Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2010, 11:51
Volk
Volk is offline
Ik wil graag ook iets presteren op het gebied van sport en heb besloten dat ik een marathon wil lopen. Volgens mij kan iedereen dat met de juiste training. Hebben jullie nog tips? Ik hoef hem niet te winnen, alleen maar uit te lopen. En het hoeft niet volgende week, maar pas als ik er klaar voor ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2010, 12:39
brands
brands is offline
Ik heb het ook nog nooit gelopen, maar hoor zo hier en daar wel wat. Hier een aantal tips:
- Goeie schoenen, neem schoenen die lekker zitten (denk dat je het beste wat oudere schoenen kan gebruiken)
- Elke keer als je traint een stukje verder lopen. Dus begin met 1 km, daarna 1,5km en dan zo opbouwen. Anders ben je na een aantal km al bek af.
- Als het warm weer is: genoeg blijven drinken

Zo hier wat tips. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Brands
Oud 24-05-2010, 12:15
stout!
stout! is offline
Kijk eens in het hardlooptopic, daar zijn ook mensen (waaronder ikzelf) bezig met hardlopen opbouwen via een schema van Start2Run. Dit werkt erg goed en het gaat geleidelijk, waardoor je de kans op overbelasting/blessures kleiner maakt.

Ik zou je aanraden eerst naar 10 kilometer toe te trainen hiermee en van daaruit verder te gaan. Dan heb je ervaring met hardlopen en kun je beter inschatten hoe snel je hoeveel verder kan. Als je de smaak te pakken hebt, kun je beginnen met het lopen van wedstrijden van 5 of 10 kilometer, en daarna een halve marathon.

Er zijn ook klasjes van mensen die trainen voor de marathon, maar daarvoor moet je conditie denk ik al een eind op weg zijn.

Hoe is je conditie nu? Loop je weleens hard?

Trainen voor een marathon duurt erg lang en is geen korte termijn doel . Ik zou het dus onderverdelen in sub-doelen, om gemotiveerd te blijven.

Mijn conditie is al erg verbeterd en ik ren pas 5 kilometer . Maar het is erg lekker en verslavend.
Oud 24-05-2010, 18:17
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik heb het ook nog nooit gelopen, maar hoor zo hier en daar wel wat. Hier een aantal tips:
- Goeie schoenen, neem schoenen die lekker zitten (denk dat je het beste wat oudere schoenen kan gebruiken)
- Elke keer als je traint een stukje verder lopen. Dus begin met 1 km, daarna 1,5km en dan zo opbouwen. Anders ben je na een aantal km al bek af.
- Als het warm weer is: genoeg blijven drinken

Zo hier wat tips. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Brands
beter dat je geen oude schoenen neemt, maar gewoon hardloopschoenen. ze worden niet voor niets gemaakt.

voor de rest eerst kijken hoever je kan komen in een 'normaal' hardlooptempo en vanaf daar proberen steeds verder te komen zonder dat je veel langzamer gaat rennen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2010, 19:01
brands
brands is offline
Citaat:
beter dat je geen oude schoenen neemt, maar gewoon hardloopschoenen. ze worden niet voor niets gemaakt.
Om te oefenen kun je toch simpele schoenen gebruiken? Zonder eerst hardloopschoenen aan te schaffen? Als je het leuk vind kun je dat toch beter doen?
Oud 24-05-2010, 21:08
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Om te oefenen kun je toch simpele schoenen gebruiken? Zonder eerst hardloopschoenen aan te schaffen? Als je het leuk vind kun je dat toch beter doen?
ligt eraan.
als je als doel voor jezelf stelt dat je de marathon wilt gaan lopen wil je wel serieus gaan hardlopen. als je idd geen idee hebt of het wel iets voor je is zou ik ook niet direct hardloopschoenen aanschaffen, maar voor veel andere sporten kan je ze ook aan (binnen of buiten het veld). zodra je eenmaal serieus wilt gaan hardlopen (en de marathon is erg serieus) is het wel belangrijk om op goede hardloop schoenen te lopen. deze hoeven echt geen 100 euro te kosten, maar het is wel belangrijk dat je op goede schoenen loopt. op slechte/versleten schoenen lopen met hardlopen is net zo iets als de vierdaagse lopen op blote voeten (en ja ik weet het er zijn mensen die dat hebben gedaan met succes, maar toch is het niet erg slim)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 18:07
Mark
Mark is offline
De marathon vraagt minimaal een jaar voorbereiding als je blessures wilt voorkomen.

Afstanden boven de 35 km zijn heel zwaar. Nu denk je misschien, die laatste 7 km wat kan dat kwaad? Maar je lichaam gaat gewoon op slot na 35 km. Dat komt omdat je onmogelijk genoeg koolhydraten kan opslaan om te verbranden. Met als gevolg dat je lichaam nog slechts alleen vetten moet gaan verbranden boven de 35 km. Dit kost heel veel energie, waardoor je heel diep moet gaan. Bovendien vraagt het heel veel van je gewrichten en spieren, die er helemaal niet op gebouwd zijn om 3-4 uur te lopen.

Zelf ben ik het afgelopen half jaar in training voor de halve marathon. Hiervoor heb ik een trainingschema van runinfo.nl gevolgd. Ik train 4-5 keer in de week tussen de 30 en 90 minuten per training en ik zou het niet aandurven om nu een marathon te gaan lopen. Je lichaam moet wennen aan een inspanning van 3-4 uur. Daarvoor moet je verschillende halve marathons gelopen hebben en ook regelmatig (1 keer per week) 2-3 uur trainen achter elkaar. Je moet sowieso minimaal 3-4 keer per week duurtrainingen doen van minimaal 1 uur. Stel dat je dat gaat doen, dan kost het je minimaal een half jaar om je klaar te stomen voor de marathon. Maar wil je het verantwoord doen, dan zul je een jaar voorbereiding moeten pakken, waarbij je na 20 weken een halve marathon gaat lopen en daar een stuk of 4 van loopt in de maanden erna. Vervolgens loop je een keer of 2 een 32 km in 2 maanden. Als je dan nog blessurevrij bent kun je een marathon starten, maar dan ben je dus minimaal een jaar verder.

Het kan sneller, maar de kans op blessures is dan heel groot.

Groeten, Mark.
Oud 26-05-2010, 09:50
Volk
Volk is offline
Bedankt voor de info. Ik dacht inderdaad al dat ik er minimaal een jaar mee bezig zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2010, 19:38
SketchyKo
SketchyKo is offline
zo, das lang! nooit gedacht, ik heb er dan ook geen verstand van ik ben ook net begonnen met hardlopen, alleen ben ik echt al heel snel moe Hoe kan ik dit voorkomen?
Oud 20-06-2010, 20:43
Scoot
Scoot is offline
Citaat:
zo, das lang! nooit gedacht, ik heb er dan ook geen verstand van ik ben ook net begonnen met hardlopen, alleen ben ik echt al heel snel moe Hoe kan ik dit voorkomen?
Stug doorgaan, en langzaam opbouwen. Je zult nog vaak ontmoedigt zijn, maar als je doorbijt komt het goed.

Natuurlijk moet je fysiek in goede staat zijn, maar volgens mij zit het uitlopen van de marathon vooral tussen de oren. Je moet je erin stuk kunnen bijten.

Overigens wordt het nut van hardloopschoenen betwist, honkballertje. Er zijn mensen die beweren dat het blootvoets beter is, ware het net dat je voetzool dat vaak neit aankan.
...Ik vind het ook lariekoek.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 10:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Een veel gemaakte fout is dat mensen te hard gaan lopen. Je hoeft geen trein te halen. Je moet gewoon zorgen dat je lichaam wel de hardloopbewegingen maakt, maar dit kan ook op een laag tempo. Loop een stukje tussendoor als je moe wordt, gun je lichaam even een moment om te herstellen.

Ik zie zo vaak mensen slecht hardlopen: voorovergebogen, de voeten komen amper nog van de grond, er zit geen gelijkmatig ritme meer in, en dat allemaal omdat ze te snel en te ver willen voordat ze eraan toe zijn. Dat is dus verkeerd. Je grenzen verleggen is goed, maar jezelf uitputten kan een averechtse uitwerking op je lichaam en je motivatie hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 11:29
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Stug doorgaan, en langzaam opbouwen. Je zult nog vaak ontmoedigt zijn, maar als je doorbijt komt het goed.

Natuurlijk moet je fysiek in goede staat zijn, maar volgens mij zit het uitlopen van de marathon vooral tussen de oren. Je moet je erin stuk kunnen bijten.

Overigens wordt het nut van hardloopschoenen betwist, honkballertje. Er zijn mensen die beweren dat het blootvoets beter is, ware het net dat je voetzool dat vaak neit aankan.
...Ik vind het ook lariekoek.
tja er zijn ook mensen die de 4daagse op klompen gaan lopen, maar dat is dan ook niet ineens beter
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 12:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
op slechte/versleten schoenen lopen met hardlopen is net zo iets als de vierdaagse lopen op blote voeten (en ja ik weet het er zijn mensen die dat hebben gedaan met succes, maar toch is het niet erg slim)
Nou, er zijn steeds meer professionele lopers en sportartsen die de voordelen van blootsvoets lopen onderkennen.

Zie hier bijvoorbeeld, of google maar eens.

De mens wordt niet voor niets met blote voeten geboren
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 12:25
Volk
Volk is offline
Ik zou ook graag op blote voeten rennen. Maar aangezien ik buiten ren...

Ik ben nu trouwens van mening dat ik het niet in 1 jaar ga halen. Ik denk dat als ik goed voorbereid wil zijn voor de marathon ik minstens 2 jaar bezig ga zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 16:34
SketchyKo
SketchyKo is offline
Bedankt allemaal voor de tips! ik zal eraan denken!
Oud 21-06-2010, 16:37
Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Ik zou ook graag op blote voeten rennen. Maar aangezien ik buiten ren...

Ik ben nu trouwens van mening dat ik het niet in 1 jaar ga halen. Ik denk dat als ik goed voorbereid wil zijn voor de marathon ik minstens 2 jaar bezig ga zijn.
Is het toch niet beter je toe te leggen op een kortere afstand? "Ik heb een marathon gelopen" spreekt natuurlijk wel tot de verbeelding, maar als het zo lang gaat duren...

Overigens denk ik dat als je met het juiste schema loopt, dat je het binnen 2 jaar ruimschoots moet kunnen doen hoor.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2010, 19:11
Volk
Volk is offline
Ik kan maar 2 dagen per week hardlopen en een marathon is het uiteindelijke doel. Ik wil eerder al wel andere afstanden lopen. Bijvoorbeeld de Cityrun in oktober 3 of 6 km. Maar ik werk naar de marathon toe. En het heeft allemaal geen haast, het moet leuk blijven. Ik wil ook een leven hebben naast alleen trainen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2010, 21:44
liquidRain
liquidRain is offline
xD nee, niet iedereen kan dit "hardlopen" lopen daarentegen kunnen de meeste mensen zonder training wel.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 17:52
Gambokkur
Gambokkur is offline
Zo'n lange afstanden lopen is slecht voor de gewrichten.
Oud 30-06-2010, 18:01
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
Zo'n lange afstanden lopen is slecht voor de gewrichten.
Licht aan je techniek hoor... En lopen is iets anders als HARDlopen.
Oud 01-07-2010, 16:11
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Licht aan je techniek hoor... En lopen is iets anders als HARDlopen.
volgens mij ging het in dit topic echter over hardlopen en niet over wandelen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 17:10
liquidRain
liquidRain is offline
Citaat:
volgens mij ging het in dit topic echter over hardlopen en niet over wandelen.
Ja daarom wees ik er ook op...
Oud 01-07-2010, 21:59
honkballertje
honkballertje is offline
ik denk dat Gambokker bedoelde dat lange afstanden hardlopen slecht is voor de gewrichten. (tenminste ik dacht dat het zo bedoeld werd).

ik zou namelijk niet weten waarom lange afstanden wandelen ooit slecht kan zijn voor de gewrichten aangezien je dan veel zachter neerkomt op de grond dan met hardlopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten