Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2010, 20:12
Annn
Annn is offline
Hallo allemaal!

Is er hier misschien iemand die verstand heeft van Coach? Ik moet een skischans modelleren en het lukt totaal niet, ik baal er echt van
http://www.terrain.de/bilder/ossdown...on_Graph_E.pdf

Dat is de site waar de afmetingen van de skischans staan. Het gewicht van de skier is 60 kg, de hellingshoek is 35 graden.
De opdracht is: maak met Coach een model waarmee je de sprong zo nauwkeurig mogelijk kunt simuleren.
Ik moet eerst beginnen met een schuine helling zonder rondingen, wel moet ik de hoogte van de springtafel gebruiken. Later moet ik details toevoegen.
Is er iemand die me op weg kan helpen?

Alvast hartstikke bedankt,

Annelieke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2010, 15:29
klaasje123
klaasje123 is offline
Je moet de sprong verdelen in twee gedeeltes.

DEEL I
wat je je als eerste moet afvragen is of je rekening wilt houden met de (lucht)(rol)wrijving.
als de skieër de helling afgaat, er een aantal krachten van belang. De zwaartekracht, deze is gegeven door het gewicht van de skieër. je kunt met de hoek van de helling de kracht evenwijdig aan het oppervlak van de helling berekenen. (deze is constant, want helling en de zwaartekracht is constant, tenzij natuurlijk onderweg de skieër gewicht zou verliezen door een scheet ofzo)
verder is de wrijving op de skieër belangrijk. de skieër ondervind luchtweerstand en glijweerstand. de rolweerstand is te berekenen met de formule , waarin μ een constante is die je niet weet in dit geval, deze constante heet het wrijvingscoëfficiënt. De luchtwrijving kan berekend worden door de formule waarin een constante is, ρ de dichtheid van de lucht, v de snelheid en A het frontaal oppervlakte.

hieronder staat een tabelletje met waardes voor de , wrijvingscoëfficient en het oppervlakte, misschien dat je daar nog wat aan hebt

het makkelijkste is dus om eerst alleen rekening te houden met de zwaartekracht. Door middel van de zwaartekracht en de helling kun je zo uitrekenen welke snelheid de skieër heeft wanneer deze het einde van de helling bereikt.

DEEL II
voor het tweede gedeelte is het het gemakkelijkste om alleen rekening te houden met de horizontale snelheid en de zwaartekracht. Je ziet de sprong zo als een wrijvingsloze horizontale worp. Je kunt berekenen, na verwaarlozing van de luchtweerstand hoe lang het duurt voordat de skieër de grond raakt wanneer deze gewoon recht naar beneden springt. dit kan door de formule hierin is s de hoogte en g de valversnelling en t de tijd dat de skieër er over doet. wanneer je deze tijd berekent hebt, kan je berekenen hoever de skieër komt doormiddel van de eenvoudige formule .

Wanneer je bij het tweede gedeelte van de sprong rekening wilt houden met de luchtweerstand, wordt het vele malen moeilijker.

ik hoop dat ik je een beetje op weg geholpen heb met mijn zeer wazige uitleg als je nog vragen hebt moet je ze gewoon stellen

Laatst gewijzigd op 14-04-2010 om 19:47.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 15:58
Annn
Annn is offline
Dankjewel! We zijn al een stukje op weg, er is in ieder geval een soort grafiek uitgekomen, haha!
x
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten