Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2010, 20:47
zoekie
zoekie is offline
Hoi,

Ik val over een paar vragen waar ik niet helemaal uit kom. Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

1. Welke bedrijven/organisaties zijn verplicht Sociale Jaarverslagen, Arbo-Jaarplannen en Arbo Jaarverslagen op te stellen en aan welke (algemene) eisen moeten de verslagen en plannen voldoen?

2. Welke onderwerpen moeten wettelijk in een Sociaal Jaarverslag¬ en een Arbo-Jaarverslag voor te komen?

3. Wat zijn belangrijke aspecten van sociaal en Arbo-beleid binnen de organisatie? Waar blijkt dat uit?

4. In welke overlegsituaties worden de sociale en Arbo-doelstellingen vastgesteld? Hoe is de besluitvorming daar geregeld?

5. Bij welke instantie(s) moeten Sociale Jaarverslagen, Arbo-Jaarplannen en Arbo-Jaarverslagen ingediend worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2010, 20:54
Stff
Stff is offline
Voor zover ik weet geldt de sociale jaarverslaggevingsplicht voor de grote rechtspersonen en deze moet aan de OR worden voorgelegd
Oud 14-06-2010, 15:44
bigtris
bigtris is offline
Sociale verslaggeving heeft als doel de bijdrage van een organisatie op het gebied van maatschappij en milieu te kunnen tonen aan leveranciers, klanten en andere stakeholders. Verplichting komt nog niet vanuit de overheid, wel stimuleert de overheid de sociale verslaglegging, onder andere door de Transparantiebenchmark.

In de transparantiebenchmark wordt er gekeken naar de transparantie van een organisatie, dit gebeurt aan de hand van criteria welke je aan het einde van elk onderzoek terug kan vinden. de criteria van volgend jaar zijn al bekend.
Organisaties worden wel vaak door klanten verplicht om sociale verslagen te publiceren.

Over je derde vraag: Denk aan diversiteit van de medewerkers, man/vrouw verhouding in het management maar ook initiatieven ten behoeve van de maatschappij(lokale bevolking, ontwikkelingsprojecten in derde wereldlanden)

4. Dit is organisatie afhankelijk, logischerwijs gebeurt dit rond de publicatie van het voorgaande jaar.

Hopelijk kan je hier wat verder mee
Met citaat reageren
Oud 16-06-2010, 08:09
zoekie
zoekie is offline
Dank voor jullie antwoorden het heeft mij inderdaad verder geholpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten