Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2010, 13:03
piet-r
piet-r is offline
Hallo lezer,

met natuurkunde moeten wij zelf iets bedenken om te maken, en wij zijn van plan schuifdeuren na te maken. met een systeembord hebben wij kunnen regelen dat er met sensoren beweging wordt geregistreerd zodat de deur dan opengaat, als er geen beweging is blijft de deur nog 5 seconden open,

however, dat systeembord gedoe zit wel goed bij ons, alleen wij hebben geen idee hoe we schuifdeuren kunnen namaken, wat voor motor hebben we nodig en waar kunnen we die uit halen, enzovoort...... En, is het wel mogelijk om dit met een motortje gedaan te krijgen..?

Het is namelijk de bedoeling dat bij een signaal de deur open gaat/is, en da hij bij GEEN signaal dicht gaat, hij moet dus ook nog dicht gaan terwijl er geen signaal meer is.. ook zou het mooi zijn als de motor niet blijft draaien als de deur al open is... open is open.

wij hebben niet echt verstand van motortjes en onze leraar ook niet
dus, hoe zouden we dit gedaan kunnen krijgen??
wij hopen op een antwoord,
groeten

Laatst gewijzigd op 17-05-2010 om 13:05. Reden: duidelijkheid
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2010, 17:28
Verwijderd
Je kan met een standaard elektromotortje al een heel eind komen, althans ik neem aan dat je op kleine schaal iets wil maken. Dus gewoon met technisch lego oid. Je kan dat motortje dan aansturen.
Je kan het eenvoudig de andere kant op laten lopen door de stroom om te zetten. Zo kan je het open en dicht doen, je zet er dan ook nog een stroomonderbreker tussen die er voor zorgt dat hij na een aantal wentelingen gewoon stopt.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 16:05
piet-r
piet-r is offline
Citaat:
Je kan met een standaard elektromotortje al een heel eind komen, althans ik neem aan dat je op kleine schaal iets wil maken.
Heee, thanks for reageren!! ik ben vandaag op school wezen rondkijken en heb nu een motortje dat loopt, maar nu het volgende....

Citaat:
Je kan het eenvoudig de andere kant op laten lopen door de stroom om te zetten. Zo kan je het open en dicht doen, je zet er dan ook nog een stroomonderbreker tussen die er voor zorgt dat hij na een aantal wentelingen gewoon stopt.
Bedoel je met de andere kant op lopen dat ik dat met wisselspanning moet doen? of handmatig? en die stroomonderbreker, hoe werkt dat? Ik kan ipv een stroomonderbreker natuurlijk ook een sensor doen bedenk ik net.... dus dat komt wel goed. Maar over dat wisselen zou ik wel meer willen weten!

laterzz
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 08:48
Verwijderd
Citaat:
Heee, thanks for reageren!! ik ben vandaag op school wezen rondkijken en heb nu een motortje dat loopt, maar nu het volgende....

Bedoel je met de andere kant op lopen dat ik dat met wisselspanning moet doen? of handmatig?
laterzz
Nee handmatig, met wisselspanning kan je het eigenlijk niet controleren.
Als je de + en de - omdraait, draaien de meeste motortjes andersom.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 16:34
arPos
arPos is offline
het makkelijkst is als je gebruik kan maken van een omkeerschakelaar en tijdrelais.
Oud 22-05-2010, 08:19
piet-r
piet-r is offline
heey heb het nu met 2 relaitjes gedaan die nooit tegelijkertijd dicht kunne staan en da loopt bij de ene relais de stroom zeg maar van 'links' en bij de andere relais van 'rechts' de motor in! thanks for the tips
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten