Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2009, 11:57
Hoi334334
wat is een grenshoek?
ik snap het niet en kan het nergens vinden
het heeft iets met de schittering van een diamant te maken, en de brekingsindex enzo.

bedankt :]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2009, 09:37
flyaway
flyaway is offline
Hier kun je er wat over vinden: http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/...equestId=11506
Met citaat reageren
Oud 24-04-2009, 11:24
Verwijderd
Je hebt bij overgangen tussen stof en lucht een bepaalde brekingsindex (die vind je in de Binas) en een grenshoek. De grenshoek is de maximale hoek die een lichtstraal kan maken met de normaal voordat er volledige weerkaatsing optreedt

Let wel op in je Binas, die getallen die er staan zijn van stof naar lucht, terwijl je meestal van lucht naar stof nodig hebt (dus even inverse nemen).

Met betrekking tot een diamant: deze heeft een grote (dacht ik zo) grenshoek en daardoor worden vrijwel alle lichtralen volledig weerkaatst en zo krijg je de schittering. Met het slijpen van een diamant houdt men daar dus rekening mee
Met citaat reageren
Oud 25-04-2009, 00:14
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Overigens te berekenen via de volgende vergelijking:

Waar g de grenshoek is, Nlicht de brekingsindex van de (optisch) lichtste van de 2 stoffen en Ndicht dan vanzelfsprekend van de dichtste.

Op school krijg je meestal situaties waar je van iets naar lucht gaat dus dan is het gewoon:
Met citaat reageren
Oud 21-05-2010, 08:09
nvm
Citaat:
Je hebt bij overgangen tussen stof en lucht een bepaalde brekingsindex (die vind je in de Binas) en een grenshoek. De grenshoek is de maximale hoek die een lichtstraal kan maken met de normaal voordat er volledige weerkaatsing optreedt

Let wel op in je Binas, die getallen die er staan zijn van stof naar lucht, terwijl je meestal van lucht naar stof nodig hebt (dus even inverse nemen).

Met betrekking tot een diamant: deze heeft een grote (dacht ik zo) grenshoek en daardoor worden vrijwel alle lichtralen volledig weerkaatst en zo krijg je de schittering. Met het slijpen van een diamant houdt men daar dus rekening mee
alles hierboven klopt, behalve dat diamant een grote grenshoek heeft, want een diamant heeft juist een kleine grenshoek, waardoor alle lichtstralen terug worden weerkaatst. ik dacht : ik zegt het maar even
Met citaat reageren
Oud 22-05-2010, 20:45
Scoot
Scoot is offline
Dus optisch lícht is toch het tegenovergestelde van optisch dicht? For some reason heb ik een tijdlang gedacht dat optisch ijl de tegenhanger was.

Meh.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten