Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2010, 21:19
Shakespeare?
Shakespeare? is offline
Hoi allemaal,

Het is mijn grote droom om schrijfster te worden. Omdat ik weet dat ik niet de enige ben, heb ik deze droom altijd opzij geschoven. Onlangs ben ik gestopt met mijn opleiding, psychologie, omdat het me niet beviel.

Ik probeer nu iets te vinden dat toch dichterbij mijn ambities ligt. Ik twijfel tussen Nederlandse taal en cultuur, journalistiek en literatuurwetenschap. Er is nog een optie, namelijk de schrijversvakschool. Deze lijkt me het leukst. Nadeel alleen is dat het geen reguliere opleiding is. Dat houdt in: geen studiefinanciering, geen OV. Bovendien geeft de opleiding, hoewel je er vast veel van leert, volgens mij geen garantie tot publicatie.

Om een lang verhaal kort te houden: zijn er misschien mensen die Nederlandse taal en cultuur, journalistiek of literatuurwetenschap studeren, die me hierover iets kunnen vertellen? Misschien zelfs iemand die ervaring heeft met de schrijversvakschool? Waarom heb je juist voor die studie gekozen, waar studeer je het, hoe bevalt het?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt,

Shakespeare?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2010, 10:55
Lydia Field
Lydia Field is offline
Correct me if I'm wrong maar je vragen geven me een beetje de indruk dat je e.e.a niet echt onderzocht hebt. Kijk bijvoorbeeld eens hier:

http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/1309 (duurt lang om te laden).

Schrijf je al zelf en heb je al eens geprobeerd iets uit te geven? Sommige uitgevers sturen wel een commentaren terug met je manuscript en je kunt daar veel van leren. Ik heb zelf de opleiding van Syd Field gedaan vorig jaar, geen schrijversvakschool maar ik ben er wel erg wijs van geworden.
Ik denk overigens dat geen enkele school je garantie op werk geeft als je er zelf energie in steekt. In dit geval: als je niet zelf veel schrijft bijvoorbeeld en regelmatig submissions instuurt. Volgens mij heb je geen schrijversvakschool nodig om gepubliceerd te worden.
Oud 01-05-2010, 11:55
WAT
WAT is offline
ik ga volgend jaar in Engeland een opleiding literatuur en schrijven volgen. Mijn droom is om ook ooit echt er van te kunnen leven maar als back-up wil ik docent Engels worden, zo weet ik zeker dat ik een baan zal krijgen om mezelf te onderhouden.

In Nederland zijn er niet veel officiële opleidingen idd, daar bij op geteld schrijf ik al jaren in het Engels en is mijn genre ook niet groot genoeg dat ik ook werkelijk zou verkopen als ik alleen in het Nederlands zou schrijven.
Ik ben bezig om langzaam op iets betere websites gepubliceerd te worden en een van mijn fans edit mijn werk ook.

Voor de rest ben ik het met Lydia eens, je moet vooral zelf bereid zijn er veel voor te doen en sterk in je schoenen staan.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 15:00
Verwijderd
Kijk anders eens op het PureFantasy forum, daar zitten oa veel professionele schrijvers die je zeker van goede tips kunnen voorzien. Je ziet daar ook direct dat er maar weinig mensen echt uitgegeven worden.
Een back-up als docent is natuurlijk een goed idee, maar er zijn slechts weinig mensen die ook echt van het schrijverschap kunnen leven.
Als je aan deadlines wilt wennen zou ik je willen aanraden eens met NaNoWriMo mee te doen, een wedstrijd waarin je binnen een bepaalde tijd (ongeveer een maand dacht ik) 50.000 woorden moet zien te halen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 15:41
MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
ik ga volgend jaar in Engeland een opleiding literatuur en schrijven volgen. Mijn droom is om ook ooit echt er van te kunnen leven maar als back-up wil ik docent Engels worden, zo weet ik zeker dat ik een baan zal krijgen om mezelf te onderhouden.

In Nederland zijn er niet veel officiële opleidingen idd, daar bij op geteld schrijf ik al jaren in het Engels en is mijn genre ook niet groot genoeg dat ik ook werkelijk zou verkopen als ik alleen in het Nederlands zou schrijven.
Ik ben bezig om langzaam op iets betere websites gepubliceerd te worden en een van mijn fans edit mijn werk ook.

Voor de rest ben ik het met Lydia eens, je moet vooral zelf bereid zijn er veel voor te doen en sterk in je schoenen staan.
Uh? Je acht de kans dat je zou verkopen groter omdat er meer competitie is?

Ontopic: Ik denk toch dat 90% van de carričremogelijkheden als schrijver uit talent en doorzettingsvermogen voortkomt. Je zult ongetwijfeld wat leren op zo'n schrijversvakschool, maar ik vraag me oprecht af of de schrijvers die na die vakschool succesvol gedebuteerd zijn daar zonder die opleiding niet in geslaagd zouden zijn.

Ik zou gewoon gaan studeren wat je het leukst vindt, of dat nou literatuurwetenschap, Nederlands of een vakschool is. En altijd blijven schrijven natuurlijk, en proberen je schrijfsels de wereld in te brengen door bijvoorbeeld schrijfwedstrijden.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2010, 20:05
WAT
WAT is offline
Citaat:
Uh? Je acht de kans dat je zou verkopen groter omdat er meer competitie is?
nee, ik acht de kans dat uitgevers mij aannemen groter omdat in nederland er te weinig publiek is en in het Engels het publiek groter. En in verhouding zal de competitie gelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 10:14
Verwijderd
Dat je verhaal in een taal is geschreven die niet veel mensen in Nederland hebben, wil niet zeggen dat je verhaal zomaar wordt uitgegeven. Als het Engelstalig is, maar totaal niet goed, dan word je alsnog even snel geweigerd/uitgegeven als ieder ander.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2010, 16:14
WAT
WAT is offline
Citaat:
Dat je verhaal in een taal is geschreven die niet veel mensen in Nederland hebben, wil niet zeggen dat je verhaal zomaar wordt uitgegeven. Als het Engelstalig is, maar totaal niet goed, dan word je alsnog even snel geweigerd/uitgegeven als ieder ander.
Ik schrijf gay-romance met een psychologisch tintje. Terwijl ik hier in Nederland misschien op zijn best 3.000 boeken van zal kunnen verkopen als het ECHT aan slaat is het gemakkelijker in het Engels. Mijn verkoop is dan gemakkelijker toch al 300.000 omdat dit een veel groter publiek is.
Zoals ik in mijn laatste zin al zei, de competitie zal gelijk zijn (in verhouding), wat betekend dat mijn werk nogsteeds super goed zal moeten zijn om uberhaupt al te verkopen.

Maar dit is niet waar dit topic over gaat, de TS wil weten wat een goede opleiding is om te doen als ze schrijver wil worden, als je meer wilt weten van mij mag je me altijd pmmen.

OT: Ik denk dat uit je keuzes journalistiek het beste zou zijn, zo leer je goed schrijven en toch een zekere eigen vrijheid in schrijfstijl te houden (wat ik soms hoor je afgeleerd word als je literatuur of iets in die richting gaat studeren). Succes anyway!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten