Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Vergis je niet, zelfs duizenden jaren terug was er al een heleboel kennis. Kijk maar naar wat de egyptenaren allemaal wisten. Astronomie is een bron van kennis die duizenden jaren oud is. De vroegere mens was zich bewust van zichzelf, het leven en de dood. Vragen hierover kunnen perfect met goden worden beantwoord.
In het oude egypte was er een god voor alles. Goden waren praktisch de antwoorden op vragen zoals: Waarom mislukt de oogst? |
![]() |
|
Oke, precies wat ik al dacht: jij bedoelt de kennis dat er verschijnselen waren, maar dat men niet wist hoe het werkte. Maarja, dit is natuurlijk logisch, want mensen hebben zintuigen en als ze iets waarnemen, weten ze ook gelijk dat het bestaat, maar dat noem ik niet echte ''kennis''. Met gebrek aan kennis bedoel ik dus dat ze niet wisten hoe het werkte. Maar idd, hoe jij het bedoelt met ''dat ze het probeerde verklaren omdat ze weinig kennis hadden'', dat klopt ook ja.
|
![]() |
|
Het beoefenen van religie in de essentie is iets moois. Het is alleen zo jammer van al die dogma's en vaste denkbeelden die je niet mag bekritiseren. Het geloof in denkbeelden is de grote misvatting die de mogelijkheid van waarheid ontkent.
Als geloof zich los zou maken van gehechtheid aan eeuwenoude verhalen en onverzettelijke (patent op de waarheid) denkbeelden, dan zou je denk ik een groep mensen overhouden die simpelweg de intenties liefde en saamhorigheid zouden uitstralen. Religie moet geen ruziemaken met concepten en werkelijkheidskaders, religie moet juist die dingen ontstijgen.
|
![]() |
Precies. Religie zelf is iets spiritueels, een eigen invulling aan het leven en een eventuele heilige tekst. Daar heb ik ook geen problemen mee. Het is de kerk die de wetten voorschrijft. Zij leren gelovigen dat er slechts een manier is om teksten te interpreteren. Hiermee vernietigen ze de spiritualiteit en creeren ze een 'monopolie op de waarheid'.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Geloof stopt met het zijn van geloof en wordt een religie wanneer 'men' gaat stellen dat het een absolute waarheid is.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Moslims. Verwijderd | 291 | 24-11-2011 15:34 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geboorte en geloof. Broeder | 102 | 17-03-2007 12:24 | |
De Kantine |