Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2010, 19:02
Verwijderd
Tegenwoordig als ik in bed lig en ik hou mijn armen hoger dan mijn borsten, krijg ik een dood/slapend gevoel in mijn handen na een tijdje, soms zelfs pijnlijk. Ik slaap veel op mijn zij en mijn buik (vroeger op mijn rug) en dan heb ik een hand op de hoogte van mijn gezicht, maar zo kan ik niet langer dan een half uur liggen, dan moet ik wisselen. Vaak word ik er zelfs wakker van (nu ben ik al niet zo'n doorslaper, daarom maakt dit het extra vervelend). Ook als ik op mijn rug lig en ik hou mijn armen boven mijn hoofd, dan begint het na een tijdje ook weer pijn te doen/dood aan te voelen.
Ik kan me niet herinneren dat ik hier voor pakweg 4 maanden geleden ook zoveel last van had. Iemand enig idee waardoor het kan komen? Kan overgewicht er iets mee te maken hebben?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 19:30
citrus
citrus is offline
ik denk dat je doorbloeding dan niet goed is in je handen?
krijgen je handen nog een gekke kleur?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 21:24
Verwijderd
Het licht is dan uit, dus dat heb ik nog niet gezien ^^ Maar ik zal er eens op letten.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 20:17
Ieke
Ieke is offline
Als je je handen dan even beweegt gaat het dan weer over? Heb je het ook in andere situaties? Merk je nog verschil met bepaalde vingers? Is de kracht in je handen verder wel normaal? Heb je ook last van je armen of is het vanaf je polsen zeg maar?
Oud 10-02-2010, 21:09
Verwijderd
Als ik ze beweeg, dan gaat het langzaam weer over, maar vaak is het moeilijk ze te bewegen omdat ze zo dood aanvoelen en pijn doen. In andere situaties ben ik het nog niet tegengekomen, muizen op de pc bv geeft totaal geen last eigenlijk. Het zijn eigenlijk alle vingers, de hele hand vanaf de pols. Kracht zou ik niet weten, kleurverschil heb ik vanmorgen proberen te zien, maar ik zag geen verschil. Ik heb niet echt last van mijn armen, tenzij die pijn die wat doortrekt. Wel heb ik al een tijdje een niet zo lekker gevoel in mijn schouders. Als ik ze naar voren doe (wat dus vanzelf gebeurt bij het plat op mijn buik liggen), zit daar iets in dat heel licht pijnlijk aanvoelt. Dat merk ik wel bij het muizen. (Maar wat dát ook kan zijn is: ik heb een ligbad, geen douche, en daar moet ik me altijd uitdrukken met beide armen en ik weeg natuurlijk veel te veel, dus mijn schouders kunnen best overbelast zijn ofzo. Maar kan dat dood gevoel daar weer een gevolg van zijn?)

Ik vind het allemaal niet zo'n ramp, maar wel vervelend. Ik ga het iig aan de dokter vragen als ik voor mijn spuit ga, als ik er dan nog last van heb, maar dat is pas over een kleine maand.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 21:33
Ieke
Ieke is offline
Als ik het zou moeten zeggen zou ik een CTS (=carpale tunnel syndroom) het meest voor de hand liggent vinden met dit verhaal. Is die pijn ook echt tintelingen? (als in, als je je elleboog stoot krijg je die bijvoorbeeld ook)
Anders zou ik ook denken aan een beklemde zenuw, dat kan dan bijvoorbeeld uit je nek komen. Maar dan zou je meer klachten verwachten in je arm en meer iets van krachtsverlies en zou je er overdag ook meer last van hebben.

CTS komt veel voor en is wel te bevestigen met een EMG (=zenuwgeleidingsonderzoek) en ook wel vrij makkelijk op te lossen (wel chirurgisch overgens). Ik zou langs je huisarts gaan en je evt laten doorverwijzen naar een neuroloog.
Oud 10-02-2010, 21:36
citrus
citrus is offline
wat ik zelf wel eens heb is dat het bloed uit mn vingers wegtrekt, dan zijn ze helemaal wit en kan ik ze niet goed bewegen, maar dat heb je dus niet. het beste is idd aan de dokter vragen, die zal er wel een logische verklaring op hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Als ik het zou moeten zeggen zou ik een CTS (=carpale tunnel syndroom) het meest voor de hand liggent vinden met dit verhaal. Is die pijn ook echt tintelingen? (als in, als je je elleboog stoot krijg je die bijvoorbeeld ook)
Anders zou ik ook denken aan een beklemde zenuw, dat kan dan bijvoorbeeld uit je nek komen. Maar dan zou je meer klachten verwachten in je arm en meer iets van krachtsverlies en zou je er overdag ook meer last van hebben.

CTS komt veel voor en is wel te bevestigen met een EMG (=zenuwgeleidingsonderzoek) en ook wel vrij makkelijk op te lossen (wel chirurgisch overgens). Ik zou langs je huisarts gaan en je evt laten doorverwijzen naar een neuroloog.
Hmm, ik lees minder leuke dingen op internet. Ik vroeg me af of CTS plots kon optreden en ik las dat het een gevolg kan zijn van suikerziekte. Dus ben ik op zoek gegaan naar suikerziekte en lees ik dat overvloedig drinken en urineren daar een gevolg van kunnen zijn. Andere symptomen komen me helemaal niet bekend voor. Maar aan de andere kant, drinken doe ik nu heel veel om niet te veel te eten (bezig aan een dieet). Daarentegen klaag ik wel ook al een viertal maanden over dat ik 's nachts zo vaak uit bed moet omdat ik moet plassen. Ik heb overgewicht, mijn grootmoeder heeft suikerziekte en ik leid een zittend leven... oh dear.

Ik haal me vast weer vanalles in mijn hoofd, lezen over ziektes is nooit goed

Maar ja, dan is een bezoekje aan de dokter toch wel aan te raden. Al wil ik eigenlijk eerst wat afvallen...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 06:31
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Hmm, ik lees minder leuke dingen op internet. Ik vroeg me af of CTS plots kon optreden en ik las dat het een gevolg kan zijn van suikerziekte. Dus ben ik op zoek gegaan naar suikerziekte en lees ik dat overvloedig drinken en urineren daar een gevolg van kunnen zijn. Andere symptomen komen me helemaal niet bekend voor. Maar aan de andere kant, drinken doe ik nu heel veel om niet te veel te eten (bezig aan een dieet). Daarentegen klaag ik wel ook al een viertal maanden over dat ik 's nachts zo vaak uit bed moet omdat ik moet plassen. Ik heb overgewicht, mijn grootmoeder heeft suikerziekte en ik leid een zittend leven... oh dear.

Maar ja, dan is een bezoekje aan de dokter toch wel aan te raden. Al wil ik eigenlijk eerst wat afvallen...
CTS kan vrij plotseling ontstaan, en het is een typische vrouwenkwaal. De reden dat je er 's nachts wakker van wordt is doordat veel mensen (onbewust) slapen met gebogen polsen. Dan wordt het kanaal smaller en de zenuw geirriteerd.

CTS komt idd voor bij mensen met diabetes, maar het is geen symptoom van diabetes. Wel is het gezien jouw familie handig om in de toekomst je suiker eens te laten testen. Ervoor kiezen om te drinken om maar niet te eten is wel wat anders dan drinken omdat je zoveel dorst hebt (dat is wat diabeten doen). overigens komt CTS ook veel voor bij zwangere vrouwen, en als je dat had gelezen was je vandaag ook niet een zwangerschapstest gaan kopen toch?

Al met al is een bezoek aan de huisarts wel aan te raden, aangezien afvallen helaas voor je polsen weinig tot niets uit gaat maken (ik zie momenteel ook dagelijks magere vrouwen met CTS).
Oud 11-02-2010, 06:40
Ieke
Ieke is offline
Citaat:

Vast meer een verhaal van het kan. Ik heb ondertussen er best wel een aantal patienten mee gezien en bijna iedereen was verder gewoon gezond. Het komt aanzienlijk meer voor bij vrouwen en het komt sowieso wel veel voor. Zwangerschap is een belangrijke waar het echt duidelijk meer bij voor komt, de rest is een beetje marge.
Ik zou je dus ook niet te druk maken om suikerziekte door deze tintelingen, maar eigenlijk is glucosegehalte meten bij de huisarts een fluitje van een cent, dus ook heel simpel en dan weet je het ook meteen. (sommige huisartsen hebben wel een voorkeur voor het meten van een nuchtere bloedsuiker)

Afvallen zou als het een echte CTS waarschijnlijk ook niet helpen, dus er gewoon langs gaan kan goed.
Oud 11-02-2010, 07:41
Verwijderd
Ik ga vanmorgen maar, heb vannacht rottig geslapen (niet doordat ik persé hierover zat te piekeren, maar wel over andere dingen en ik kon mijn draai niet vinden) en vanmorgen ook niet meer. Wel heb ik iets ontdekt doordat ik zo slecht sliep: het zit in mijn pinken en trekt door naar mijn ringvinger en dan naar de rest van mijn hand. En toen ik dat had gemerkt, wist ik opeens ook weer dat ik ongeveer een jaar geleden ofzo last heb gehad van compleet uit het niets verschijnende dode pinken... + mijn schouders doen toch steeds meer pijn.

Nu ja, ik zit toch met een aantal dingen die eens onderzocht/bekeken moeten worden, het was allemaal niet zo'n drama dus het had best nog 3 weken kunnen wachten, maar goed, ik ben nu toch wakker.

@ Pluis, dat is vrij regelmatig gebeurd, alleen dus de laatste tijd niet meer. En ik wist wel 100% zeker dat ik niet zwanger kon zijn, maar die suikerziekte waarschuwt iedereen me al jaren voor met mijn gewicht. Maar ik heb mijn nuchtere urine en nu nog nuchter bloed (hopelijk zit er niet teveel volk in de wachtzaal, want dan word ik gek: ik wil een sigaret!

Merci iig voor het meedenken en hoop mee dat het geen CTS is want ik heb geen zin in een ingreep ^^.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 11:51
Verwijderd
Geen suikerziekte zegt de urine ^^. En ontstekingsremmers om te kijken of het dan beter met mijn handen gaat. Zoniet, heb ik een doorverwijzing voor een EMG.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 11:16
Verwijderd
M'n vader had ook CTS, een paar weken in een soort handschoen gelopen, daarna en operatie, en het was over.
Of andersom, who cares
Met citaat reageren
Oud 15-02-2010, 00:06
anjali
anjali is offline
Citaat:
Tegenwoordig als ik in bed lig en ik hou mijn armen hoger dan mijn borsten, krijg ik een dood/slapend gevoel in mijn handen na een tijdje, soms zelfs pijnlijk. Ik slaap veel op mijn zij en mijn buik (vroeger op mijn rug) en dan heb ik een hand op de hoogte van mijn gezicht, maar zo kan ik niet langer dan een half uur liggen, dan moet ik wisselen. Vaak word ik er zelfs wakker van (nu ben ik al niet zo'n doorslaper, daarom maakt dit het extra vervelend). Ook als ik op mijn rug lig en ik hou mijn armen boven mijn hoofd, dan begint het na een tijdje ook weer pijn te doen/dood aan te voelen.
Ik kan me niet herinneren dat ik hier voor pakweg 4 maanden geleden ook zoveel last van had. Iemand enig idee waardoor het kan komen? Kan overgewicht er iets mee te maken hebben?
heb precies hetzelfde af en toe en het duurt vrij lang voor alles weer normaal wordt...maar soms licht het aan je slaaphouding denk ik....misschien je arm iets anders leggen...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 17:38
Martiño
Martiño is offline
Niet om je bang te maken of te beweren dat het zoiets is, maar kan het ook niet gewoon zijn dat er een vernauwing in de bloedvaten zit die de bloedstroom vermindert en zo de tintelingen veroorzaakt? Ik meen dat een docent mij ooit probeerde wijs te maken dat dit ook vaker bij vrouwen voorkomt (en bijvoorbeeld ook koude handen veroorzaakt).
Oud 16-02-2010, 17:42
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Niet om je bang te maken of te beweren dat het zoiets is, maar kan het ook niet gewoon zijn dat er een vernauwing in de bloedvaten zit die de bloedstroom vermindert en zo de tintelingen veroorzaakt? Ik meen dat een docent mij ooit probeerde wijs te maken dat dit ook vaker bij vrouwen voorkomt (en bijvoorbeeld ook koude handen veroorzaakt).
Ik heb nog nooit gehoord van raynaud's fenomeen van de buik. En dan nog is raynaud niet pijnlijk.
Oud 16-02-2010, 17:57
Martiño
Martiño is offline
Huh wat bedoel je? Ze heeft toch klachten in haar handen?
Oud 16-02-2010, 18:08
Verwijderd
Citaat:
heb precies hetzelfde af en toe en het duurt vrij lang voor alles weer normaal wordt...maar soms licht het aan je slaaphouding denk ik....misschien je arm iets anders leggen...
Het ligt idd aan mijn slaaphouding: als ik mijn arm naar boven doe heb ik het. Maar ik kan moeilijk altijd mijn armen naar beneden houden...

Martiño, zou het EMG zoiets niet uitwijzen?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 19:02
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Het klinkt niet naar raynaud fenomeen, winterhanden of een ander probleem met de bloedvoorziening. Het klinkt juist wel redelijk typisch voor een CTS en de enige manier om dat te onderzoeken is met een EMG. (@Mutant: is zenuwgeleidingsonderzoek, zegt dus niks over de doorbloeding)
Oud 16-02-2010, 19:58
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het ligt idd aan mijn slaaphouding: als ik mijn arm naar boven doe heb ik het. Maar ik kan moeilijk altijd mijn armen naar beneden houden...

Martiño, zou het EMG zoiets niet uitwijzen?
Zoals Ieke zegt heeft een EMG niks te maken met doorbloeding. Als je arts denkt dat het een doorbloedingsprobleem is, kan het eventueel met een angiogram worden afgebeeld (hoewel er vast ook wel simpelere methodes zijn om zo'n diagnose te stellen), maargoed, Pluis en Ieke zijn de dokters, dus ik geloof ze.

(Ik snap alleen niet wat het met haar buik te maken heeft Pluis? )
Oud 16-02-2010, 21:15
Verwijderd
Oh, tja ik heb echt geen verstand van dat soort dingen
Koude handen heb ik overigens bijna nooit last van, wel koude voeten ^^
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 21:15
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Zoals Ieke zegt heeft een EMG niks te maken met doorbloeding. Als je arts denkt dat het een doorbloedingsprobleem is, kan het eventueel met een angiogram worden afgebeeld (hoewel er vast ook wel simpelere methodes zijn om zo'n diagnose te stellen), maargoed, Pluis en Ieke zijn de dokters, dus ik geloof ze.

(Ik snap alleen niet wat het met haar buik te maken heeft Pluis? )
oh sorry ik heb leessars, ik dacht dat ik in dat buikpijn rond de navel topic zat blame it on the vermoeidheid
Oud 17-02-2010, 00:01
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
oh sorry ik heb leessars, ik dacht dat ik in dat buikpijn rond de navel topic zat blame it on the vermoeidheid
*pluis toedekt met snuggie*
Oud 17-02-2010, 11:39
Verwijderd
Bij een CTG hoef je niet altijd een ingreep, soms kan het 's nachts dragen van een spalk ook helpen .

En Pluis wil ik even herinneren aan het bestaan van darmischemie maar dat heeft natuurlijk niets met dit topic te maken.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 12:58
Verwijderd
Vrijdag om 18u EMG. Ik hou jullie op de hoogte

En ik hoop dat het met zoiets als een spalk op te lossen is, want om aan 2 polsen geopereerd te worden... (natuurlijk niet gelijk, maar toch).
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 13:04
Pluis
Pluis is offline
Ik loop momenteel mijn co-schap bij neurologie, dus ik weet wel het een en ander van CTS.
Hier in groningen doen ze eigenlijk maar 2 dingen bij CTS: corticosteroïdinjecties (die tijdelijk werken) en operaties (die overigens maar kleine ingrepen zijn. Zo'n spalk krijg je alleen tijdelijk ná de operatie, zodat je je pols ontlast. Van wat ik heb begrepen is het een erg dankbare ingreep en zijn de klachten daarna definitief verdwenen.
Oud 17-02-2010, 13:10
Martiño
Martiño is offline
Pluis, Ieke en Sarah, wordt er tegenwoordig geen foto meer gemaakt om vernauwing van de carpale tunnel te vaststellen/beoordelen of is dat pas later in het traject?
Oud 17-02-2010, 14:11
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Pluis, Ieke en Sarah, wordt er tegenwoordig geen foto meer gemaakt om vernauwing van de carpale tunnel te vaststellen/beoordelen of is dat pas later in het traject?
nee, diagnostiek wordt alleen gedaan dmv EMG. Als die niet klopt, weet je al zeker dat de n. medianus bekneld zit en hoef je dus niks anders meer te doen voor de operatie.
Oud 17-02-2010, 14:19
Martiño
Martiño is offline
Ach, en ik kon er zo goed een foto van maken. Naja, weer een nutteloze vaardigheid.
Oud 17-02-2010, 21:14
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vrijdag om 18u EMG. Ik hou jullie op de hoogte

En ik hoop dat het met zoiets als een spalk op te lossen is, want om aan 2 polsen geopereerd te worden... (natuurlijk niet gelijk, maar toch).
Spannend Graag, ik ben wel benieuwd of het het ook daadwerkelijk is. Dat is gelukkig vrij makkelijk op te lossen. Succes!

Citaat:
Ik loop momenteel mijn co-schap bij neurologie, dus ik weet wel het een en ander van CTS.
Hier in groningen doen ze eigenlijk maar 2 dingen bij CTS: corticosteroïdinjecties (die tijdelijk werken) en operaties (die overigens maar kleine ingrepen zijn. Zo'n spalk krijg je alleen tijdelijk ná de operatie, zodat je je pols ontlast. Van wat ik heb begrepen is het een erg dankbare ingreep en zijn de klachten daarna definitief verdwenen.
Dat was bij mijn co-schap ook zo. Hoewel ze zelfs eigenlijk vooral gingen voor de operaties. Dat helpt gewoon heel goed en de rest is tijdelijke symptoombestrijding.
Oud 18-02-2010, 07:43
Verwijderd
Hm, ik heb een co-schap neurochirurgie gedaan en juist daar wilden ze nog wel eens een spalk voorschrijven in plaats van een operatie . Ze waarschuwden er wel bij dat 80% alsnog geopereerd moest worden. (nu wil je een CTS eigenlijk sowieso niet door de neurochirurg laten opereren, die hebben er een lange wachtlijst voor en de algemeen chirurg doet het vaker)
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 17:34
Verwijderd
Het is CTS. Rechts erger dan links. En het komt waarschijnlijk door mijn lakse gewrichten, het uitvallen van die pinken heeft waarschijnlijk ook te maken met het overstrekken van mijn ellebogen. 's Nachts lig ik waarschijnlijk (wat een waarschijnlijkheidsgehalte ) met mijn polsen in een verkeerde houding. Dus er wordt waarschijnlijk een spalkje voorgeschreven voor 's nachts (dat weet ik pas als ik terug naar de dokter ga en dat is begin maart), want het is niet ernstig genoeg om te opereren. Wel kan dat er later nog van komen.

En die laatste prik deed pijnnnnn, het gloeit nu nog na

Maar bedankt om me hier op het idee te brengen, anders was ik er waarschijnlijk pas over een half jaar achteraan gegaan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 18:11
Ieke
Ieke is offline
Graag gedaan Ik ben blij dat we er niet enorm naast zaten. Vind het wel bijzonder dat ze zeggen dat het niet erg genoeg is om te opereren. Maar misschien hangt dat ook af van de dokter en of ze uberhaupt verschillen hebben tussen Nederland en België.
In ieder geval succes, het is gelukkig ook vrij makkelijk op te lossen.
Oud 25-02-2010, 15:15
Verwijderd
Ha! Ik las een tip op het internet en ik dacht, die deel ik even, voor het geval iemand anders er ook last van heeft/krijgt/de zoekfunctie gebruikt. Polsbeschermers om te skaten.

De dokter zei dat ik inspuitingen kreeg, maar toch spalkjes moest dragen, maar die dingen zijn gruwelijk duur en ik heb geen idee of ze terugbetaald worden. Nu las ik dat dus op internet. Ik heb ze even getest en idd, mijn pols kan niet bewegen en blijft recht, terwijl ik mijn vingers enzo wel fijn kan bewegen. Vannacht ga ik ze eens aantrekken en kijken wat het geeft.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 10:39
Verwijderd
Update: Het dragen van de braces en de spuit in mijn pols hebben geholpen tegen het complete dode/pijnlijke gevoel. Maar nu heb ik dus nog steeds last van mijn pinken. Ik loop nu bij een kinesist en die heeft mijn nek behandeld en het probleem bestaat nog steeds, dus het ligt niet aan mijn nek en niet aan de CTS. Wel is hij nu mijn armen aan het behandelen en de spieren daarin doen vreselijk zeer, gemasseerd worden was een marteling.

Nu zei hij dat ik ook een EMG daarvoor zou moeten laten doen, maar is dat niet hetzelfde EMG als voor de CTS, of testen ze dan op een andere plaats?

Daarnaast heb ik in mijn arm wel heel erg veel spierpijn nu waar hij gemasseerd is, kan ik daar iets opsmeren wat helpt ofzo? Voltarengel of Fastum?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2010, 22:43
Ieke
Ieke is offline
Waarom zou het dragen van de brace het CTS helemaal uitsluiten? De vraag is of dat de versmalling voldoende opheft, of het maar voor een deel werkt.
Verder is een EMG een EMG, de geleiding van de zenuwen testen. Dat kan je overal doen zeg maar, voor een cts vergelijken ze 2 vingers en dan over de carpale tunnel of dat anders is, maar dat kan je dus ook over andere punten doen.
Oud 05-04-2010, 18:33
Verwijderd
Het is dat ik heb gelezen dat het uitvallen van de pink over het algemeen niet met CTS te maken heeft, en daar heb ik nu juist het meeste last van. En ik ben getest, en links was het het minst erg, maar daar heb ik nu net het meeste last. Daarnaast doen de spieren in mijn onderarm ook wel erg pijn als je erop drukt, dus ik vermoed zelf dat het daarmee te maken heeft. Maar ik zou dus een nieuw EMG voor mijn pinken kunnen vragen? Nou ja ik ga van de week toch weer naar de dokter, dus, meteen maar even op tafel gooien.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 15:47
aloa
aloa is offline
Mijn moeder had dit ook.
die heeft het met zo'n naalden methode weggehaald (kan ff niet op de naam komen)
Ze is er zeer tevreden over, en je voelt het nauwelijks (de naalden dan)
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 17:14
mathfreak
mathfreak is offline
@aloa: Ik veronderstel dat je accupunctuur bedoelt.
Oud 11-04-2010, 17:55
Verwijderd
het is sinds vannacht een stuk erger, ik voel mijn pink en ringvinger van mijn rechterhand niet meer, al de hele dag.... De linkerhand schijnt het wel beter te doen na de massages. Dus woensdag maar even vragen of ie rechts ook wil doen en dan met de dokter bespreken of ik een nieuw emg moet of verder met de sessies bij de kine.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2010, 19:54
Ieke
Ieke is offline
Heb je ook last van tintelingen en zo ja worden deze erger bij drukverhogende momenten? Vanaf waar straalt het dan uit?

Regels voor berichten