Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2010, 16:12
ajacied4lf
ajacied4lf is offline
Hallo Allemaal!

Ik moet voor nederlands een betoog schrijven, ik heb net even een inleiding gemaakt, zouden jullie even willen kijken of het goed is?

Alvast bedankt!

Inleinding vanuit Geschiedenis :

Hooligan was de naam van een Iedse familie die bekend stond om haar gewelddaden in de jaren 1960. Deze gezinsnaam werd al snel gebruikt voor gebeurtenissen waarbij geweld werd gebruikt. Enkele jaren later in het jaar 1964 werd het ook gebruikt voor mensen die in hun eigen clubkleuren elkaar te lijf gingen, deze mensen noemde men 'Hooligans'. Het begon met beledigende liederen, het werden scheldwoorden en tegenwoordig slaan ze bij elk ander de kop in. Hooliganisme is ontstaan in Engeland. Het ging hier om jongens die probeerden te laten zien hoeveel lef ze hadden. Deze gewelddadige gedragingen rondom de voetbalvelden werd op het WK van 1968 in frankrijk in de kijk gezet door de media.Dit werd overal op de wereld 'ontdekt' en sloeg als een hype over. Als de ene club een gewelddadige aanhang had, dan moesten de andere clubs dat ook hebben. Het werd dus een strijd tussen de teams en de supporters. Mensen gingen naar wedstrijden om te vechten en niet om naar voetbal te kijken. Natuurlijk is het nu niet zo erg als toen, maar dit soort dingen gebeuren nog steeds in de Nederlandse Eredivisie. Om dat kleine beetje hooliganisme tegen te gaan vind ik dat de overheid meer politie op straat moet brengen bij wedstrijden, zodat iedereen die op dit moment met een angstgevoel naar wedstrijden gaat later met een goed gevoel kan gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2010, 20:10
dion-3301
dion-3301 is offline
en tegenwoordig slaan ze bij elk ander de kop in. Klopt niet volgens mij, zin loopt niet lekker.
frankrijk Hoofdletter.
hooliganisme Is dat een woord?

Ik vind je inleiding goed, zeker het laatste deel daar komt je standpunt duidelijk naar voren. Je kan in je inleiding ook vertellen wat je verder gaat behandelen, dat doe ik in mijn betoog volgende week op het tentamen. Dus iets minder uitleg over de hooligans (of in mijn geval: landbouwsubsidies) en iets meer richten op de structuur van je betoog.

Welke titel ga je gebruiken?

Good job, Dion
Oud 18-03-2010, 20:49
Musiquefreak
Musiquefreak is offline
Ik zou je inleiding wat korter en krachtiger maken. Wij leerden altijd een duidelijk voorbeeld (actueel iets wat speelt, krantenbericht of iets dergelijks) in de inleiding te zetten om de interesse te wekken, en daar meteen je standpunt in duidelijk te maken. Daarna ga je er pas dieper op in.

Het stukje geschiedenis kun je misschien juist wel goed gebruiken in je onderbouwing, dus ik zou het (grotendeels) weglaten in je inleiding.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 21:53
ajacied4lf
ajacied4lf is offline
Dion, tnx voor je comment.. ennuh ik heb eigenlijk nog geen titel moet nog even kijken. maar denk niet dat het een probleem wordt.

Misiquefreak, kijk wij kijgen met ons tentamen zown blad, waarop staat wat voor soort betoog we moeten schrijven ons leraar zet een rondje om één van deze inleidingen
- Geschiedenis
- Belang van de Lezer
- Actualiteit
- Voorbeeld
- Anekdote (niet mogelijk voor hooligans volgens mij)

Ze zet ook een rondje om één van deze 'middenstukken'

- Vraag antwoord structuur
- Voor en nadelen structuur
- Probleem oplossing structuur

En een rondje om een slot:

- Conclusie
- Samenvatting
- Combinatie samenvatting + eigen mening
- afweging voor en nadelen

dusja, ik mag niet zelf kiezen
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 15:36
Musiquefreak
Musiquefreak is offline
Dan is je inleiding inderdaad wel goed, als jullie daaruit mogen kiezen. Ik zeg alleen maar dat ik het niet zo zou doen, omdat je de geschiedenis wellicht nog in de beargumentatie zou kunnen gebruiken Maar je moet natuurlijk doen waar je je lekker bij voelt!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2010, 15:49
ajacied4lf
ajacied4lf is offline
Ik mag zelf niet kiezen, de leraar kiest één van de inleindingen maar ik snap wat je bedoelt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten