Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2010, 16:24
anjali
anjali is offline
Ik vraag me iets af. Ik ben nu 23 en heb een bril en heb verschillende oogsterktes ene oog -2.50 en ander -3.00 + cilinderglazen. Ik heb mijn bril al vanaf mijn 14de maar eigenlijk heb ik hem niet echt nodig. Ik gebruik hem alleen voor de tv...zo ben ik het gewoon gewend en vanzelfsprekend als ik op autorijles ga.

Alleen begrijp ik iets niet. Kan ik door het niet dragen van mijn bril of lenzen nu op latere leeftijd dus 23+ een lui oog creëren?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 18:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij kan je een lui oog niet op latere leeftijd krijgen, daar word je mee geboren of niet. Wel kan het meer naar boven komen als je bijvoorbeeld je bril niet draagt of moe bent.
Oud 16-05-2010, 19:04
Verwijderd
Een lui oog ontstaat doordat bij een baby of peuter het ene oog slechter is of langzamer ontwikkelt dan het andere, waardoor de hersenen alleen maar de informatie van het goede oog gebruiken, waardoor de ontwikkeling van het luie oog stagneert (de ogen ontwikkelen zich tot het derde à vierde jaar, dan pas ziet een kind net zo scherp als een volwassene). Doordat de hersenen dat oog 'negeren' beweegt het ook niet goed mee en ga je dus scheel kijken.
Daarom wordt het goede oog afgeplakt bij kinderen met een lui oog: de hersenen moeten dan wel de informatie van het slechte oog gebruiken, waardoor de ontwikkeling daarvan gestimuleerd wordt.

Het dragen van een bril of lenzen heeft daar dus niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan wel hoor. Een bril of lenzen kan gedeeltelijk hetzelfde werken als een pleister. Ik heb een lui oog al sinds ik me kan herinneren en heb toen ik klein was ook met van die pleisters gelopen. Daar is het heel goed mee rechtgetrokken en nu kijk ik alleen nog scheel als ik heel moe ben. Ik kijk alleen wel voornamelijk met mijn goede oog waardoor ik geen diepte zie omdat ik maar met een oog kijk. Nu ik een bril heb met de goede sterkte voor mijn luie oog en niet helemaal de goede sterkte voor mijn goede oog, ga ik juist ook met mijn slechte oog kijken en gaat het beter Ik hoor dit soort verhalen vaker, m'n vriend heeft het ook met z'n lenzen.
Oud 16-05-2010, 20:36
anjali
anjali is offline
Citaat:
Kan wel hoor. Een bril of lenzen kan gedeeltelijk hetzelfde werken als een pleister. Ik heb een lui oog al sinds ik me kan herinneren en heb toen ik klein was ook met van die pleisters gelopen. Daar is het heel goed mee rechtgetrokken en nu kijk ik alleen nog scheel als ik heel moe ben. Ik kijk alleen wel voornamelijk met mijn goede oog waardoor ik geen diepte zie omdat ik maar met een oog kijk. Nu ik een bril heb met de goede sterkte voor mijn luie oog en niet helemaal de goede sterkte voor mijn goede oog, ga ik juist ook met mijn slechte oog kijken en gaat het beter Ik hoor dit soort verhalen vaker, m'n vriend heeft het ook met z'n lenzen.
Er is nog niets bij mij aan de hand hoor. Heb nooit een lui oog gehad, maar mijn vraag was meer: Moet ik ter voorkoming dat ik het op latere leeftijd krijg 24 uur per dag een bril/lenzen dragen?

Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp er wordt gezegd dat paris hilton een lui oog heeft, maar betekent dit dan dat zij met 1 oog niet goed ziet???
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 20:40
silentbob
silentbob is offline
ik heb geen lui oog, maar ben wel scheel(maar wissel wel af met welk oog ik kijk, vandaar geen lui oog)
tot mn 3e waren m'n ogen 'normaal'
dus je hoeft er niet mee geboren te worden

maar op latere leeftijd lijkt me onwaarschijnlijk, mij werd gezegd dat als voor m'n 12e m'n ogen niet leerden samenwerken het nooit meer zou kunnen, na m'n 12e hoefde ik dus ook niet meer naar het ziekenhuis voor controle aan m'n ogen
dus dat je na je 12e scheel word lijkt me ook niet waarschijnlijk

(ik kon btw net voor mn 12e wel met me er op comcentreren m'n ogen samen laten kijken, dus nu heb ik wel altijd de mogelijkheid het verder te ontwikkelen/trainen als ik dat ooit wil, nu ben ik er te lui voor)
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 08:55
Verwijderd
Citaat:
ja ok, op die manier kan het wel ik vatte het op als dat TS bang was om een lui oog te krijgen dóór de lenzen, maar kennelijk bedoelde ze precies het tegenovergestelde.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 14:19
Verwijderd
Wat ik me bij mezelf afvraag:

Ik heb lang zonder lenzen rondgelopen, mijn linkeroog was/is een stuk 'beter' dan mijn rechteroog. Ook als ik nu weleens zonder lenzen achter de computer zit is dat het geval.
Dat betekent dat ik constant met mijn linkeroog het meeste werk loop te doen, kan het nou zo zijn dat mijn rechteroog daar alsnog 'lui' van is geworden?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 21:57
anjali
anjali is offline
Citaat:
Wat ik me bij mezelf afvraag:

Ik heb lang zonder lenzen rondgelopen, mijn linkeroog was/is een stuk 'beter' dan mijn rechteroog. Ook als ik nu weleens zonder lenzen achter de computer zit is dat het geval.
Dat betekent dat ik constant met mijn linkeroog het meeste werk loop te doen, kan het nou zo zijn dat mijn rechteroog daar alsnog 'lui' van is geworden?
hahahaaa dat was dus eigenlijk mijn vraag. jij hebt het beter verwoord.

Ik denk na wat meer gegoogled te hebben dat een lui oog iets is dat alleen bij kinderen voorkomt. Het punt is alleen het komt dus bij kinderen voor die ongelijke oogsterktes hebben en waarbij het betere oog dus het meeste werk doet. Nu mijn ogen pas op latere leeftijd slecht zijn geworden en ik niet altijd bril/lenzen draag hoe gaat het dan?

Ik denk nu zelf dat je niet op latere leeftijd een lui oog kunt krijgen. Volgens mij heeft niemand met slechte ogen gelijke sterktes en als je er bij stil staat hoeveel mensen geen bril/lenzen dragen terwijl ze het wel moeten....tja het zou bijna een volksprobleem worden. Dus ik denk niet dat je later alsnog een lui oog kunt krijgen.

Alleen begrijp ik dit niet (een onbehandeld lui oog zal uiteindelijk leiden tot blindheid van dat oog dus hoe kan dit):

Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 17:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij krijg je het op jonge leeftijd omdat je op oudere leeftijd al gewend bent om beide ogen te gebruiken en dat weten je hersenen dan ook. Dat een lui ook tot blindheid kan leiden vind ik een beetje raar verhaal. Je oog an sich is goed, alleen je hersenen negeren de signalen ervan.
Oud 28-05-2010, 08:47
Verwijderd
Het leidt inderdaad niet tot blindheid, het luie oog wordt niet slechter dan het eerst was, de ontwikkeling stagneert alleen, en de hersenen gebruiken de informatie uit het luie oog niet. Als je links een lui oog hebt en je hebt beide ogen open, dan zie je alleen uit je rechteroog; maar als je je rechteroog sluit, dan zie je alsnog (onscherp) uit het linkeroog.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 10:03
Volk
Volk is offline
Ik heb na mijn 20ste een lui oog gekregen. Ik had een hele tijd maar 1 lens en mijn rechter oog was ontstoken. Nu heb ik een lui oog rechts. Maar ik denk dat dat wel te verminderen is door over een tijdje alleen met rechts te kijken.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 00:46
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ik heb na mijn 20ste een lui oog gekregen. Ik had een hele tijd maar 1 lens en mijn rechter oog was ontstoken. Nu heb ik een lui oog rechts. Maar ik denk dat dat wel te verminderen is door over een tijdje alleen met rechts te kijken.
Maar ik begrijp het niet? Hoe krijg je op oudere leeftijd nou een lui oog?
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 08:33
Verwijderd
Citaat:
Maar ik begrijp het niet? Hoe krijg je op oudere leeftijd nou een lui oog?
Nou zoals ze zegt, door een tijd maar in één oog een lens te dragen als je eigenlijk voor beide ogen lenzen nodig hebt je hersenen gaan dan ook weer het slechtere oog negeren, daardoor kun je ook weer gaan scheelkijken etc. Maar omdat je oog wel uitontwikkeld is, is dat in principe sneller dan bij peuters te verhelpen, door weer in beide ogen lenzen te dragen en het betere oog een aantal uur per dag af te dekken.
Alleen valt zo'n pleister op je oog bij een volwassene wat meer op dan bij een kindje
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten