Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2010, 11:17
KIET
KIET is offline
In navolging van de topics over mooie en lelijke auto's wil ik het even uitbreiden naar alle machines die met vervoer te maken hebben. Alleen niet zomaar alle machines; bijzondere machines, historische stukjes techniek, iets wat je echt aanspreekt. Machines met een ziel
Auto's mogen natuurlijk ook gewoon, maar vul vooral aan waarom je voor een bepaald vervoersmiddel (of daaraan gerelateerd) gekozen hebt. Ik zal beginnen met één van de iconen uit het moderne tijdperk; de Lockheed SR-71 Blackbird.

Waarom? Omdat het iets kan wat eigenlijk geen enkel toestel hem na heeft kunnen doen; als het onder vuur werd genomen was het een kwestie van gas erop. De SR-71 heeft een topsnelheid van ruim 3.500 km/u, ruim Mach 3, en daarmee kon het met gemak een raket voorblijven die bleef steken op 'maar' Mach 2. Niet alleen dat, de doelcomputer in zo'n raket kon gewoon niet oprekenen tegen zulke hoge snelheden. Kwam het een ander vijandig toestel tegen? Geen probleem. Behalve dat het die ook met gemak kon voorblijven kon de SR-71 ook de neus omhoog richten en naar de rand van de ruimte vliegen tot een hoogte van zo'n 26 km. Dat is nog eens 15 km bóven de vliegroutes waar een Boeing 747 met een magere 900 km aan het sukkelen is. Het was zelfs bijna 9 kilometer hoger, 1.300 km/u sneller en dik twee keer zo snel in klimmen als de Concorde kon! Piloten maakten zich dan ook niet druk over de Russische MiGs: "We zagen die MiGs op ons afkomen, maar als zij op 60.000 voet hoogte zaten vielen ze gewoon uit de lucht en wij waren er allang vandoor." Een Blackbird is eens van New York naar Londen gevlogen in nog geen twee uur - inclusief een tankbeurt onderweg. Het was ontworpen als een verkenningsvliegtuig, en in die rol had het een capaciteit om 160.000 vierkante kilometer oppervlak per uur in de gaten te houden

Het geheim zit hem natuurlijk in de machtige ramjet motoren. Op vol vermogen wordt slechts 20 procent door de motoren zelf opgewekt. De rest komt uit het niets. Het idee van een ramjet is dat het lucht tot zich neemt, door zijn vorm sterk samen wordt gedrukt, tot ontbranding wordt gebracht en zo het toestel vooruit duwt (een geavanceerder idee hierop is de scramjet dat officieel al snelheden tot Mach 5 heeft bereikt, maar in theorie hoog-hypersonische snelheden kan halen). Het kost wat vermogen met een 'gewone' motor om op die snelheden te komen maar het idee is dat als zo'n toestel eenmaal op snelheid is, hoe sneller je gaat en hoe meer lucht erin de motor wordt geblazen, hoe harder het toestel gaat. Op dat punt zijn er ook geen draaiende onderdelen meer. Op vol vermogen bevinden zich twee blauwe ballen van pure energie achter de motoren van de Blackbird.
Maar er is één klein nadeeltje. Zo nu dan wil zo'n motor wel eens lastig doen met als gevolg dat een stoot energie uit de vóórkant van de motor komt in plaats van de achterkant. Met andere worden: de ene helft van het toestel wil dan op volle achteren naar voren en de andere helft naar voren. Dit resulteert in een spin een onwaardig einde voor de piloten. Ten eerste omdat de SR-71 zo geheim was dat een crash niet gerapporteerd werd en ten tweede omdat de restanten van een toestel in zo'n geval met een tuinslang weg gespoeld konden worden. Kennelijk zijn er tal van minieme signaaltjes en rateltjes die een motor maakt voordat het zo'n 'boer' laat, maar je moet je daar heel erg op concentreren. Dat maakt het besturen van een Blackbird niet echt een ontspannen taak.

Tegenwoordig vliegen ze niet meer, maar toen ze dat nog wel deden genereerde de Blackbird zoveel frictie en hitte dat het ruim 30 centimeter 'groeide' in de lucht. Bij terugkomst koelde het toestel af, maar het duurder nog een half uur voordat het koud genoeg was om benaderd te worden. Op de romp stonden instructies om de grondcrew de bemanning te helpen uit het toestel te komen zonder dat ze zich zouden verbranden. Uiteraard kromp de romp bij het afkoelen wel weer, met als gevolg dat het nog maandenlang kan staan kreunen en steunen op de grond. En druipen, want de naden sluiten op de grond niet goed aan. Olie en brandstof sijpelt er gewoon doorheen (daarom werd het toestel in de lucht pas vol getankt, want op lage snelheden lekte de boel nog steeds). De neus kwam nooit meer goed in vorm en al na een tocht van 2 uur moest die met de hand weer in model worden gebracht middels een gasbrander. Eén piloot omschreef het als het strijken van de was. Ruim 90% van de SR-71 bestond uit aluminium, dat ironisch genoeg uit Rusland kwam; het land wat het moest bespioneren. Al wisten de Russen dat natuurlijk niet toen ze het leverden

Uiteindelijk werd besloten dat de Blackbirds te duur waren in onderhoud en het nadeel hadden dat er nog geen real-time verbinding met de beelden mogelijk waren ondanks dat die beelden beter waren dan wat er verder beschikbaar was. Ook waren er geen reserve-onderdelen meer beschikbaar en moesten nog niet voltooide toestellen kannibaliseert worden. De SR-71 werd door politici, die er niet genoeg van begrepen, gebruikt als pispaal voor alles wat er fout was met het leger en NASA. Er werd geprobeerd om de Blackbird weer in dienst te krijgen omdat er nog altijd niets op kon tegen een directe waarneming ipv losse satellietfoto's en het programma werd weer even leven in geblazen totdat besloten werd dat er niet genoeg fondsen beschikbaar waren. De laatste vlucht van de SR-71 was in 1999.

En dat is jammer, want de SR-71 is een fantastisch toestel. Het stamt nog uit de periode dat alles werkte zonder teveel op computers te vertrouwen en houdt nog steeds het record voor het snelst bemande vliegtuig ooit gebouwd. Het is een toonbeeld van wat de mens toe in staat is, maar nu staat het alleen nog maar stof te vergaren. De Blackbird vloog voor het eerst in 1964 maar is nu nog altijd superieur in prestaties ten opzichte van moderne toestellen. O, en laat ik vooral niet vergeten dat het niet alleen machtig apparaat is, maar ook een machtig mooi apparaat is om te zien

Advertentie
Oud 13-09-2010, 11:22
MTpower
MTpower is offline
Ik las het begin en ik wilde ook de Blackbird gaan plaatsen
Oud 13-09-2010, 15:21
Verwijderd
Het onbetwiste krachtigste zwaargewicht onder stoomlocomotieven, de 4-8-8-4 Big Boi:

Totale gewicht 567 ton, 6290 paardenkrachten en een topsnelheid van 130km/h.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 15:40
FluffyKitten
FluffyKitten is offline

Trojan Tank ;3
Oud 13-09-2010, 15:56
Mephisto
Mephisto is offline

meer dan 650.000 ton aan boot, vol beladen.
Oud 13-09-2010, 16:20
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
[afbeelding]

meer dan 650.000 ton aan boot, vol beladen.
Weet je toevallig wat de diepgang is van zo'n ding, vol beladen?
Oud 13-09-2010, 19:00
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Weet je toevallig wat de diepgang is van zo'n ding, vol beladen?
30 meter, maar weet niet of dat vol beladen is.

Oud 13-09-2010, 19:03
MTpower
MTpower is offline
30 meter
Oud 13-09-2010, 20:02
Verwijderd

die Bismark

Hoofdbewapening: 8 x 38cm kanonnen
Secundaire Bewapening: 12 x 15cm kanonnen + 16 x 3,7cm luchtdoelkanonnen
Dekpantser met een maximale dikte van 12 cm hogekwaliteitsstaal
Ondanks een massa van ruim 50 000 ton, instaat 29 knopen te halen

Eén van de grootste (en laatste) slagschepen ooit in Europa gebouwd.
Een parel van Duitse techniek.

Laatst gewijzigd op 15-09-2010 om 20:39.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2010, 21:03
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
[afbeelding]

die Bismark

Hoofdbewapening: 8 x 38cm kanonnen
Secundaire Bewapening: 12 x 15cm kanonnen + 16 x 3,7cm luchtdoelkanonnen
Dekpantser met een maximale dekte van 12 cm hogekwaliteitsstaal
Ondanks een massa van ruim 50 000 ton, instaat 29 knopen te halen

Eén van de grootste (en laatste) slagschepen ooit in Europa gebouwd.
Een parel van Duitse techniek.
en hij heeft de HMS Hood binnen seconden richting zeebodem doen gaan.
Oud 19-09-2010, 12:25
MTpower
MTpower is offline
Ondanks dat het toch een auto is, mag hij hier niet ontbreken vind ik.
De Bugatti Veyron Super Sport

De snelle versie van de normale Veyron! ()
Uitgerust met een 8 liter W12 met 1200pk (1500nm) op 1900kg, wat zorgt voor een topsnelheid van 431km/h. Dit is echter niet te halen, want bugatti begrenst zijn veyron supersport op 415km/h omdat anders de kans bestaat dat de banden het niet meer houden.

Oud 09-12-2010, 05:56
Verwijderd

De Kalinin K-7, puur vanwege KIJK DAN.

Tevens: de Tsar Tank.

Om diezelfde reden. (Wat ook zo'n beetje de enige mogelijke reden is, want het waren allebei wel faaldingen verder.)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2010, 20:06
Verwijderd

Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 01:52
KIET
KIET is offline
Citaat:
[afbeelding]

De Kalinin K-7, puur vanwege KIJK DAN.

Tevens: de Tsar Tank.

[afbeelding]

[afbeelding]

Om diezelfde reden. (Wat ook zo'n beetje de enige mogelijke reden is, want het waren allebei wel faaldingen verder.)
Ah, de Russen en hun grootheidswaanzin Ze hebben ook al de Tsar Kolokol (de grootste bel - waar een 'stukje' van is afgebroken en dat je er gewoon ruimschoots in kan) en de Tsar Pushka (het grootste kanon):

Die K-7 is overigens een gemoderniseerde digitale replica geloof ik, het origineel stamt uit de jaren '30 en is iets minder bruut. Het kon vliegen, maar bleek zo instabiel en zwak als de pest en stortte een paar keer vrij vlot neer dus het idee hebben ze toch maar laten zitten

Een ander voertuig wat ze ook gebouwd hebben, in topgeheim en wat de Amerikanen nog behoorlijk de stuipen op het lijf heeft gejaagd omdat ze het niet kenden, is het 'Caspian Sea Monster':

Het is een ekranoplan, een soort kruising van een vliegtuig en hovercraft die (bij sommige modellen) ook op hele lage hoogte kan vliegen. Maar alleen de Russen zagen er wat in voor militair gebruik (transport). Ze worden nog steeds wel gebouwd, alleen op kleinere schaal.
Oud 10-12-2010, 13:24
Picidae
Picidae is offline
Ekranoplanes
gave foto's van een verlaten gigant like:
:
http://englishrussia.com/index.php/2...12/ekranoplan/

Nog een enorm gave machine

de Typhoon, de grootste kernonderzeer ter wereld.
2 kernreactoren (190MW per stuk), 3 drukrompen.
10 000pk aan stuwkracht
500m duikdiepte
en hij draagt 20 kernraketten mee.

Er is er nog maar 1 in gebruik, de rest is gesloopt of staat in de wacht gesloopt te worden. (was een docu over op NGC (Breaking down the typhoon"))

Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 15:42
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ah, de Russen en hun grootheidswaanzin Ze hebben ook al de Tsar Kolokol (de grootste bel - waar een 'stukje' van is afgebroken en dat je er gewoon ruimschoots in kan) en de Tsar Pushka (het grootste kanon)
En ze hadden de Tsar Bomba:

Oud 10-12-2010, 21:36
KIET
KIET is offline
Mja, zo'n ding was wel machtig (en volgens mij was de bedoeling dat hij nog een keer zo sterk zou zijn aanvankelijk), maar ik vond het niet echt een prestatie om heel trots op te zijn

Citaat:
Ekranoplanes
gave foto's van een verlaten gigant like:
[afbeelding]
:
http://englishrussia.com/index.php/2...12/ekranoplan/
Dat is volgens mij de Lun-klasse, de kleinere opvolger van de KM-klasse (het Caspian Sea Monster). Voor zover ik weet is ook dat de enige die er van die klasse is gemaakt, echt zonde dat zo'n ding op een droogdok een beetje weg staat te roesten
Wel minder zonde dan dat de enige KM-klasse die na jaren stilstand in handen van een onervaren piloot kwam die het toen heeft laten crashen... Want die dingen zijn in staat om met 500 km/u op een paar meter boven het wateroppervlak te 'vliegen', dan moet je wel een beetje weten wat je doet

Ik dacht overigens dat er één Typhoon nog in actieve dienst was, en twee in reserve stonden in plaats van op de nominatie om gesloopt te worden
Oud 10-12-2010, 22:28
Picidae
Picidae is offline
Citaat:
Dat is volgens mij de Lun-klasse, de kleinere opvolger van de KM-klasse (het Caspian Sea Monster). Voor zover ik weet is ook dat de enige die er van die klasse is gemaakt, echt zonde dat zo'n ding op een droogdok een beetje weg staat te roesten
Tja zonde is het wel maar het is niet echt van deze tijd denk ik, en nu hebben wij nog gave plaatjes van deze machine (ik vind dit soort abandoned plaatjes echt iets hebben).

Citaat:
Wel minder zonde dan dat de enige KM-klasse die na jaren stilstand in handen van een onervaren piloot kwam die het toen heeft laten crashen... Want die dingen zijn in staat om met 500 km/u op een paar meter boven het wateroppervlak te 'vliegen', dan moet je wel een beetje weten wat je doet
Idd hardstikke zonde !

Citaat:
Ik dacht overigens dat er één Typhoon nog in actieve dienst was, en twee in reserve stonden in plaats van op de nominatie om gesloopt te worden
"In reserve" betekend volgens mij dat ze in Moermansk liggen weg te roesten. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat ze gruwelijk hard onderhoud nodig hebben, ik vrees dat het niets meer wordt met die dingen, ergens best jammer, het is de enige militaire sub met een zwembad.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 23:04
KIET
KIET is offline
Citaat:
Tja zonde is het wel maar het is niet echt van deze tijd denk ik, en nu hebben wij nog gave plaatjes van deze machine (ik vind dit soort abandoned plaatjes echt iets hebben).

Idd hardstikke zonde !
Ik denk vooral dat ekranoplans te futuristisch zijn en nog teveel werk en niet voldoende ontwikkeld om nu goed ingezet te worden. Het kost echt bakken vol met geld om het principe uit te werken tot iets wat veilig én massaal gebruikt kan worden, en een compleet nieuwe klasse van vervoer uitwerken kan gewoon niet opboksen tegen de kosten van al bestaande vervoersmiddelen zoals de boot, hovercraft en het vliegtuig Ekranoplans hebben toch wel beduidend interessante voordelen op bepaalde vlakken, maar ook een aantal nadelen. De Russen bekeken het alleen uit strategisch/militair oogpunt, en konden daarbij ook niet de dure ontwikkelingskosten aan. Daarom zijn grote ekranoplans na de Koude Oorlog eigenlijk gewoon uitgestorven.

Die plaatjes van vergane glorie hebben inderdaad wel wat, maar ik zou liever een gerestaureerd en functionerend exemplaar zien zodat het grote publiek ze ook nog regelmatig kan bekijken Nu worden ze gewoon vergeten.

Citaat:
"In reserve" betekend volgens mij dat ze in Moermansk liggen weg te roesten. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat ze gruwelijk hard onderhoud nodig hebben, ik vrees dat het niets meer wordt met die dingen, ergens best jammer, het is de enige militaire sub met een zwembad.
Daar komt het wel een beetje op neer ja De Russen hebben aangegeven de Typhoon(s) tot 2019 te willen blijven gebruiken, maar als ze niet écht nodig zijn kost het gewoon te veel om drie in omloop te houden. Volgens mij zijn die andere twee Typhoons dan nog wel zeewaardig en klaar om uit de kast getrokken en gemoderniseerd te worden wanneer nodig, maar ze zijn niet gevechtsklaar.
Oud 07-01-2011, 19:14
Verwijderd

<3333333333
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 16:01
KIET
KIET is offline
Ik weet niet of zo'n BMW 600tje nou spectaculair machtig is, met z'n 582cc motortje en amper 20 pk Maar leuk zijn dwergautootjes wel
Oud 10-01-2011, 13:33
MTpower
MTpower is offline
De Mack Titan.
Niet veel uitleg nodig denk ik, dé krachtpatser onder de vrachtwagens.
Recordhouder voor langste combinatie (bijna 1500 meter).

Oud 10-01-2011, 14:15
KIET
KIET is offline
Ja, maar wel voor maar 100 meter of zo
Ik vind de gewone road trains, en dan vooral deze jongens, imposanter:

De 'body and six' road trains in Australië. Die verplaatsen iets van 450 ton over een afstand van 100 km tot ongeveer 100 km/u op dagelijkse basis. Minder gewicht dan die Mack verplaatst heeft, maar wel wel meer vermogen en een betere prestatie om dat telkens weer te moeten doen

Niet dat een 'gewone' road train een lullig dingetje is.

Oud 10-01-2011, 15:53
MTpower
MTpower is offline
Alleen voor die roadtrains zou ik al eens naar Australië willen, volgens mij erg machtig om zo'n combinatie voorbij te zien/horen/voelen denderen
En ja, het was niet zo ver die 1470 meter combinatie, maar het was dan ook een recordpoging en die was succesvol
Oud 11-01-2011, 08:07
Verwijderd
Dan zou ik bijna de 1700/1800-serie locomotieven van NS ook hier gaan posten. Die hebben immers ook een succesvolle poging gedaan met een reizigerstrein van tig meter

Ik vind die roadtrains inderdaad veel gaver. Ook de ZLV-combinaties hier vind ik wel gaaf, zo lang ze zich aan het Nederland-brede inhaalverbod houden tenminste.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten