Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() het was dan ook een heel klein huis, dus als er kijkers kwamen gooide ik een paar kisten vol zooi bij de buren neer (hadden de sleutel gekregen ![]()
||
Citaat:
Maar ik zie wel voordelen, hoor. Als deze gewoontes eenmaal ingeslepen zijn, hoop ik ze toch langer vol te houden, ook als we inmiddels ergens anders wonen. Ik houd wel van structuur en een net huis, heb ik ontdekt. En, en sinds we een robotstofzuiger hebben, wordt hier 3x in de week gestofzuigd in plaats van 1x in de week. ![]() Laatst gewijzigd op 01-03-2010 om 16:28. |
![]() |
|
De taken zijn wel redelijk verdeeld hier. Vrijdag is boodschappen en stofzuigen/dweilen/stoffen/opruimen. Zaterdag wasdag en badkamer + eventueel keuken. Door de weeks strijken, een uurtje ofzo, verder de kleine klusjes (afwas etc.) tussendoor en/of als het nodig is. De ramenwas zit in de servicekosten, dus die doen we alleen als we van binnenuit niet meer naar buiten kunnen kijken.
|
Verwijderd
|
Ik woon samen en aangezien hij fulltime werkt en ik niet, doe ik qua kleine dingetjes eigenlijk het meest. Ik heb geen vaste momenten, maar ik stofzuig sowieso 1x per week 't hele huis en meestal nog tussendoor een keer de benedenverdieping. De ene keer doe ik het even snel, de andere keer doe ik 't uitgebreid door alle plinten ook te stofzuigen en de meubels ook van top tot teen, dus ook dat is niet echt een vaste routine. Boodschappen en koken doe ik ook meestal. Hij pakt wel vaker de vaatwasser in en uit, maar ik maak weer telkens de keuken schoon na 't koken. Verder doe ik ook meestal de was en verschoon ik 't bed enzo. Oh, en 1x per week de badkamer.
Maar 2x per jaar is het tijd om 't huis eens echt goed schoon te maken, en dat doet hij meestal. Dan gaan de kasten leeg en is hij 2 dagen non-stop bezig met poetsen (ik doe dan kleine dingetjes of hij doet 't juist wanneer ik een weekendje weg ben, ook fijn ![]() De tuin is tot nu toe zijn domein geweest, maar ik denk dat ik daar straks wel wat actiever ga worden (afgelopen najaar aangeplant, dus straks beginnen de eerste planten een beetje uit te lopen en in het voorjaar moeten sommige dingen wat bijgesnoeid worden, dat is wel iets wat ik kan ![]() |
![]() |
|
Regelmaat?
Ik woon alleen en ben een.. niet echt een held als het om schoonmaken gaat. Maar ik ben geen varken. Mijn keuken is onderdeel van mijn woonkamer en dat zorgt ervoor dat die (op een enkel vaatje na) altijd opgeruimd is. Na het afwassen neem ik altijd het aanrecht even mee. Ik kook vrij netjes, dus het gasfornuis neem ik minder vaak mee, maar staat er wel altijd keurig bij. Ik ben ook kritisch over m'n wc dus die is ook altijd schoon. Na het douchen ga ik altijd met een trekker langs de tegels en met enige regelmaat ga ik alle afvoeren in huis langs met warm water en soda. Maar stoffen en stofzuigen.. Of gewoon mezelf echt een kwaad maken en het hele huis een grote schoonmaak geven.. ![]() |
![]() |
|
Pfff, wat maakt iedereen hier veel schoon. Ik woon in een studentenhuis met eigen badkamer en gedeelde keuken, en ik maak eigenlijk vrijwel nooit schoon. Ik woon hier sinds augustus en heb sindsdien twee keer gestofzuigd en de badkamer helemaal schoongemaakt, en dat was beide keren omdat er iemand kwam logeren. Tussendoor nog wel een keer of twee drie de wc en de gootsteen gedaan, maar niet gestofzuigd. Stof afnemen/oppervlakken in mn kamer schoonmaken heb ik nog nooit gedaan.
De gemeenschappelijke ruimtes worden elke week door schoonmakers gedaan. Aanrecht afnemen doe ik alleen als ik het écht bont heb gemaakt, gelukkig heb ik huisgenoten die dat regelmatig doen ![]() Wassen doe ik als ik genoeg heb om een wasmachine te vullen, of omdat dingen opraken (meestal mn handdoeken). Altijd doordeweeks, want in het weekend zijn de wasmachines meestal bezet. Als ik het dan ophang op het rek op mn kamer blijft het vaak wel vrij lang hangen.. Achja, toch is het nooit echt vies bij mij.
|
Hier is het na een week ook al stoffig ja. Op mijn trap zie ik dan al plukken stof liggen en op mijn gang ook. Nou scheelt het dat ik laminaat heb, dan zie je al vrij snel of het stoffig is. En op mijn zwarte dressoir zie je ook al snel stof liggen. En dat probeer ik dus wel altijd voor te zijn.
|
Ik heb wel een soort van routine maar niet echt vaste dagen voor alles. In het weekend ben ik vaak ook bij m'n vriend dus het gebeurt regelmatig dat m'n huishouden ook doordeweek nog naast m'n werk moet maar meestal ben ik in elk geval zaterdagochtend nog wel thuis en dan doe ik het meeste. M'n vriend woont ongeveer de helft van de tijd bij mij en de andere helft van de tijd ben ik weer de helft bij hem. Het is dus een beetje gecompliceerd hier. In principe doe ik alles behalve dat hij doordeweek nog een keer boodschappen doet want daar heb ik een hekel aan na m'n werk en hij komt langs de supermarkt en ik moet er speciaal langs fietsen. Als hij er in het weekend is stofzuigt hij ook ipv ik. De was is echt mijn domein, afwassen doen we meestal samen (ik was af, hij droogt af) en koken doen we ook meestal samen terwijl we tegelijk onze dag door praten.
Als ik op zaterdag thuis ben dan draai ik dan een gekleurde was, stofzuig ik het hele huis, haal ik boodschappen voor de hele week voor zover dat mogelijk is. Mijn vriend haalt dan doordeweek nog wat verse dingen als verse groente, fruit, brood, toetje en dingen die ik vergeten ben bij de 'grote' boodschappen. Strijken doe ik meestal op zondag of op maandag (zo snel mogelijk nadat m'n was droog is want ik heb niet veel ruimte om het lang te laten hangen). Eens in de twee weken was ik ook m'n beddengoed, andere wassen doe ik als ik (bijna) een trommel vol heb of echt iets nodig heb uit de wasmand. Afwassen doe ik elke avond gelijk na het avondeten of als ik overdag wegga en weet dat ik pas de dag erna thuis kom vlak voor ik wegga. Na de afwas maak ik het aanrecht schoon, zo nodig de kookplaat en de tegeltjes in de keuken. Elke week op een doordeweekse avond poets ik na de afwas ook de wc. De wastafel doe ik denk ik eens in de twee weken. Dweilen doe ik denk ik eens per maand. Met een sopdoekje alle meubels en gladde oppervlakken langs ook zoiets. Het aquarium maak ik schoon als het nodig is. De douche doe ik denk ik eens in de maand/twee maanden, de keukenkastjes ook zoiets. De tuin doe ik in de winter niet en in de zomer eens per maand. De ramen zeem ik twee keer per jaar. De vriezer ontdooien ook (een keer aan het begin van de winter en een keer aan het eind van de winter zodat ik m'n vriesspullen buiten in de vrieskou kan zetten). De gordijnen en m'n allergiehoezen was ik ook twee keer per jaar. Het scheelt heel erg dat ik nu niet zo'n stoffig huis heb. M'n vorige huis was veel stoffiger, daar maakte ik denk ik elke week wel alle meubels schoon met een sopdoekje maar dat is hier echt niet nodig.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb dertien huisgenootjes met wie ik woonkamer, keuken, badkamer etc. deel. Daar hebben we een schoonmaakrooster voor, wat erop neer komt dat iedereen elke twee weken schoon moet maken en anders moet dokken. Dat werkt best oké, maar er staat wel altijd een enorme bende afwas. Die was ik eens per maand ofzo even weg met een paar huisgenootjes, als het echt te gek wordt.
Mijn eigen kamer stofzuig ik altijd op maandag en dan draai ik ook was, maar daar gaat vaak nog wel een dag of twee overheen. Dweilen doe ik niet zo vaak maar stoffen eens per maand. En m'n ramen lap ik als ik er zin in heb. Ik heb nog wel eens schoonmaakbuien. En verder ruim ik braaf op want ik zit zoveel beter in m'n vel als ik gewoon een nette kamer heb. <3 Was enzo heb ik gewoon wasmanden voor, afwas dump ik in mijn eigen bakje in de keuken en ik was af als m'n bakje vol is. Ik heb vaste plekken voor al mijn spullen tegenwoordig, echt een verbetering t.o.v. mijn oude kamer(s).
|
Verwijderd
|
Ik heb 12 huisgenootjes.
We wonen niet echt samen. Het eenmaal in de 13 weken buitenzetten van de vuilniswagen is voor sommigen al best een opgave. Er zijn boete systemen geweest, en dat helpt allemaal niet. Zodoende hebben wij een schoonmaakster, eens in de 2 weken maakt zij onze 3 keukens, 3 badkamers, alle gangen en toiletten schoon. Op iedere etage staat een vaatwasser, een wasmachine en een droger. Ik doe denk ik per 2 weken een was of 4. Stofzuigen elke week, dweilen bijna nooit. ![]() Wel neem ik mn kasten, bureau en tafeltje elke week af en maak ik mn gootsteentje elke week schoon. Mn bureau is altijd een zooi, de rest is opgeruimd. Kleren in de wasmand of terug in de kast. Ook heb ik nu voor alles een bakje of een zakje. Dat oogt opgeruimder, maar zorgt ook dat je gaat opruimen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik houd van schoon en netjes, maar het is vaak dweilen met de kraan open. Mijn vriend en ik werken allebei fulltime, en zelf heb ik de afgelopen paar weken geen werkdag gemaakt van minder dan tien uur, de weekenden soms ook werken. Dat bemoeilijkt zaken. Het feit dat we nog veel in verhuisdozen hebben en geen kamer al helemaal af is helpt ook niet.
We hebben geen vaste routine, maar doen dingen zodra ik vind dat ze moeten gebeuren (aangezien mijn vriend dat vaak een stuk later vindt en ik anders gek word van de zooi). Ik ben meestal degene die denkt aan dingen als de slaapkamer stofvrij maken en de trap stofzuigen. Hij onthoudt vaker het buitenzetten van de containers en dat soort dingen. Ik steek vaak meer tijd in het huishouden (op de afgelopen weken na, wanneer ik thuiskom en het al bijna bedtijd is), al probeert mijn vriend me bij te houden en mij niet te veel te laten doen. We willen taken ook graag eerlijk verdelen, maar aangezien ik vaker vind dat iets nodig is, neem ik meestal ook meer voor mijn rekening. Geen probleem, al hebben we soms momenten van onbegrip, wanneer ik me afvraag wanneer hij iets dat van hem is eindelijk gaat opruimen en hij geen idee had dat het opgeruimd moest worden. Maar we zijn wel lief. ![]()
||
Citaat:
|
Bij ons is het iets van: als er iets moet gebeuren, dan doet degene die er het meest tijd voor heeft dat. In de praktijk doe ik wat meer, simpelweg omdat ik meer thuis ben, dus dat vind ik niet zo erg. Afwassen doen we elke dag meteen na het avondeten, daar zijn we wel stipt in. Verder stofzuig ik elke week wel een keer en stoffen vind ik stomvervelend, dus dat doe ik bijna nooit, maar nu is er weer vaker zon en dan merk ik wel dat het nodig is
![]()
|
![]() |
Zojuist mezelf weer eens door de stapels papierwerk heengewerkt en alles wat bewaard moet blijven netjes opgeborgen in mappen. En de rest bij het oud papier, dat ruimt lekker op. Dat is een klusje waar ik nooit zin in heb en daarom eigenlijk te lang laat liggen (maand of 3 meestal), maar het is wel fijn dat nu al die rondslingerende brieven e.d. weer even weg zijn. Overigens zitten er nooit rekeningen tussen die al betaald hadden moeten zijn. Ik maak wel altijd meteen m'n post open om te kijken wat er in zit en betaal rekeningen dan meteen. Maar daarna belandt de envelop met brief ergens op een stapel in plaats van hem meteen op te ruimen of weg te gooien.
|
![]() |
|
Rekeningen/post betaal ik direct, komen dan op een stapel, die ik één keer in de 3 maanden opruim. Wassen doen ik 1-2x per week, afwas vaak op het moment dat ik geen borden/bestek meer heb, of mn vriend doet het. Stofzuigen ong 1x wk, badkamer/wc als ik het er viezig/stoffig uit vind gaan zien. Ramen zelden. Het is altijd opgeruimd, kan niet functioneren als er overal dingen liggen.
|
Post maak ik altijd gelijk open, rekeningen betaal ik gelijk (maar het meeste betaal ik per automatische incasso dus krijg zelden rekeningen) en ik schrijf op de brief de datum waarop ik het betaald heb en de post gooi ik dan in een brievenbakje. Eens per maand ongeveer ga ik dat bakje langs. Gooi dingen weg die dan weg kunnen en de rest ruim ik op in mappen. Ongeveer eens per jaar ga ik die mappen langs wat er weg kan, gooi ik m'n oude bankafschriften, loonstroken, etc weg.
|
Ik ben het chaotische type, maar echt vies is het hier nooit. Stofzuigen doe ik ongeveer elke twee weken, dweilen elke maand. Ik haal een doekje over meubels als ik merk dat het stoffig of vies is, in de praktijk ongeveer elke week/twee weken een doekje erover. De WC maak ik wel elke week schoon, niet zozeer omdat het dan heel vies is, maar omdat ik van een fris toilet houd. Douche ongeveer elke 3 weken ofzo, haren uit het putje iedere dag, want dat is vies.
![]() Afwassen doe ik veel te weinig, het staat er geregeld meer dan een week. Dan heb ik het wel van tevoren afgespoeld, dus het is minder dramatisch dan het lijkt. Wassen doe ik elke week op maandag, netjes gescheiden. ![]() Rekeningen krijg ik nauwelijks of niet, ik ben wel modern daarin. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op dit moment is het anders. Ik woon sinds kort samen met mijn vriend. We hebben een regel, ik doe de was, hij doet het stofzuigen (en stoffen gaat hij er ook bij doen is de bedoeling!) Hij werkt 4 dagen per week. Maar ik zit thuis met Maud, dus daar heb ik ook wel een fulltime baan aan! ![]() Als ik tijd heb doe ik wel dingen in huis. Met een kleine moet je zo'n beetje elke dag de was doen! Dus daar ben ik af en toe best druk mee. Ik ben degene die kookt, meestal de boodschappen doet. Hij ruimt meestal de vaatwasser uit. Op maandag en woensdag heb ik 1,5 en 2 uur thuiszorg. Om het leven met een kind een beetje in goede banen te lijden. We maken dan plannen wat er moet gebeuren, af en toe ruimen we samen wat op of maken we wat schoon. Eigenlijk is het idee, dat de was gebeurd wanneer dat moet gebeuren. Stofzuigen net zo. Op zondag eens in de twee weken bed verschonen en opmaken. En badkamer en wc schoonmaken. Keuken elke dag even schoonmaken. Met doekje aanrecht etc. En dan een keer in de twee weken de kastjes met een doekje. Ook proberen we voor het slapen even samen 5 minuten op te ruimen zodat als we wakker worden dat het dan ook weer netjes is. Het gaat eigenlijk allemaal best goed zo. Huis is altijd in ieder geval wel redelijk netjes. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Een paar mappen kopen met tabbladen en dan alles apart opruimen (belasting, bankafschriften, studiedingen, loonstroken, etc) op datum (bij mij oudste onderop, nieuwe bovenop). Werkt echt ontzettend goed. Dan heb je plek waar je het op kan ruimen dus ruim je het sneller op en je kunt ook makkelijker eens in de zoveel tijd checken wat er weg kan.
Ik heb twee brievenbakjes: een voor binnenkomende post die opgeruimd moet worden, een voor dingen die ik nog wel moet bewaren en op de pak moet hebben maar die niet opgeruimd hoeven worden. Werkt heel fijn vind ik. Daarvoor slingerde alles op m'n bureau rond en nu heb ik en leeg bureau. Op m'n bureau liggen enkel de dingen nog die ik af moet werken (betalen, afspraak maken, etc) zodat ik ook overzicht heb wat er nog moet gebeuren. Ik vind het heel fijn ![]()
|
![]() |
Ik heb ook wel overal mappen voor, maar vaak maak ik de post open als ik thuis kom. Dan leg ik de rekeningen even snel bij mijn pc (om later op de dag over te maken met internetbankieren), de rest lees ik even door en leg ik dan ergens neer. Dan ga ik andere dingen doen en blijft die post dus liggen waar het ligt.
Gisteren ben ik dus inderdaad met een perforator in de hand en doos voor oud papier die stapels te lijf gegaan. En nu zit alles wat bewaard moet blijven in de juiste map en de rest ligt bij het oud papier. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Rekeningen die komen, maak ik meestal over wanneer het salaris er is. ( Dat komt bij mij 2 keer per maand, dus ik heb gelukkig nooit achterstanden ). Maar nooit per automatische incasso. Ik wil zelf controle hebben over mijn bankzaken.
Alles gaat in een map, voor de accountant, en elk jaar stuur ik dat op. Zodra het terugkomt, is het mapje compleet en kan het worden opgeborgen. Hoewel ik van 2008 alle administratie heb ingescand, doe ik dat niet meer, want het is minder werk om alles netjes in te binden dan om alles in te scannen. Hoewel het ruimte spaart. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb mappen gekocht en een systeem gemaakt, mijn vriend houdt zich daaraan. Aangezien we overnieuw zijn begonnen met de administratie (want samenvoegen is niet zo handig) is dit nog erg goed te overzien.
![]() En nu ik lees over vaatwassers inruimen zit ik meteen te kijken naar de mogelijkheden van een vaatwasser. ![]()
|
En dingen als afval scheiden (papier/plastic/groen/rest) en wegbrengen, hebben jullie dat allemaal op orde?
Het enige wat ik consequent scheid van de rest is papier. Eerst konden we dat eens per maand aan straat zetten, en dat vergat ik regelmatig. Nu hebben we op de hoek van de straat een ondergrondse container, dus kan ik mijn papier kwijt wanneer ik wil. Dat scheelt een boel opslag in huis. Groen kan ik niet scheiden, want de gemeente haalt dat in onze straat niet gescheiden op. Plastic houd ik alleen apart als het me niet te veel moeite kost. ![]() Glas houd ik altijd netjes apart en neem ik iedere week mee naar de glascontainer bij het winkelcentrum, als ik boodschappen ga doen. Laatst gewijzigd op 11-03-2010 om 18:17. |
![]() |
|
Ik heb 3 eigen containers: een grijze voor huishoudelijk vuil, een groene voor GFT en een blauwe voor papier.
De groene gebruik ik niet voor GFT, ik bewaar er de plastic zakken in voor als die worden opgehaald. GFT gooi ik dus gewoon ook in grijs. En voor de rest is het dus erg makkelijk om te scheiden. Oh en glaswerk bewaar ik in mijn schuur in een grote boodschappentas. Als die vol is ga ik richting de glasbak.
|
Glas en papier bewaar ik in een doos naast de koelkast en als daar wat in zit neem ik het mee naar de glasbak/papierbak want die zit naast de supermarkt. Zo heb ik nooit veel liggen en hoef ik nooit met veel te sjouwen (heb geen auto). Voor de rest voor het afval hier niet gescheiden opgehaald. GFT, plastic en rest mag gewoon samen in een vuilniszak en in mijn straat staan aan beide kanten van die halfverdiepte afvalcontainers dus als de vuilniszak vol is breng ik hem weg.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
denkend dat ik een slecht persoon ben? maar ben dat niet, maar..lees maar... devilcat | 38 | 29-12-2004 19:09 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zijn wij wel zo vrij? Vage Harry | 25 | 22-09-2003 19:24 | |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 | |
Evolutietheorie waar?? Quiana | 179 | 05-12-2002 14:19 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Sam Verwijderd | 4 | 05-11-2002 14:11 |