Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2010, 14:09
Verwijderd
Hallo, ik zit nu in de 3e klas en moet nu toch echt gaan beslissen welk profiel ik wil gaan doen. Ik wil iig iets met biologie, wiskunde en NASK. Ik vind wiskunde erg leuk, maar ben bang dat wiskunde D toch net iets te moeilijk is. Daarom mijn vraag: wat houd N&T precies in? Welke verplichte vakken heb je dan? En is het zo zwaar als vaak wordt gezegd? Wat doe je bijvoorbeeld op een schooldag met het profiel N&T of N&G?

Bedankt voor het lezen, en ik ontvang graag je reactie!

P.S: Is aardrijkskunde een verplicht vak bij N&T of N&G? Aardrijkskunde is namelijk niet zo geliefd bij mij...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2010, 14:21
Verwijderd
Bij N&T heb je in je profieldeel wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en profielkeuzevak: biologie/informatica/NLT/wiskunde D.
Bij N&G heb je in je profieldeel wiskunde A of B, scheikunde, biologie en profielkeuzevak: aardrijkskunde/natuurkunde/NLT.

Daarnaast heb je dan nog een vrij keuzevak, en de vakken die iedereen heeft (bij zowel havo als vwo is dat Nederlands, Engels, CKV, maatschappijleer en gym; bij vwo bovendien een tweede vreemde taal en ANW).

Kijk ook eens bij http://www.minocw.nl/documenten/schema_vwo.pdf of http://www.minocw.nl/documenten/schema_havo.pdf

Aardrijkskunde is dus niet verplicht en je kunt N&T doen zonder wiskunde D maar het kan zijn dat op jouw school andere regels gelden, dus vraag het even na!

Dus op basis hiervan zou je N&T kunnen doen met biologie als profielkeuzevak. Of N&G met wiskunde B ipv A en met natuurkunde als profielkeuzevak, dat is dan hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 14:26
silentbob
silentbob is offline
nee, ak is niet verplicht, het werd mij zelfs afgeraden door de decaan toen ik zei dat als extra keuzevak te willen(heb het toch gedaan en het blijkt dat bijna alle nt'ers dat hebben gedaan, terwijl de decaan zei dat bijna niemand dat deed en het waarschijnlijk voor roosterproblemen zou zorgen...)
ik zelf heb een gecombineerd NG/NT profiel, was ik toch al van plan(is gewoon NT met bio), en het bleek dat los NT bij ons op school niet eens mogelijk was om te kiezen

wiskunde D heb ik niet, dat kan ik pas kiezen als keuzevak volgend jaar
wiskunde B is in principe wel lastig, maar ik denk dat ik wiskunde A lastiger gevonden zou hebben(vorig jaar haalde ik op de wiskunde A onderdelen altijd wel dikke voldoendes, maar ik vond het zo enorm saai dat ik er nog minder motivatie voor had als de wiskunde B onderwerpen, ook al haalde ik daar veel slechtere cijfers op)

zelf zie ik wiskunde gewoon als een soort noodzakelijk kwaad, ik heb het nou eenmaal nodig maar ik zou het liever niet doen

vaken die ik heb(in het profielgedeelte):
-scheikunde, heel makkelijk(alhoewel dat persoonlijk is)
-biologie, nog makkelijker(weer persoonlijk)
-natuurkunde, middelmatig(niet uitzonderlijk moeilijk, wel saai en met veel wiskunde, en ik let te weinig op)
-wiskunde B, lastig en saai, maar waarschijnlijk beter als A en C(voor mij dan)

geloof dat dat alles in het profielgedeelte al was, heb er zelf nog latijn bij,. en frans als 2e moderne vreemde taal, en als verplicht vrij keuzevak AK
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 14:52
Annelieke93
Annelieke93 is offline
Ik volg op het moment ook N&G en N&T, ik zit in 5vwo. Ik vind het profiel erg leuk, naast de algemene vakken en verplichte vakken in mijn profiel volg ik ook Natuur, Leven en Technologie en Filosofie. Deze vakken zijn allebei aan te raden, ik vind het erg leuk! Met NLT leer je om alle bčtavakken te combineren, met filosofie leer je op een andere manier te kijken, filosofie is het begin van de wetenschap Ik volg mijn bčtavakken (incl. nlt) op het JCU (www.uu.nl/jcu), ook heel leuk!
Een 'normale' schooldag (in de 4e klas dan, ik zit nu in de 5e en volg mijn bčtavakken in Utrecht dus dat kan ik niet goed zeggen) is wel vrij druk. In de testweek had ik nooit een dag vrij terwijl vriendinnen met C&M of E&M dat vaak wel hadden. Op dit moment ben ik wel heel erg blij met mijn profielkeuze, ik kan vrijwel alle studies nog gaan doen Voor veel studies is natuurkunde of biologie nodig, dus een combi van n&g en n&t is echt een aanrader!

Wat de zwaarte van twee profielen betreft: ik vind het heel erg meevallen. Je vakken sluiten heel goed op elkaar aan, het gaat meer om 'snappen', wanneer je de stof snel begrijpt hoef je bijna niet meer te leren (behalve voor biologie dan). Wel is het handig om je huiswerk bij te houden, soms is dat vrij veel, maar ik denk dat dit voor alle vwo profielen geldt. Ik stond in de vierde klas gemiddeld een 8,7 dus ik vond het echt meevallen Als je het maar interessant vindt
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 16:06
Verwijderd
Wiskunde D = keuzevak. Je doet er ook geen eindexamen in.
Wiskunde A is kansrekening en Wiskunde B is algebra.
Als je NT kiest is Wiskunde B geloof ik verplicht, bij NG mag je kiezen tussen B en A.
Pas wel op dat alles in de bovenbouw een stuk lastiger is, vooral scheikunde is een vak waar veel mensen over struikelen omdat het in klas 3 zo makkelijk is.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 19:26
silentbob
silentbob is offline
filosofie heb ik ook, dit jaar verplicht, volgend jaar is het keuze, idd erg leuk(en voor mij erg makkelijk) vak, denk dat ik het volgend jaar wel ga kiezen
1e blok van dit jaar was het leukst, aangezien dat vooral ging over je eigen mening(over het mensbeeld), dat moesten we afsluiten met een essay, had het in een kwartiertje af en had er een 8,5 ofzo voor (en nogal een egostrelende evaluatie)
2e blok was wel wat minder aangezien dat een gewoon leerproefwerk was(logica)

biologie is btw ook grotendeels snappen, de echte leerdingen staan wel in de binas(ik weet niet hoe het op andere scholen zit, maar ik krijg voor bio dit jaar alleen SE's, die dus al meetellen voor het eindexamen, en daar mag je de binas bij hebben, denk dat m'n gemiddelde voor bio een 8,4 of 8,5 is, terwijl ik er vrijwel niks voor doe)
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 18:39
waterijsje
waterijsje is offline
Het maakt niet uit wel profiel je kiest, als je bijv N&G kiest met de vakken: natuurkunde, wiskA/B, bio en sk.
Dan is dat hetzelfde als een N&T profiel, want dat kan je daar ook kiezen.
Het enige verschil is dat bij N&G biologie een verplicht vak is, en natuurkunde en NLT keuzevakken zijn. En dat je nog kunt kiezen tussen wisk A en B.
En bij N&T is natuurkunde een verplicht vak, en zijn bio en NLT keuzevakken. En is wisk B ook verplicht.
Oud 17-03-2010, 19:09
Lysle Rigg
Lysle Rigg is offline
heej!
zelf heb ik nt EN ng. dan kan ik als ik natuurkunde te moeilijk vind nog altijd terugvallen op ng en andersom.
als je wisk leuk vindt, raad ik je aan wel wisD met wisB te nemen; statistiek etc wordt bij wisD behandeld, maar wel op hoger niveau (het zou een voordeel kunnen zijn als je later gaat studeren ofzo).
daarbij klinkt '' ik heb wisA en B stom klinken XD'' maargoed. je moet doen wat je leuk lijkt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten