Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2010, 15:26
SLNtje
SLNtje is offline
Heey,
ik heb gister kleuren lenzen gekocht van de hema ( zachte )
nu durf is ze er niet in te doen want ik ben bang dat ie naar achteren schiet of dat ik hem er niet meer uit krijg!
heeft iemand tips?

bedankt!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 15:50
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Als je nooit lenzen gebruikt is dat lastig ja.
Echt fout schieten doen ze niet, mocht het gebeuren kun je ze in een spiegel altijd vrij makkelijk terug vinden, maar de kans is aanzienlijk groter dat hij er uit valt dan dat hij weg schiet ofzo. Of dubbel klapt, maar ook dan valt hij er vrijwel vanzelf uit.

Uit krijgen kan wel tricky zijn, omdat je echt je oog moet gaan aanraken. Zeker de eerste keren is dat even proberen. Wat je altijd als nood oplossing kan doen is een bak vullen met gewoon kraan water, hoofd er in doen en ogen open, dan drijft ie er vanzelf wel uit ^__^
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 16:14
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Daar zijn ook van die zuignapjes voor toch? Dat is misschien minder eng dan met je vinger. Ik zou het wel voor een spiegel doen!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 17:35
Hawahaai
Hawahaai is offline
Een lens kan niet 'achter' je oogbol verdwijnen. Hij kan wel bijv. in je ooghoek gaan zitten, en dat voelt even vervelend, maar je kunt er altijd nog bij.
Als je niet gewend bent om lenzen te hebben, lees even wat topics met tips over het in- en uitdoen van lenzen; misschien helpt dat.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2010, 18:15
honkballertje
honkballertje is offline
zijn het lenzen op sterkte of alleen kleu lenzen? in het eerste geval snap ik niet waarom iemand ooit kleurlenzen zou willen. het is alleen maar gekloot met in en uit doen. als het het 2e is moe je eigenlijk naar een opticien (of hoe je dat ook mag schrijven). die leren je hoe je dat goed moet doen. verder is het in het begin belangrijk om er een spegel bij te gebruiken zodat je ziet wat je doet. verrder genoeg lenzenvloeistof gebruiken en ze steeds netjes opruimen in het bakje. irriteren ze een beetje direct nadat je ze ingedaan hebt (dat het echt blijft prikken) direct uitdooen. dan kan er een vuiltje onder zitten en dat is het ergste wat er zo'n beetje kan gebeuren. zodra je lens er eenmaal goed inzit is het knap om het van zn plek af te krijgen (Dus dat ie verkeerd schiet). ze blijven nameljijk standaard op het midden van je oog lkleven.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2010, 10:47
Thinus
Thinus is offline
Citaat:
zijn het lenzen op sterkte of alleen kleu lenzen? in het eerste geval snap ik niet waarom iemand ooit kleurlenzen zou willen. het is alleen maar gekloot met in en uit doen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 16:15
Verwijderd
Indoen is niet zo moeilijk, je legt ze op een vingertop (doe het boven een spiegel, dan kun je zien wat je doet en als ze vallen, zijn ze makkelijk terug te vinden) en brengt je top naar je oogbol. Je hoeft niet te duwen ofzo, ze zetten zich vanzelf op het oog. Uitdoen (ook altijd weer spiegel aan te raden in het begin) is wat trickier, vooral met lange nagels. Ik schuif ze naar de zijkant en knijp ze dan (voorzichtig) samen aan de zijkant, dan heb je ze. Als je lange nagels hebt, kun je het met je nagels doen of met de zijkant van je vingers.

Normaal blijven lenzen gewoon in het midden van je oog zitten, maar als je in je ogen wrijft, kunnen ze wel eens opzij of onder je ooglid gaan zitten (opkrullen). Naar achter schieten ze nooit.

Overigens is het in het begin een beetje oefenen en gekloot, maar uiteindelijk raak je er aan gewend en dan is het gewoon standaard.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 20:47
Rise
Rise is offline
Hoi,

ik weet nog mijn eerste keren, bah bah bah.
Mij lukte het voor geen meter omdat het gewoon ontzettend moeilijk is in het begin
(ik denk overigens ook dat dat per persoon verschilt),
maar ik wou die bril écht niet meer op, dus mama maar gevraagd en ja hoor, na een paar keer zat ie erin. En ik maar elke dag oefenen tot ik het zelf kon en opeens was het zover .
Je mag trouwens rustig in je ogen zitten, die kunnen echt wel wat hebben hoor
Met citaat reageren
Oud 22-01-2010, 21:07
evil inside
evil inside is offline
zolang je je handen maar wast

