Dat het deze keer wat technisch is geef ik gelijk toe, maar ik ben bang dat dit meer een combinatie is van het type schrijven - meer gericht op avontuur/thriller - en in dit geval het onderwerp van luchtvaart. De auteurs die invloed hebben op mijn schrijven presenteren dit vaak op dezelfde wijze, met veel 'harde' gegevens en geschiedenis. Ik denk dat dit als doel heeft een nauwgezet beeld te geven van het voertuig in kwestie, wat vaak een immens verbluffend staaltje van techniek is, en ook om de impact van wat het overkomt in een beter perspectief te stellen. Zeker bij iets als de Tenerife-ramp, dat ook nog eens echt is gebeurd, zodat accuratesse en realisme wat meer aan de orde zijn. Daarbij is de luchtvaart(techniek) heel erg gericht op cijfertjes en waardes, zoals je dan vast wel weet van Air Crash Investigation (inderdaad ook één van mijn bronnen), daar valt moeilijk aan te ontkomen
Mijn sterkste invloed is afkomstig van Clive Cussler (en Alistair MacLean, maar die was ook voor Cussler een invloed), en dat is toch meer de rechttoe-rechtaan-avonturen aanpak. King is natuurlijk hele andere koek - 'De Engelier' heeft toch een heel ander uitgangspunt en doel - en bij hem ligt de nadruk ook meer op de personages en hoe zij het ervaren, zoals jij omschreef bij de suspense. Bij Cussler, en bij mij, draait het meer om de tastbare gebeurtenissen. Dat is inderdaad meer een kwestie van smaak, schrijfstijl en genre. Los daarvan; de passagiers hebben tot op het moment van de crash niets van het gebeuren meegekregen, het enige wat er in hun hoofd is omgegaan is verveling en frustratie. Dat bouwt niet zoveel op en is niet zo boeiend, voor een avonturenverhaal past voor mij het oogpunt van de piloten veel beter en het geeft ook meer duidelijkheid over hoe zoiets kon gebeuren en wat eraan vooraf ging. Na de crash was het enige wat van belang was de verhaallijn van Bragg ter illustratie van de omvang ervan (algemene waarneming) en vooral die van Sutter (persoonlijke waarneming) voor het plot van de rest van het boek
Qua opbouw wil ik ook hetzelfde doen als Cussler: zijn werk begint vaak met een uitgebreide gebeurtenis in het verleden - soms meerdere - doorgaans in de vorm van één of andere ramp. Zijn prologen zijn ook vrij substantieel (in de latere werken is het ook meer een 'Deel 1' van het boek). Na de proloog is er een soort van tweede begin alleen dan in het heden met meteen weer een sterke gebeurtenis, waardoor de hoofdpersoon in een veel omvangrijker gebeuren wordt gestort waar vroeg of laat de proloog weer aan gekoppeld wordt. Die opbouw wil ik ook volgen, zodat het straks in de juiste context wel goed zal aansluiten. Dan hebben we het ook over een verhaal van 200 tot 300 pagina's.
Andere avonturen/thrillerschrijvers die mij beïnvloeden en die vrij dikke pillen kunnen produceren, zoals Clancy of Robinson, komen ook met en forse proloog aanzetten, maar die gaat direct aan het verhaal vooraf. MacLean doet dit over het algemeen niet en kiest meer voor een direct aanpak; je valt letterlijk midden in de actie. Met zoiets ben ik nu ook bezig, maar dat past beter bij kortere verhalen (50 tot 100 pagina's).
Misschien (of eigenlijk, hopelijk) past deze proloog beter als de rest van het verhaal eraan vast zit, zodat de lezer een beter beeld heeft van het type verhaal en de context meer klopt.
Overigens ben ik niet echt een fanatiek liefhebber van vliegtuigen, ik ben meer gefascineerd door dit soort rampen, maar ik heb wel een zwak voor (oude) voertuigen of andere technische hoogstandjes.
En gezien mijn invloeden vind ik het wel fijn om te horen dat het in een wat 'klassieke' stijl is geschreven, wat inderdaad ook mijn doel was

Dat zijn de werken die ik zelf het liefste lees, dus het is niet zo vreemd dat ik ook probeer in die stijl te schrijven.