen leren dat je het sowieso wel aankan, maar dat turbulentie niet heel fijn is.
Oud 08-02-2010, 14:41
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Heb je niet een speciale cursus ofzo om daar vanaf te komen?
Oké wel wat kort voor die lange vlucht, maar hopelijk helpt het.
De enige manier om er echt vanaf te komen is denk ik om het gewoon te doen.
Er zijn wel speciale curssen om van vliegangst af te komen. Klik hierrrr om 1000 euro lichter te worden.

Citaat:
Ik geloof dat de kans dat je het overleefd zelfs nog groter is. Youtube maar naar de series Airplane crash investigated van NGC, vaak wel degelijk overlevende. Net als bij Turkish airline waarbij meer dan de helft het overleefde. Zelfs op Tenerief waar er meer dan 500 mensen omkwamen waren er overlevende, en dat was de grootste ramp ooit.

Grap is wel dat de dingen waardoor je bang word in een vliegtuig, luchtzak en/of turbelentie, vrijwel nooit tot een ongeluk lijden, maar het eerder het niet functioneren van een lampje is.

Citaat:
Nee; dit helpt haar vast...
Het enige wat veiliger is qua vervoersmiddel dan een vliegtuig is een lift.
Hoe dan ook... op statestiek.

De kans dat een vliegtuig neerstor is..? 1 op 12.000.000?
Maar dat is de kans dat er EEN vliegtuig neerstort. Ergens, waar dan ook ter wereld, op any place, any time, any moment for any reason. De kans wordt nog veel kleiner als je gaat kijken hoe groot is de kans dat het vliegtuig waar DAT vliegtuig waar net JIJ in zit neerstort TIJDENS die 1e vlucht van dat vliegtuig. Nog veel minder dan de originele kans.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 18:47
Naimin
Naimin is offline
En hoe is het afgelopen??
Oud 10-03-2010, 09:04
gerardgommans
gerardgommans is offline
Hallo, neem maar contact met mij op via info@nooitmeervliegangst.nl

Gerard Gommans
Met citaat reageren
Advertentie