Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2010, 10:28
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Omdat het al een lange tijd niet goed met me ging, ben ik naar een huisarts gegaan die me weer doorverwees naar het GGZ. Na wat gesprekken kwam uit dat ik last heb van een persoonlijkheidsproblematiek. Wat precies moet nog onderzocht worden. Nu heeft mij psychiater me aangemeld voor bij een deeltijdbehandeling, wat ik eigenlijk ook heel fijn vind. Hiervoor was ik ook wel eens één keer in de week naar een psycholoog, maar achteraf merkte ik dat dat te weinig invloed had.
In ieder geval, als ik straks die behandeling volg, ben ik niet in staat om fulltime te werken. Op dit moment studeer ik nog en ik kan ook een paar maanden uitstel krijgen, maar daarna heb ik naast mijn bijbaan geen vaste inkomen meer. Sowieso ben ik van plan om het met mijn psychiater over te hebben hoe ik dat dan moet oplossen, maar ik vroeg me af of mensen op dit forum daar ervaring mee hebben. Ik heb in het verleden wel eens fulltime gewerkt, maar ging daar helemaal ten onder aan. Echter ben ik bang dat ik met een parttime baan mijn vaste lasten niet kan betalen.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-04-2010, 10:56
Verwijderd
Wat je ook doet, neem geen ontslag! Ook al kan je niet werken, dan meldt je je ziek en kom je in de ziektewet. Dan krijg je toch uitbetaald. Mocht je dan nog niet rond kunnen komen, kan je eventueel een toeslag aanvragen.

Daarnaast bestaat er een uitkering voor jonggehandicapten (WaJong uitkering). Daar is genoeg info over te vinden op internet. Er zijn natuurlijk wel bepaalde regels waar je aan moet voldoen om die uitkering te kunnen krijgen. Maar die kan je ook allemaal vinden. Google is je vriend.

Sterkte met alles.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2010, 16:40
Verwijderd
In België kun je op de ziekenkas komen te staan als je psychische problemen hebt, dan krijg je een uitkering en kan je niet werken. Maar ik was al werkloos toen dat gebeurde, dus ik weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat als je werk hebt. En sowieso niet hoe het in Nederland gaat. Maar hier is het wel zo dat mensen een hele tijd ziek kunnen zijn en dan die tijd ook ziek kunnen zijn op hun werk. Het werk gaat dan meestal op zoek naar een (interim)vervanger voor de periode dat de ziekte duurt.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2010, 17:08
Verwijderd
Ik heb een WAjong uitkering. Die kun je krijgen als je voor je 17de al arbeidsongeschikt was, of als je voor je 30ste arbeidsongeschikt bent geworden en een half jaar hebt gestudeerd. Maargoed, als je je vaste lasten niet van een parttime baan kunt betalen, dan waarschijnlijk ook niet van een WAjong uitkering. Als je werk hebt kun je ook in de ziektewet komen, hoe dat precies zit weet ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2010, 17:47
Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Bedankt voor jullie advies. Ik zal verder kijken op Google. Aangezien ik op dit moment maar een 3 uur contract heb (werk wel meer uren), zal ziektewet wel niets worden.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 17:32
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik zou je even goed laten adviseren door iemand die er verstand van heeft, want je zit bij een wajong ook altijd met 52 weken wachttijd. Normaal is dit geen probleem als je dit hard kunt maken op papier, maar hulp is daarbij wel handig. De regels zijn sowieso per dit jaar veranderd. Zo krijg je bijvoorbeeld geen uitkering met terugwerkende kracht meer. Zie hier: http://www.uwv.nl/wajong/actueel/verschillen.aspx

Maar als je een deeltijdbehandeling gaat doen kan ik je wel al geruststellen dat je normaalgesproken wel in aanmerking komt voor een uitkering. (Uit ervaring gesproken.)

Wajong
U kunt vanaf uw 18e jaar Wajong krijgen als u al op jonge leeftijd een ziekte of handicap kreeg. Dat houdt in dat u hulp krijgt om werk te vinden en te behouden. Of ondersteuning als u een opleiding volgt. Als u niet kunt werken krijgt u een Wajong-uitkering.

Wia
Hoe werkt WIA?
Als u langdurig ziek bent, kunt u een WIA-uitkering aanvragen. U kunt hier de WIA-uitkering aanvragen. Ook vindt u hier informatie over de verschillende WIA-uitkeringen. En hoe wij u kunnen helpen als u weer (meer) gaat werken.

Bron: www.uwv.nl
Reageren

Regels voor berichten