Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
als je als doel voor jezelf stelt dat je de marathon wilt gaan lopen wil je wel serieus gaan hardlopen. als je idd geen idee hebt of het wel iets voor je is zou ik ook niet direct hardloopschoenen aanschaffen, maar voor veel andere sporten kan je ze ook aan (binnen of buiten het veld). zodra je eenmaal serieus wilt gaan hardlopen (en de marathon is erg serieus) is het wel belangrijk om op goede hardloop schoenen te lopen. deze hoeven echt geen 100 euro te kosten, maar het is wel belangrijk dat je op goede schoenen loopt. op slechte/versleten schoenen lopen met hardlopen is net zo iets als de vierdaagse lopen op blote voeten (en ja ik weet het er zijn mensen die dat hebben gedaan met succes, maar toch is het niet erg slim) |
![]() |
|
De marathon vraagt minimaal een jaar voorbereiding als je blessures wilt voorkomen.
Afstanden boven de 35 km zijn heel zwaar. Nu denk je misschien, die laatste 7 km wat kan dat kwaad? Maar je lichaam gaat gewoon op slot na 35 km. Dat komt omdat je onmogelijk genoeg koolhydraten kan opslaan om te verbranden. Met als gevolg dat je lichaam nog slechts alleen vetten moet gaan verbranden boven de 35 km. Dit kost heel veel energie, waardoor je heel diep moet gaan. Bovendien vraagt het heel veel van je gewrichten en spieren, die er helemaal niet op gebouwd zijn om 3-4 uur te lopen. Zelf ben ik het afgelopen half jaar in training voor de halve marathon. Hiervoor heb ik een trainingschema van runinfo.nl gevolgd. Ik train 4-5 keer in de week tussen de 30 en 90 minuten per training en ik zou het niet aandurven om nu een marathon te gaan lopen. Je lichaam moet wennen aan een inspanning van 3-4 uur. Daarvoor moet je verschillende halve marathons gelopen hebben en ook regelmatig (1 keer per week) 2-3 uur trainen achter elkaar. Je moet sowieso minimaal 3-4 keer per week duurtrainingen doen van minimaal 1 uur. Stel dat je dat gaat doen, dan kost het je minimaal een half jaar om je klaar te stomen voor de marathon. Maar wil je het verantwoord doen, dan zul je een jaar voorbereiding moeten pakken, waarbij je na 20 weken een halve marathon gaat lopen en daar een stuk of 4 van loopt in de maanden erna. Vervolgens loop je een keer of 2 een 32 km in 2 maanden. Als je dan nog blessurevrij bent kun je een marathon starten, maar dan ben je dus minimaal een jaar verder. Het kan sneller, maar de kans op blessures is dan heel groot. Groeten, Mark.
||
Citaat:
![]() Natuurlijk moet je fysiek in goede staat zijn, maar volgens mij zit het uitlopen van de marathon vooral tussen de oren. Je moet je erin stuk kunnen bijten. Overigens wordt het nut van hardloopschoenen betwist, honkballertje. Er zijn mensen die beweren dat het blootvoets beter is, ware het net dat je voetzool dat vaak neit aankan. ...Ik vind het ook lariekoek. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zie zo vaak mensen slecht hardlopen: voorovergebogen, de voeten komen amper nog van de grond, er zit geen gelijkmatig ritme meer in, en dat allemaal omdat ze te snel en te ver willen voordat ze eraan toe zijn. Dat is dus verkeerd. Je grenzen verleggen is goed, maar jezelf uitputten kan een averechtse uitwerking op je lichaam en je motivatie hebben. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zie hier bijvoorbeeld, of google maar eens. De mens wordt niet voor niets met blote voeten geboren ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overigens denk ik dat als je met het juiste schema loopt, dat je het binnen 2 jaar ruimschoots moet kunnen doen hoor. |
![]() |
|
Ik kan maar 2 dagen per week hardlopen en een marathon is het uiteindelijke doel. Ik wil eerder al wel andere afstanden lopen. Bijvoorbeeld de Cityrun in oktober 3 of 6 km. Maar ik werk naar de marathon toe. En het heeft allemaal geen haast, het moet leuk blijven. Ik wil ook een leven hebben naast alleen trainen.
|
![]() |
|
ik denk dat Gambokker bedoelde dat lange afstanden hardlopen slecht is voor de gewrichten. (tenminste ik dacht dat het zo bedoeld werd).
ik zou namelijk niet weten waarom lange afstanden wandelen ooit slecht kan zijn voor de gewrichten aangezien je dan veel zachter neerkomt op de grond dan met hardlopen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Houdt dit topic hoog zodat Onzin - ook in de herfst - niet vergeet hard te lopen! Verwijderd | 500 | 23-05-2015 14:36 | |
Lichaam & Gezondheid |
Hardlooptopic #3 Miracle | 500 | 29-11-2007 21:27 | |
Lichaam & Gezondheid |
Marathon lopen Verwijderd | 47 | 31-05-2007 20:35 | |
Vrije tijd |
Welke sport haat je? BrunetJuh | 148 | 07-12-2005 18:06 | |
Lichaam & Gezondheid |
Halve marathon lopen Delicate | 28 | 08-02-2005 22:56 |