Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2010, 10:05
Rietepiet50
Rietepiet50 is offline
goeie morgen,
Mijn naam is Rietje en ik ben beheerder van de website van ons koor. Hiervoor wil ik graag dat de teksten in een goeie spelling neergeschreven worden.
Ik wil graag advies om de juiste spelling van de volgende zin:
"Na de pauze is het lastig om iedereen weer op haar plaats te krijgen".

In mijn idee/mening duidt 'iedereen' op de groep (de koorleden) en is dus meervoud, op 'haar' plaats zie ik als enkelvoud.
Ik dacht eerder aan 'iedereen op hun' plaatst te krijgen.

Wat is goed, wat is fout.

alvast bedankt,
Rietje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2010, 10:21
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Pff, zulk soort zinnen zijn eigenlijk nog best lastig. Natuurlijk duidt 'iedereen' meerdere mensen aan, maar het is wel een enkelvoudig woord, het is ook: iedereen moet (niet: moeten) naar zijn plek. Maar als je het alleen over vrouwen hebt, kun je wel 'haar' gebruiken, denk ik.
Oud 18-04-2010, 17:20
Verwijderd
Iedereen functioneert hier als één identiteit, dus haar.
(De massa is vrouwelijk, de leider mannelijk, aldus die schrijver die op het nachtkastje van Hitler lag )

Tot 1996 was men in het Nederlands heel laks met onze taal en mocht je gerust twee spellingsstandaarden (de conservatieve en de progressieve) in één tekst gebruiken. En ook naar het gebruik van Franse grammaticale constructies in het Vlaams Nederlands kraaide niemand.
('Ik heb gewerkt vandaag, samen met mijn collega's, om de boekhouding in orde te krijgen.')
Sinds de éénheidsspelling stikt het van de taalpuristen die niets beters te doen hebben dan te vitten op teksten waar dit of dat niet aan zou kloppen.

Mijd dt-fouten, zorg dat iedereen begrijpt wat je schrijft en zoek verder een andere hobby zeg ik dan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten