Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2010, 11:08
jongetje-13
jongetje-13 is offline
Beste,

Ik moet voor natuurkunde een PO inleveren. Ik snap er echter niet veel van.
De situatie is als volgt:

Een bezorger wil niet langer zijn auto hoeven af te sluiten bij elk adres. Het idee is om een alarm te ontwikkelen dat automatisch inschakelt zodra de autosleutel uit het contactslot wordt gehaald. Het alarm moet bovendien aangaan als de deur langer dan 8s openstaat. We nemen aan dat 8s voldoende tijd is voor de bezorger om in- en uit te stappen (het is een supersnelle bezorger!). Het alarm kan alleen uitgeschakeld worden met de autosleutel.

Ontwerp dit alarmsysteem. Gebruik drukknop 1 als het contactslot. Als deze is in-gedrukt zit de sleutel in het slot. Gebruik drukknop 2 als de deur; Is deze ingedrukt dan is de deur open. Gebruik een LED om te laten zien dat het alarm aan/uit is.

http://proto4.thinkquest.nl/~lld029/elec/sysbrd.gif

Kan iemand mij hier helpen?
Je kan ook mailen naar:
Bas_geurts@msn.com
of
Bgeurts@daltonvoorburg.nl

Groet

Bas
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2010, 15:11
mxshaun
mxshaun is offline
Dit is de juiste schakeling. Hieronder volgt een post met de uitleg.

De bovenste drukschakelaar, is in dit geval schakelaar 1. Dus de schakelaar voor het contactslot.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg system.JPG (73.5 KB, 556x gelezen)

Laatst gewijzigd op 26-04-2010 om 15:21.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2010, 15:20
mxshaun
mxshaun is offline
De opdracht is om het gegeven verhaaltje om te schrijven naar het systeembord.

Dus verdeel even de gegeven tekst in onderdelen.

1. Als de sleutel uit het slot wordt gehaald, moet het alarm ingeschakeld worden. (Je kunt er dus bijna uit aflezen dat er een invertor nodig is om het signaal om te wisselen) Als de sleutel IN het slot zit, dan is de drukschakelaar UIT.

2. Als de deur open gaat, moet er een klok gaan lopen. als de deur open gaat is de drukschakelaar ingedrukt en blijft ingedrukt voor die periode. Gegeven in de tekst.

3. Na 8(succesvolle) seconden, moet er een alarm afgaan. dus een lampje gaat branden en blijft branden tot hij uitgeschakeld wordt.

4. Bedenk zelf, dat het alarm dus pas ingeschakeld kan worden als EN de sleutel uit het slot is EN de deur open staat. (dus punt 1 en punt 2 combineren d.m.v. EN-poort)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met citaat reageren
Oud 26-04-2010, 15:22
mxshaun
mxshaun is offline
Als je nog meer uitleg wil, dan hoor ik het vanzelf wel

Succes verder
Met citaat reageren
Oud 26-04-2010, 18:42
arPos
arPos is offline
dat lijkt me vrij simpel via een tijdvertraagd relais te regelen.
maar waarin de contactsleutel als ijkpunt en niet het openen van de deur?

scheelt weer een schakeling imo, en geeft een beetje extra tijd.
Oud 26-04-2010, 19:56
jongetje-13
jongetje-13 is offline
Dankje! Ik ben al een stuk verder!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten