Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2010, 18:46
claire--17
claire--17 is offline
hey,
ik vroeg me af of hier mensen zijn die in een verzorgingshuis/verpleeghuis werken en wat je voor taken heb. En hoe je er aan bent gekomen?
zit er over na te denken op daar ook te gaan werken als dat kan, ik ben 17 jaar en zit in het 1e jaar van een zorgopleiding?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2010, 21:13
Verwijderd
Ik heb 3 jaar bij civiele dienst gewerkt in een verzorgingshuis en verpleeghuis...
Wat ik toevallig weet! is dat je gewoon direct volledig meeloopt met een verzorgende/ziekenverzorgende en haar meehelpt en later zal je alles zelfstandig doen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 15:13
snowflakes
snowflakes is offline
Ik heb zelf al een tijdje een (bij)baan in een verpleeghuis.

Het is wel even belangrijk om te weten welke functie je wilt gaan doen. Als voedingsassistent verricht je bijvoorbeeld andere werkzaamheden dan als zorgassistent/ helpende.

Als je in de zorg wilt werken (wat ik voor het gemak even aanneem) dan zullen je werkzaamheden waarschijnlijk bestaan uit het volgende:

De bewoners helpen bij het douchen/wassen, aankleden, eten, toiletgang e.d. Daarnaast zul je na iedere dienst rapporteren (opschrijven welke zorg je verleend hebt en wat bijzonderheden daarbij waren)...

Mocht je specifieke vragen hebben, mag je me pm-en...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 16:09
claire--17
claire--17 is offline
hey,
bedankt voor je reactie.
Ik weet dat je zonder diploma geen taken van een verzorgende, door medicatie enz. mag doen dus wil ik het denk ik houden op voedingsassistent. Dit lijkt me namelijk wel kunnen voor iemand nog zonder diploma?
Maar hoe kan ik het beste aan een bijbaantje komen? Of hie ben jij aan je bijbaantje gekomen? Ik zie namelijk nergens een vacature staan voor voedingsassistent of als bijbaantje..
Gewoon emails sturen naar verschillende instellingen?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 21:22
snowflakes
snowflakes is offline
Voorbehouden handelingen (zoals medicatie toedienen e.d.) mag je inderdaad niet doen zonder diploma als verzorgende/verpleegkundige, tenzij je het onder toezicht doet van een gediplomeerd persoon.

Maar als je als helpende (dit is niveau 2) aan de slag gaat, dan werk je toch in de zorg en voer je de werkzaamheden uit die ik eerder al noemde, behalve de voorbehouden handelingen. Dit mag als helpende sowieso niet. Dit zou je dus prima kunnen doen, ik doe dit ook al vanaf het eerste jaar van mijn opleiding.

In verpleeg- en verzorgingshuizen zoeken ze vaak mensen voor vakantiewerk of voor een 0-urencontract/invalwerkzaamheden. Je zou op de websites van zorginstellingen kunnen kijken (staan vaak wel vacatures op, ook voor 0-urencontract) of telefonisch contact op kunnen nemen met iemand binnen het verpleeghuis die gaat over personeelzaken.

Het is erg leuk en leerzaam werk, zeker als je net begonnen bent met een zorgopleiding!

Ben wel nieuwsgierig welke opleiding je eigenlijk doet
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 13:14
Verwijderd
Ik werk sinds 4 jaar in verschillende verzorgings en verpleeghuizen (werk voor meerdere uitzendbureau's).
Eerst begon ik als voedingsassistente, je moet de bewoners dan voorzien van eten en drinken (soms ook helpen met eten/drinken) en zorgen dat de huiskamer netjes blijft. Ook heb je dan huiskamertoezicht als je op een PG afdeling komt (met dementen), je moet dan zorgen dat de bewoners zichzelf of anderen niet in gevaar brengen en ze een beetje vermaken. Je moet trouwens ook heel erg letten op hygiëne en werken volgends de HACCP regels.
Hier heb je geen diploma's voor nodig.

Later heb ik een cursus gevolgd via het uitzendbureau en daarmee een certificaat gehaald waarop ik op helpende niveau in de zorg werk. De taken die je daar krijgt heeft snowflakes omschreven.

Ik ben aan deze baantjes gekomen door gewoon allerlei uitzendbureau's af te gaan, het voordeel vind ik dat je dan je eigen tijd kan indelen, en je kan het waarschijnlijk ook goed combineren met je school omdat je meestal geen volle diensten draait maar maar een paar uurtjes.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 15:29
claire--17
claire--17 is offline
Hey,
Bedankt hier kan ik wel wat mee ik ga straks wel even op verschillende sites kijken van verzorgingshuizen.

''Pippeloen'' ben jij dan flexmedewerker? zoiets had ik namelijk ook gelezen. maar ik wil liever bij 1 instelling blijven zodat ik de bewoners beter kan leren kennen in plaats van steeds in verschillende instellingen te werken.

Ik doe trouwens een verpleegkundige niveau 4 opleiding
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 16:55
claire--17
claire--17 is offline
Ik kan helaas nu evene niks vinden bij instellingen die personeel zoekt!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2010, 19:58
Verwijderd
Ik ben inderdaad een flexmedewerker. Ik vind het juist fijn om niet elke dag dezelfde mensen te zien, en als je vaak in dezelfde huizen werkt leer je de bewoners ook wel kennen op den duur.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 16:38
claire--17
claire--17 is offline
Hoeveel verdien je als 17jarige als flexwerker?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 22:56
Verwijderd
Ik denk tussen de 6 en 7 euro per uur, maar pin me er niet op vast.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 13:49
claire--17
claire--17 is offline
hey,
sorry voor de late reactie maar toch bedankt was namelijk druk bezig met vacatures zoeken enz.
Ik ben gister naar de open dag geweest en heb een sollicitatieformulier gekregen die ik nu aan het invullen ben. Ik solliciteer naar de functie helpende oproepkracht. Nu moet ik ook een motivatie invullen ik heb nu dit:
Omdat ik een opleiding tot verpleegkundige volg en ik een bijbaantje zoek, zou ik alvast een baan in mijn toekomstige werkomgeving willen. Hierdoor kan ik nog meer ervaring opdoen. Deze functie lijkt mij het meest geschikt omdat ik niet op standaard tijden kan werken in verband met mijn studie.

Wat vinden jullie ervan?

Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 14:24
Balance
Balance is offline
Ik zou het stukje 'omdat ik niet op standaard tijden kan werken ivm mijn studie' veranderen in 'omdat de werktijden perfect aansluiten bij mijn studie'.
Je zegt hetzelfde, maar het klinkt veel positiever
Reageren

Regels voor berichten