Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2010, 16:11
Soldaat14
Soldaat14 is offline
Hey mensen

ik ben bezig voor een schrijfopdracht voor nederlands, waarin ik betoog hoe het geloof Nederland polariseert, hoe het de samenleving in groepen verdeeld en onderlinge spanning veroorzaakt.
Ik begin mijn betoog met de beroemde uitspraak van hans teeuwen: 'gelovigen hebben de neiging een monopolie op de waarheid te hebben'.

Deze monopolie op de waarheid leidt bij gelovigen tot een allergie op kritiek: gelovigen gaan er buitengewoon slecht mee om. Daarnaast concurreert deze monopolie op de waarheid met andere absolute waarheden; andere geloven. Dit zorgt voor een vereniging van gelovigen in een religie, maar een polarisatie van verschillende religies in dit land.

Ik heb persoonlijk niets tegen het geloof an sich, maar ik vind dat mensen zich er te veel door laten leiden. Hiermee eindig ik mijn betoog ook: het geloof zelf is geen bedreiging voor de samenleving, maar wat het met mensen KAN doen wel.

Wat is jullie mening hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2010, 16:59
Verwijderd
Niet alleen nederland. Heel de wereld lijdt onder het probleem wat geloof heet.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 17:04
Verwijderd
Als iedereen hetzelfde zou geloven, waren er helemaal geen problemen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat de oplossing is. Mensen zijn mensen, geen machines.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 17:25
DBZ
DBZ is offline
Geloof is ontstaan uit gebrek van kennis en nu alles steeds duidelijker wordt, verzet het geloof zich daartegen(kijk maar naar de macht van de kerk in bijvoorbeeld de middeleeuwen... wetenschap werd niet echt toegelaten). Tegenwoordig valt het wel mee(alhoewel er een aantal gevallen zijn), maar zijn mensen heel erg goed in het negeren van feiten en logica xD Maar het houdt nog steeds een beetje onze ontwikkeling tegen.

Verder heb je natuurlijk het probleem dat als mensen iets anders geloven, dat ze dan vijandig tegen elkaar worden en dan krijg je natuurlijk ruzies en men komt minder snel tot een besluit en dergelijke.
Religie houdt onze samenleving gewoon tegen zich te ontwikkelen(wat misshcien ook nog eens goed zou kunnen zijn ook).
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 17:30
Soldaat14
Soldaat14 is offline
Citaat:
Geloof is ontstaan uit gebrek van kennis en nu alles steeds duidelijker wordt, verzet het geloof zich daartegen
Geloof is naar mijn mening niet ontstaan uit een gebrek van kennis; het is ontstaan met behulp van (weinig) kennis om het heelal te verklaren. Later bleek menig geloof echter totaal geen logische verklaring voor kennis die naar voren kwam.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 17:33
DBZ
DBZ is offline
En wat voor kennis hadden we vantevoren al volgens jou? Oke, we hadden natuurlijk wel kennis als dingen dat mensen dood gaan, dat er een hemel was(/heelal) en die soort dingen, maar welke kennis bedoel je precies?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 17:45
Soldaat14
Soldaat14 is offline
Vergis je niet, zelfs duizenden jaren terug was er al een heleboel kennis. Kijk maar naar wat de egyptenaren allemaal wisten. Astronomie is een bron van kennis die duizenden jaren oud is. De vroegere mens was zich bewust van zichzelf, het leven en de dood. Vragen hierover kunnen perfect met goden worden beantwoord.

In het oude egypte was er een god voor alles. Goden waren praktisch de antwoorden op vragen zoals: Waarom mislukt de oogst?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 19:09
DBZ
DBZ is offline
Oke, precies wat ik al dacht: jij bedoelt de kennis dat er verschijnselen waren, maar dat men niet wist hoe het werkte. Maarja, dit is natuurlijk logisch, want mensen hebben zintuigen en als ze iets waarnemen, weten ze ook gelijk dat het bestaat, maar dat noem ik niet echte ''kennis''. Met gebrek aan kennis bedoel ik dus dat ze niet wisten hoe het werkte. Maar idd, hoe jij het bedoelt met ''dat ze het probeerde verklaren omdat ze weinig kennis hadden'', dat klopt ook ja.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 14:36
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Geloof is ontstaan uit gebrek van kennis en nu alles steeds duidelijker wordt, verzet het geloof zich daartegen
Gebeurt nog steeds heel veel, maar omdat er zoveel verklaard wordt waar de religies voor stonden wordt er ook minder gelooft.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 15:48
DBZ
DBZ is offline
(gelukkig)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 17:06
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Het beoefenen van religie in de essentie is iets moois. Het is alleen zo jammer van al die dogma's en vaste denkbeelden die je niet mag bekritiseren. Het geloof in denkbeelden is de grote misvatting die de mogelijkheid van waarheid ontkent.

Als geloof zich los zou maken van gehechtheid aan eeuwenoude verhalen en onverzettelijke (patent op de waarheid) denkbeelden, dan zou je denk ik een groep mensen overhouden die simpelweg de intenties liefde en saamhorigheid zouden uitstralen. Religie moet geen ruziemaken met concepten en werkelijkheidskaders, religie moet juist die dingen ontstijgen.
Oud 26-03-2010, 06:55
Soldaat14
Soldaat14 is offline
Precies. Religie zelf is iets spiritueels, een eigen invulling aan het leven en een eventuele heilige tekst. Daar heb ik ook geen problemen mee. Het is de kerk die de wetten voorschrijft. Zij leren gelovigen dat er slechts een manier is om teksten te interpreteren. Hiermee vernietigen ze de spiritualiteit en creeren ze een 'monopolie op de waarheid'.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 07:45
nature_lover
nature_lover is offline
Citaat:
Vergis je niet, zelfs duizenden jaren terug was er al een heleboel kennis. Kijk maar naar wat de egyptenaren allemaal wisten. Astronomie is een bron van kennis die duizenden jaren oud is. De vroegere mens was zich bewust van zichzelf, het leven en de dood. Vragen hierover kunnen perfect met goden worden beantwoord.

In het oude egypte was er een god voor alles. Goden waren praktisch de antwoorden op vragen zoals: Waarom mislukt de oogst?
precies, in de koran staat zelfs beschreven hoe de ruimte tussen de aarde en het heelal is opgebouwd. (7 hemelen), en hoe een foetus zich in de baarmoeder van een vrouw ontwikkeld tot kind.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 20:01
arPos
arPos is offline
Geloof stopt met het zijn van geloof en wordt een religie wanneer 'men' gaat stellen dat het een absolute waarheid is.
Reageren

Regels voor berichten