![]() |
|
![]() |
ik heb geen lui oog, maar ben wel scheel(maar wissel wel af met welk oog ik kijk, vandaar geen lui oog)
tot mn 3e waren m'n ogen 'normaal' dus je hoeft er niet mee geboren te worden maar op latere leeftijd lijkt me onwaarschijnlijk, mij werd gezegd dat als voor m'n 12e m'n ogen niet leerden samenwerken het nooit meer zou kunnen, na m'n 12e hoefde ik dus ook niet meer naar het ziekenhuis voor controle aan m'n ogen dus dat je na je 12e scheel word lijkt me ook niet waarschijnlijk (ik kon btw net voor mn 12e wel met me er op comcentreren m'n ogen samen laten kijken, dus nu heb ik wel altijd de mogelijkheid het verder te ontwikkelen/trainen als ik dat ooit wil, nu ben ik er te lui voor) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat ik me bij mezelf afvraag:
Ik heb lang zonder lenzen rondgelopen, mijn linkeroog was/is een stuk 'beter' dan mijn rechteroog. Ook als ik nu weleens zonder lenzen achter de computer zit is dat het geval. Dat betekent dat ik constant met mijn linkeroog het meeste werk loop te doen, kan het nou zo zijn dat mijn rechteroog daar alsnog 'lui' van is geworden? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk na wat meer gegoogled te hebben dat een lui oog iets is dat alleen bij kinderen voorkomt. Het punt is alleen het komt dus bij kinderen voor die ongelijke oogsterktes hebben en waarbij het betere oog dus het meeste werk doet. Nu mijn ogen pas op latere leeftijd slecht zijn geworden en ik niet altijd bril/lenzen draag hoe gaat het dan? Ik denk nu zelf dat je niet op latere leeftijd een lui oog kunt krijgen. Volgens mij heeft niemand met slechte ogen gelijke sterktes en als je er bij stil staat hoeveel mensen geen bril/lenzen dragen terwijl ze het wel moeten....tja het zou bijna een volksprobleem worden. Dus ik denk niet dat je later alsnog een lui oog kunt krijgen. Alleen begrijp ik dit niet (een onbehandeld lui oog zal uiteindelijk leiden tot blindheid van dat oog dus hoe kan dit): ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Volgens mij krijg je het op jonge leeftijd omdat je op oudere leeftijd al gewend bent om beide ogen te gebruiken en dat weten je hersenen dan ook. Dat een lui ook tot blindheid kan leiden vind ik een beetje raar verhaal. Je oog an sich is goed, alleen je hersenen negeren de signalen ervan.
|
Verwijderd
|
Het leidt inderdaad niet tot blindheid, het luie oog wordt niet slechter dan het eerst was, de ontwikkeling stagneert alleen, en de hersenen gebruiken de informatie uit het luie oog niet. Als je links een lui oog hebt en je hebt beide ogen open, dan zie je alleen uit je rechteroog; maar als je je rechteroog sluit, dan zie je alsnog (onscherp) uit het linkeroog.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Alleen valt zo'n pleister op je oog bij een volwassene wat meer op dan bij een kindje ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De zwarte roos Evil creature | 3 | 31-05-2005 13:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Over wachten, whisky en een paar andere dingen Tovenaar | 9 | 14-01-2005 16:50 | |
Verhalen & Gedichten |
Ook een verhaal Roxjuh | 31 | 22-06-2004 22:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God. Iqra | 94 | 30-07-2003 21:36 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
nederlands boekverslag ard16slot | 2 | 22-05-2003 18:51 |