Laatst gewijzigd op 22-01-2010 om 21:53.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 10:37
honkballertje
honkballertje is offline
en je wel de lens tussen je vinger en je oog inhoudt
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Daar zijn ook van die zuignapjes voor toch? Dat is misschien minder eng dan met je vinger. Ik zou het wel voor een spiegel doen!
Zuignapjes zijn alleen voor harde lenzen
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 11:03
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Niet per see. De eerste keer dat ik lenzen in en uit moest doen was bij de opticien, en uit lukte niet, toen heeft hij het met een zuignapje gedaan.

Het zal idd niet de bedoeling zijn om altijd dat met een zuignapje te doen, maar als je kleurlenzen hebt voor een feestje een avond kan het niet zoveel kwaad om een zuignapje te gebruiken denk ik zo.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2010, 15:59
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Uitdoen (ook altijd weer spiegel aan te raden in het begin) is wat trickier, vooral met lange nagels. Ik schuif ze naar de zijkant en knijp ze dan (voorzichtig) samen aan de zijkant, dan heb je ze. Als je lange nagels hebt, kun je het met je nagels doen of met de zijkant van je vingers.
Brrr, met je nagel aan je oog. Maar goed. Ik pak ze er gewoon altijd uit. Oog openhouden en dan met je duim en wijsvinger je lens uit je ook 'pakken'.
Oud 23-01-2010, 19:33
evil inside
evil inside is offline
doe ik ook
Oud 24-01-2010, 19:19
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Brrr, met je nagel aan je oog. Maar goed. Ik pak ze er gewoon altijd uit. Oog openhouden en dan met je duim en wijsvinger je lens uit je ook 'pakken'.
dat bedoelde Mutant waarschijnlijk ook . alleen dan in plaats van met je vingers iets meer met nagels. lijkt me sterk dat mutant dat doet met de nagels echt op het oog (zonder lens ertussen) en dan naar binnen om de lens eruit te pakken. anders kan je naar een paar keer ook zonder lenzen want dan heb je je ogen zo verziekt als je met nagels in je ogen gaat zitten maargoed. duim en wijsvinger op je lens zetten en dan naar binnen bewegen is wel zo makkelijk.

leuke vraag voor mensen met lenzen.

als jullie je lenzen uitdoen (en we gaan er even van uit dat je rechts bent)

pak je dan alle 2 je lenzen er met rechts uit of je rechter lens met rechts en de linkerlens met links? ik doe rechterlens met rechts en linkerlens met links omdat ik er anders bij mijn linkerlens met rechts niet goed bij kan. met links werkt dan voor mij beter. hoe doen jullie dat?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2010, 19:41
jjohan
jjohan is offline
ik draag zelf ook lenzen.

en haal die bij de brillenwinkel.
en ik weet toevallig dat er op die doosjes van de kruitvat staat dat ze zijn voor mensen die al een tijdje lenzen dragen.

mischien is het een idee om iemand die ook lenzen heeft bij je in de buurt om hulp te vragen.

en waar verkopen ze kleurenlenzen?
ik heb er weleens naar gezocht maar kon ze nergens vinden.
Oud 24-01-2010, 22:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
maar ik denk dat die kleurlenzen wel hard zijn?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 07:13
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik zie net op de website van mijn opticien dat die alleen kleurlenzen als zachte lenzen (dag- of maandlenzen) aanbiedt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 14:41
Verwijderd
Citaat:
In de OP staat toch dat het zachte zijn?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2010, 16:45
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
en waar verkopen ze kleurenlenzen?
ik heb er weleens naar gezocht maar kon ze nergens vinden.
...

Maar hier vind je een tutorial over je hoe je lenzen in moet doen!
Oud 25-01-2010, 23:16
mxshaun
mxshaun is offline
Oefening baart kunst. Je oog zal wel minder gevoellig worden na (op lange termijn) dragen van lenzen. Gekleurde lenzen hebben meestal een grotere diameter dan een normale zachte lens, dus extra moeilijk om in te zetten. Probeer dus je oogleden stevig uit elkaar te trekken.
Geadviseerd wordt om de eerste dag slechts 1 uur lenzen te dragen. De daarop volgende dagen steeds wat langer. Ongeveer naar 4dagen kun je lenzen de hele dag inhouden. Handig is om iig een flesje lenzen vloeitstof mee te nemen, mocht je lens naar aanvoelen, dan kan een druppel vloeistof al voldoende zijn.

Nooit nooit nooit: Je lens schoonmaken/bevochtigen in je mond en daarna weer inzetten. Vroeger werdt dat veel gedaan bij harde lenzen, maar je tong bevat talloze bacteriën die je liever niet in je oog wil hebben

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 26-01-2010, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Bwa, meestal heb ik niet zo'n lange nagels, maar ik heb ze al eens met valse nagels eruit geplukt en die zijn dik genoeg om geen schade aan je oog toe te brengen hoor. Maar als ik lange nagels heb, zijn ze meestal vierkant (geen vampierenpuntjes ofzo), daar kun je ook niet echt schade mee toebrengen.

Maar ik heb dan ook al 14 jaar lenzen, ik weet heus wel hoe ik ze moet pakken met of zonder nagels

Overigens @ TS: ga er niet mee slapen. Ik ben geen lenzen gewend waarmee je kunt slapen en ik denk ook niet dat kleurlenzen daarvoor gemaakt zijn. Door het weinig knipperen, gaan ze dan aan je oog 'plakken' en dan moet je ze met nogal wat druk verschuiven, dat kan pijnlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2010, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Probeer dus je oogleden stevig uit elkaar te trekken.
Hoe? Simpel!

Leg de lens op het topje van je wijsvinger. Breng je hand naar je oog. Met je middelvinger van die hand trek je je onderste ooglid naar beneden. Met je vrije hand ga je "bovenlangs" en trek je met een willekeurige vinger je bovenste ooglid naar bóven. Probeer nu naar de lens op je vingertop te blijven kijken terwijl je de vinger heel rustig naar je oog toe brengt. Je hoeft 'm maar héél lichtjes aan te raken; de lens zal zich vanzelf op je oog "zetten". Dat voel je snel genoeg. Een paar keer voorzichtig knipperen en klaar.

Uithalen is makkelijker; gewoon voorzichtig tussen twee vingers "knijpen".
Met citaat reageren
Oud 27-01-2010, 12:46
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
In de OP staat toch dat het zachte zijn?
ja ik las het net ook. Stom, heb ik vast overheen gelezen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2010, 16:05
*oma*
*oma* is offline
Citaat:
Bwa, meestal heb ik niet zo'n lange nagels, maar ik heb ze al eens met valse nagels eruit geplukt en die zijn dik genoeg om geen schade aan je oog toe te brengen hoor. Maar als ik lange nagels heb, zijn ze meestal vierkant (geen vampierenpuntjes ofzo), daar kun je ook niet echt schade mee toebrengen.

Maar ik heb dan ook al 14 jaar lenzen, ik weet heus wel hoe ik ze moet pakken met of zonder nagels
Ik begrijp ook wel dat je niet met je nagels in je oog gaat zitten wroeten.
(De rest van mijn post was trouwens gericht aan de TS)
Oud 02-02-2010, 18:36
Xantalien
Xantalien is offline
Citaat:
Heey,
nu durf is ze er niet in te doen want ik ben bang dat ie naar achteren schiet of dat ik hem er niet meer uit krijg!
heeft iemand tips?

bedankt!
Hmm..
Klinkt herkenbaar, haha.
Ik heb gewone lenzen, heb normaal een bril maar die was ik spuugzat.
Lenzen schieten over het algemeen niet naar achteren, tenzij je er rare dingen mee gaat doen.
In doen kan een klein probleempje vormen; Je weet dat het niet persé moet, dus je kunt denken; ik kan het straks wel weer proberen en je raakt ze nooit meer aan. Tips bij indoen;
1. Zorg dat je je handen wast met zeep en dat er geen korreltjes meer op je vingers zitten.
2. Pak een spiegel, meestal ben je dan zo gefocused op je spiegelbeeld, dat je niet meteen je ogen dichtknijpt.
3. Doe want lensvloeistof op je hand, en wrijf je lens 10 seconden naar voren en naar achter (geen rondjes draaien, dat veroorzaakt te veel wrijving!).
4. Kijk naar je spiegelbeeld. Ga er vanuit dat je met je rechter oog begint. Doe met met de middelvinger je onderste ooglid naar beneden en met de middelvinger/wijsvinger van je linkerhand je andere ooglid naar boven.
5. neem de lens op het puntje van je rechter wijsvinger
6. kijk naar je spiegelbeeld, en zorg dat je een beetje om hoog kijkt.
7. nu komt het enge gedeelte. Doe de lens tegen je oog aan, blijft hij niet meteen 'plakken', wrijf dan even met de lens over je oog heen; dan blijft hij meestal plakken.

Mocht dat niet zo zijn, geen paniek! Gewoon even pauze nemen, en dan weer proberen.

Nu voor uit doen;
We beginnen weer met de rechter lens.
1. Zorg dat je handen weer schoon zijn en Open je oog weer net zo als bij het indoen.
2. Schuif je lens wat met je rechter wijsvinger naar beneden. Je moet dus weer een beetje naar boven kijken.
3. Als je de lens wat naar beneden hebt geschoven kun je hem zo met je (rechter) duim en wijsvinger naar elkaar toe schuiven en tadaa, je hebt je lens in je handen.
Mocht je lens vallen, maak hem dan eerst schoon voordat je hem opbergt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes!
Oud 03-02-2010, 14:20
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 15:41
honkballertje
honkballertje is offline
goeie tip is misschien als het dan nog steeds niet lukt een beetje lenzenvloeistof in het kommetje van de lens leggen voordat je hem indoet. dan blijft ie (bij mij) makkelijker plakken.

(handen wassen vind ik niet echt een geweldige tip omdat ik dan last krijg van een klein beetje een rotgevoel van prikkende ogen door het handen wassen. handen wassen kan wel maar dan zou ik niet gelijk wassen en dan direct je lenzen inzetten maar ff een minuut of 2-5 wachten.)
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 17:19
Xantalien
Xantalien is offline
Citaat:
goeie tip is misschien als het dan nog steeds niet lukt een beetje lenzenvloeistof in het kommetje van de lens leggen voordat je hem indoet. dan blijft ie (bij mij) makkelijker plakken.

(handen wassen vind ik niet echt een geweldige tip omdat ik dan last krijg van een klein beetje een rotgevoel van prikkende ogen door het handen wassen. handen wassen kan wel maar dan zou ik niet gelijk wassen en dan direct je lenzen inzetten maar ff een minuut of 2-5 wachten.)
Het is ook de bedoeling dat je de zeep van je handen af spoelt.
Oud 07-02-2010, 07:43
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Het is ook de bedoeling dat je de zeep van je handen af spoelt.
goh je meent het . toch heb ik er daarna (ookal heb ik de zeep heel goed en lang van mn handen proberen te wassen) last van dat rot gevoel. dus ik maak ze schoon wacht ff en zet ze dan in. ieder zo zijn/haar voorkeur
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 14:52
Xantalien
Xantalien is offline
Citaat:
goh je meent het . toch heb ik er daarna (ookal heb ik de zeep heel goed en lang van mn handen proberen te wassen) last van dat rot gevoel. dus ik maak ze schoon wacht ff en zet ze dan in. ieder zo zijn/haar voorkeur
Sorry, ik kon de reactie echt niét laten . Inderdaad.
Maar.. Misschien ben je dan allergisch voor die zeep? Nouja. Maakt ook niet uit.
Oud 08-02-2010, 17:38
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Sorry, ik kon de reactie echt niét laten . Inderdaad.
Maar.. Misschien ben je dan allergisch voor die zeep? Nouja. Maakt ook niet uit.
niet allergisch voor zeep zelf maar meer voor de zeep oog combinatie denk ik dan .

back on topic TS hoe gaat het nu met lenzen in en uit doen?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2010, 19:22
puck_xxx
puck_xxx is offline
hallo !
ik ben een meisje van twaalf,bijna 13. Ik draag sinds mijn tiende normale lenzen. In het begin vond ik het heel erg moeilijk om ze in te doen. Weet je waarom het moeilijk is? Het is moeilijk omdat sommige mensen het niet durven,net zoals jij. Je moet een lens pakken en op je middelvinger zetten. EN JE MOET IN DE SPIEGEL KIJKEN. nu moet je je best doen om niet te knipperen en je moet de lens naar je oog brengen. Nu niet knipperen. En ja... Hij zit erin. in het begin is het vaak lastig,maar je went eraan.
sterkte
Met citaat reageren
Oud 21-02-2010, 19:20
Loes1997
Loes1997 is offline
Ik heb nu sinds 2 maanden lenzen en ze gaan onderhand wel gemakkelijk in en uit.
Ik heb zachte lenzen, die doe ik binnen 10 seconden uit.
Met indoen moet je gewoon goed je ook open doen met je vingers, en dan met je middelvinger hem op je oog leggen ongeveer.
Gewoon veel oefenen.
Oud 21-02-2010, 20:10
jacobdb
jacobdb is offline
voor mensen die harde lenzen hebben. ik heb de gewoonte om ze uit te "schieten" gaat wel snel en makkelijk maar moet je wel bij oppassen dat je ze niet kwijtraakt. dit doe je door oogleden open te houden en dan aan het uiteinde van je oogleden. (niet de kant van je neus maar die andere) te "trekken" en dan schiet hij er vanzelf uit. vindt ik zelf heel makkleijk.
Oud 10-03-2010, 21:09
men123
men123 is offline
Haha ik heb lenzen, maar ik weet nog goed hoe dat in het begin ging, zeker 2 uur gezeten om die kut dingen uit en in te krijgen. Naja nu kan ik ze zelfs uit doen zonder spiegel. Stelt allemaal niks voor.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 21:19
Moar
Moar is offline
hey
uhm wat gebeurt er als je je lensen aan houd, dus nooit uit doet??
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 21:22
jjohan
jjohan is offline
dan beginnen je ogen droog aan te voelen. ik vergeet ze wel eens uit te doen als ik ga slapen en een paar biertjes op heb.
de ochtend erna voelen je ogen droog enzo.
Oud 16-03-2010, 06:28
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
hey
uhm wat gebeurt er als je je lensen aan houd, dus nooit uit doet??
ik ben ze zelf wel eens vergeten uit te doen en kan je vertellen dat dat geen pretje is. je krijgt je ogen moeilijk open omdat je moe bent en ze idd droog zijn. als je ze inhoud zie je heel erg slecht als je wakker wordt. als mij dat gebeurd doe ik mn lenzen uit en doe ik een dagje zonder. kunnen de lenzen in de vloeistof en zie ik nog steeds beter dan wanneer ik die droge dingen in houd
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 15:02
Fashion Icone
Fashion Icone is offline
Citaat:
Heey,
heeft iemand tips?

bedankt!
Tip: koop nooit kleur lenzen die goedkoop zijn of van de markt.
[ een vriendin van mijn zus had lenzen van de markt gekocht deet ze in en ging in de zomer zonnen en daardoor zijn de lenzen gaan smelten in haar ogen en is ze nu blind ]
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 06:20
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Tip: koop nooit kleur lenzen die goedkoop zijn of van de markt.
[ een vriendin van mijn zus had lenzen van de markt gekocht deet ze in en ging in de zomer zonnen en daardoor zijn de lenzen gaan smelten in haar ogen en is ze nu blind ]
dan had ze ze

1 er van te voren uit kunnen halen
2 zodra ze er last van kreeg er direct uithalen

je kan mij niet vertellen dat ze daar van te voren geen last van had en ineens de lens gesmolten was. daarnaast vind ik het bijna een te sterk verhaal om te geloven.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 20:07
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik heb nu ongeveer 2 jaar lenzen, en ik was nog nooit voor controle geweest (je moet eigenlijk sowieso 1x per jaar voor controle heengaan). Dus die man die ging even kijken of m'n ogen nog in goede conditie waren, en of er geen beschadigingen waren in m'n ogen. Toen hij dat had gedaan, zei hij; Ik kan zien dat je je lenzen wel eens langer als 12 uur in hebt. Ik zo; Ja, met uitgaan wel, en ik doe ze in als ik uit bed kom, en als ik weer naar bed ga. Maar dat was dus helemaal niet goed. Want als ik zo door bleef gaan, dan zou m'n oog helemaal ontstoken en dan zou ik allemaal rode draadjes in m'n ogen krijgen, en over 2 jaar zou ik dan niet zoveel meer kunnen zien, en zou ik geen lenzen meer mogen dragen. Daar schrok ik best van, ik wil echt niet op m'n 18e tot de rest van m'n leven een bril dragen!
Dus nu let ik goed op wanneer de 12 uren voorbij zijn, en dan doe ik gewoon 's avonds m'n brillie op

Dus slapen met lenzen lijkt me niet zo'n goed idee :-|
het is nooit een goed idee, maar het gebeurd wel eens . in de tijd dat ik ze draag heb ik een stuk of 5 keer ze in gehad tijdens het slapen doordat ik ze gewoon vergat uit te doen .

had diegene die de controle deed ook nog gekeken of je nog de goede sterkte had (aangezine je ogen ondanks lenzen nog slechter kunnen worden)???

(ik heb niet eens een bril dus na 12 uur uit doen kan niet )
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten