Ik ben hier niet zo'n kei in dus bear with me...
Wij huren een deel van een huis van een familie (helemaal afgesloten van elkaar, soort 2 onder 1 kap). We hebben apart internet van elkaar, onze eigen modem en we betalen er apart voor etc. We kunnen echter wel hun modem ook zien, in principe zitten we dus dicht genoeg bij elkaar dat we het met één modem zouden kunnen doen.
Mijn huisgenoot stelde alles in, omdat ik een n00b ben, en dat was prima, totdat onze modem naam spontaan begon te veranderen. (Wij hadden hem genoemd naar ons huisadres). Op een avond heette hij bijvoorbeeld opeens "Familie". Dat was wel een wtf momentje. De namen veranderden constant ("mijn heer" en "tevel.001" en "defbebayrak"), en vooral in de avond/nacht. Toen heb ik via Teamviewer m'n broer even laten kijken en die heeft al snel een wachtwoord op de modem gezet, die stond er kennelijk nog niet op. Toen ging het een hele tijd goed.
Vannacht om 12 uur veranderde het opeens in "PSYCHO2010" en werkte zelfs de pincode die op de modem staat niet meer, ook het wachtwoord was iets anders dan op de modem stond, normaal ging hij terug naar fabrieksinstellingen. Ik kon niet in de modem om te kijken wat dit wachtwoord was of om het te veranderen. We hebben de hele nacht de kabel eruit gelaten, omdat we dus vermoeden dat de kinderen van onze huurbaas er op de één of andere manier in kunnen. Toch hebben we in de modem nog nooit gezien dat er andere apparaten op zaten, maar hoe kunnen die namen anders zo raar worden?
Vanochtend dat ding gereset. Na een aantal keer resetten bleef het maar teruggaan naar Thomson*nummers*, dikke prima, fabrieksinstellingen enzo, totdat hij dan spontaan weer terug ging naar Psycho2010. Na iets van 5 keer resetten bleef hij goed staan, snel heb ik de naam veranderd en het wachtwoord en inmiddels werkt het gewoon weer...
Mijn vraag: hoe de hel kan onze modem naam zo vaak veranderen, soms in namen die niet "random" gekozen lijken te zijn door een programma o.i.d., terwijl de wachtwoorden dan terug gaan naar fabrieks instellingen?
Hopelijk is dit een beetje duidelijk