Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2010, 22:11
peter3
peter3 is offline
Hallo,

Ik ben peter en zit in 4 havo. Waarschijnlijk blijf ik dit jaar zitten.
Ik heb al veel gedaan om een passende opleiding voor mij te vinden, en ik weet bijna zeker dat werktuigbouwkunde het gaat worden. Ik wil dit uiteindelijk op hbo niveau.

Maar als ik dit jaar blijf zitten en ga dan naar het hbo dan duurt het nog 6 jaar. Doe ik na dit jaar mbo, en daarna hbo dan duurt het iets meer als 6 jaar, omdat je dan geen stage meer hoeft te doen.

Welke weg zouden jullie aanraden? Ik zelf nijg om via het mbo te gaan. Maar bijna iedereen zegt dat ik beter via de havo kan gaan omdat ik anders geen diploma heb. maar ik wil dingen gaan doen die mij interesseren. en dat is de techniek.
Ook zit ik ermee dat de examen eisen zwaarder worden. vooral met engels daar sta ik nu een 4.5 voor.

ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.

peter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2010, 10:30
MizZoo
MizZoo is offline
Ik zou je toch ook aanraden om je papiertje te halen. Staat beter op je CV, en je kunt altijd nog een andere opleiding doen mocht je over 20 jaar andere interesses hebben. (Misschien nu ondenkbaar, maar het is toch handig om er rekening mee te houden). Daarnaast is MBO een vrij laag niveau voor jou, aangezien je HAVO doet. Het is waarschijnlijk leuker om een opleiding te hebben die op jouw niveau zit.

Gewoon keihard werken deze laatste paar weken, misschien red je het wel gewoon en dan hoef je je nergens zorgen over te maken
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 11:30
peter3
peter3 is offline
bedank voor je antwoord.
Had er geen rekening mee gehouden dat als ik weer een andere opleiding wil gaan doen dat ik weer bij het mbo moet beginnen.

Verder kan ik dit jaar nog halen. ( heb veel 5.4 en 5.3 alleen engels is een diepe.
Ik ga er gewoon de laatste paar weken hard mijn best doen, misschien haal ik het wel. en anders gewoon een jaartje over doen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 17:33
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Hoe hard heb je er dit jaar voor gewerkt?
Heb je echt elke dag de hele dag zitten studeren voor deze cijfers?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:43
peter3
peter3 is offline
Ik heb dit jaar niet geweldig mijn best gedaan
Ik maak meestal wel mijn huiswerk. en voor een pw leer ik. Maar niet echt heel veel. Denk dat het komt omdat ik het 3e jaar makkelijk heb gehaald. En de overstap van onderbouw naar bovenbouw is ook niet makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2010, 19:51
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik heb dit jaar niet geweldig mijn best gedaan
Ik maak meestal wel mijn huiswerk. en voor een pw leer ik. Maar niet echt heel veel. Denk dat het komt omdat ik het 3e jaar makkelijk heb gehaald. En de overstap van onderbouw naar bovenbouw is ook niet makkelijk.
Als je van jezelf weet dat je wel beter kunt door meer inzet te tonen zou ik zeggen dat je de 4e klas over zou moeten doen.
Als je denkt dat je echt niet beter kunt zou je mbo moeten doen want anders gooi je alleen nog maar een jaar weg.

Oh en het is niet verstandig om te denken hoe lang het nog duurt voordat je klaar bent met je studie. Daar kan je misschien ook nog wel vertraging enzo oplopen. Leef gewoon op het moment en wees niet zo panisch over dat je misschien wel een jaartje 'te lang' op school zit.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 09:20
Verwijderd
Waarschijnlijk vind je het over zes jaar alleen maar jammer dat je studietijd bijna over is en je ineens een verantwoordelijke volwassene moet worden

Maargoed, als je dit jaar nog kunt halen moet je daar gewoon voor gaan . Die twee krappe onvoldoendes kun je nog best ophalen naar een zes en dan zorg je gewoon dat je voor Engels een vijf staat, met 1 onvoldoende kun je gewoon over. En dan neem je volgend jaar bijles voor Engels zodat het op je eindexamen geen struikelblok wordt
Met citaat reageren
Oud 17-05-2010, 10:38
Daboman
Daboman is offline
Er wordt heel zwaar getild aan werkervaring. Daardoor lijkt MBO en van daaruit doorgroeien naar HBO de beste optie als je het niet haalt. Het zou mij dan ook niets verbazen wanneer je op het MBO meer met de praktijk bezig bent dan op het HBO en dus meer werkervaring hebt.

Maar als je wel over gaat zou ik de reguliere weg, m.a.w. havo --> HBO aanbevelen. En natuurlijk zou je je gewoon ervoor moeten inzetten om dit jaar gewoon te halen.
Oud 19-05-2010, 23:08
sean_b
sean_b is offline
Hallo Peter,

Ik reageer misschien niet rechtstreeks op je vraag, maar ik heb wel een stukje ervaring waar je misschien je voordeel mee kan doen.

Ik heb HBO Werktuigbouw gedaan, mijn ervaring is dat de havisten het beter doen dan de Mbo'ers.
Dit komt vooral door de wiskunde basis die je op de havo opdoet.

Mijn advies is, proberen je HAVO diploma te halen, je basis is dan veel breder, aangezien je met MBO je direct in een vak verdiept.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 06:12
Krav Maga
Krav Maga is offline
Citaat:
Hallo Peter,

Ik reageer misschien niet rechtstreeks op je vraag, maar ik heb wel een stukje ervaring waar je misschien je voordeel mee kan doen.

Ik heb HBO Werktuigbouw gedaan, mijn ervaring is dat de havisten het beter doen dan de Mbo'ers.
Dit komt vooral door de wiskunde basis die je op de havo opdoet.

Mijn advies is, proberen je HAVO diploma te halen, je basis is dan veel breder, aangezien je met MBO je direct in een vak verdiept.

Succes.
Wellicht is dat vaak met Wiskunde het geval echter is mijn ervaring anders, ondanks dat de meeste HBO-ers misschien sneller zijn in het opnemen van stof heeft iemand met een gelijkwaardige voor opleiding veel meer ervaring dan iemand die pas begonnen is met Havo.

Ik persoonlijk zou inderdaad waarschijnlijk voor Havo hebben gekozen omdat dat meestal de kortste weg is, en tegenwoordig moet je toch al redelijk lang studeren. Ik heb vroeger wel eens school links laten liggen en in ieder geval niet mijn best gedaan en eerlijk gezegd heb ik daar nu wel eens spijt van, ik kom bij hetzelfde punt uit alleen ben ik wel 2-3 jaar langer bezig
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 06:31
WAT
WAT is offline
ik zou ook gewoon via de havo gaan....
ik zit zelf op de opldeing ict op hbo en moet zeggen dat van de 200 leeringen waar we mee begonnen wss iets van 130 van het mbo kwamen... we hebben er nu nog in totaal 80 over en daarvan zal iets van 30 van het mbo gekomen zijn...
mbo is veel lichter en als je havo kunt zorgen dat je het haalt want via het mbo krijg je niet een goed beeld wat het zal worden op het hbo. De jongens bij mij op de opleiding hadden het zo makkelijk op het mbo dat ze dachten dat ze "hbo dan ook nog wel even er achter aan zouden doen" die zijn van een koude kermis thuis gekomen, wat zij in 4 jaar tijd leren stampen wij er in een half jaar in. het niveau en het tempo ligt veel hoger en de uitval van mbo naar hbo is zeer hoog.

Maar dit is puur voor wat ik op ICT mee maak, het kan zijn dat het voor andere opleidingen anders is maar vermoed dat het niet veel zal verschillen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten