Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2010, 14:40
Rikst.
Rikst. is offline
Hallo!

Ik zit nu in 3gymnasium, en ik moet een profiel kiezen. Ik zou heel graag geneeskunde willen studeren, en dus zou ik N&G moeten doen. Het probleem is dat ik niet zo goed mijn best heb gedaan op Natuur&scheikunde, en ik heb ook geen inzicht. Ik zou sowieso hard moeten werken om mijn VWO diploma te halen. Biologie vind ik niet moeilijk, maar heel erg leuk. Met talen heb ik ook totaal geen moeite.

In hoeverre is het begrijpen en het inzicht van natuur en scheikunde belangrijk bij de studie geneeskunde? Komt natuur en scheikunde veel voor bij geneeskunde? Kan ik beter een ander profiel kiezen? Is er ook de mogelijkheid om een ander profiel te kiezen, en als ik mijn examen heb gehaald een cursus te doen zodat ik toch nog de 'toelatingseisen' heb tot geneeskunde?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2010, 15:56
F.
F. is offline
Sowieso moet je natuurlijk nog 3 jaar natuur- en scheikunde volgen als je N&G met natuurkunde kiest, dus als je er echt moeite mee hebt kun je misschien toch beter nadenken over iets anders, zeker als je je aandacht al nodig hebt om uberhaupt te slagen...
Bij de meeste universiteiten is het geloof ik wel mogelijk om alsnog te worden toegelaten, als je bijvoorbeeld en zomercursus van dat betreffende vak hebt gevolgd. Ik weet alleen niet of dat ook zo geldt voor geneeskunde, een heel gewilde studie waar zelfs voor moet worden geloot... Dit geldt dan natuurlijk ook maar voor 1 van de 2 vakken
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 15:59
Rikst.
Rikst. is offline
Tja. Ik bedoelde eigenlijk dat ik alles niet zo moeilijk vind, behalve natuur en scheikunde. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik wil sowieso biologie erbij hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 10:32
Verwijderd
Natuurkunde heb je zeker nodig voor Geneeskunde, scheikunde zou ook wel handig zijn. Helaas worden beide vakken in de bovenbouw stukken lastiger. Ik zou zeggen kijk voor jezelf nog eens wat je nu staat en of het dan haalbaar is. Want je kan het natuurlijk best doen, maar als je nu net een zesje of zelfs een onvoldoende voor Natuur/Scheikunde staat dan ga je het heel moeilijk krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 11:54
Boxplosive
Boxplosive is offline
Als je heel graag Geneeskunde wilt studeren over 3 jaar, dan zou je voor N&G moeten kiezen, omdat ik dacht dat nat.... en schei....noodzakelijk was voor geneeskunde. Als je er moeite mee hebt, dan kun je twee dingen doen, nl:
Ben je gemotiveerd om extra lessen te volgen voor deze twee vakken of je moet een andere profiel kiezen en mag je helaas geneeskunde vergeten. Maar als je nat.... en sche.... goed oefent en je hw bij houdt, dan komt het toch wel goed. Houd wel in de gaten dat je bij geneeskunde wordt ingeloot, dus als je denkt dat je net een voldoende gaat halen voor deze twee vakken, is de kans wel klein dat je wordt aangenomen. Mijn vriendin wil komend jaar ook geneeskunde doen, ze had het over decentraal en centraal....blabla, Dit moet je even opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2010, 20:41
ecrivaine
ecrivaine is offline
Bij geneeskunde stellen natuurkunde en scheikunde echt niets voor. Je moet alleen de basis onder de knie hebben en die leer je dus op school.
Als je zeker weet dat je dit wilt, dan moet je het gewoon proberen en desnoods bijles nemen of iets dergelijks.
Oud 21-05-2010, 07:11
indigo
indigo is offline
Wat ecrivaine zegt.
Ik had hetzelfde in de derde: ik wilde misschien geneeskunde doen maar was absoluut niet goed in de exacte vakken. Uiteindelijk heb ik alles gehaald en heb ik er echt totáál geen problemen mee bij geneeskunde. De natuurkunde komt echt minimaal terug en voor scheikunde heb je een beetje basiskennis nodig. Biologie is wél nuttig. Kortom: het kan zeker, maar je moet je er dan wel optimaal voor inzetten!

Een andere optie is inderdaad (als je je gemiddelde niet te veel omlaag wil halen) dat je een ander profiel doet, met vakken waar je goed in bent en dat je daarna losse certificaten voor de N&G-vakken haalt. Je gemiddelde wordt dan (hoe raar ook) berekend aan de hand van je eerste diploma. Maar het kost je dus wel een jaartje extra.

Succes met kiezen iig!
Oud 22-05-2010, 10:06
Rikst.
Rikst. is offline
@Indigo, wat stond jij dan in de derde klas?
Ikstond een 4,8, nu een 5.4. Dat is sowieso heel laag. Maar zou ik met die certificaten wel toegelaten worden, want ik het het N&G profiel niet gedaan?

Ik weet nog niet zeker of ik het wil, maar ik wil de optie gewoon houden.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2010, 19:34
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
@Indigo, wat stond jij dan in de derde klas?
Ikstond een 4,8, nu een 5.4. Dat is sowieso heel laag. Maar zou ik met die certificaten wel toegelaten worden, want ik het het N&G profiel niet gedaan?

Ik weet nog niet zeker of ik het wil, maar ik wil de optie gewoon houden.
Kies N&G met wiskunde A (of B, maar als exacte wiskunde je niet ligt dan absoluut A!)! Ik heb VMBO gedaan en sta nu een punt hoger (6.0 ) dan op het vmbo. Je moet bereid zijn wat te oefenen en gewoon de uitleg in het boek goed doorlezen en in de les(!) je oefeningen maken, dan kun je meteen aan de leraar vragen als je iets niet snapt!
Oud 31-05-2010, 22:24
Em.
Em. is offline
Ik stond in de derde zonder problemen een negen voor NaSk, nu in de vierde heb ik moeite om er 'n 7,5 van te maken. Het wordt écht veel moeilijker, dus eigenlijk zou ik je afraden om natuur- en scheikunde te kiezen als je nu al zegt dat je er geen aanleg voor hebt. Hoe het verder precies zit en wat je in de zorg/geneeskunde kunt doen en bereiken zonder die vakken weet ik niet, maar het is in ieder geval wel mogelijk om biologie te doen zonder natuur- en scheikunde. Je mist hooguit een beetje achtergrondkennis scheikunde, maar dat kan zo aangevuld worden.

Ik zou er even met je mentor/leraren over gaan praten en verder kijken wat de mogelijkheden zijn. Waar een wil is, is een weg, en als je écht geneeskunde wilt studeren zal het hoe dan ook lukken, al doe je er misschien iets langer over. Maar hoe dat precies zit weet ik dus niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten