Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2010, 13:46
San_Francisco88
San_Francisco88 is offline
Beste forumleden,

op het internet kunnen we veel informatie terugvinden over hoe we treinbestuurder kunnen worden, maar kunnen we ergens op een hogeschool of universiteit een bachelor behalen die een goeie (brede) opleiding geeft voor toekomstige treinbestuurders/machinisten???

Welke opleiding (aan een hogeschool of universiteit) volgen de toekomstige treinbestuurders meestal???

Bestaat er een universitair of hogeschool opleiding die ons goed voorbereiden om uiteindelijk een stap verder te zetten om machinist/treinbestuurder te kunnen worden???

Please let me know...

Gemeende groetjes,
M.

Laatst gewijzigd op 10-03-2010 om 14:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2010, 14:01
Verwijderd
Hier vind je mogelijk je antwoord:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinbestuurder#Opleiding
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 14:04
San_Francisco88
San_Francisco88 is offline
maar bestaat er een universitair of hogeschool opleiding die ons goed voorbereiden of waarbij men een bredere kennis opbouwen om uiteindelijk treinbestuurder/machinist te kunnen worden???

Er moet toch wel een aantal goeie bachelors en/of master opleidingen bestaan waarbij men verschillende technische en wetenschappelijke zaken leren en vervolgens een stap dichterbij zetten om uiteindelijk een treinbestuurder/machinist te kunnen worden???

Kan iemand me daarover wat meer info, tips & adviezen geven???

Gemeende groetjes
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 14:36
Briseīs
Briseīs is offline
Je hebt helemaal geen hbo of universiteit nodig, alleen dus vmbo om aan de opleiding te beginnen. Iemand die wel hbo of universiteit heeft gedaan is dus veels te hoog opgeleid om machinist te worden. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar lijkt me wel een beetje zonde.
Oud 10-03-2010, 14:54
lakshmi_2
lakshmi_2 is offline
Citaat:
maar bestaat er een universitair of hogeschool opleiding die ons goed voorbereiden of waarbij men een bredere kennis opbouwen om uiteindelijk treinbestuurder/machinist te kunnen worden???
Er bestaat geen universitaire of hbo opleiding voor het beroep machinist. Zoals ook op wikipedia staat, volgt iemand na de sollicitatie de opleiding LTM1 (Leertraject machinist deel 1). Ik heb me zelfs laten vertellen dat je niet eens wordt aangenomen als je een opleiding hebt gevolgd die hoger is dan Havo.

Als je echt de wetenschappelijke en technische zaken wilt leren kan je beter opzoek gaan naar een technische studie als je het mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 14:58
Verwijderd
Citaat:

Er moet toch wel een aantal goeie bachelors en/of master opleidingen bestaan waarbij men verschillende technische en wetenschappelijke zaken leren en vervolgens een stap dichterbij zetten om uiteindelijk een treinbestuurder/machinist te kunnen worden???

Kan iemand me daarover wat meer info, tips & adviezen geven???

Gemeende groetjes
Je hebt 't dus niet nodig om machinist te worden. Ik begrijp niet helemaal wat je verwacht van een bachelor/master als 'vooropleiding' voor de opleiding tot machinist... Maar je kan bijvoorbeeld in Delft afstuderen in de richting Transport en planning of Transport, Infrastructure and Logistics. Aan de UvA kan je Planologie studeren en dan afstuderen in de richting Verkeer, vervoer en infrastructuur bijvoorbeeld, en zo zijn er verschillende opleidingen... maar ik vraag me af of je daar als machinist veel aan hebt, en andersom vraag ik me ook af wat er aan hebt om met een master als machinist te gaan werken. Natuurlijk kan 't, maar waarom moeilijk doen als je ook aan vmbo al genoeg hebt om die opleiding tot machinist te kunnen volgen? Als je machinist wil worden, dan zou ik geen master gaan proberen te halen maar proberen op dat leertraject voor machinist te komen. Als je liever technischer en wetenschappelijker bezig bent, dan zou ik het idee van machinist laten varen en bv. planologie of verkeerskunde (of civiele techniek, of werktuigbouwkunde) gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 13:12
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Ik heb me zelfs laten vertellen dat je niet eens wordt aangenomen als je een opleiding hebt gevolgd die hoger is dan Havo.
Waarom niet? Als iemand dat graag wil en gemotiveerd is moet dat toch geen probleem zijn? Mag je ook geen kok worden als je een VWO diploma hebt?
Oud 12-03-2010, 14:33
lakshmi_2
lakshmi_2 is offline
Citaat:
Waarom niet? Als iemand dat graag wil en gemotiveerd is moet dat toch geen probleem zijn? Mag je ook geen kok worden als je een VWO diploma hebt?
Ik vond het zelf ook raar. Maar iemand die ik ken heeft hbo gedaan, alleen niet een diploma behaald. Toen is die gene tijdelijk bij de NS gaan werken. Ze zei dat ze niet aangenomen zou zijn als ze haar diploma wel had behaald, omdat ze dan te hoog opgeleid zou zijn.

Ze zijn denk ik gewoon bang dat je dan te veel door hebt hoe alles werkt en dan opstandig wordt ofzo...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 15:17
Verwijderd
Ik gok dat dat iets met vaardigheden die je leert te maken heeft.
Als je wetenschappelijk bent opgeleid heb je andere vaardigheden dan iemand met een HBO opleiding.
En ook een andere manier van denken. Daar zal het hem wel aan liggen.
Maar natuurlijk is het zonde als je naar het HBO kan gaan en dan zoiets gaat doen.
Alles kan, maar als je bedenkt dat je met je HAVO of VMBO veel meer kunt moet je je afvragen of het beroep machinist je dan wel gelukkig maakt.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 15:37
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Ik vond het zelf ook raar. Maar iemand die ik ken heeft hbo gedaan, alleen niet een diploma behaald. Toen is die gene tijdelijk bij de NS gaan werken. Ze zei dat ze niet aangenomen zou zijn als ze haar diploma wel had behaald, omdat ze dan te hoog opgeleid zou zijn.
Vreemd, zoveel zegt een VWO diploma namelijk ook weer niet. En als het je gewoon een mooi beroep lijkt, prima toch? Er zijn zoveel mensen die HAVO of VWO hebben gedaan, maar uiteindelijk een beroep uitoefenen dat qua opleidingsniveau lager is.

Citaat:
Ze zijn denk ik gewoon bang dat je dan te veel door hebt hoe alles werkt en dan opstandig wordt ofzo...
Ehm, ja, vast

Citaat:
Ik gok dat dat iets met vaardigheden die je leert te maken heeft.
Als je wetenschappelijk bent opgeleid heb je andere vaardigheden dan iemand met een HBO opleiding.
En ook een andere manier van denken. Daar zal het hem wel aan liggen.
Maar natuurlijk is het zonde als je naar het HBO kan gaan en dan zoiets gaat doen.
Alles kan, maar als je bedenkt dat je met je HAVO of VMBO veel meer kunt moet je je afvragen of het beroep machinist je dan wel gelukkig maakt.
Net alsof je op het VWO een opleiding krijgt waarbij je denkwijze zo "vergevorderd" is dat je dat werk niet zou kunnen doen, dat is eigenlijk zeggen dat je als je een VWO diploma bent een superieur mens bent, dat je te goed bent voor dat werk, terwijl je als je net van de middelbare school af komt eigenlijk nog nauwelijks ergens bent in het leven. Zo "wetenschappelijk" word je nu ook weer niet opgeleid op het VWO. Ik ben het met je eens dat je andere denkwijzen ontwikkelt op het VWO, maar dat wil niet zeggen dat je geen machinist kunt worden (je benadert problemen waarschijnlijk alleen op een andere manier).

En waarom is het zonde als je machinist wil worden als je naar het HBO zou kunnen gaan. Als dat het beroep is wat je interesseert, en die opleiding is toevallig niet op HBO niveau maakt dat toch niet uit? Als je maar tevreden bent en die keuze weloverwogen hebt gemaakt. Daarnaast is het helemaal niet uitgesloten dat je op een later moment nog kunt doorgroeien in je werkveld.
Oud 12-03-2010, 18:59
Daboman
Daboman is offline
Ik sluit me volledig aan bij Martino. Ik vind het persoonlijk pas echt een verlies als je niet gaat doen wat je nou echt werkelijk wil. Want als je iets werkelijk wil is er best wel een aardige kans dat je er ook goed in wordt. En je gaat nooit met tegenzin naar je werk. En dat is veel meer waard dan een goed salaris. Ik vind het pas zonde als je met tegenzin een hoge functionaris bij de shell wordt o.i.d.

Ik sluit me ook bij lakshmi_2 aan. Overkwalificatie is inderdaad vaak genoeg reden om te worden afgewezen.
Oud 12-03-2010, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Totale onzin! Zelf zit ik ook een beetje in de treinenwereld want het interesseert mij heel erg. Ik ken een machinist die nu o.a. Op de Thalys en ICE rijd en die heeft gymnasium gedaan...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 23:49
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Ik sluit me ook bij lakshmi_2 aan. Overkwalificatie is inderdaad vaak genoeg reden om te worden afgewezen.
Met een HAVO of VWO diploma ben je echt niet overgekwalificeerd hoor.
Oud 13-03-2010, 13:42
Verwijderd
Ik bedoelde in mijn post meer te zeggen dat het ten eerste een beetje zonde is (want met VMBO kan het ook) en ten tweede dat je dingen op een andere manier benadert en dat de benaderingswijze van een VMBO er dus geschikter is dan die van iemand met HAVO of hoger.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 15:27
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Met een HAVO of VWO diploma ben je echt niet overgekwalificeerd hoor.
Dat is ook mijn mening, maar helaas niet die van alle werkgevers. Sommigen zijn nu eenmaal kortzichtig.
Oud 13-03-2010, 18:21
lakshmi_2
lakshmi_2 is offline
Ik heb het eens gevraagd aan iemand die nu bij NS werkt en die zei dat het niet zozeer om overgekwalificeerd zijn gaat, maar om het feit dat veel hoogopgeleiden hogerop willen komen binnen een bedrijf. Ze blijven dus niet lang op dezelfde functie hangen of gaan weg bij de NS. Aangezien de machinistopleiding een dure opleiding is, is het dus niet handig om in hoogopgeleiden te gaan investeren die er toch zo weer vandoor gaan. Als een hoogopgeleide solliciteert bieden ze diegene meestal aan meteen naar een hogere functie te gaan, dus ergens in de management o.i.d.

Citaat:
Totale onzin! Zelf zit ik ook een beetje in de treinenwereld want het interesseert mij heel erg. Ik ken een machinist die nu o.a. Op de Thalys en ICE rijd en die heeft gymnasium gedaan...
Die NS medewerker zei ook dat hij niet zeker wist of je met VWO ook zal worden afgewezen (blijkbaar niet dus), maar HBO is volgens hem sowieso te hoog voor machinist.

En zelfs al heb je precies de goede vooropleiding gevolgd, dan nog is het niet gezegd dat je meteen wordt toegelaten. Er worden erg hoge eisen gesteld op gebied van lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

Citaat:
Citaat:
Ehm, ja, vast
Ik bedoelde eigenlijk dat hoogopgeleide mensen hebben geleerd kritisch te kijken en niet zomaar alles pikken. Ze komen sneller voor zichzelf op. Niet bepaald waar de meeste werkgevers op zitten te wachten.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 15:42
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat de NS in geval van overkwalificatie vooral bang is dat een machinist na het afronden van de opleiding weer vrij snel iets anders wil, dan hebben ze dus geinvesteerd in iemand die uiteindelijk niet lang blijft. Ik denk niet dat mondigheid en kritischheid daar iets mee te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 00:04
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Ik bedoelde in mijn post meer te zeggen dat het ten eerste een beetje zonde is (want met VMBO kan het ook) en ten tweede dat je dingen op een andere manier benadert en dat de benaderingswijze van een VMBO er dus geschikter is dan die van iemand met HAVO of hoger.
Je doet het lijken alsof de benaderingswijze van een persoon afhankelijk is van het opleidingsniveau, dat is slechts ten dele waar, veel meer aspecten spelen daar een rol in.

Overigens is het juist zonde als iemand met HAVO of VWO denkniveau op de middelbare school een niveau te laag zit, want dan voelt die zich waarschijnlijk niet gemotiveerd of uitgedaagd.
Kiest die persoon er daarna voor om een MBO opleiding te doen, dan is dat een eigen keuze, waardoor de motivatie al aanwezig is.
Citaat:
Ik bedoelde eigenlijk dat hoogopgeleide mensen hebben geleerd kritisch te kijken en niet zomaar alles pikken. Ze komen sneller voor zichzelf op. Niet bepaald waar de meeste werkgevers op zitten te wachten.
De meeste werkgevers verwachten juist dat werknemers kritisch zijn om de kwaliteit van hun werk te waarborgen. Ik hoop dat de machinisten in de treinen waar ik dagelijks in zit ook kritisch naar hun werkwijze hebben gekeken en niet zomaar iets aan het doen zijn.

Daarnaast is kritisch zijn niet een eigenschap die inherent is aan het hebben van een VWO diploma, maargoed.
Oud 17-03-2010, 08:11
Verwijderd
Ik had iemand in mijn jaar die na haar vwo de kappersopleiding is gaan doen. Ze wou al van kinds af aan niets liever dan kapper worden maar heeft toch een vwo diploma gehaald voor het geval dat ze van gedachten zou veranderen of het tegen zou vallen. Lijkt me heel verstandig. En het is pas echt zonde om je hele leven een beroep te doen waar je hart niet bij ligt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Ik had iemand in mijn jaar die na haar vwo de kappersopleiding is gaan doen. Ze wou al van kinds af aan niets liever dan kapper worden maar heeft toch een vwo diploma gehaald voor het geval dat ze van gedachten zou veranderen of het tegen zou vallen. Lijkt me heel verstandig. En het is pas echt zonde om je hele leven een beroep te doen waar je hart niet bij ligt.
Absoluut, maar om nu een master te gaan doen voor je machinist wil worden is wel wat gek, ga dan gewoon na het VWO meteen voor die machinistenopleiding. En als je eenmaal machinist bent, dan kun je altijd nog gaan studeren mocht je dat willen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten