Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2010, 10:49
ricardo68
ricardo68 is offline
Ik bezit op dit moment een vmbo bb basis diploma.
En ik wil heel graag Havo gaan doen. Op dit moment doe ik mbo niveau2.
Hoe kan ik dan naar Havo?
Kun je nergens een test of toets doen zodat je naar een hogere opleiding kan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2010, 11:00
daycie
daycie is offline
Hoi Ricardo68,

Als je 18 jaar of ouder bent kunt je wel de havo voor volwassene gaan doen,
maar ik denk dat je eerst vmbo theoretisch moet gaan volgen en daarna havo.
Als ik vragen mag, waarom wil je graag havo doen?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 12:09
Eadlyn
Eadlyn is offline
Je zit vast met een reden op BB ...
Ik wil je even waarschuwen dat het niveauverschil heel erg groot is.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 12:19
Scoot
Scoot is offline
Je bent ook wel lekker bezig als je al op het MBO zit en dan nog eens bedenkt dat je wel eens HAVO zou willeln gaan doen. En je moet inderdaad even bij jezelf te rade gaan of je de capaciteiten wel hebt voor HAVO. En als je denkt van wel, zou ik jezelf vooral even een draai om de oren geven omdat je al die tijd ver onder je niveau hebt gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 13:40
ricardo68
ricardo68 is offline
Ik zal eerlijk mijn schoolcarriere vertellen. Toen ik op het basischool zat was mijn gedrag niet goed ik lette nooit op en waaronder ik niet bij bleef met de lessen.
Ze dachten dat ik toen problemen had met het begrijpen van opdrachten.
Terwijl dat niet zo is.
Even later kreeg ik in groep 8 vmbo bb advies.
Ik heb toen 4 jaar vmbo gevolgd. Ik wil me aanmelden voor mbo niveau 4 of Havo want ik wil gewoon een hoog niveau proberen. Zo ja de vraag stel ik naar jullie hoe ga ik dan te weg? Want ik heb beetje een gevoel dat ze me adviseren bij niveua2 dat ik een ander school moet gaan zoeken want mijn cijfers zijn beetje slecht. Wat is havo volwassenonderwijs? Zo ja hoe kun je daar terecht?. Kun je daar ook een test maken met je vmbo bb diploma misschien dat je die test doorloopt dat ze je aannemen?

Laatst gewijzigd op 06-03-2010 om 13:45.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 14:00
Verwijderd
MBO niveau 2 en slechte cijfers, dan moet je dus wel je best gaan doen.
Je kunt wel via niveau 3 en 4 op het HBO terecht komen, maar dan moet je echt je best doen en niet lui zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 15:32
daycie
daycie is offline
Citaat:
Wat is havo volwassenonderwijs? Zo ja hoe kun je daar terecht?. Kun je daar ook een test maken met je vmbo bb diploma misschien dat je die test doorloopt dat ze je aannemen?

Google even naar vavo(voorgezet algemeen volwassen onderwijs), dan kom je vast scholen tegen die dit geven.
En zoals ik al eerder zei, je zult eerst een jaar vmbo-t moeten doen en dan kan je een jaar havo doen.
Als ik jou was zou ik dus gewoon nog 2 jaar je best doen op het MBO en daarna naar het HBO al zou je dat willen....
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 17:22
Erato
Erato is offline
Citaat:
Ik zal eerlijk mijn schoolcarriere vertellen. Toen ik op het basischool zat was mijn gedrag niet goed ik lette nooit op en waaronder ik niet bij bleef met de lessen.
Ze dachten dat ik toen problemen had met het begrijpen van opdrachten.
Terwijl dat niet zo is.
Even later kreeg ik in groep 8 vmbo bb advies.
Ik heb toen 4 jaar vmbo gevolgd. Ik wil me aanmelden voor mbo niveau 4 of Havo want ik wil gewoon een hoog niveau proberen. Zo ja de vraag stel ik naar jullie hoe ga ik dan te weg? Want ik heb beetje een gevoel dat ze me adviseren bij niveua2 dat ik een ander school moet gaan zoeken want mijn cijfers zijn beetje slecht. Wat is havo volwassenonderwijs? Zo ja hoe kun je daar terecht?. Kun je daar ook een test maken met je vmbo bb diploma misschien dat je die test doorloopt dat ze je aannemen?
Je zult eerst vmbo tl moeten doen, dit kan in 1 jaar. Als je dat aan kan dan HAVO ook wel, zoveel verschil is er niet, je kunt dat ook in 1 jaar doen. Als alles goed gaat ben je dan ook 2 jaar bezig voordat je naar het HBO gaat. Voordeel is dat je afhankelijk van het profiel uit veel meer opleidingen kunt kiezen. Van MBO naar HBO moet je vooropleiding wel aansluiten op je nieuwe opleiding. Dus als je niet weet welke opleiding je wil gaan doen is de HAVO -> HBO route wel goed.
Oud 06-03-2010, 18:10
ricardo68
ricardo68 is offline
Oke stel ik ben weg van niveau2. Wat moet ik dan doen? kan ik dan 1 jaar vmbo tl doen met mijn bb diploma gaat dat wel?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 21:21
Eadlyn
Eadlyn is offline
Ik weet niet of het kan, volgens mij niet... Want je hebt ook nog kader.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 21:25
Scoot
Scoot is offline
Het kan dan wel je droom zijn, Ricardo, maar het blijft voor mij een beetje een onwerkelijke droom. Waarom wil je havo doen als je cijfers op het MBO niet om over naar huis te schrijven zijn?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 21:40
Judiith
Judiith is offline
Van VMBO BB naar HAVO kan sowieso niet. Moet je VMBO-T voor hebben en ongeveer gemiddeld een 7. Of je moet je opwerken via naar MBO- niv. 4 en dan HBO, maar dat gaat moeilijk worden voor je gok ik..
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 10:05
ricardo68
ricardo68 is offline
Binnenkort is er ouderavond als het goed is, hoe moet ik aangeven dat ik hier wil blijven en dat ik er iets van wil maken?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 10:28
Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Binnenkort is er ouderavond als het goed is, hoe moet ik aangeven dat ik hier wil blijven en dat ik er iets van wil maken?
Waar wil je nou wat van maken? Wil je op MBO blijven, of naar HAVO?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 13:27
ricardo68
ricardo68 is offline
Als ze me van Mbo wegsturen wil ik wat hoger proberen. Me mentor gaf mij advies als ik zo blijf doorgaan dat ik het niet meer zal halen daarom. Als ik mag blijven doe ik me uiterste best om te blijven.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 14:10
Scoot
Scoot is offline
Maar waarom probeer je het in godsnaam hoger als je het lager al niet redt?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 15:25
Erato
Erato is offline
Het gaat ook om de redenen van het niet redden he, is de opleiding uitdagend genoeg, vind hij die beroepsopleiding wel leuk? Als je tevreden bent met de opleiding idd gewoon harder werken en eventueel een jaar overdoen?
Oud 07-03-2010, 16:19
Scoot
Scoot is offline
Dat vind hij duidelijk leuk (genoeg), als het cijfermatig mag wil hij er immers mee doorgaan. Daarom juist vind ik hogerop als exit-strategy vreemd.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 16:44
Misz
Misz is offline
Er zijn daar geen testen voor, het enige wat je kunt doen met jou leeftijd is VAVO. Maar aangezien je verleden vraag ik me af of dat wel verstandig is. Het is hard werken. Ik heb namelijk op kader gezeten en ben stap voor stap, in HAVO terecht gekomen. Ik doe nou mijn laatste jaar.
Het is hard werken, mensen die ik ken die dit ook wouden doen zijn gestopt omdat de tempo te hoog lag.
Als je nu al moeite hebt met huiswerk bij te houden dan heeft het geen nut. Want je bent (bij VAVO) er zelf verantwoordelijk voor.
Dus de vraag is natuurlijk of je het jezelf ziet doen en of je dit wel wilt doen.

Succes!

Laatst gewijzigd op 14-03-2010 om 16:34.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 17:55
ricardo68
ricardo68 is offline
Ik was ook paar keer ziek geweest en daardoor heb ik wat achterstanden enzz. Daar hebben ze geen begrip voor, ik durf het ook niet thuis erover te hebben over dit zaken.
Ik wil me zelf gewoon overtuigen dat ik me best ga doen en dat ik verder wil in die opleiding. Hoe kan ik dat goed en duidelijk aangeven aan me mentor?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 21:40
daycie
daycie is offline
Hoi Ricardo68,

Misschien kun je beter eerst wel met je ouders of iemand die mee gaat naar je mentor toe erover hebben.
Zodat zij jou ook kunnen helpen.
Probeer eerst eens hun te overtuigen en daarna je mentor.
Wees vooral eerlijk en oprecht, en kom ook echt de afspraken die je met jezelf/en anderen maakt na en laat je niet tegenhouden door een kleine tegenslag.
Laat ook zien vóórdat je naar je mentor toe gaat je best al probeert te doen, dan ziet hij dat nu meteen ook.
Hopelijk heb je wat aan deze tips.
Ik wens je veel suc6!

Daycie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten